گوگل تگ منیجر چیست؟ اهمیت گوگل تگ منیجر + مولفه های مهم و ارائه مثال

  • تیم تحریریه
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که به عنوان یک ابزار واسط بین سایت شما و سایر ابزارهای گوگل مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و … عمل می کند و با استفاده از آن می توانید به ابزارهای مختلف متصل شوید و به صورت ساده تری اهداف مختلفی برای آن ها تعریف کنید و مدیریت کنید. گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای بسیار مفید برای بازاریابان است و با استفاده از آن می توانند کمپین ها و سایر مواردی که برای بهبود سایت و کسب و کار نیاز است را راحت تر مدیریت کنند. در این مقاله به اینکه گوگل تگ منیجر چیست و چرا مهم است اشاره خواهیم کرد، مولفه های مهم آن را بررسی می کنیم و در انتها برای درک بهتر یک مثال کاربردی ارائه خواهیم داد.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست

گوگل تگ منیجر، یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که یک سیستم مدیریت ابزارهای مختلف است که به شما کمک می کند تا همه ابزارهای آنالیز را در یک جا داشته باشید و راحتر در آن ها هدف تعیین کنید و مدیریت کنید. دقت کنید که گوگل تگ منیجر شما را از داشتن ابزارهایی مثل آنالیتیکس و … بی نیاز نمی کند و در واقع به هیچ عنوان جایگزینی برای آن ها نیست بلکه فقط کمک می کند که بهتر آن ها را مدیریت کنید و در نهایت خروجی داده ها را باید در همان ابزارها مشاهده کنید.

به عنوان مثال شما با گوگل ادز می توانید آنالیزهای مختلفی روی کمپین های مختلف خود داشته باشید تا بتوانید استفاده ی بهینه تری از کمپین ها برای اهداف مختلف کسب و کارتان داشته باشید. مثلا می توانید conversion های مختلفی تعریف کنید تا بفهمید کمپین های تبلیغاتی شما چگونه اجرا می شود و کدام یک بهتر است.

در صورت استفاده از تگ منیجر باز هم گوگل ادز است که به شما این آنالیزها را می دهد منتهی با استفاده از تگ منیجز می توانید راحت تر آن ها را در خود تگ منیجر تعریف کنید و نتیجه آن ها را در داشبورد گوگل ادز نگاه کنید.

یا به عنوان مثال با گوگل آنالیتیکس می توانید اهداف مختلفی را تعیین کنید تا رفتار کاربران را تحلیل کنید مثلا موارد مختلفی مثل کلیک روی دکمه ها، تکمیل فرم ها، لینک های خروجی، دانلود فایل، کلیک روی بنرهای مختلف سایت، خریدها، زمان ماندن در صفحه، اسکرول صفحه و … را می توانید اندازه گیری کنید تا بتوانید کیفیت خدمات و محصولات کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

در صورت استفاده از تگ منیجر باز هم این گوگل آنالیتیکس است که به شما این آنالیزها و گزارشات را می دهد و منتهی با استفاده از تگ منیجر می توانید راحت تر آن اهداف را در تگ منیجر تعریف کنید و نتیجه آن ها را در داشبورد گوگل آنالیتیکس نگاه کنید.

یا به عنوان مثال با گوگل آپتیمایز می توانید تست‌های A/B انجام دهید. استفاده از گوگل تگ منیجر استفاده از گوگل آپتیمایز را رد نمی کند بلکه با تگ منیجر می توانید راحت تر آن کار را انجام دهید. البته تکنیک ها و روشهایی دارد که باید رعایت شود.

یا به عنوان مثال علاوه بر ابزارهایی مثل آنالیتیکس، ادوردز و … می توانید از ابزارهای دیگری که به صورت پیش فرض در تگ منیجر وجود ندارد استفاده کنید. این مسئله به خصوص برای استفاده از ابزارهای ایرانی (ابزارهای تبلیغاتی مختلف، سرویس چت آنلاین) بیشتر کاربرد دارد. برای این مسئله هم می توانید به صورت سفارشی در تگ منیجر یک ابزار(تگ) ایجاد کنید و آن را مدیریت کنید.

و باز هم استفاده از تگ منیجر شما را از آن ابزارها بی نیاز نمی کند بلکه فقط می توانید آن ها را بهتر و سریع تر مدیریت کنید و در نهایت داده ها را در داشبورد همان ابزارها باید مشاهده کنید.

بنابراین گوگل تگ منیجر جایگزین دیگر ابزارها نیست اما با ایجاد یک واسط بین سایت و آن ابزارها، به استفاده و مدیریت راحت تر برخی از ویژگی های آن ها با استفاده از محیط یکپارچه ای که فراهم کرده است، کمک می کند.

چرا گوگل تگ منیجر مهم است؟

چرا گوگل تگ منیجر مهم است

اهمیت گوگل تگ منیجر را می توان این گونه گفت که با ارائه یک محیط یکپارچه به شما کمک می کند تا تقریبا هر آنچه در ابزارهای مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس، ادورز و … به عنوان اهداف تعیین می کردید و سپس به آنالیز آن ها می پرداختید، را راحتر و سریع تر در تگ منیجر تعیین کنید و سپس در همان ابزارها مشاهده کنید. کد تگ منیجر را در سایت خود وارد می کنید و سپس سایر ابزارها را به آن متصل می کنید.

بنابراین اهمیت تگ منیجر به ایجاد یکپارچی برای مدیریت بهتر ابزارها است و در نهایت آن ابزارها به شما تحلیل ها را نمایش می دهند. به عنوان مثال در گوگل آنالیتیکس با تعریف اهداف مختلفی می توانید به صورت دقیق ورودی های سایت، رفتار کاربران، میزان استفاده از خدمات و محصولات را بررسی کنید. در تگ منیجر می توانید آن ها را تعریف کنید و در نهایت در آنجا داده ها را مشاهده کنید.

مولفه های مهم تگ منیجر چیست؟

مولفه های مهم گوگل تگ منیجر

مولفه های مهم و اساسی گوگل تگ منیجر در واقع چهار عنصر Containers، Tag، Trigger و Variable هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1- Containers:

اولین کاری که هنگام کار با گوگل تگ منیجر نیاز دارید، ایجاد یک container یا ظرف است. یک ظرف در واقع سایت شما است و در آن ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، ادوردز و … که می خواهید می توانید داشته باشید.

2- Tag، Trigger و Variable:

این سه مولفه اساس تگ منیجر هستند و این سه را با هم توضیح خواهیم داد زیرا هر سه به هم مربوط هستند و به طور کلی یعنی می خواهید کدام یک از ابزارهای تحلیل را انتخاب کنید، چه عملی را تعریف کنید و شرایط تحقق آن عمل چه باشد.

مثلا می خواهید در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید که زمانیکه یک شخص روی یک فایل دانلود کلیک کرد، ثبت شود. برای اینکار تگ را روی گوگل آنالیتیکس می گذارید و تریگر را برای دانلود فایل تنظیم می کنید.

خوب به مفهوم این سه مورد در ادامه دقت کنید. توجه کنید که Tag ها به طور کلی قطعه کدهایی هستند که به یک سایت اضافه می شوند تا اطلاعاتی را جمع آوری کنند و به یک ابزار تحلیل بفرستند که در آن ابزار تحلیل موارد مختلفی قابل مشاهده است. به عنوان مثال زمانی که گوگل آنالیتیکس را نصب می کنید به شما یک کد می دهد که این کد را باید در وب سایت خود قرار دهید تا اطلاعاتی از سایت شما را جمع آوری کند و به گوگل آنالیتیکس بفرستد تا بعدا بتوانید در آنالیتیکس از آن ها استفاده های مختلفی بکنید.

تگ در گوگل تگ منیجر هم همان مفهوم را دارد. منتهی تگ در گوگل تگ منیجر به صورت کلی به ابزارهای تحلیل مثل گوگل آنالیتیکس، ادوردز و … گفته می شود.

بنابراین تگ در تگ منیجر همان ابزارها مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادوردز و … هستند.

هر تگ در یک سایت هدف خاصی دارد. به عنوان مثال تگ گوگل آنالیتیکس همان اهدافی را دارد که گوگل آنالیتیکس دارد چون در واقع همان است.

trigger ها یا فعال کننده ها، در واقع فعال کننده ی تگ محسوب می شوند. همه تگ ها نیاز به داشتن یک تریگر دارند. به عنوان مثال زمانی که یک تگ برای ردیابی مشاهده یک مقاله خاص مشخص می کنید، فعال کننده ی آن یو آر ال صفحه مورد نظر می تواند باشد.

تریگرها که در واقع همان فعال کننده ها هستند، انواع مختلفی همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، دارند.

انواع تریگر ها در تگ منیجر

زمانیکه یک نوع تریگر را انتخاب می کنید در قسمت بعدی باید تعیین کنید که از نوع Event است یا … . event ها مهمترین نوع هستند که در اکثر مواقع از همین نوع استفاده می شود. به طور خلاصه رخدادها به تعاملات کاربران با قسمت های مهم سایت شما است مثلا دانلود یک فایل خاص، کلیک روی یک لینک و …

یک نکته ی مهمی که به آن باید توجه کنید این است که بستگی به نوع تریگری که انتخاب می کنید باید از قسمت Variable متغیرهای داخلی را فعال کنید تا متغیرها و موارد مربوط به این نوع نمایش داده شود تا بتوانید در این قسمت مقادیر آن ها را تنظیم کنید. برای اینکار همانطور که در شکل زیر می بینید از قسمت variables، و از قسمت Built-In Variable متغیرهای اسکرول را فعال کنید تا بتوانید مقادیر آن ها را در تنظیمات تعیین کنید.

متغیرها در تگ منیجر

زمانیکه شما یک رخداد یا … را انتخاب می کنید، بستگی به ماهیت آن، قادر به تنظیم فیلتر هستید.

برای درک بهتر تگ منیجر دقت کنید که در بسیاری قسمت ها شما نیاز دارید تا فیلترهایی را اعمال کنید تا نتایج دلخواه را دریافت کنید. برای اعمال این فیلتر ها در واقع باید برای موارد مختلفی operators و values تعیین کنید.

operators نوع عملگری است که می خواهید مثلا بزرگتر از یک مقداری، برابر با یک مقداری و …

Value، شرطی که نیاز به تحقق آن دارید است. در بعض موارد value ممکن است قیمت، اعداد یک یو آر ال خاص، یک کلمه کلیدی یا … باشد.

مثال استفاده از تگ منیجر

دقت کنید که در این جا به ذکر مثالی برای استفاده از تگ منیجر بسنده می کنیم ولی در واقع هزاران مثال می توانید برای خود تعریف و بررسی کنید. در واقع شما تمام هدف هایی که در گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها تعریف و بررسی می کردید را می توانید در این جا هم تعریف و در آن ابزارها بررسی کنید. یکی از انواع هدف های مهمی که در آنالیتیکس بررسی می کردید، بررسی رخداد ها بود که در این جا هم دقیقا می توانید آن ها را تعریف و بررسی کنید.

مثلا می توانید آمار کلیک ها روی مثلا لینک شبکه اجتماعی واتس اپ را به آنالیتیکس بفرستید، امار دانلود یک فایل خاص، آمار خواندن مقاله خاص و … و به طور کلی همه اهدافی که در گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها تعریف می کردید.

در ادامه به ذکر مثالی خواهیم پرداخت. به عنوان مثال فرض کنید می خواهید ببینیم که چه تعداد از افراد محتوای بلاگ را تقریبا به صورت کامل در سایت ما خواندند. برای این کار می توانید به دو شیوه عمل کنید.

شیوه اول اینکه اول تریگر را تعریف کنید و سپس تگ را تعریف کنید و تریگر را به تگ متصل کنید.

شیوه دوم اینکه اول تگ را تعریف کنید و سپس تریگر.

حالت اول از جنبه هایی راحت تر است ولی در کل فرقی ندارد. مثال بالا را با حالت اول بررسی می کنیم.

برای اینکار (همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید) از منوی سمت چپ در تگ منیجر روی Triggers و سپس روی New کلیک می کنیم تا بتوانیم یک تریگر جدید تعریف کنیم.

مثال استفاده از تگ منیجر

 در این قسمت (همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید) روی تصویر کلیک می کنیم تا وارد تنظیمات تریگر شویم.

مثال استفاده از تگ منیجر

در این قسمت (مطابق با شکل زیر) باید نوع تریگری که می خواهیم را انتخاب کنیم. در مثال ما scroll Depth را انتخاب می کنیم.

مثال استفاده از تگ منیجر

دقت کنید که بستگی به نوع تریگر باید در قسمت Variable تگ منیجر، متغیرهای داخلی آن را فعال کنید تا بتوانید مقادیر آن ها را بعدا تنظیم کنید. بنابراین در این قسمت باید متغیرهای داخلی اسکرول را فعال کنید. برای اینکار از قسمت variables، و از قسمت Built-In Variable متغیرهای اسکرول را فعال کنید تا بتوانید مقادیر آن ها را در تنظیمات تعیین کنید.

با انتخاب نوع تریگر، در این مرحله همانطور که در شکل زیر می بینید، می توانید تنظیمات مربوطه را انجام دهید. نوع تریگر scroll depth است. می توانیم فیلترهای مختلفی اعمال کنیم. مثلا در اینجا زمانی که اسکرول عمودی به 75 درصد برسد تنظیم می کنیم که فعال شود.

اگر بخواهیم روی هر صفحه از سایتمان این را اندازه گیری کند، باید فیلتر دیگری اعمال کنیم و روی all pages بگذاریم.

در قسمت بعدی اگر بخواهیم روی بلاگ مان این را اندازه گیری کند، باید روی some pages بگذاریم و در نهایت فیلتر دیگری اعمال می کنیم که در آن مقدار page url را برابر صفحه مقالات می گذاریم. برای این کار در قسمت پایین page url را انتخاب می کنیم بعد  contains و بعد yoursite.com/blog را انتخاب کنید.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

با پایان این قسمت و زدن دکمه Save تریگر را تعریف کردیم.

حالا نوبت به تعریف تگ می رسد.

برای اینکار از منوی سمت چپ تگ منیجر گزینه Tag را انتخاب می کنیم و سپس new را می زنیم تا بتوانیم یک تگ جدید تعریف کنیم. با اینکار همانطور که در شکل زیر می بینید دو قسمت را باید تنظیم کنید. یکی Tag Configuration و دیگری Triggering. قسمت دوم را در همان تنظیم تریگر تعریف کرده ایم و کارمان راحت است.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

با انتخاب گزینه Tap configuration همانطور که در شکل زیر می بینید، می توانید تگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مثال روی Google Analytics: Universal Analytics کلیک می کنیم که با تصویر زیر مواجه می شویم.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

 

در این قسمت باید تنظیمات تگ را انجام دهیم. در قسمت Track Type نوع را باید مشخص کنید که در اینجا روی Event  قرار می دهیم. با انتخاب event یک سری فیلدها همانطور که در شکل زیر می بینید مثل Category و … را باید پر کنید. با پر کردن آنها و انتخاب گوگل آنالیتیکس در پایین کار قسمت بالا تمام می شود.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

حالا نوبت به تنظیمات Triggering می رسد.

برای اینکار روی Triggering کلیک کنید.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

با کلیک روی Triggering همانطور که در شکل زیر می بینید لیستی از تریگر ها نمایان می شود که می توانید انتخاب کنید. در این قسمت تریگری که در مرحله قبل تنظیم کرده بودید را باید انتخاب کنید.

مثال استفاده از گوگل تگ منیجر

با انتخاب این گزینه و زدن دکمه Save تنظیمات شما تمام می شود و می توانید در وب سایت خود scroll کرده و داده های مورد نظر را در قسمت Event گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. همچنین می توانید قبل از آن در قسمت Preview تگ منیجر بررسی کنید که آیا انجام می شود یا خیر.

نتیجه گیری :

گوگل تگ منیجر فرایند کار کردن با تگ ها یا ابزارها را در یک محیط کاربرپسند و کارامد ساده تر می کند. شما با استفاده از قرار دادن تگ ها می توانید انواع اهدافی که مد نظر دارید مانند بررسی فرم های ثبت نام، بررسی اسکرول کردن، بررسی اینکه چه تعداد از افراد از یک صفحه خاص بازدید کرده اند، تعداد دانلودها، کلیک ها، کلیک روی لینک خاص، آیتم هایی که از سبد خرید پاک کرده اند و … را انجام دهید تا بتوانید کیفیت خدمات و محصولات خود را افزایش دهید.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر، یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که یک سیستم مدیریت ابزارهای مختلف است که به شما کمک می کند تا همه ابزارهای آنالیز را در یک جا داشته باشید و راحتر در آن ها هدف تعیین کنید و مدیریت کنید. دقت کنید که گوگل تگ منیجر شما را از داشتن ابزارهایی مثل آنالیتیکس و ... بی نیاز نمی کند و در واقع به هیچ عنوان جایگزینی برای آن ها نیست بلکه فقط کمک می کند که بهتر آن ها را مدیریت کنید و در نهایت خروجی داده ها را باید در همان ابزارها مشاهده کنید.

آیا گوگل تگ منیجر فقط با محصولات گوگل سازگار است؟

با اینکه گوگل تگ منیجر یکی از محصولات گوگل است و بیشتر با ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل ادوردز سازگاری دارد، ولی ابزارهای دیگری هم به آن متصل می شوند و حتی اگر در تمپلیت آن نبود شما می توانید به صورت سفارشی آن ها را اضافه کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید