قیف بازاریابی چیست؟ و نحوه ایجاد آن برای کسب و کارهای کوچک

  • تیم رایاطرح
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

آیا می‌خواهید برای کسب و کار کوچک خود قیف بازاریابی ایجاد کنید؟ اگر صاحب یک وبسایت وردپرسی هستید، خوش شانسید چون وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا است که به راحتی می‌توانید قیف بازاریابی خود را ایجاد کنید. قبل از اینکه چگونگی این کار را توضیح بدهیم بهتر است به این سوال جواب بدهیم که قیف بازاریابی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

قیف بازاریابی چیست؟

اول اشاره کنیم که قیف بازاریابی با قیف فروش متفاوت است. با اینکه نحوه کار آنها شبیه به هم است اما هدف و متد‌ها کمی متفاوت است. قیف بازاریابی متدی است که شرکت سعی می‌کند به کمک آن مشتریان احتمالی را به سمت کسب و کار و وبسایت‌شان بکشاند. قیف فروش متدی است که شرکت در انتهای قیف بازاریابی تلاش می‌کند تا مشتری‌ها را به خرید تشویق کند.

قیف بازاریابی کسب و کارهای B2B در برابر B2C

قیف بازاریابی مدل یک کسب و کار به یک کسب و کار دیگر، B2B و کسب و کار به مشتری را B2C می نامند. و هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند: کاربر را به مشتری تبدیل کنند و آنها را وفادار نگه دارند. البته استراتژی وفادار نگه داشتن مشتری کمی متفاوت است.

مشتری‌های مدل B2C معمولاً تنها یا در گروه‌های کوچک قرار دارند. این گروه‌ها عموماً از اعضای خانواده یا دوستان تشکیل شده‌اند که شامل ۴ نفر یا کمتر هستند.

مشتری‌های مدل B2B عموماً از سهام‌داران شرکت‌ها ایجاد شده‌اند که تصمیمات خود را براساس نیازهای کسب و کارشان می‌گیرند. گروه‌های مشتری مدل B2B عموماً از ۵ نفر یا بیشتر تشکیل شده‌اند.

مشتری مدل B2C تعامل چندانی با نماینده‌های شرکت ندارد در حالی که مشتری مدل B2B به صورت کلی با نماینده شرکت در حال تعامل هستند.

قیف بازاریابی برای وبسایت‌ها یک خط لوله است که می‌توانید ببینید مشتری چطور راه خود را به وبسایت شما پیدا می‌کند و یک خرید یا یک وظیفه خاص را به اتمام می‌رساند مثل: ثبت نام در خبرنامه.

نام این کار را هدف می‌گذاریم.

مراحل قیف بازاریابی و قیف فروش

قیف بازاریابی

این‌ها مراحل سنتی قیف بازاریابی و فروش هستند:

۱. کمپین بازاریابی

۲. آگاهی

۳. جذب

۴. ارزیابی

۵. ایجاد الزام

۶. فروش

۷. تکرار

اجازه بدهید به این مراحل نگاهی بیندازیم.

۶ دلیل عدم موفقیت کسب و کار و چرا کسب و کار شما مشتری از دست می دهد؟

کمپین بازاریابی

این‌ مورد تمام روش‌هایی است که شما کسب و کار یا وبسایت خود را روی بستر شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین معرفی می‌کنید.

بهترین راه برای دنبال کردن کمپین بازاریابی از طریق ابزارهای تحلیلی است.

اغلب شبکه‌های اجتماعی داخل خود ابزارهای تحلیلی را دارند مثل: فیسبوک و توئیتر. ابزاری مثل: گوگل آنالیتیک قابلیتی به نام Acquisition دارد که به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید مردم چطور به وبسایت شما می‌رسند و یک هدف خاص را تکمیل می‌کنند.

آگاهی

همراه با کمپین بازاریابی باید میزان آگاهی از برند، محصول و خدمات خود را بالاتر ببرید. یک راه استفاده از تبلیغات آنلاین است. شما می‌توانید از طریق سرویس‌هایی مثل تبلیغ در گوگل یا تبلیغات بنری به تبلیغات بپردازید و یا در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات بخرید.

هدف این است که مشتری‌ها تبلیغات شما را ببینند و با کسب و کارتان آشنا شوند. شما می‌توانید با استفاده از کلمات کلیدی، محل جغرافیایی، کد پستی، جنسیت و سایر گزینه‌ها، مشتری‌های کمپین تبلیغاتی خود را هدف قرار دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند با مشتری‌های خود ارتباط برقرار کنید و پیام مثبتی در رابطه با برند، محصول یا خدمات خود، ارسال کنید. تصاویر و پیام‌های مناسبی ایجاد کنید که از طریق شبکه‌های اجتماعی، آنها را ارسال کنید. وقتی مخاطب با شبکه اجتماعی شما ارتباط برقرار می‌کند پاسخ او را سریعاً بدهید تا در دسترس بودن خود را به مخاطب نشان دهید.

چگونه از اینستاگرام برای فروش بیشتر، بهینه استفاده کنیم؟ [ اینستاگرام مارکتینگ ]

جذب

وقتی مشتری متوجه شما شد زمان آن رسیده تا آنها را به برند، محصول یا خدمات خود جذب کنید. چگونه؟

اگر مشتری ایده‌آل خود را بشناسید می‌توانید پیام بازاریابی خود را ایجاد کنید که نشان می‌دهد محصول شما چطور نیازهای مشتری را برطرف می‌کند.

وقتی مشتری تبلیغ شما را چندین بار تماشا کرد مشتری در آخر روی بنر شما کلیک می‌کند. عموماً آنها به وبسایت یا صفحه‌ای خاص از وبسایت هدایت می‌شوند.

ارزیابی

حالا که مشتری در وبسایت شما قرار دارد می‌توانید از طریق ابزارهای تحلیل ببینید که مشتری چطور در وبسایت شما عمل می‌کند. بیشتر به کجا و کدام صفحات وبسایت می‌روند؟ تا چه موقع در صفحه فرود شما می‌مانند؟ چه زمانی از وبسایت خارج می‌شوند؟

الزام به خرید و تعهد

مشخص است که فروش فوری به معنای تعهد فوری است. این یعنی مشتری آنقدر به محصول شما علاقه‌مند است که پیشنهاد خرید شما را می‌پذیرد. البته این موضوع همیشه هم به این آسانی نیست.

چند راهکار برای تشویق و الزام به خرید فوری میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه دوره رایگان. به بازدیدکننده جهت تست و تجربه سرویس یا محصولات شما یک دوره رایگان پیشنهاد بدهید.
  • اثبات کارایی. در صفحه توضیحات سرویس چند مورد از نظرات کاربران خوشحال خود را منتشر کنید.
  • ویدئو. توسط یک ویدئو به بازدیدکننده ها نشان دهید که چگونه سرویس یا محصول شما به آنها کمک خواهد کرد.

تکرار

اگر از ابزارهای تحلیلی در وبسایت خود استفاده کنید تا حالا متوجه شده‌اید که چه استراتژی جواب می‌دهد. وقتی متوجه این استراتژی موفق شدید تلاش‌های بازاریابی خود را روی آن متمرکز کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید