آموزش ریتنشن مارکتینگ در فروشگاه اینترنتی (آموزش ویدئویی)

  • امید میرزایی
  • ۹ آبان ۱۴۰۱
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

بسیاری از مدیران فروشگاههای اینترنتی بیشتر به دنبال کسب مشتریان جدید هستند. غافل از اینکه یکی از مهمترین تکنیکهای افزایش فروش، استفاده از مشتریان قبلی برای خرید مجدد است.

ریتنشن یا بازاریابی بازگشتی چیست؟

به مجموعه اقداماتیکه که انجام می گیرد تا باعث تکرار خرید مشتری از یک کسب و کار در آینده گردد ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی می گویند. در واقع تمرکز ریتنشن بر حفظ مشتری قبلی است نه پیدا کردن مشتری جدید

چرا ریتنشن مارکتینگ اهمیت دارد؟

دلایل بسیار زیادی بر اهمیت ریتنشن مارکتینگ وجود دارد یکی از مهمترین دلایل آن این است که هزینه نگه داشتن و بازگرداندن مشتری های قبلی برای تکرار خرید بسیار کمتر از هزینه جذب یک مشتری جدید است.

دلیل دوم مسئله اعتماد است. مشتری که یکبار به شما اعتماد کرده و خرید کرده است معمولا بار دوم راحت تر اعتماد میکند. بنابراین شما برای جلب اعتماد نسبت به مشتری جدید کار راحت تری دارید.

استفاده از تکنیک های ریتنشن مارکتینگ در کسب و کارهای اینترنتی میتواند بصورت اتوماتیک و یا با برنامه ریزی خاصی انجام شود.

در این پست به چند مورد از تکنیک های ریتنشن مارکتینگ برای فروشگاههای اینترنتی می پردازیم.

اولین چیزی که در ریتنشن مارکتینگ مهم است داشتن یک پل ارتباطی بین مشتری و شما است. این پل ارتباطی چیست؟ اصولا برای اینکه بتوانیم مشتری را  ترغیب کنیم که مجددا از فروشگاه اینترنتی ما خرید کند نیاز داریم تا با او ارتباط داشته باشیم و پیامی برای او بفرستیم. در فروشگاه های اینترنتی این ابزار ارتباط با مشتری، شماره تلفن و همچنین ایمیل مشتری است.

مزیت فروشگاه اینترنتی در این است که مشتری در هنگام ثبت سفارش شماره تلفن و ایمیل خود را در فرم سفارش ثبت می کند و نیازی نیست مانند کسب و کارهای آفلاین از مشتری درخواست کنیم تا اطلاعاتش را در اختیار ما قرار دهد.

اگر پل ارتباطی نداشته باشید نمیتوانید برای بازگشت خرید پیامی ارسال کنید

همانطور که اشاره شد در فروشگاههای اینترنتی این پل ارتباطی وجود دارد و شما میتوانید به راحتی در حین سفارش، اطلاعات مشتریان را جمع آوری کنید. حالا زمان آن است که استراتژی ریتنشن مارکتینگ داشته باشید.

استراتژی های زیادی برای بازاریابی بازگشتی وجود دارد که در این پست به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.

2 استراتژی ریتنشن مارکتینگ در فروشگاه اینترنتی

کد تخفیف سفارشی سازی شده

استراتژی اول کد تخفیف سفارشی سازی شده برای محصولات مرتبط خریداری شده است. برای درک بهتر این استراتژی اجازه دهید یک مثال بزنم:

فرض کنید شما فروشگاه اینترنتی کتاب دارید و مشتری شما دو جلد کتاب در حوزه موفقیت خریده است. این به چه معنی است؟ این یعنی اینکه این مشتری به حوزه موفقیت علاقمند است. پس استراتژی ریتنشن مارکتینگ شما اینگونه باید باشد که  20 روز بعد از خرید مشتری که احتمالا کتاب های قبلی را خوانده است یک پیامک و یک ایمیل سفارشی سازی شده با اسم خریدار برای او بفرستید:
“سلام فرهاد عزیز
میدونیم که شما به حوزه موفقیت علاقمنید. پیشنهاد میکنیم این دوتا کتاب موفقیت آقای دارن هاردی رو هم بخونی. راستی میتونی این کتابارو با 30 درصد تخفیف همین امروز سفارش بدی”

از آنجاییکه از خریدهای قبلی او میدانیم به چه موضوع کتابی علاقمند است، پس محصولات آن حوزه را پیشنهاد دادیم که احتمال خرید را بالا می برد. در ضمن اگر دقت کنید در ابتدای پیام نام خریدار را هم ذکر کردیم. “سلام فرهاد عزیز” با این کار پیام را برای این مشتری خاص کاملا سفارشی کردیم، چرا که تحقیقات نشان داده است مردم به پیامهای شخصی شده با نام آنها توجه بیشتری می کنند.

استراتژی سالگرد عضویت

استراتژی دوم استراتژی سالگرد عضویت مشتری در فروشگاه شما است. شاید این استراتژی را هیچ جا نشنیده اید. اصولا برای ریتنشن یک استراتژی سالگرد تولد وجود دارد که در تاریخ تولد افراد برای آنها هدیه یا کد تخفیف ارسال می شود، ولی در فروشگاه اینترنتی معمولا تاریخ تولد مشتریان را نمیدانیم، اما تاریخ عضویتشان در سایتمان را میدانیم.

پس در سالگرد عضویت مشتری که احتمالا همان سالگرد اولین خرید مشتری است دوباره یک پیامک و ایمیل دیگر ارسال می کنیم:
“سلام فرهاد عزیز
خیلی ممنون که یه سال با ما بودی. بعنوان تبریک سالگرد عضویتت در فروشگاه ما میتونی تا فردا تمام کتابهای حوزه موفقیت رو با 30 درصد تخفیف سفارش بدی.”

از آنجاییکه این یک پیام تبریک است پس سعی کنید پیام را تاجای ممکن سفارشی و احساسی کنید، بطوریکه مشتری از اینکه شما سالگرد عضویت وی را تبریک گفته اید خوشحال شود.

طبیعتا انجام اینگونه پیامهای شخصی شده بایستی بصورت سیستمی باشد، بنابراین شما باید از طراح فروشگاه اینترنتی خود بخواهید یک سامانه برای ارسال پیامهای گوناگون در زمانهای خاص به مشتریان طراحی نماید.

نتیجه گیری :

ریتنشن مارکتینگ یکی از مهمترین تکنیکهای افزایش فروش هم در کسب و کارهای آفلاین و هم آنلاین است. هزینه بازاریابی یک مشتری جدید نسبت به مشتری بازگشتی گاه چند برابر است و این دلیلی است بر اینکه تمام فروشگاههای اینترنتی بایستی بر روی ریتنشن مارکتینگ برنامه ریزی داشته باشند. هر چند ریتنشن مارکتینگ تکنیکهای گوناگونی دارد ولی در در این پست به دو مورد از استراتژی های ریتنشن مارکتینگ پرداختیم که همین دو مورد میتواند در بازگشت مشتریان فروشگاه اینترنتی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید