چرخه رشد و چرخ لنگر کسب و کار چیست‌؟ FlyWheel

  • امید میرزایی
  • ۳ آذر ۱۴۰۱
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

معمولا کسب و کارها به خودی خود رشد نمی کنند و کسب و کارهایی که به رشد بالایی میرسند دارای یک برنامه مشخص برای این رشد هستند.

هر کسب و کاری از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مثلا برنامه رشد یک فروشگاه اینترنتی ممکن است مواردی چون، تولید محتوا، تامین محصول، عکاسی و … باشد.

از این رو امروز میخواهم شما را با مفهومی بنام چرخ لنگر در کسب و کار آشنا کنیم. به این عبارت در انگلیسی flywheel گفته می شود. شناخت مفهوم چرخ لنگر به شما کمک خواهد کرد تا بدانید برای رشد سریع و پایدار باید چه اقداماتی را انجام دهید. معمولا شرکتهای بزرگ در دنیا برای خود مفهوم فلای ویل را تعریف کرده اند و برنامه های کسب و کاریشان بر آن اساس اجرا می شود.

چرخه رشد کسب و کارها

همانطور که ذکر کردم کسب و کارها برای رشد، یک چرخه رشد دارند. شاید شما به عنوان مدیر کسب و کار هم اکنون از این چرخه بی اطلاع باشید ولی نگاهی به برنامه های اجرایی در کسب و کارتان پس از این پست چرخه رشد را برای شما نمایان خواهد ساخت.

چرخه رشد همان اقدامات و برنامه هایی است که یک کسب و کار برای رشد انجام میدهد. مثلا شما بعنوان یک کسب و کار اینترنتی تولید محتوا می کنید، به فروشگاه اینترنتی خود محصول اضافه می کنید، تبلیغ و بازاریابی می کنید، روی سئو فروشگاه اینترنتی کار می کنید، مشتری را به سایت می آورید، تعداد تماسها را افزایش میدهید، فروش را انجام میدهید، پشتیبانی می کنید، و دوباره به ابتدای چرخه باز میگردید.

همچنین بخوانید: آموزش تولید محتوای وبلاگی در فروشگاه اینترنتی (ویدئویی)

البته این مراحل همیشه به این شکل نیست و بسته به نوع کسب و کار میتواند تفاوت داشته باشد، مثلا اگر ما یک کسب و کار آموزشگاه آنلاین داشته باشیم احتمالا در بخشی از این چرخه موردی بنام “جذب استاد” هم داشته باشیم.

چرخ لنگر کسب و کار چیست؟

اما آن چه مهم است این است که ارزش بخش های مختلف این چرخه برای کسب و کار یکی نیستند. یعنی برای رشد همه این بخشها یک امتیاز برابر ندارند، بلکه معمولا یک یا دو مورد از این بخشها تاثیر بیشتری در رشد کسب و کار دارند. به آن مواردی که نقش کلیدی در رشد کسب و کار دارند چرخ لنگر کسب و کار یا flywheel گفته میشود. معمولا تاثیر این بخشها در رشد کسب و کار بسته به انرژی که روی آنها گذاشته میشود خیلی بیشتر است.

مسیر رشد شرکتهای بزرگ تمرکز بر روی چرخ لنگر کسب و کارشان است

بیایید این چرخه را برای شرکت اسنپ بررسی کنیم:

احتمالا  اگر شهری زندگی کنید که اسنپ در آن شهر فعال است، تبلیغات اسنپ را در بیلبوردها دیده اید. من تبلیغات محیطی اسنپ را به دو بخش تقسیم میکنم. بخش اول زمانی بود که اسنپ تازه راه اندازی شده بود که در آن زمان بیشتر هدفش اطلاع رسانی و شناسایی سرویس اسنپ به مردم و مشتریان (مسافران) بود. ولی پس از مدتی تمام تبلیغات اسنپ فقط به سمت و سوی جذب راننده رفته است. احتمالا شما هم افرادی که در کنار خیابانها خودروهایی را پارک کرده اند و برای اسنپ راننده ثبت نام میکنید را دیده اید و جملاتی که روی بنرهایشان می نویسند مانند این: “ثبت نام راننده با 10 میلیون تومان وام”.

به نظرتان چرا بخش زیادی از تبلیغات و تمرکز اسنپ به سمت جذب راننده رفت؟

بیایید چرخه رشد اسنپ را بررسی کنیم

چرخه رشد اسنپ

رانندگان بیشتر —> انتخابهای بیشتر برای مردم —> تجربه کاربری بهتر —> شناخته شدن و توصیه بیشتر —> مشتری های بیشتر —> فروش بیشتر

حال به چرخ رشد اسنپ توجه کنید. در این چرخه همه این اتفاق ها از کجا شکل می گیرد؟ از رانندگان بیشتر.

این بخش همان چرخ لنگر یا فلای ویل شرکت اسنپ است که به خوبی متوجه این موضوع شده اند و تمام تمرکز و تبلیغاتشان را بر روی این مورد گذاشتند که رانندگان بیشتری ثبت نام کنند.

همانطور که قبلا ذکر کردم این مسیر رشد برای هر کسب و کارها می تواند متفاوت باشد.

اگر قصد دارید کسب و کارتان را رشد دهید باید بخشهای حیاتی، چرخ لنگر و در واقع موتور محرکه کسب و کارتان را پیدا کنید.

چگونه چرخ لنگر کسب و کارتان را پیدا کنید؟

برای اینکه متوجه شوید چرخ لنگر کسب و کارتان چیست، ابتدا باید یک چرخه رشد مانند نمونه اسنپ، برای کسب و کار خودتان طراحی کنید. سپس کل این مسیر و بخشهای آن را بررسی کنید. کدام بخش یا بخشهایی از کسب و کار شما هست که میتواند چرخ لنگر کسب و کار باشد؟ یعنی تمرکز بر روی آن بخش میتواند تاثیر بیشتری در رشد کسب و کار داشته باشد و در واقع موتور محرکه کسب و کار باشد. آن بخشها را پیدا کرده و تمرکزتان را بر روی رشد آن بخشها بگذارید. توجه کنید که چرخ لنگر میتواند بیش از یک بخش باشد مثلا در فروشگاه اینترنتی ممکن است تولید محتوا، سئو و تامین محصول دو چرخ لنگر کسب و کار باشند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید