چالش ها و معایب تولید محتوا با هوش مصنوعی

  • شکیبا مافی
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

چالش ها و خطرات تولید محتوا با هوش مصنوعی

این روزها سروصدای هوش مصنوعی Artificial Intelligence) AI) گوش دنیا را مملو از خبرهای خوب و بد کرده است. برای خیلی از بزرگان حوزه تکنولوژی و صنعت سوال بزرگی ایجاد شده است که پیشرفت خیلی سریع هوش مصنوعی در آینده می‌تواند باعث پیشرفت شود یا نابودی کل یا بخشی از جامعه بشری را به همراه داشته باشد. فراموش نکنیم که خیلی از شغل‌ها با پیشرفت تکنولوژی نابود شده‌اند و این روزها پیشرفت هوش مصنوعی با این سرعت، برای خیلی از حوزه‌های کاری زنگ خطر را به صدا درآورده است.
البته برای برخی نیز موضوع پرطرفداری شده است زیرا آن کمک‌های زیادی نیز به خیلی حوزه‌ها، تکنولوژی و… تا به اینجای کار نموده؛ ولی ممکن است این ترس‌هایی که از پیشرفت آن هست، کاملا در آینده بی اعتبار شود. یکی از موضوعاتی که بحث‌های زیادی درباره آن وجود دارد و باعث چالش‌های زیادی میان کارشناسان متخصص بهینه‌سازی موتورهای جستجو گوگل شده است، تولید محتوا با هوش مصنوعی است که در ادامه به مزایا، معایب و چالش‌های خطرناک آن خواهیم پرداخت.

تولید محتوا با هوش مصنوعی؛ چالش های خطرناک یا فرصت پیشرفت

ابزارهای وسوسه انگیز هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت فوق العاده‌ای هستند که از آنها در حوزه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از این حوزه‌های پرطرفدار در سئو و تولید محتوا می‌باشد که این روزها میان وبلاگ نویسان و کارشناسان محتوا سایت‌ها، بسیار موضوع جذابی شده است. البته خیلی از کارشناسان محتوا بر این باور هستند که ممکن است در آینده نه چندان دور این موضوع باعث سرشاخ شدن گوگل با هوش مصنوعی شود. همانطور که می‌دانیم محتوا پادشاه در بهینه‌سازی موتورهای جستجو می‌باشد و شما تنها با تولید محتوا باکیفیت و خوب می‌توانید پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در موتورهای جستجو، برای سایت خود مشاهده کنید. پس می‌توانیم بگیم با این جایگاهی که محتوا برای ربات‌ها و خود گوگل دارد اصلا نباید آن را دست پایین گرفت و باید در نوشتن و تولید آن دقت کافی را داشته باشیم.

تولید محتوا با هوش مصنوعی با چه خطرات و چالش‌هایی روبه‌رو است؟

برای هیچ چیزی نمی‌توان بی‌پایه و اساس نظریه صادر کرد و تا آن نظریه را تجزیه، تحلیلی و در آخر آزمایش نشود نمی‌توان به طور قطعی درباره آن نظری صادر نمود. همانطور که می دانیم وقتی شما وارد حوزه تولید محتوا می شوید باید تخصص و علم کافی، قدرت نوشتاری و بصری بالا، توانایی جستجو کردن، تجزیه تحلیل و… داشته باشید تا بتوانید یک محتوا باکیفیت و یکتا تولید نمایید. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم با خرید اکانت از ChatGPT که یکی از بهترین و قوی‌ترین ربات‌های معرفی شده در هوش مصنوعی است؛ به تولید محتوا چند مقاله تخصصی در حوزه‌های مختلف پرداختیم و به نتایج جالبی دست یافتیم که تصمیم گرفتیم آن را به شما نیز در میان بگذاریم. مهم ترین چالش هایی که ما با آنها روبه رو شدیم به شرح زیر است:

بررسی عواقب تولید محتوا با ربات های AI

بررسی عواقب تولید محتوا با ربات های AI

هوش مصنوعی و ادعا بی اساس درباره ویژگی محصول یا خدمات

یکی از مهم‌ترین چالش هایی که در تولید محتوا با ChatGPT با آن روبه‌رو شدیم این بود که گاهی برای تولید محتوا در حوزه یک محصول، کالا یا خدمات و.. قادر به تحلیل و ادعا صحیح ویژگی‌های آنها نبود و صرفا یک محتوا الگوریتم محور تولید می‌شود که نمی‌توان به درستی و قطعی صحت آن را تایید نمود. به طور مثال یکی از عنوان‌های ما درباره یک محصول تولیدی در حوزه دارو بود، که باتوجه به بررسی‌های انجام شده به عنوان یک نویسنده متخصص، اصلا قابل قبول نبود. اگه شما مدرکی صحیح و مطمئنی برای مقاله خود به مخاطب ارائه ندهید ممکن است با مجازات‌‎های غیرقابل قبولی مواجه شوید به خصوص این موضوع در صنایعی که تحت نظارت هستند مثل درمان و دارو بسیار قابل مشاهده هست و شما را با مجازت و جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد کرد.

خطرات احتمالی برای صدای برند و مخاطبان شما

ارکان اصلی یک کسب‌وکار رسانه و ارتباطات آن برند است. شما با نحوه ارتباطی که در رسانه خود دارید می‌توانید برای کسب‌وکار خود موفقیت کسب کنید حالا این رسانه می‌تواند شبکه‌های اجتماعی شما، ارتباط حضوری شما با افراد و کسب‌وکارهای مختلف و حتی لحن گفتار شما در یک پیام و مقاله باشد. من می‌خواهم تفاوت یک پیام را با شما به اشتراک بگذاریم که یکی توسط هوش مصنوعی و یکی با هوش انسانی نوشته یا اصلاح شده است.

سلام به همگی:
ما مشتاقانه می‌خواهیم راه اندازی خط تولید جدید خود را با نام تجاری خود اعلام کنیم. شما می‌توانید به فیلم‌های آموزشی کوتاه و راهنما گوش دهید و با محصولات و خدمات ما آشنا شوید. در صورت سوال با کارشناسان ما در ارتباط باشید. تیم ما در کنار شما خواهد بود.
همکاران گرامی؛
ما مفتخریم که راه‌اندازی خط تولید جدید برند “…” را اعلام نماییم. شما می‌توانید با دیدن فیلم‌های آموزشی، راهنمای خدمات، با محصولات جدید آشنا شوید و به آنها دسترسی داشته باشید. در صورت هرگونه سوال و پرسش و پاسخی، مشاوران متخصص ما در کنار شما مشتریان گرامی هستند و شما می‌توانید در خصوص تک تک محصول و خدمات از آنها سوال بفرمایید. هدف ما کسب رضایت شما عزیزان است.
با تشکر و احترام
تیم “…”

مجازات برای سرقت ادبی غیر عمد

در کشورهایی که حق کپی رایت به شدت در آنها رعایت می‌شود این نکته بسیار مهم است. سرقت ادبی که توسط یکی از روزنامه‌های معروف در بازه زمانی یک سال اعلام شد، بیش از 2000 تا بود که پیش بینی می‌شود با افزایش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا؛ این رقم افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته این اتفاق ممکن است کاملا غیر عمدی باشد و حتی شما متوجه این موضوع نشوید ولی ممکن است اتفاق بیوفتد بنابراین فراموش نکنید محتوا شما باید یونیک و هیچگونه کپی در آن وجود نداشته باشد وگرنه باعث جریمه‌ و پیگیری‌های صاحب اثر شود و همچنین جریمه گوگل را برای شما در بر داشته باشد.

نداشتن احساسات لفظی و بیانی در هوش مصنوعی

شاید مواردی مثلا تجزیه تحلیل، ریاضیات، نجوم برای ربات‌های هوش مصنوعی بسیار آسان باشد، ولی فهم احساسات و آموزش آن به AI اصلا آسان نیست زیرا توضیح منطقی برای بیان احساسات وجود ندارد. بنابراین پس از بررسی‌ها باید گفت محتوا تولید شده توسط AI کاملا بدون هرگونه احساسات می‌باشد و یکی از مهم‌ترین نکات در نوشتن، درک و همدلی در یک موضوع و شرایط خاص با مخاطب است.

رد شدن از خط قرمز گوگل و امکان جریمه آن برای کسب‌وکارها

طبق گزارش‌ها گوگل به صراحت اعلام نموده است که محتوای خودکار توسط تیم webspam شناسایی می‌شود و اقدام لازم در خصوص آنها انجام خواهد شد. فراموش نکنید پایه و اساس سئو امتیاز گیری صفحات است که اصل اول آن براساس یونیک بودن محتوا سنجیده می‌شود. بنابراین وجود کپی در محتوا تولید شده می‌تواند باعث کاهش رتبه و امتیاز صفحات و سایت شما توسط گوگل گردد.

AI ایده جدید و متنوعی برای محتوا شما ارائه نخواهد کرد!

من به عنوان یک تولید کننده محتوا می‌توانم برای یک محصول یا خدمات ایده‌های جدید و جذابی ارائه کنم ولی شما این ایده و تغییرات را در یک محتوا تولید شده توسط هوش مصنوعی مشاهده نخواهید کرد و تنها با مفاهیم و تغییرات جزیی همراه خواهد بود. همانطور که می‌دانیم هوش مصنوعی توسط ربات‌هایی که آموزش‌ها، مکانیزم‌ها، الگوها برای آنها تعریف شده است، رهبری می‌شود و محتوا آماده شده برهمین اساس برای شما توسط ربات‌ها تولید می گردد؛ بنابراین متن تولید شده نقص‌های زیادی دارد و اصلا قابل مقایسه با متن تولید شده توسط هوش انسانی نخواهد بود. شاید در آینده ایده پردازی، تجزیه تحلیل، ارزیابی مجدد و… به آن اضافه شود ولی در حال حاضر اگر هم محتوایی را می‌خواهید با هوش مصنوعی تولید نمایید؛ باید در کنار آن از هوش انسانی هم برای رفع نقص‌‌ها و ایرادهای آن استفاده نمایید.

در چه صورت می‌توان از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده نمود؟

فراموش نکنیم رسالت خیلی از ما متخصصان سئو و تولید کنندگان محتوا، ارائه مطالب مفید و کاربردی برای آیندگان است. فرض را بر این می‌گذاریم که یک فرد در یک جلسه حرف بقیه را به مرور تکرار خواهد کرد، آیا این مرور مکررات برای بقیه افراد حاضر در جلسه مفید خواهد بود؟! باید بگوییم خیر هیچ چیز مفید برای بقیه اعضا ندارد. بنابراین شما روی آن فرد نمی‌توانید حساب ویژه‌ای باز کنید، در AI هم به همین شکل است شما به عنوان یک تولید کننده محتوا وظیفه دارید بهترین و باکیفیت ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهید نه اینکه فقط حرف بقیه افراد را تکرار کنید. شما تنها در صورتی می‌توانید از این تکنولوژی استفاده نمایید که آن را به عنوان یک پیش نویس در نظر بگیرید و در کنار آن با هوش انسانی به آن تکامل ببخشید و یک محتوا با کیفیت را به کاربر خود ارائه دهید.

بررسی پیامدهای تولید محتوا با AI

بررسی پیامدهای تولید محتوا با AI

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی چالش‌ها و خطرات موجود برای تولید محتوا با AI پرداختیم و آن را به صورت کاملا عملی با یکی از برترین ربات‌های هوش مصنوعی یعنی Chat GPT در موضوعات مختلف بررسی کردیم. نتیجه نهایی این بررسی‌های به عمل آمده این بود که هوش مصنوعی به تنهایی نمی‌تواند یک محتوا باکیفیت و عاری هرگونه کاستی را تولید کند و حتما نیازمند هوش انسانی برای بهبود کیفیت، بررسی و ارزیابی و… می‌باشد. فراموش نکنید محتوا شما پادشاه کسب‌وکار شما است و همانطور که در بالا به آن اشاره نمودیم باید آن را به بهترین نحوه تولید و به کاربر ارائه نماییم. البته فارغ از تمام این حرف‌ها این تکنولوژی می‌توانید یک ابزار قدرتمند و بسیار کمک کننده برای شما باشد ولی باید بدانید در کجا و چگونه از آن استفاده کنید و از خدمات بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید