آیا دیجی کالا رقیب فروشگاه اینترنتی شما است؟

  • امید میرزایی
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

وقتی صحبت از فروشگاه اینترنتی می کنیم شاید اولین گزینه ای که به ذهن همه می آید دیجی کالا است. متاسفانه این موضوع فقط برای مشتریان نیست و حتی اولین گزینه ای که به ذهن صاحبان فروشگاه های اینترنتی هم خطور می کند، دیجی کالا است.

ما در مجموعه رایاطرح به فروشگاههای مختلفی مشاوره داده ایم. در جلسات مشاوره وقتی از آنها می پرسیم رقبای شما چه سایتهایی هستند، تقریبا 50 – 60 درصد مدیران فروشگاههای اینترنتی پاسخ می دهند دیجی کالا.

در این ویدئوی کوتاه میخواهم واقعیت موجود در این فضای رقابتی را توضیح دهم تا ببینیم آیا دیجی کالا واقعا رقیب هر فروشگاه اینترنتی هست؟

آیا دیجی کالا رقیب شماست؟

همیشه مثالهای کاربردی میتوانند موضوع را شفاف تر سازند. پس برای پاسخ به این سوال نیز در ابتدا بگذارید با یک مثال جلو برویم.

فرض کنید من به ورزش بوکس علاقمندم. امروز روز اولی است که به باشگاه بوکس می روم و تصمیم دارم روزی قهرمان جهان شوم.

تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد ولی یک نفر از من می پرسد الان رقیبت کیست؟ من پاسخ میدهم تایسون فیوری که سال پیش قهرمان بوکس جهان شد!

ولی آیا واقعا امروز که روز اول من در باشگاه بوکس است رقیب من قهرمان بوکس جهان است؟ یعنی من باید الان با اون مبارزه کنم؟ پاسخ قطعی و منطقی نه است

طبیعتا من ابتدا باید با رقبای هم سطح خودم مبارزه کنم و کم کم به سطح بالاتر رفته و با رقبای سطح بالاتر مسابقه بدهم، دوباره سطح بالا تا یک روزی به آن رقیب قهرمان جهان برسم.

چرا سطح بندی در رقابت اهمیت دارد؟

چون هرچه سطح بالاتر میرود رقابت حرفه ای تر میشود.

الان اگر برگردیم به موضوع اصلی رقابت با دیجی کالا، سوال من این است که یک فروشگاه اینترنتی که یک ماه است راه اندازی شده، چطور میتواند با دیجی کالایی که یه شرکت چند هزار میلیارد تومانی است رقابت کند؟ پاسخ این است که نمیتواند

پس مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شما رقیب اشتباهی را برای مبارزه انتخاب کردید

دیجی کالا رقیب شما نیست

ممکن است در جستجوی کلمات کلیدی محصولات شما در گوگل دیجی کالا رتبه داشته باشد. ولی این به این معنی نیست که دیجی کالا رقیب شما است.

این موضوع را از این جهت می گویم چرا که در بسیاری مواقع دوستان در تحلیل رقبا از نظر سئو هم سایت دیجی کالا را بعنوان یک رقیب برای آن سایت جدید در نظر می گیرند و شروع به تحلیل سئویی آن بعنوان یک رقیب می کنند، که مثلا دیجی کالا محتوای محصولش چگونه است یا فلان محصولش چقدر بک لینک دارد. باید در نظر داشت که خیلی از رتبه های دیجی کالا در گوگل بدلیل بک لینک نیست و بدلیل قدرت بسیار بالای دامنه و برندینگ این شرکت است. پس دیجیکالا رقیب شما نیست

رقیب فروشگاه اینترنتی شما کیست؟

حالا به این سوال برمیخوریم که چگونه میتوانیم رقبای اصلی یک فروشگاه اینترنتی جدید را پیدا کنیم؟

راه حل: کلمات کلیدی حوزه کسب و کار و محصولات خود را در گوگل جستجو کنید. دیجی کالا را در نتایج در نظر نگیرید. دیوار و شیپور و ایسام و باسلام را نیز اگر در نتایج بودند کنار بگذارید، چون همچنان این سایتها نیز رقبای شما نیستند. حال در صفحه اول و دوم و سوم نتایج گوگل فروشگاههایی را پیدا کنید که در حوزه کسب و کار شما فعالیت می کنند، یعنی در دسته بندی محصولات شما کار می کنند و همچنین از نظر سطح فعالیت نیز تقریبا هم سطح شما هستند. این سایتها را لیست کنید. تبریک می گویم شما اصلی ترین رقبای این سطح از کسب و کارتان را پیدا کردید.

حال میتوانید شروع به تحلیل این سایتها نمایید. محتوای آنها را تحلیل کنید، بک لینکهای آنها را تحلیل کنید، UX و تجربه کاربری که ارائه میدهند را بررسی کنید و سعی کنید در هر موردی بهتر از آنها باشید.

به این شکل شما رقبای صحیح را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می کنید.

با تحلیل این رقبا و سعی در بهتر بودن از هر نظری نسبت به آنها کم کم وب سایت و فروشگاه شما رشد می کند. شما به سطح بالاتری می روید و حال میتوانید فروشگاهها و سایتهایی که کمی در سطح بالاتری هستند را پیدا کنید و آنها را تحلیل کنید و سعی کنید خود را به آنها برسانید و بدین تریتیب دوباره یک سطح فراتر رفته اید.

نتیجه گیری :

یک کسب و کار بصورت پله ای و مرحله مرحله رشد می کند. انتخاب رقیب اشتباه در ابتدا می تواند کسب و کار را در مسیر اشتباه قرار دهد و همچنین باعث ناامیدی مدیر کسب و کار گردد. همیشه سعی کنید رقبای هم سطح خود را بیابید و در صددد بهتر بودن از آنها باشید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید