5 تکنیک کاهش مرجوعی و برگشتی در فروشگاه اینترنتی

  • هادی نیک
  • ۷ آذر ۱۴۰۱
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

تفاوتی ندارد چه نوع فروشگاه اینترنتی داشته باشید. اگر در بستر وبسایت فعالیت می کنید و یا یک آنلاین شاپ اینستاگرامی دارید، به هر حال درصدی از فروش برگشتی یا مرجوعی خواهد شد.

یعنی مشتریان پس از دریافت کالا به هر دلیلی تماس گرفته و درخواست برگشت زدن کالا را خواهند داشت. این موضوع بویژه در فروشگاههای اینترنتی که در وبسایت فعالیت می کنند مهم است، چرا که این سایتها دارای نماد اعتماد هستند و طبق قانون باید 7 روز مهلت مرجوعی به خریدار بدهند.

بنابراین داشتن مرجوعی در فروشگاه اینترنتی اجتناب ناپذیر است ولی فروشنده باهوش کسی است که کاری بکند تا درصد برگشتی فروشگاه را کاهش دهد.

در این ویدئو کوتاه به 5 تکنیک مهم اشاره می کنم که رعایت آنها قطعا باعث خواهد شد مرجوعی های فروشگاه اینترنتی شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در نکته آخر این ویدئو به تکنیکی اشاره میشود که باعث می گردد حتی اگر مشتری قصد مرجوع کردن سفارش را هم داشته باشد، از این کار منصرف شود.

تکنیک اول: سایز و اندازه مهم است

نکته اول برای کالاهایی است که سایز و اندازه برای خرید آنها مهم است، مانند اواع لباس یا کفش. اگر تاکنون بصورت اینترنتی لباس خرید کرده باشید حتما شما هم برای انتخاب سایز دچار سردرگمی شده اید. برای فروش اینترنتی اینگونه کالاها باید بصورت دقیق سایز را مشخص کنید. صرفا اشاره کردن به اینکه سایز این پیراهن L یا XL است کافی نیست. شما هم میدانید این سایزها استاندارد نیستند و مثلا دو پیراهن XL میتوانند اندازه های کاملا متفاوت داشته باشند. پس اندازه دقیق را به سانتی متر بنویسید. مثلا برای سایز XL پیراهن بنویسید طول آن دقیقا چند سانتی متر است یا عرض شانه آن دقیقا چقدر است.

همین موضوع باعث میشود مشتریان کالا را با سایز صحیح انتخاب کنند که باعث کاهش مرجوعی فروشگاه اینترنتی خواهد شد.

تکنیک دوم: بنجل فروش نباشید

شاید باور نکنید ولی دلیل بسیاری از مرجوعی های کالا توسط مشتریان کیفیت پایین محصول ارسالی است. امروز فروشگاهها این توانایی را دارند که با دوربین های حرفه ای از محصولات عکسهای باکیفیت بگیرند و یا از عکسهای ژورنالی برای محصولات استفاده کنند. مشتری از همه جا بی خبر با توجه به تصاویر زیبا اقدام به خرید کالا می کند ولی کالای دریافتی او زمین تا آسمان با تصویری که دیده بود تفاوت دارد.

حتی اگر نظرات مشتریان در دیجی کالا را نیز خوانده باشید بسیاری از آنهایی که کالا را مرجوع کرده اند، دلیل آن را بی کیفیتی کالای ارسال ذکر کرده اند. مثلا نمونه زیر را در نظر بگیرید:

معمولا هیچ مشتری محصول باکیفیت را برگشت نمیزند، مگر اینکه شکسته باشه یا مشکلی داشته باشد. پیشنهاد می کنم حتما محصول باکیفیت بفروشید.

جدا از بحث برگشت کالا توسط مشتری، فروش محصول بی کیفیت باعث خراب شدن چهره برند شما در دراز مدت خواهد شد. اگر به این کار ادامه دهید مردم شما را بعنوان یک فروشگاه فروش محصولات بی کیفیت خواهند شناخت و این کار باعث خواهد تا دیگر از شما خرید نکنند و بدین ترتیب حتی نمیتوانید برای خرید مجدد مشتریان از تکنیک های ریتنشن مارکتینگ استفاده کنید.

تکنیک سوم: صادق باشید

صداقت اصل اول هر کسب و کاری است. سعی نکنید به هر کسی بفروشید. صادق باشید. ممکن است کالای شما واقعا به درد یک مشتری که با شما تماس گرفته است نخورد، بنابراین سعی نکنید پشت تلفن او را متقاعد کنید که حتما این کالا را بخرد.

بیایید فرض کنیم شخصی فروشنده گن لاغری است. یک مشتری تماس گرفته و می گوید وزنش 130 کیلو است و آیا این گن برای او کارایی دارد؟ فروشنده ناصادق که فقط به فروش فکر می کند و میداند که این گن اندازه مشتری نمیشود و در صورت خرید سایز کوچک گن او را خیلی اذیت خواهد کرد، با این حال می گوید بله شما هم میتوانید استفاده کنید. فقط برای اینکه بفروشد! طبیعتا باید انتظار داشته باشید که چنین خریدی منجر به برگشت خوردن کالا شود.

صادق باشید و سعی نکنید به هر کسی بفروشید.

همچنین بخوانید: افزایش فروش سایت و اینستاگرام با تکنیک انتقال احساسات

تکنیک چهارم: بسته بندی

شاید در نگاه اول بنظر برسد بسته بندی هیچ تاثیری در کاهش برگشتی های فروشگاه اینترنتی ندارد ولی من پیشنهاد می کنم برای کاهش مرجوعی بسته بندی شیک داشته باشید.

قبلا در یک ویدئو دیگر درباره بسته بندی تاثیرگذار در فروشگاه اینترنتی آموزش داده ام.

هر چقدر بسته بندی شما شیک باشد و مشتری هنگام تحویل کالا احساس خوبی به کالای ارسالی و برند شما داشته باشداحتمال مرجوع کردن کالا کمتر می شود.

تکنیک پنجم: ارزش افزوده

این تکنیک بسیار مهم است و در بسیاری مواقع کاربردی است. بسته ارسالی فروشگاه خود را شامل یک ارزش افزوده بکنید. مثلا یک هدیه کوچیک یا یک کارت تبریک زیبا که نشون دهد از مشتریتان قدردانی میکنید. حتی یک متن خودمانی خیلی جذاب مانند این “خیلی خوشحالم که شما مشتری ما شدی و از فروشگاه ما خرید کردید. ما قدردان شما هستیم”. در اکثر مواقع قرار دادن هدیه و کارت تبریک داخل بسته ارسالی باعث میشود حتی اگر مشتری بخواهد کالا را برگشت بزند هم با این طرز برخورد شما و یا بدلیل هدیه ارسالی شما از این کار منصرف شود.

همچنین بخوانید: آیا دیجی کالا رقیب فروشگاه اینترنتی شما است؟

نتیجه گیری :

فرقی نمی کند در هر بستری فعالیت بکنید و فروشگاه داشته باشید همواره درصدی از سفارشات به مرجوعی تبدیل می شود، ولی فروشنده باهوش کسی است که کاری بکند تا درصد برگشتی فروشگاه را کاهش دهد. در این مقاله به 5 تکنیک که میتواند باعث کاهش مرجوعی فروشگاه اینترنتی شما شود اشاره شد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید