راهنمای جامع استفاده از چت جی پی تی در سئو سایت ChatGPT

  • امید میرزایی
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

تکنولوژی هرگز در جایی ثابت نمی ماند و روز به روز در حال پیشرفت است. یکی از تکنولوژی هایی که در واقع میتوان گفت انقلابی جدید در دنیا بوجود آورده است هوش مصنوعی است که هنوز در ابتدای کار با آن هستیم. ولی در همین ابتدای کار نیز تونسته است نتایج خارق العاده ای از خود نشان دهد. هوش مصنوعی در صنایع و کسب و کارهای گوناگونی کاربرد دارد ولی یکی از مهمترین استفاده آن در فضای دیجیتال مارکتینگ است. در این نوشته میخواهیم کمی به استفاده از ChatGPT در سئو و بهینه سازی سایت بپردازیم.

چطور میتوان از هوش مصنوعی در سئو سایت استفاده کرد؟

اگر این سوال شما هم هست این مقاله را تا انتها بخوانید.

فرقی نمی کند در چه فازی از پروژه سئو خود باشید، چت جی پی تی تقریبا در هر فازی میتواند کار شما را ساده تر کند

موضوع مهمی که در ابتدا باید به ان توجه کرد این است که ابزارهای هوش مصنوعی کارشناس سئو نیستند و قرار نیست سایت شما را سئو کنند. بلکه هدف این است که یک صاحب سایت و یا یک کارشناس سئو از این ابزارها بعنوان یک دستیار سئو استفاده کند تا زمان کمتری را برای پروژه سئو سایت صرف کند.

طراحی استراتژی سئو با چت جی پی تی

اگر در فاز طراحی استراتژی سئو باشید کافی است از این ابزار بخوهید برای سایت شما یک استراتژی سئو طراحی کند. البته که هنوز نمیتوان گفت چت جی پی تی فورا برای شما یک استراتژی سوپر حرفه ای طراحی خواهد، ولی ایده هایی خواهد داد که در طراحی استراتژی سئو بتوانید از آنها استفاده کنید. مثلا من پرامپتی به این شکل به دادم. “من یک وب سایت برای فروش عسل دارم و میخواهم برای آن یک استراتژی سئو طراحی کنی”

چت جی پی تی لیستی از کارهایی که برای این وب سایت بایستی انجام دهم را ارائه کرد. در این لیست به مواردی چون تحقیق کلمات کلیدی، سئو داخلی، افزایش سرعت، تولید محتوا، بک لینک سازی ، شبکه های اجتماعی ، تجربه کاربری و … اشاره کرده است.

حال کافی است از او بخواهیم تا مثلا در مورد تحقیق کلمات کلیدی ایده های جالبتری به ما بدهد و یا هرکدام از بخشها را بصورت جداگانه برای ما تحلیل و بسط دهد.

استفاده از چت جی پی تی در تحقیق کلمات کلیدی

اگر به دنبال تحقیق کلمات کلیدی باشید این ابزار در صورت ارائه پرامپت هایی هوشمندانه میتواند کلمات کلیدی خاصی که شاید به فکر خودتان نرسد را نیز به شما معرفی کند. مثلا کافی است از این ابزار بخواهید در حوزه کاری شما که ممکن است فروش عسل باشد کلمات کلیدی ارائه نماید.

با مشاهده کلمات ممکن است متوجه شوید که این کلمات خیلی عمومی هستند، بنابراین از او میخواهیم تا کمی از کلمات کلیدی طولانی تر استفاده نماید و او لیستی از کلمات طولانی در مورد فروش عسل ارائه می نماید.

اگر از این لیست هم راضی نیستید کافی است بخواهید تا مثلا از کلمه “سلامتی” نیز در لیست خود استفاده کند و در این صورت شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با فروش عسل خواهید داشت که در آنها از کلمه سلامتی نیز استفاده شده باشد. حال میتوانید این لیست را باز هم ادامه دهید و با عمیق شدن در این کند و کاو شما به کلمات حیرت انگیزی در حوزه کاری خودتان دست خواهید یافت.

نکته: در زبان فارسی ممکن است برخی از این کلمات کاملا درست به نظر نرسد. بنابراین این هنر شما است که بتوانید از این لیست، کلمات مناسب را انتخاب کنید.

راهنمای استفاده از ChatGPT در تولید محتوا

اگر در فاز تولید محتوا باشید، چت جی پی تی یکی از بهترین ابزارها است. البته اینکه از این ابزار بخواهید برای شما مقاله ای در یک موضوعی بنویسد و فورا آن مقاله را در سایت خود منتشر کنید، این کار منطقی و هوشمندانه ای نیست، چرا که در این صورت ممکن است کیفیت محتوایی که ارائه می کند پایین باشد.

برای تولید محتوا بهتر است در ابتدا از او بخواهیم تا یک طرح کلی (Outline) از مقاله مورد نظرمان به ما بدهد. مثلا من از او خواستم تا یک طرح کلی درباره مقاله ای با موضوع “عسل طبیعی برای تقویت سلامتی” ارائه نماید. (این کلمه کلیدی را خودش در فاز قبلی ارائه کرده بود) طرح کلی بصورت زیر ارائه شد:

این طرح ارائه شده یک ساختار برای مقاله است که شامل مقدمه، تیترها و زیر تیترها و در نهایت نتیجه گیری است.

به نظر من که طرح کلی ارائه شده جالب است. البته که میتوان مواردی را به آن اضافه کرد.

حال میتوان از چت جی پی درخواست کرد تا درباره هر کدام از بخشها پاراگرافی توضیح دهید.

مثلا من از او خواستم تا درباره موضوع “ترکیبات مغذی در عسل، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی” در یک پاراگراف توضیحاتی ارائه نماید.

توضیحات ارائه شده جالب است و مهم اینکه در چند ثانیه این توضیحات به درد بخور که میتواند هسته اصلی این پاراگرف باشد تولید شد. وقتی درباره هسته اصلی این پاراگراف صحبت میکنم یعنی نمیخواهیم دقیقا از این توضیحات در محتوای خود استفاده کنیم.

من هرگز بصورت مستقیم از این توضیحات در مقاله استفاده نمی کنم. بلکه این توضیحات را کاملا ویرایش می کنم تا از حالت ماشینی بودن درآمده و به حالت نوشته شده توسط یک انسان شبیه شود. در این ویرایش ممکن است از مترادف برخی کلمات استفاده کنم. جملاتی به آن اضافه کنم. غلط هایی گرامری یا معنایی را تصحیح کنم و این تغییرات باید به گونه ای باشد که نوشته کاملا شبیه یک متن نگارش شده توسط انسان باشد.

حال میتوان همین کار را برای باقی بخشهای مقالات نیز استفاده کرد.

نکته مهم: گاها چت جی پی در تولید مقالات به آمارهای عددی اشاره می کند. بهتر است قبل از استفاده از این آمار و درصدها در مقالات خود ابتدا درباره صحت این آمار تحقیق کنید.

آیا گوگل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و چت جی پی تی را پنالتی می کند؟

این سوالی است که بسیار زیاد پرسیده میشود. واقعیت این است که چت جی پی تی دیتای خود را از محتوای درون وب می گیرد. بنابراین این اطلاعات قبلا در وب بوده است و احتمالا گوگل هم درباره این موارد اطلاع دارد. مورد بعدی زبان فارسی است، بطوریکه نسخه 3.5  رایگان chatgpt در زبان فارسی هنوز مشکلات گرامری و گاه مشکلات انتخاب کلمات و جمله بندی صحیح دارد. بنابراین اگر هدف این باشد که دقیقا محتوای ارائه شده توسط چت جی پی تی را در سایت استفاده کرد، احتمالا نتیجه ای حاصل نخواهد شد و مورد پسند گوگل و حتی کاربر شما هم نخواهد بود.

ولی همانطور که در بالا اشاره کردم من از محتوای ارائه شده توسط چت جی پی تی بعنوان هسته اصلی محتوا استفاده می کنم و سپس آن را کاملا ویرایش و بخشهایی به آن اضافه و کم می کنم.

در صورتیکه به این شکل از چت جی پی تی برای تولید محتوا استفاده کنید مشکلی از طرف گوگل نیز پیش نمی آید.

استفاده از چت جی پی تی برای بهبود تجربه کاربری

در فاز بعدی از او میخواهم تا توصیه هایی درباره بهبود تجربه کاربری برای وب سایت من که در مورد فروش عسل است ارائه نماید.

ChatGPT برای بهبود تجربه کاربری سایت من 12 پیشنهاد ارائه کرده که در بین آنها نکات جالبی دیده میشود. مثلا درباره استفاد از تصاویر باکیفیت، یا ساده سازی پروسه خرید از سایت، یا ارائه اطلاعات و توضیحات دقیق درباره هر محصول و همچنین استفاده از نظرات کاربران و مشتریان قبلی و … اشاره میکند. همچنان میتوانم در هر مورد از او بخواهم تا بیشتر توضیح دهد.

نتیجه گیری :

می گویند هنوز در اول کار هوش مصنوعی هستیم. قرار بود برای انجام برخی کارها زمان زیادی منتظر شویم. ولی هوش مصنوعی ما را معطل زمان نکرد. امروز شعر می نویسد، نقاشی می کشد، آموزش میدهد و در سئو سایت نیز کمک می کند. البته که ابزار چت جی پی تی هنوز راه زیادی دارد ولی از همین نکاتی که در این پست گفتم میتوان استفاده مفیدی برای رشد کسب و کار و سئو وب سایت نمود.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید