گوگل آپتیمایز چیست؟ + اهمیت گوگل آپتیمایز و نحوه راه اندازی گوگل آپتیمایز

  • تیم تحریریه
  • ۲ خرداد ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

گوگل آپتیمایز

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که با استفاده از آن می توانید با روش های مختلفی موارد مختلف وب سایت خود را آزمایش کنید. در این مقاله به اینکه گوگل آپتیمایز چیست و چرا مهم است اشاره خواهیم کرد و در انتها به نحوه راه اندازی گوگل آپتیمایز و همچنین نحوه انجام آزمایش در گوگل آپتیمایز اشاره خواهیم کرد.

گوگل آپتیمایز چیست؟

گوگل آپتیمایز چیست؟

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که با استفاده از آن می توانید با روش های مختلفی موارد مختلف وب سایت خود را آزمایش کنید. تست A/B، تست چند متغیره، تست ریدایرکت، تست سفارشی شده و Banner template از جمله مواردی است که به راحتی و به سادگی می توانید در این ابزار تست کنید و با استفاده از نتایج آن، تصمیمات لازم جهت بهبود کسب و کار خود مبتنی بر ظرفیت کسب و کارتان را بگیرید.

چرا از گوگل آپتیمایز استفاده کنیم؟

why is google optimize important

مهمترین دلیل پر اهمیت بودن گوگل آپتیمایز این است که به صورت ساده می توانید انواع آزمایشات را در موارد مختلف کسب و کارتان انجام دهید و به خصوص می توانید تست A/B را با اهداف مختلفی در این ابزار به سادگی اجرا کنید و از نتایج آن در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. اگر با تست A/B آشنایی ندارید می توانید مقاله تست A/B چیست را بخوانید.

در صورتی که از گوگل آپتیمایز به درستی استفاده کنید، می توانید در هزینه ها و اقدامات مختلفی که برای بهبود کسب و کار خود انجام می دهید، صرفه جویی کنید. همچنین می توانید با استفاده از گوگل آپتیمایز، در هزینه سرچ های پولی و همچنین کمپین های مختلفی که برگزار می کنید، صرفه جویی کنید.

در واقع با تحلیل های گوگل آپتیمایز می توانید بدون نیاز به هزینه های بازاریابی، موارد مختلفی که واقعا در ظرفیت کسب و کار شما است، اما به خوبی ارائه نشده است را ارائه کنید و آزمایشات مختلفی را انجام دهید.

چگونه گوگل آپتیمایز کار می کند؟

گوگل آپتیمایز چگونه کار می کند

به صورت کلی دو المان اصلی در گوگل آپتیمایز وجود دارد، و در انتهای این مقاله نحوه راه اندازی آزمایش را خواهیم دید.

1- ادیتور یا ویرایش گر، که به شما امکان ایجاد نسخه جدیدی از هر صفحه ای که می خواهید تغییراتی در آن انجام دهید و در واقع با نسخه اصلی مقایسه کنید، را می دهد (برای مثال فرض کنید دو صفحه را می خواهید در مقایسه با هم تست کنید، نسخه A صفحه ای که شامل یک call to action با دکمه سبز است و در واقع نسخه اصلی است و نسخه B صفحه ای که شامل call to action با دکمه قرمز است).

2- بخش گزارش، که در آن با استفاده از داده های گوگل آنالیتیکس اتان یا به طور مستقل، گزارشاتی از آزمایش هایی که در بخش ویرایش راه اندازی کردیده اید را می دهد.

در واقع با استفاده از این دو بخش می توانید آزمایشات مختلفی را تحلیل کنید و بفهمید که کدام صفحه در وب سایت شما بهتر کار می کند.

چگونه گوگل آپتیمایز را راه اندازی کنیم؟

دو نسخه مختلف از گوگل آپتیمایز وجود دارد یک نسخه رایگان و یک نسخه پولی. ولی با استفاده از نسخه رایگان، به راحتی می توانید موارد مختلف کسب و کار خود را بررسی کنید و اقدامات لازم جهت افزایش کیفیت خدمات و محصولات را انجام دهید.

با ثبت سایت خود در گوگل آپتیمایز می توانید از امکانات آن استفاده کنید و در جهت بهبود سایت خود اقداماتی را انجام دهید. برای معرفی سایت خود در گوگل آپتیمایز، نیاز دارید که یک جیمیل داشته باشید. بعد از اینکه یک جیمیل ایجاد کردید، می توانید از طریق این لینک وارد صفحه ثبت نام گوگل آپتیمایز شوید.

پس از ورود به صفحه ثبت نام سایت در گوگل آپتیمایز مراحل زیر را دنبال کنید.

1- روی دکمه Get started کلیک کنید

گوگل آپتیمایز

2- در این مرحله  همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید سه سوال از شما پرسیده می شود که عبارت اند از:

گوگل آپتیمایز

در سوال اول از شما می پرسد که آیا مایل هستید گوگل آپتیمایز توصیه ها و نکاتی را در مورد بهتر استفاده کردن این سرویس برای شما ایمیل کند یا خیر.

سوال دوم در مورد این است که آیا می خواهید اطلاعیه ها، آخرین ویژگی ها و بروزرسانی ها برای شما ایمیل شود یا خیر.

و سوال سوم در مورد این است که آیا می خواهید با داده های مختلف در بهبود گوگل آپتیمایز نقشی داشته باشید.

با انتخاب گزینه های مد نظر شما و با کلیک روی گزینه Next می توانید به مرحله بعد بروید.

3- در این مرحله همانطور که در شکل زیر مشخص است، در قسمت بالایی صفحه، اطلاعات مربوط به تنظیمات اکانت است، که می توانید با زدن هر گزینه، با دادن دسترسی داده‌های اکانت خود به گوگل به ارتقای این سرویس کمک کنید. بعدا هم می توانید این تنظیمات را تغییر دهید. و در قسمت پایین صفحه با زدن تیک های گزینه آخر، موافقت خود را با شرایط این سرویس اعلام می کنید و در آخر هم روی گزینه Done کلیک کنید.

گوگل آپتیمایز

4- پس از کامل شدن مرحله قبل وارد یک فضای آزمایشی با یک کانتینر پیش فرض (my container) همانطور که در شکل زیر می بینید، خواهید شد. در اینجا گزینه ی let’s go وجود دارد که در واقع شما با زدن این گزینه می توانید یک آزمایش را شروع کنید ولی بهتر این است که ابتدا گوگل آپتیمایز را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید که در قسمت بعدی با آن آشنا خواهیم شد.

گوگل آپتیمایز

در همین قسمت با کلیک بر روی گزینه My Container در گوشه سمت چپ بالا، قادر به مشاهده ID برای اکانت و کانتینرتان (همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید) خواهید بود.

گوگل آپتیمایز

5- لینک کردن به گوگل آنالیتیکس

با اینکه در مرحله قبل می توانستید یک آزمایش را در گوگل آپتیمایز راه اندازی کنید، اما بهتر است ابتدا گوگل آپتیمایز را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

برای این کار روی قسمت setting در تصویر زیر کلیک کنید.

گوگل آپتیمایز

با کلیک روی گزینه Setting تصویر زیر را مشاهده می کنید

گوگل آپتیمایز

سپس با زدن گزینه links to Analytics (قسمت مشخص شده در تصویر بالا)، تصویر زیر را مشاهده می کنید.

گوگل آپتیمایز

در این قسمت با انتخاب property گوگل آنالیتیکس، می توانید کانتینر را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

6- تا اینجا شما یک اکانت ایجاد کرده اید و به گوگل آنالیتیکس متصل کرده اید. اکنون باید قطعات گوگل آپتیمایز را روی وب سایت خود نصب کنید.

برای انجام این کار هم می توانید به صورت دستی برای هر صفحه این کار را کنید و هم می توانید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید که در این مقاله فقط به روش دستی اشاره خواهیم کرد. برای اجرای دستی باید این قطعه کدها را بالای تگ head هر صفحه ای که می خواهید روی آن گوگل آپتیمایز را اجرا کنید، بگذارید. این قطعه کدها در دو ورژن موجود هستند که بستگی به شرایط مختلف از مورد مناسب خود می توانید استفاده کنید.

بنابراین یکی از قطعات زیر را در بالای تگ HEAD صفحه یا صفحات وب سایتتان بگذارید.

این دو قطعه عبارت اند از:

قطعه کد synchronous

<script
src=”https://www.googleoptimize.com/optimize.js?
id=OPT_CONTAINER_ID”></script>

نکته: دقت کنید که قسمت OPT_CONTAINER_ID را با Container ID گوگل آپتیمایزتان باید جایگزین کنید.

قطعه کد asynchronous

<script async
src=”https://www.googleoptimize.com/optimize.js?
id=OPT_CONTAINER_ID”></script>

نکته: دقت کنید که قسمت OPT_CONTAINER_ID را با Container ID گوگل آپتیمایزتان باید جایگزین کنید.

راه اندازی یک آزمایش در گوگل آپتیمایز

تا اینجا به درستی گوگل آپتیمایز راه اندازی شده است و اکنون زمان استفاده از آن برای تست های مختلف است.

برای راه اندازی یک آزمایش به روش زیر عمل کنید

1- روی گزینه let’s go (قسمت مشخص شده در تصویر زیر) کلیک کنید.

گوگل آپتیمایز

2- در این قسمت (همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید) نام آزمایش، یو آر ال صفحه ای که می خواهید آزمایش کنید و همچنین نوع آزمایش را باید مشخص کنید.

گوگل آپتیمایز

پس از مشخص کردن نام آزمایش (یک نام دلخواه)، یو آر ال صفحه ای که می خواهید آزمایش کنید (همان صفحه اصلی یا A) نوبت به انتخاب نوع آزمایش می رسد. نوع آزمایش (همانطور که در شکل بالا هم مشخص است) یکی از موارد زیر است

تست A/B (A/B testing)

مشهورترین نوع تست، تست A/B است. شما می توانید دو نسخه از یک صفحه را مقایسه کنید تا بفهمید کدام یک از لحاظ عملکرد بهتر عمل می کند. صفحه اصلی، A است و صفحه ی تغییر یافته که می خواهید با صفحه اصلی مقایسه کنید، B است. اگر با تست A/B آشنایی ندارید می توانید مقاله تست A/B چیست را بخوانید.

تست چند متغیره (Multivariate test)

با استفاده از این آزمایش می توانید چندین عنصر را با هم در یک زمان تست کنید تا بفهمید کدام ترکیب بهترین عملکرد را دارد.

تست های ریدایرکت (Redirect test)

از نظر فنی تست های ریدایرکت هم نوعی تست A/B محسوب می شوند. به جای تست دو نسخه از یک صفحه، شما دو صفحه جداگانه را با یکدیگر مقایسه خواهید کرد. این تست در زمانی که به دنبال تست یک طراحی کاملا جدید یا حتی تست دوصفحه فرود کاملا متفاوت هستید بسیار مفید است.

تست های سفارشی شده (personalization )

این تست به شما امکان تغییر صفحه وب سایتتان را مبتنی بر شرایط کاربران (مثلا اینکه روی کروم هستند یا دستگاه موبایل و…) می دهد. با استفاده از این تست، تنوع های مختلفی از یک صفحه فرود را بستگی به شرایط کاربران، به کاربران نمایش می دهید.

Banner template

با استفاده از این قسمت، شما می توانید یک بنر در بالای وب سایتتان برای اطلاع رسانی های مختلف به کاربران (مانند ساعات کاری، تغییر در سرویس ها و …) بگذارید.

شما می توانید متن و رنگ و سایز این بنر را تغییر دهید و آن ها را تست کنید و همچنین تست کنید که در کدام صفحات سایت شما بهتر است که نمایش داده شود (مثلا در صفحه خانه یا هر صفحه از وب سایتتان).

3- پس از انتخاب نوع آزمایش می توانید با زدن دکمه create، می توانید آن نوع آزمایش را تست کنید. با زدن دکمه create وارد صفحه تنظیمات هر آزمایش می شوید که با توجه به نوع آزمایش باید آن ها را تنظیم کنید و آزمایش خود را شروع کنید.

نتیجه گیری :

ابزار Google Optimize یک ابزار جدید است که به صورت ساده در آن می توانید انواع تست A/B، تست های چند متغیره، تست های ریدایرکت، تست های سفارشی و Banner template را انجام دهید و با توجه به نتایج آن ها، صفحات کاربردی تر را برای ارائه محصولات و خدماتتان مبتنی بر ظرفیت کسب و کارتان ارائه دهید. و همچنین می توانید با استفاده از آن به بهبود کیفیت خدمات و محصولات مربوط به کسب و کارتان بپردازید. امیدواریم با بکارگیری درست آن بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

گوگل آپتیمایز چیست؟

گوگل آپتیمایز یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که با استفاده از آن می توانید با روش های مختلفی موارد مختلف وب سایت خود را آزمایش کنید. تست A/B، تست چند متغیره، تست ریدایرکت، تست سفارشی شده و Banner template از جمله مواردی است که به راحتی و به سادگی می توانید در این ابزار تست کنید و با استفاده از نتایج آن، تصمیمات لازم جهت بهبود کسب و کار خود مبتنی بر ظرفیت کسب و کارتان را انجام دهید.

چرا از گوگل آپتیمایز استفاده کنیم؟

در صورتی که از گوگل آپتیمایز به درستی استفاده کنید، می توانید در هزینه ها و اقدامات مختلفی که برای بهبود کسب و کار خود انجام می دهید، صرفه جویی کنید. می توانید با استفاده از آن، در هزینه سرچ های پولی و همچنین کمپین های مختلفی که برگزار می کنید، صرفه جویی کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید