گوگل آنالیتیکس چیست؟ راهنمای تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس

  • تیم تحریریه
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • بازاریابی اینترنتی - تبلیغات
  • ۰

گوگل آنالیتیکس

بعد از اینکه چند ماهی از راه اندازی سایتتان می گذرد و موارد مختلف سئو را برای سایت خود انجام می دهید، در کلمات کلیدی گوناگونی جایگاه هایی را در نتایج موتورهای جستجو کسب می کنید. در این زمان به دنبال بهبود جایگاه کلمات کلیدی خود هستید و از ابزارهای دقیق تری مانند سرچ کنسول گوگل برای بهبود جایگاه این کلمات کلیدی استفاده می کنید.

پس از آن، زمانی است که می توانید از ابزارهایی استفاده کنید تا بتوانید به طور دقیق تری بررسی کنید که ورودی های سایت شما دقیقا از کدام کانال ها (مانند سایت، شبکه های اجتماعی… ) آمده اند، به چه نحوی آمده اند (سرچ های طبیعی، تبلیغات گوگل، شبکه های اجتماعی، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و …)، به علاوه زمانی که کاربری با استفاده از یکی از این رسانه ها وارد سایت شما می شود، چه طوری از سایت شما استفاده می کند و کدام مطالب و بخش های سایت شما برای پاسخ درست و واقعی به مواردی است که او به دنبالش بوده است، مفید است (آیا سریع از سایت رفته اند، کدام صفحات توانسته به آنها کمک کند و…) و اینکه آیا از خدمات یا محصولات شما استفاده کرده اند و مناسب آن ها بوده است یا خیر.

گوگل آنالیتیکس، یکی از قوی ترین ابزارهایی است که می توانید از آن برای تحلیل رفتار استفاده کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که در کدام بخش ها به طور مناسب عمل کرده اید که در این صورت آن ها را تقویت کنید و بهبود ببخشید و در کدام بخش ها سایت شما نتوانسته است کاربران را به اهدافی که داشته اند اما به طور واقعی در ظرفیت کسب و کار شما بوده است، برساند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، که توسط شرکت گوگل ارائه شده است، یکی از نرم افزارهایی است که گزارشات مختصر و مفصلی از نحوه ی اکتساب ورودی های سایت شما، نحوه ی رفتار کاربران در سایت و نحوه ی تعامل با یکی از اهداف کسب و کار شما را به شما می دهد و به کمک آن می توانید سریع تر و سهیل تر روی بهبود موارد مختلف سایت خود کار کنید.

اهمیت گوگل آنالیتیکس چیست؟

اهمیت گوگل آنالیتیکس

مهمترین مواردی که استفاده از گوگل آنالیتیکس را پر اهمیت می کند عبارت اند از:

با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید به تفکیک از هر کانالی چه تعداد ورودی به سایت شما آمده اند.

با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید کاربران چه رفتاری در سایت شما داشته اند.

با گوگل آنالیتیکس می توانید محتوای خود را بررسی کنید.

با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید کاربران به چه میزان از خدمات و محصولات و… سایت شما استفاده کرده اند.

معرفی مهمترین بخش های گوگل آنالیتیکس

بعد از آن که سایت خود را در گوگل آنالیتیکس ثبت کردید (اگر سایت خود را در گوگل آنالیتیکس ثبت نکردید، می توانید مقاله ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس را بخوانید)، با وارد شدن به آن، محیطی را مشاهده می کنید که به آن داشبورد گوگل آنالیتیکس می گویند و جایی است که شما می توانید گزارشات مختلفی از قسمت های مختلف سایت خود بگیرید تا بتوانید کیفیت محصولات، خدمات و… خودتان را افزایش دهید. گوگل آنالیتیکس بخش های مختلفی دارد که در هر بخش گزارشات کلی و مفصلی از موارد مختلف سایت شما، به شما می دهد که در ادامه این مقاله به طور مفیدی به هر یک از این بخش ها خواهیم پرداخت. به طور کلی پنج بخش کلی در گوگل آنالیتیکس (همانطور که در شکل زیر می بینید وجود دارد) که مهمترین بخش های گوگل آنالیتیکس به شمار می آیند و در هر بخش می توانید اطلاعات مختلفی را بدست بیاورید.

 

بخش های گوگل آنالیتیکس

در بخش Real time می توانید اطلاعاتی از کاربرانی که اکنون در سایت شما حاضر هستند پیدا کنید. در بخش Audience اطلاعاتی از کل کاربران سایت خود مشاهده می کنید. در بخش Acquisition در می یابید که ورودی های سایت شما از کدام کانال ها آمده اند و کیفیت کانال ها را می توانید بررسی کنید. در بخش Behavior می توانید رفتارهای مختلف کاربران پس از ورود به سایت را بررسی کنید و در بخش conversion می توانید تعاملات مهم کاربران که جزو اهداف کسب و کار شما بوده است مانند خرید خدمات، محصول و… را بررسی کنید.

در ادامه به هر کدام از این بخش ها می پردازیم.

بخش Real-time

این بخش همان طور که از نامش پیدا است به شما می گوید چه کاربرانی در حال حاضر در سایت شما هستند و اکنون چه اتفاقاتی در سایت شما می افتد.  این قسمت بخش های مختلفی را شامل می شود که در ادامه بنا به دلیلی که جلوتر می گوییم فقط به بخش overview می پردازیم.

Overview

overview در گوگل آنالیتیکس

بخش مرور کلی در همه بخش های گزارشات گوگل آنالیتیکس وجود دارد که در آن یک گزارش کلی و مفید و مختصر به شما ارائه می دهد که با دیدن همین اطلاعات می توانید به طور کلی از وضعیت بخش های مختلف سایت خود با خبر شوید.

در بخش مرور کلی Real time، شما می توانید ببینید چه تعداد کاربر اکنون بر روی سایت شما هستند، کاربران در حال بازدید از کدام صفحات هستند، کاربران از کدام پلتفرم های مختلف اکنون برای ورود به سایت شما استفاده کرده اند، مکان آن ها کجاست و…

اطلاعات دیگری هم در این بخش وجود دارد ولی در همین حد این بخش را به خاطر داشته باشید که همه ی اطلاعاتی که در بخش های دیگر توضیح خواهیم داد را می توانید برای کاربرانی که اکنون روی سایت شما حضور دارند مشاهده کنید. بنابراین بعد از آنکه ادامه مفاهیم را یاد گرفتید به راحتی می توانید همه ی آن ها در مورد کاربران حاضر در سایت در این بخش ببینید.

Audience

Audience در گوگل آنالیتیکس

گزارشاتی که در بخش Audience به شما ارائه می شود اطلاعات مختلفی در مورد کاربران یا مخاطبان سایت شما است. با استفاده از این گزارشات به اطلاعات مختلفی در مورد کاربران مثل جنسیت، موقعیت مکانی آن ها، اینکه با چه دستگاهی آمده اند و…می توانید دست یابید.

Overview 3-2-1

در قسمت مرور کلی، اطلاعات بسیار مفید و کلی را می توانید پیدا کنید. برای درک این قسمت ابتدا به تعریف چند معیار مانند sessions، users و … می پردازیم.

مفهوم Sessions (نشست ها) در گوگل آنالیتیکس چیست؟

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود و در یک بازه زمانی خاص یک سری فعالیت (از جمله دیدن صفحات مختلف، انجام خرید از صفحه خرید و…) را انجام می دهد، یک session یا نشست محسوب می شود. همچنین یک کاربر می تواند چندین seesion داشته باشد که آن ها می تواند در یک روز، چند روز، یک هفته، یک ماه و… اتقاق بیفتد. اگر کاربری 30 دقیقه در سایت شما بدون فعالیت باشد، و بعد از آن فعالیت دیگری داشته باشد، یک session جدید حساب می شود. معیار sessions، تعداد کل session ها که کاربران بر روی سایت شما داشته است را نمایش می دهد.

Users (کاربران):

تعداد کاربرانی که از سایت شما در یک بازه زمانی (که شما تعیین می کنید) بازدید کرده اند را نشان می دهد.

Pageviews:

 این معیار، تعداد کل بازدید ها از صفحات وب سایت شما را نمایش می دهد. زمانی که کاربر از یک صفحه خارج شود و دوباره به آن وارد شوند هم یک pageview محسوب می شود.

Pages / Session:

این معیار میانگین تعداد صفحات بازدید شده در هر session را نشان می دهد. به عنوان مثال اگر یک کاربری دو صفحه از سایت شما را در یک Session بازدید کرد و کاربر دیگر 4 صفحه از سایت شما را در یک Session بازدید کرد، این معیار برابر 3 می شود که به معنی این است که بطور میانگین چه تعداد صفحه در هر session سایت شما بازدید شده است.

Avg. Session Duration:

مدت زمان یک session را طول مدت آن session می گویند. میانگین طول مدت session، یعنی میانگین طول مدت کل Session ها.

توجه داشته باشید که session با avg time تفاوت دارد.

Bounce Rate (نرخ پرش):

زمانی که فردی وارد سایت شما می شود و بدون اینکه به صفحه دیگری برود از همان صفحه وارد شده مجددا خارج شود، یک پرش محسوب می شود. در واقع وقتی یک کاربر فقط یک صفحه از سایت را می بیند و از سایت شما خارج می شود نرخ پرش آن برابر 100 درصد می شود. معیار Bounce rate میانگین درصد پرش را نشان می دهد.

% New sessions:

این معیار در واقع نشان دهنده این است که چند درصد از session ها، session مربوط به کاربر جدید است.

خوب به مهمترین معیارهایی که برای درک بهتر این گزارشات به ما کمک می کرد، پرداختیم. برای کار با قسمت مرور کلی این بخش، می توانید ابتدا از قسمت سمت راست بالا (همانطور که در تصویر زیر در شماره 1 می بینید) یک بازه زمانی را انتخاب کنید (مثلا یک هفته ای). بعد از آن در قسمت سمت چپ (شماره 2 تصویر) معیارهای مختلفی را می توانید انتخاب کنید. یکی از معیارهایی که به طور معمول اکثر افراد بررسی می کنند Users است .

زمانی که Users را انتخاب می کنید می توانید تعداد بازدید کنندگان سایت خود را (کاربران) در بازه ی زمانی مشخصی که تعیین کردید، روی نمودار ببینید (شماره 3 تصویر) و با بردن موس روی هر روزی که می خواهید می توانید تعداد آن ها را مشاهده کنید. یا به عنوان مثال اگر sessions را انتخاب کنید می توانید sessions را در آن بازه زمانی ملاحظه کنید.

Audience در گوگل آنالیتیکس

در قسمت بعدی (شماره 4 تصویر در نمودار دایره ای شکل) می توانید آمار کاربران جدید را مشاهده کنید. در این قسمت New visitors تعداد کاربرانی است که برای اولین بار وارد سایت شما شده اند و جدید هستند و Returning visitors تعداد کاربرانی هستند که قدیمی هستند و حداقل دو بار به سایت شما وارد شده اند.

در قسمت بعدی (شماره 5 تصویر) اطلاعاتی در مورد Demographic، system و mobile وجود دارد.

در demographic می توانید اطلاعات مختلفی در مورد زبان کاربران، کشور کاربران و شهر کاربران را بررسی کنید و ببینید به عنوان مثال چند درصد از مخاطبان شما از چه کشوری هستند و…

در قسمت system اطلاعاتی نظیر اینکه مخاطبان از چه مرورگری استفاده می کنند، از چه سیستم عاملی استفاده می کنند و…

در قسمت mobile اطلاعاتی از نظر اینکه از چه سیستم عامل موبایلی کاربران وارد سایت شما شده اند و… را می توانید مشاهده کنید.

یک نکته ای که قبل از اینکه این بخش را به پایان ببریم توجه شما را به آن جلب می کنیم و در همه بخش ها و گزارشات گوگل آنالیتیکس می توانید از آن استفاده کنید این است که شما می توانید کاربران را یا موارد دیگر را به سگمنت ها یا بخش های مختلف تقسیم بندی کنید، به این معنی که می توانید فقط اطلاعات مختلف برخی از کاربران یا … که می خواهید، را ببینید.

به عنوان مثال می توانید فقط کاربرانی از سایت خود را ببینید که در بازه سنی 25 سال تا 34 سال هستند یا به عنوان مثال می توانید فقط کاربرانی که جدید هستند و به علاوه از مرورگر کروم وارد سایت شما هستند و به علاوه مثلا 5 صفحه از سایت شما را بازدید کرده اند را ببینید و و هزاران مورد دیگر.

زمانیکه شما از سگمنت بندی یا بخش بندی استفاده می کنید، همه ی اطلاعاتی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارد را صرفا برای همین کاربران بررسی می کنید.

به صورت پیش فرض در گوگل آنالیتیکس، سگمنت All User  (شماره 6 تصویر بالا ) اعمال شده است. یعنی داده‌هایی که ارائه می‌شود مربوط به کل کاربران سایت است. برای تغییر آن روی قسمت Add segment کلیک کنید.

در این قسمت یک سری سگمنت به طور پیش فرض وجود دارد مانند All users (که کل کاربران است)، Mobile Traffic (فقط کاربران موبایل)، Organic traffic (کاربرانی که از ترافیک ارگانیک آمده اند) و…

سگمنت در گوگل آنالیتیکس

شما می توانید هم از این سگمنت هایی که به صورت پیش فرض وجود دارد استفاده کنید، هم می توانید سگمنت هایی سفارشی با استفاده از بخش new segment ایجاد کنید. با استفاده از سگمنت ها به اطلاعات بسیار زیادی می توانید دست پیدا کنید که در این مقاله به همین مقدار بسنده می کنیم ولی کار با این بخش بسیار آسان است و هر وقت بخواهید که اطلاعات بخشی از کاربران را ببینید می توانید از این قسمت استفاده کنید.

تا اینجا به مهمترین نکات این بخش اشاره کردیم و با بکارگیری همین موارد می توانید یک تحلیل خوب از بخش Audience داشته باشید. بخش Audience زیر بخش های دیگری هم دارد که تقریبا همین موارد است و در ادامه به طور مختصر به این موارد اشاره خواهیم کرد.

3-2-2 Active users

Active User در گوگل آنالیتیکس

در این قسمت می توانید تعداد کاربران فعال در یک بازه زمانی مشخص (مثلا یک روز پیش تا کنون، هفته ی پیش تا کنون و…) را مشاهده کنید.

3-2-3 Lifetime Value

با استفاده از این قسمت می توانید ببینید که کاربران چه مقدار برای شما ارزش مالی داشته اند. برای استفاده از این قسمت باید ابتدا ارزش مالی محصولات و سرویس های خود را در گوگل آنالیتیکس تعریف نمایید. (این مورد جز موارد پیشرفته آنالیتیکس است و در این مقاله به صورت تحلیلی به آن اشاره نمی کنیم).

3-2-4 Cohort analysis

این بخش اطلاعات یک گروه از کاربران که در یک بازه خاص یک کار خاص را انجام دادند در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید در یک بازه زمانی، برای گروهی، معیارهای مختلفی را بررسی کنید. مثلا کاربرانی که در مدت مشخصی دوباره به سایت برگشته اند، محصولی خرید کرده اند و …

3-2-5 Audience

َAudience در بخش Audience گوگل آنالیتیکس

این بخش در گزارش Audience که خودش Audience نام دارد، مانند بخش سگمنت است که در بالا به آن اشاره کردیم با این تفاوت که فقط کاربران را می توانید تقسیم بندی کنید و می توانید مخاطبان مختلفی ایجاد کنید و اطلاعات مختلفی در مورد آن ها دریافت کنید. به عنوان مثال کاربرانی که بیش از 5 صفحه از سایت شما را بازدید کرده اند، یا مثلا کاربرانی که بیش از 10 دقیقه در سایت سپری کرده اند و…

3-2-6 User explore

در این بخش هر کاربر سایت شما، یک آی دی دارد  و شما می توانید تمام کاربران را با آی دی بررسی کنید و کارهایی که هر کاربر انجام می دهد را از جوانب مختلف بررسی کنید. به عنوان مثال می توانید ببینید چند بار وارد سایت شده اند، میانگین طول مدت session آن ها چقدر بوده است، نرخ پرش آن ها چقدر بوده است، میزان در آمدی که ایجاد کرده اند چقدر بوده است و…

زمانیکه روی هر آیدی کلیک کنید می توانید بررسی کنید که چه کارهایی را انجام داده اند. مثلا چه تاریخ هایی، در چه ساعتی، با چه دستگاهی و … وارد سایت شده است و مثلا از چه طریقی (سرچ گوگل یا …) وارد سایت شده است و در سایت چه صفحاتی را بازدید کرده، چند خرید انجام داده، چه محصولی را خریده اند و…

یا مثلا اگر خریدی انجام داده باشد می توانید ببینید قبل از این خرید چه کارهایی انجام داده، مثلا صفحه ای را مشاهده کرده بعد به سبد خرید محصولی را اضافه کرده بعد سبد خرید را تکمیل کرده و…

تصویر زیر یک نمونه از تحلیل کلاینت آی دی است که تعداد بازدیدها و خرید او را نشان می دهد. البته اگر بر روی هر کدام از این موارد نیز کلیک شود بصورت دقیق تر جزئیات را مشخص می کند.

User explore در گوگل آنالیتیکس

3-2-7 Demographic

Demographic در گوگل آنالیتیکس

در بخش Demographic اطلاعات مختلفی از سن و جنسیت مخاطبان را می توانید مشاهده کنید.

به عنوان مثال در این بخش می توانید تعداد کاربرانتان را از نظر سن بررسی کنید که هر کدام از آن ها چه بازه سنی ای دارند، چه رفتاری در سایت داشته اند و چه تبدیل هایی داشته اند (همانطور که در شکل زیر می بینید). با رفتار و تبدیل در بخش های بعد آشنا می شویم.

Demographic در گوگل آنالیتیکس

3-2-8 Interests

Interest در گوگل آنالیتیکس

در این بخش علاقه مندی های مختلفی که کاربران به بخش های مختلف سایت شما دارند را می توانید مشاهده کنید.

3-2-9 Geo

Geo در گوگل آنالیتیکس

در این بخش اطلاعات مختلفی در مورد زبان و موقعیت مکانی از کاربران سایت خود را می توانید بررسی کنید.

3-2-10 Behavior

در این بخش اطلاعات مختصری در مورد رفتار کاربران مانند کاربران جدید و… می توانید داشته باشید. البته بخش behavior در بخشی جداگانه وجود دارد که به آن اشاره می کنیم و این بخش یک بخش مختصر در Audience است. به عنوان مثال در بخش new vs. returning می توانید کاربران جدید و کاربرانی که دوباره به سایت شما برگشته اند را مشاهده کنید.

Behavior در گوگل آنالیتیکس

به یک نکته مهم توجه کنید که تقریبا در بیشتر گزارشات بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس، جدولی مانند جدول بالا را می بینید که چند معیار خاص از acquisition، Behavior، Conversions را به شما نشان می دهد.

دقت کنید هر کدام از سه موردی که گفتیم، معیارهای مختلفی را در بخش های خود دارند و برای دیدن آن ها به بخش های خودشان باید مراجعه کنید ولی این جدول به شما چرخه ی Acquisition-Behavior-conversions را به ازای چند معیار خاص نشان می دهد تا بتوانید به صورت سریع یک بررسی از آن ها داشته باشید. شما می توانید این موارد را کنار هم در ازای مواردی که تعریف می کنید بررسی کنید.

در این جدول در بخش Acquisition می توانید تعداد کل کاربران، تعداد کاربران جدید و تعداد نشست ها را مشاهده کنید. در بخش Behavior می توانید نرخ پرش، تعداد صفحات بازدید شده در هر نشست، و میانگین طول مدت نشست را مشاهده کنید. در بخش Conversions هم می توانید نرخ تبدیل ها بر اساس اهدافی که تعیین کرده اید را ببینید.

یک نکته ی دیگری هم که در همین جا خوب است به آن نیز توجه کنید این است که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس همیشه باید بیاد داشته باشید چه چیزی را برای چه کاری می خواهید.

به عنوان مثال می خواهید بدانید کاربرانی که از دستگاه موبایل استفاده می کنند و همچنین از کشور ایران هستند و… ، چند نفر هستند، چند تا از آن ها جدید هستند، چند نشست ایجاد کرده اند، نرخ پرششان چقدر است، چه تعداد صفحه در هر جلسه به طور میانگین دیده اند، میانگین طول مدت زمانی که در هر جلسه داشته اند چقدر بوده است، چه میزان تبدیل در اهداف مورد نظر سایت شما داشته اند.

دو مفهوم dimension (بعد) و metric (معیار) در گوگل آنالیتیکس هم همین موردی است که به آن اشاره کردیم. در همه بخش ها از این دو مفهوم باید استفاده کنید. در مثال بالا کاربرانی که از دستگاه موبایل استفاده می کنند و از ایران هستند دو بعد هستند که شما در واقع اطلاعات فقط همین ها را می خواسته اید و همچنین چند نفر هستند و چند تا از آن ها جدید هستند و… معیارها هستند که شما این معیارها را در آن بعد ها خواسته اید بسنجید.

3-2-11 Technology

در این بخش می توانید لیستی از مرورگرهایی که کاربران برای ورود به سایت شما استفاده می کنند را ببینید. دقت داشته باشید که سازگاری در انواع مرورگرها مهم است.  به عنوان مثال می توانید ببینید چه تعداد کاربر با chrome آمده اند، نرخ پرششان چقدر بوده است و مثلا چه میزان خرید کرده اند. و چه تعداد با firefox آمده اند، نرخ پرششان چقدر بوده است و مثلا چه میزان خرید کرده اند و این دو را با هم مقایسه کنید. یکی از کارهایی که می توانید بکنید این است که در آن مرورگرهایی که نرخ پرش زیادی دارند، سایت خود را بررسی کنید و چک کنید که آیا به درستی در آنها سایت شما نمایش داده می شود یا خیر.

3-2-12 Mobile

به دلیل اینکه کاربران دستگاه های موبایل روز به روز در حال افزایش هستند، در این بخش گزارش مجزایی برای دستگاه های موبایل قرار دارد و مثلا بررسی کنید در کدام دستگاه ها نرخ پرش بیشتری دارید و… تا بتوانید سایت خود را برای آن ها بهینه کنید.

3-2-13 Benchmarking

دراین بخش می توانید مقایسه هایی را با سایت های دیگر داشته باشید. برای این کار حوزه کاری و شهر و… را مشخص می کنید و اطلاعات مختلفی را می توانید بررسی کنید.

3-2-14 Users flow

این بخش جریان کاربران را به شما نشان می‌دهد و نشان می دهد کاربران به چه صفحاتی رفته اند و…

در این بخش می توانید مشاهده کنید کاربرانی که در نهایت از محصول یا خدمات شما استفاده کرده اند، چه مسیری را طی کرده اند. و همچنین می توانید ببینید کاربران در چه مرحله ای از سایت شما خارج شده اند. بخش های قرمز رنگ میزان ریزش کاربر را نمایش می دهد.

Users flow در گوگل آنالیتیکس

Acquisition

Acqusition در گوگل آنالیتیکس

به طور کلی در گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس شما می توانید ببینید که ورودی های سایت شما از کدام کانال ها آمده اند و به اندازه گیری کیفیت منابع وروی مختلف از طریق تحلیل conversion و behavior بپردازید. در این بخش می توانید ببینید هر کانال چه تعداد ورودی برای سایت شما آورده است.

فرض کنید که صاحب کارخانه ای هستید (ان شاءالله اگر نیستید صاحب آن بشوید) و محصولی را تولید می کنید. برای معرفی محصول خود سایتی دارید که در این سایت متناسب با ظرفیت هایتان، هم محصول خود را معرفی می کنید، هم مقالات مختلفی در جهت ارائه راه کارهای کاربردی در جهت حل مشکلات آن صنعت و پاسخ به مسائل روز آن کسب و کار دارید و … . همچنین در کنار سایت، شبکه های اجتماعی و تبلیغات هم دارید.

در این بخش می توانید ببینید چه مقدار از کل ورودی ها به سایت شما، از طریق نتایجی است که در موتورهای جستجو ظاهر شده و کاربر از آن طریق وارد سایت شما شده است، چه مقدار از کل ورودی ها به سایت شما، حاصل کلیک کاربران در سایت های دیگر است که در آن سایت ها لینک سایت شما قرار دارد و به شما لینک داده اند یا تبلیغات کرده اید. چه مقدار از کل ورودی ها به سایت شما، بطور مستقیم بوده است یعنی آدرس سایت یا صفحه شما را کاربر بطور مستقیم در مرورگر خود وارد کرده است، چه مقدار از کل ورودی ها به سایت شما، از شبکه های اجتماعی مختلف است که کاربر از آن شبکه های اجتماعی وارد سایت شما شده است و ….

در این بخش می توانید به بررسی دقیق این موارد بپردازید.

3-3-1 overview

overview در Acqusition

در بخش  مرور کلی ابتدا در شماره 1 تصویر می توانید کانال های ورودی خود را بررسی کنید و ببینید هر کدام از آن ها چه میزان ورودی برای سایت شما داشته اند. برخی از مهمترین کانال هایی که در این قسمت می توانید ببینید عبارت است از:

سرچ طبیعی (organic search):  شامل ورودی که از طریق نتایج موتورهای جستجو وارد سایت شما می شود.

مستقیم (Direct): زمانی که افراد از طریق تایپ آدرس وب سایت شما، وارد سایت می شوند، مستقیم محسوب می شود.

شبکه های اجتماعی (social network): ورودی که از طریق شبکه ها اجتماعی مانند facebook و اینستاگرام و… وارد سایت شما می شود، جزو شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

ارجاعات (Referral): بازدید هایی که از طریق سایتهای دیگری که لینک سایت شما در آن جا قرار دارد و با کلیک روی آن وارد سایت شما می شوند، جز ارجاعات محسوب می شود.

ایمیل (E-mail): بازدید هایی که از طریق لینک هایی که در ایمیل هایی مثل yahoo، Gmail و… وجود دارد، انجام می شود جز این دسته محسوب می شود.

سرچ پولی (Paid search): بر خلاف سرچ طبیعی، سرچ پولی، ورودی هایی است که شما به شبکه های تبلیغاتی مانند گوگل ادز می پردازید و بازدیدکنندگان با کلیک روی آن تبلیغات وارد سایت شما می شوند.

شماره 2 تصویر بالا مربوط به نمودار users و conversions است که به ترتیب نمودار Users تعداد کاربران جذب‌ شده را در تاریخ‌های مختلف نشان می‌دهد و نمودار Conversion تعداد کاربرانی را که به مشتری تبدیل شده‌اند به نمایش می‌گذارد.

در بخش بعدی مرور کلی (شکل 3 تصویر) شما می توانید به صورت سریع ببینید که ورودی های مختبلف از چه کانال هایی وارد سایت شما شده اند، رفتار هر کدام از کاربران بعد از ورود از طریق این کانال ها به سایت شما، چگونه بوده است (به عنوان مثال آیا فورا صفحه را بسته اند، آیا مثلا 4 صفحه را بازدید کرده اند، page per session آنها چقدر بوده، average session duration آنها چقدر بوده و…) و اینکه آیا conversion داشته اند یا خیر (مثلا خرید یا هر هدف دیگری که در سایت تعریف کرده اید، صورت گرفته است یا خیر و البته برای اینکار باید از قبل هدف را تعیین کرده باشید).

3-3-2 All Traffic

All traffic در گوگل آنالیتیکس

این قسمت به چهار بخش channels، Treemaps، Source/Medium و Referrals تقسیم می شود.

قبل از پرداختن به این چهار قسمت توجه کنید که channel در گوگل آنالیتیکس به معنی جایی است که در آن تعامل با کاربر صورت می پذیرد به عنوان مثال direct، organic search، paid search، web referral و… کانال هستند. Source به منشا ورودی شما اشاره دارد به عنوان مثال اگر از موتور جستجو گوگل بوده، منبع google می شود، اگر از یک دامنه خاص بوده منبع example.com می شود، اگر از فیس بوک بوده منبع facebook.com می شود و…

Medium اشاره به دسته کلی منبع دارد به عنوان مثال اگر organic search باشد دسته کلی منبع organic می شود، اگر از ppc paid search بوده، دسته کلی منبع paidsearch می شود.

در ادامه به بررسی این چهار بخش می پردازیم.

3-3-2-1 Channels

این قسمت مثل بخش overview است منتهی با جزییات بیشتر که هر کانال روی هر صفحه و…

به عنوان مثال می توانید تعداد کاربران جدید و غیر جدید و همچنین تعداد session های organic search را مشاهده کنید و همچنین اطلاعاتی در مورد رفتار آنها پس از ورود به سایت (مثل نرخ پرش و…) را مشاهده کنید. به علاوه میزان conversion آن ها را نیز می توانید مشاهده کنید. برای هر کانال به تفکیک می توانید آن ها را ببینید.

3-3-2-2 Treemaps                                                                                                                                          

این یک نمایش بصری از توزیع کانال ها است که در واقع یک روش تصویری برای تحلیل داده هاست.

3-3-2-3 Source/medium

Source/medium در Aqusition

در این قسمت شما می توانید منبع واقعی ترافیک را ببینید مثلا به جای social می توانید ببینید که کدام شبکه اجتماعی خاص مثلا Facebook/Social

با استفاده از این می توانید ببینید منبع و دسته ی منبع را مشاهده کنید. و در این جا هم می توانید اطلاعاتی از رفتار کاربران و conversions داشته باشید.

3-3-2-4 Referrals

Referral در Acqusition

شما می توانید ببینید چه تعداد کاربر از سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند، به سایت شما وارد شده اند. در واقع بک لینک ها و میزان ترافیکی که برای سایت شما آورده اند را می توانید مشاهده کنید.

3-3-3 Google Ads

Google Ads در گوگل آنالیتیکس

اگر از تبلیغات گوگل ادز استفاده می کنید، می توانید گوگل ادز را به گوگل آنالیتیکس تان متصل کنید تا بتوانید مشتریانی که از این تبلیغات وارد سایت شما شده اند را بررسی کنید و همچنین ببینید چه فعالیت هایی بعد از ورود به سایت شما دارند.

مثلا می توانید لندینگ پیچ ای که کاربران با دیدن تبلیغات شما وارد می شوند را بررسی کنید و کمپین ها را بهبود ببخشید.

3-3-4 Search console

search console در گوگل آنالیتیکس

اگر می خواهید اطلاعات سرچ کنسول را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید می توانید سرچ کنسول خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و در این صورت می توانید با استفاده از این بخش اطلاعات سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

3-3-5 Social

social در Acquisition

با استفاده از این بخش می توانید شبکه های اجتماعی تان را تحلیل کنید و نحوه ی عملکرد هر یک از آن ها را بررسی کنید و ببینید هر شبکه اجتماعی چه مقدار ورودی به سایت شما داشته است و رفتارهای کاربران را بعد از ورود بررسی کنید. در این بخش تحلیل های مختلفی را می توانید بررسی کنید.

3-3-6 Campaigns

Campaigns در Acquisition

در این بخش اطلاعات مربوط به کمپین ها را می توانید بررسی کنید. رفتار آن ها و تبدیل را می توانید بررسی کنید. اگر از پارامترهای UTM استفاده می کنید، شما می توانید این بخش را بررسی کنید و کمپین ها را از چند کانال بررسی و تحلیل کنید.

Behavior

در بخش behavior اطلاعات مختلفی از نحوه رفتار کاربران در هنگام ورود آنها به سایتتان، می توانید داشته باشید.

3-4-1 Overview

overview در Behavior گوگل آنالیتیکس

در قسمت مرور کلی گزارش  Behavior تمرکز روی تک تک صفحات سایت است. این یک مرور کلی از pageviews، unique pageviews، average time spent on each page، bounce rate و exit rate را نشان می دهد.

3-4-2 Behavior flow

Behavior flow در Behavior گوگل آنالیتیکس

مشابه گزارشات flow ای که در بخش های مختلف در گوگل آنالیتیکس می بینید در این قسمت هم می توانید به صورت بصری مسیری که کاربران سایت شما در بین صفحات می گذرانند را ببینید. این گزارش به شما کمک می کند بفهمید کدام محتوای شما برای کاربر خوب بوده است.

این گزارش نشان می دهد چطور کاربران به سایت شما می آیند، و بعد از آن در سایت به کجاها می روند و در نهایت نقطه خروج آن ها را نیز می توانید ببینید. همچنین با استفاده از این بخش می توانید صفحات و رخداد ها به تصویر بکشید.

3-4-3 Site content

گزارشات این بخش روی محتوای شما تمرکز می کند. این گزارشات به شما نشان می دهند که چه محتوایی موثر بوده است.

3-4-3-1 All Pages

یکی از مهمترین بخش های گوگل آنالیتیکس بخش All Pages است. توسط این بخش می توانید آمار تمام صفحات سایت خود را بررسی نمایید. در واقع اگر بخواهید بررسی کنید که مثلا دیروز یا هفته گذشته یا در هر بازه زمانی مشخصی کدام صفحات سایتتان چه مقدار بازدید داشته اند باید به این بخش از آنالیتیکس مراجعه کنید.

All page در Behavior گوگل آنالیتیکس

همچنین با انتخاب هر صفحه و تغییر Dimension ها می توانید به تحلیل کامل آن صفحه خاص بپردازید.

3-4-3-2 Exit Pages

از بخش های مهم دیگر می توان به Exit Pages اشاره کرد. این بخش به شما نشان می دهد که کدام صفحات بیشترین نرخ خروج از سایت شما را داشته اند. بدین ترتیب شاید بتوان با بررسی صفحاتی که بیشترین نرخ خروج را داشته اند و بهبود کیفیت و محتوای آن صفحات نرخ خروج کلی سایت را کاهش داد.

3-4-4 Site speed

سرعت سایت نقش مهمی را در سایت شما بازی می کند. اگر سایت شما کند باشد به راحتی بازدیدکنندگان از سایت های دیگری که سرعت آن سریع است استفاده می کنند. کاربران موبایل گاهی سرعتی بالاتری هم می خواهند. بنابراین سرعت سایت یکی از موارد مهم سایت شما است. به علاوه سرعت سایت یکی از فاکتورهای رنک دهی موتورهای جستجو نیز است.

گزارشات این بخش از گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا سرعت سایت خود را بهینه کنید.  در این بخش می توانید سرعت تمامی صفحات سایت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز بهبود ببخشید. با کلیک روی صفحات می توانید میانگین زمان برای نمایش کامل صفحه را مرور کنید و…

در این قسمت، بخش های زیر وجود دارد:

3-4-4-1 Overview

در این قسمت یک مرور کلی از زمان لود صفحاتتان به تفکیک مولفه های مختلفی (نظیر مرورگرهای مختلف، کشورهای مختلف و…) می توانید ببینید.

3-4-4-2 Page Timings

با استفاده از این بخش می توانید صفحاتی که پایین ترین سرعت را دارند را ببینید و اقدام به بهینه سازی سرعت آن ها کنید.

3-4-4-3 Speed suggestions

این گزارش توصیه هایی برای بهبود سرعت صفحاتی که کند هستند را به شما ارائه می دهد.

3-4-4-4 User Timings

این گزارش به مالک وب سایت اجازه می دهد تا زمان یک رخداد خاص یا تعاملات کاربران را اندازه گیری کنند.

3-4-5 Site search

site search در Behavior گوگل آنالیتیکس

اگر سایت شما یک سرچ باکس دارد، با استفاده از این قسمت می توانید گزارشات مختلفی از آن داشته باشید و این قسمت به شما نشان می دهد که کاربران داخل سایت شما چه عبارتی را جستجو می کنند و دنبال چه هستند.

3-4-5-1 Overview

در این قسمت می توانید ببینید چه تعداد از کاربران شما در سرچ باکس سرچ می کنند، چه عبارت هایی سرچ می کنند و چطور با سایت شما در تعامل هستند.

3-4-5-2 Usage

این گزارش به شما چرخه acquisition-behavior-conversion را به تفکیک بین بازدیدهایی که شامل یک سرچ داخلی بوده و نبوده می دهد.

3-4-5-3 Search Terms

search term در Behavior گوگل آنالیتیکس

این گزارش عبارت های سرچ ای که بازدیدکنندگان شما انجام می دهند را نمایش می دهد همچنین پارامترهای دیگری نظیر اینکه چند بار از سرچ باکس استفاده کرده اند، چه تعداد بار بعد از سرچ از سایت شما خارج شده اند، چه زمانی روی سایت شما از نتیجه سرچ گذاشته اند و…

این ها از یک طرف می تواند مفید باشد و آن هم این است که شما می توانید علاقه مندی های کاربران را بفهمید، اما از طرف دیگر یک هشدار است و آن هم این است که به طور عادی نتوانسته اند مطالب مورد نظر خودشان را در سایت شما پیدا کنند و از این رو سایت شما نیاز به بهبود دارد.

3-4-5-4 Pages

این گزارش تفکیکی از صفحات خاصی که کاربران در سایت شما سرچ کرده اند را نشان می دهد.

3-4-6 Events

رخدادها تعاملات کاربران سایت شما با وب سایت شما است که نیازی به لود کردن صفحه نیست. برای مثال یک ویدیو، چاپ یک صفحه، دانلود یک فایل و… همه از نوع رخداد هستند. راه اندازی رخدادها به شما اجازه می دهد تا اعمال مختلفی که در صفحات مختلف انجام می شود را بررسی کنید. از آن ها می توان برای بررسی رفتار کاربر استفاده کرد.

برای استفاده از این قسمت بهتر است درباره گوگل تگ منیجر نیز اطلاعاتی داشته باشید. در واقع شما می توانید در تگ منیجر یک تگ و رخداد جدید تعریف کنید، فرض کنید دکمه ای دارید و می خواهید تعداد کلیکهای آن دکمه را مشاهده کنید. بدین ترتیب ابتدا بایستی توسط تگ منیجر تگ مربوط به کلیک آن دکمه را تعریف کنید و سپس در این بخش از آنالیتیکس میتوانید آمار کلیک آن دکمه را مشاهده نمایید.

در این قسمت بخش های زیر وجود دارد:

3-4-6-1 Overview

Events در Behavior گوگل آنالیتیکس

با استفاده از این بخش یک نگاه کلی از رخدادها در سایتتان را می توانید داشته باشید.

در تصویر فوق مشخص است که رخداد Instagram button به تعداد 2557 بار در بازه زمانی مشخص اتفاق افتاده است. این تصویر مربوط به یکی از سایتهای ما است که قبلا برای دکمه ای بنام Instagram button یک تگ برای کلیک تعریف شده است. بنابراین در اینجا میتوانیم ببینیم دکمه مورد نظر در بازه زمانی مورد نظر چند بار کلیک شده است.

3-4-6-2 Top events

این گزارش به شما رخدادهایی که بیشترین آمار را داشته اند را نشان می دهد.

3-4-6-3 Pages

این گزارش یک تفکیکی از صفحاتی که در آن ها رخدادها اتفاق می افتد را نشان می دهد.

3-4-6-4 Events Flow

با این گزارش می توانید به صورت بصری ببینید که کاربران چطوری به رخداد ها می رسند و…

Conversions

به تعامل مهمی که کاربران شما در سایت شما انجام می دهند و جز اهداف کسب و کار شما بوده است، تبدیل یا conversion می گویند.

برای مثال اگر کسب و کاری دارید که به فروش محصولات یا خدمات مربوط به کسب و کار خود می پردازید، یک تعامل مهم می تواند خرید محصول یا خدمات توسط کاربران باشد و در این صورت یک تبدیل می تواند خرید آن محصول یا خدمات باشد.

شما می توانید conversion های مختلفی داشته باشید مثلا کلیک روی لینک دانلود یا هر چیز دیگری می تواند با توجه به کسب و کار شما یک conversion باشد. با بررسی این conversion ها می توانید بهتر تصمیم بگیرید و همچنین می توانید کمپین های تبلیغاتی خود را با استفاده از آن ها بررسی کنید تا بتوانید درست تر تصمیم گیری کنید که کدام فعالیت های شما برای شما conversion داشته اند.

در این بخش گزارشات Goals، Ecommerce، Multi-Channel Funnels، Attribution  وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

3-5-1 Goals

گزارشات این بخش به شما یک نگاه کلی از نحوه ی عملکرد سایت شما در برابر اهدافی که برای آن تعیین کرده اید، می دهد. برای این منظور باید اهداف مختلفی برای سایت خود تنظیم کنید که در ادامه به نحوه ی ایجاد هدف اشاره می کنیم.

نحوه تعریف Goal یا هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس

برای هدف گذاری در گوگل آنالیتیکس ابتدا در داشبورد گوگل آنالیتیکس، وارد بخش Admin و بعد از آن گزینه ی Goals را از منوی View انتخاب کنید. بعد از آن باید هدف خود را تعیین کنید. در این مرحله هم می توانید از اهدافی که به طور پیش فرض وجود دارد استفاده کنید هم می توانید اهدافی را خودتان به صورت سفارشی ایجاد کنید

اهدافی که بصورت پیش فرض تعیین شده است در بخش Template و در چهار بخش Revenue، Acquisition، Inquiry و Engagement قابل مشاهده است. مثلا می توانید از بخش revenue بخش make a payment را انتخاب کنید که به معنی این است که پرداخت انجام شده است.

 

هدف گذاری در conversions گوگل آنالیتیکس

همچنین برای اینکه به صورت سفارشی Goal تعریف کنید همانند شکل زیر روی دکمه custom کلیک کنید.

هدف گذاری در conversions گوگل آنالیتیکس

بعد از آن در قسمت Goal description یک نام برای هدف خود ایجاد کنید و بعد از آن نوع هدف را تعیین کنید.

در بخش type یا نوع می توانید موارد Destination، Duration، Pages/Screens per session، Event را مشاهده کنید.

به عنوان مثال اگر یک محصولی را در سایت خود می فروشید، بعد از اینکه فرایند خرید تکمیل شد می توانید یک صفحه به عنوان صفحه خرید شما تکمیل شد و… را به کاربر نمایش دهید و می توانید یو آر ال این صفحه را در بخش Destination بگذارید و به عنوان یک هدف تعیین کنید.

یا اگر مثلا می خواهید هر گاه یک دانلود از یکی از صفحات سایت شما را کاربران انجام دادند به عنوان یک هدف تعیین کنید، در این صورت در بخش type گزینه Event را انتخاب کنید. بخش Event  را جداگانه در این مقاله توضیح داده ایم. و در واقع زمانی که می خواهید یک event تعریف کنید باید از این بخش آن را تعریف کنید و همچنین زمانیکه یک هدفی دارید که از جنس Event است باید آن هدف را با انتخاب این type تعریف کنید.

در تصویر زیر هدف ما مشخص کردن آمار کاربران ثبت نام کننده در خبرنامه سایت است. بنابراین یک Goal از نوع Destination یا صفحه مقصد تعریف می کنیم و بر روی continue کلیک می کنیم.

هدف گذاری در conversions گوگل آنالیتیکس

در مرحله بعد مانند تصویر زیر صفحه مقصد را مشخص می کنم. یعنی صفحه ای که اگر کاربر به این صفحه رسید یعنی در خبرنامه سایت ما ثبت نام کرده است. این صفحه می تواند صفحه تشکر از ثبت نام باشد.

هدف گذاری در conversions گوگل آنالیتیکس

بدین ترتیب یک هدف برای کاربرانی که در خبرنامه ثبت نام کرده اند تعریف کردیم و از این پس میتوانیم آمار این کاربران را از منوی Conversions>Golas بررسی کنیم.

به محضی که یک هدف ایجاد می شود، گوگل آنالیتیکس شروع به ذخیره داده ها می کند همچنین می توانید توقف در آن هدف هم با زدن دکمه off ایجاد کنید

بعد از اتمام کار می توانید داده هایی که گوگل آنالیتیکس با توجه به اهداف شما جمع آوری کرده است را بعد از چند وقت بررسی کنید.

برای اینکار مثلا در بخش Acquisition وارد شوید و می توانید در سومین ستون ببینید کدام کانال ها برای شما بالاترین نرخ تبدیل (در یکی از اهداف شما) را داشته اند و می توانید ببینید که روی کدام کانال ها بیشتر تمرکز کنید.

هدف گذاری در conversions گوگل آنالیتیکس

3-5-2 Ecommerce

زمانی که یک فروشگاه اینترنتی دارید می توانید از گزارشات این بخش برای بهبود عملکرد سایت خود و تحلیل فروش استفاده کنید.

Ecommerce شامل دسته‌بندی های زیر می‌شود:

Products (محصولات)

Sales (فروش)

Transaction (تراکنش های مالی)

Times to Purchase (مدت زمان سپری شده برای خرید از سایت)

این بخش جزو بخش های پیشرفته آنالیتیکس است و در این مقاله به همین مقدار بسنده می کنیم.

3-5-3 Multi-Channel Funnels (قیف‌های چندکاناله)

با استفاده از این بخش می توانید فعالیت هایی که یک کاربر انجام داده است و در نهایت تبدیل صورت گرفته است را ببینید.

3-5-3-1 Overview

Multi-Channel Funnels در گوگل آنالیتیکس

در بخش مرور کلی، خلاصه ای از هر کانال بازاریابی که در تبدیلات نقش داشته اند را نشان می دهد. به عنوان مثال، با استفاده از این آمار ها در می یابید که شبکه های اجتماعی نقش خوبی داشته اند یا … و در نهایت می توانید تصمیم بگیرید که به چه صورت کیفیت آن ها را بهبود ببخشید.

3-5-3-2 Assisted Conversions (نرخ تبدیل با چند عامل مؤثر)

Assisted Conversions در گوگل آنالیتیکس

گزارش بعدی Assisted Conversion است. این بخش تعداد تبدیلاتی را نشان می‌دهد که به طور غیرمستقیم از یک کانال تاثیر گرفته‌اند.

3-5-3-3 Top Conversion Paths (مسیرهای منتخب منتهی به هدف)

Top Conversion Paths

اگر می‌خواهید مسیر تبدیلات را ببینید از گزارش Top Conversion Paths استفاده کنید. این مورد معمول‌ترین مسیرهایی که کاربران تبدیل شده طی کرده‌اند را به شما نشان می‌دهد. برای مثال شاید متوجه شوید اکثر کاربران شما را در جستجوی ارگانیک پیدا کرده‌‌اند و سپس مستقیما برای خرید یک محصول از شما به سایتتان بازگشته‌اند.

3-5-3-4 Time Lag

Time Lag در گوگل آنالیتیکس

اگر می‌خواهید ببینید چقدر زمان می‌برد تا یک فرد عمل تبدیل را انجام می دهد، گزارش Time Lag را ببینید. این مورد به شما نشان خواهد داد که چند روز طول می‌کشد تا بازدید کننده‌های شما بعد از اولین بازدید خود از سایتتان، از محصولات، خدمات و… شما استفاده کرده اند. از این داده‌ها می‌توانید برای بهینه‌سازی فرایند تبدیل استفاده کنید.

3-5-3-5 Path Length (طول مسیر منتهی به هدف)

گزارش Page Length هم مانند Time Lage نشان می‌دهد کاربران قبل از عمل تبدیل به چه میزانی با سایت شما تعامل داشته‌اند.

3-5-4 Attribution (تخصیص)

در گوگل آنالیتیکس بخشی وجود دارد که با استفاده از ویژگی آن می‌توانید رفتار کاربران خود را رصد کرده و تبلیغات را بهتر مدیریت کنید.

هر مخاطب، زمانی که از خدمات یا محصولات سایت شما استفاده می کند و به اصطلاح یک تبدیل را انجام می دهد، مسیر مشخصی را طی می‌کند. این مسیر شامل کارهایی مانند کلیک، دیدن تبلیغات و خیلی از کارهای دیگر می‌باشد. در واقع این بخش، به هر کنشی که کاربر در مسیر انجام می‌دهد، یک امتیاز اختصاص می‌دهد. این امتیازها به کنترل شما بر روی مشتریان و تبلیغات سایتتان کمک می‌کند. همچنین این امتیاز و اعتبارها، مدل‌های مختلفی دارد. از آنجاییکه این بخش جزو بخشهای پیشرفته است در این مقاله به همین مقدار بسنده می کنیم.

نتیجه گیری :

گوگل آنالیتیکس یکی از قوی ترین ابزارها برای تحلیل قسمت های مختلف سایت است که به ارائه گزارش های مختلف در بخش های ورودی سایت، رفتار کاربران در سایت و … را می پردازد. با استفاده از گزارشات آن می توانید بهتر و سریع تر اقدامات لازم در جهت بهبود کیفیت خدمات و محصولات کسب و کارتان را انجام دهید. در این مقاله بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس را بصورت تحلیل بررسی کردیم و امیدواریم بتوانید از آن ها بصورت کاربردی در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

سوالات پرتکرار:

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، که توسط شرکت گوگل ارائه شده است، یکی از نرم افزارهایی است که گزارشات مختصر و مفصلی از نحوه ی اکتساب ورودی های سایت شما، نحوه ی رفتار کاربران در سایت و نحوه ی تعامل با یکی از اهداف کسب و کار شما را به شما می دهد و به کمک آن می توانید سریع تر و سهیل تر روی بهبود موارد مختلف سایت خود کار کنید.

2- اهمیت گوگل آنالیتیکس چیست؟

با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید به تفکیک از هر کانالی چه تعداد ورودی به سایت شما آمده اند. با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید کاربران چه رفتاری در سایت شما داشته اند با گوگل آنالیتیکس می توانید محتوای خود بررسی کنید. با گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید کاربران به چه میزان از خدمات و محصولات و... سایت شما استفاده کرده اند.

تفاوت گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول چیست؟

به صورت کلی عمدتا با سرچ کنسول می توانید وضعیت کلمات کلیدی و جایگاه های آن را بررسی کنید و نسبت به بهبود آن اقدامات لازم را انجام دهید و با گوگل آنالیتیکس می توانید اهداف کسب و کار و کانل های بازاریابی خود را بررسی و تحلیل کنید و نسبت به بهبود آن اقدامات لازم را انجام دهید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید