بک لینک چیست؟ راهنمای جامع بک لینک در سال 2022

  • شکیبا مافی
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • مقالات طراحی وب
  • ۰

بک لینک چیست؟ یکی از چالش‌برانگیز ترین مباحث سئو، لینک‌سازی یا گرفتن بک لینک است و شما چه یک سایت قدیمی چه به تازگی آن را راه‌اندازی کرده باشید، ملزم هستید در مورد لینک سازی اطلاعات کافی داشته باشید و از آن برای ارتقای وب سایت خود استفاده نمایید. البته باید بدانید لینک‌سازی اگر به درستی انجام نشود، علاوه‌بر اینکه نمی‌تواند برای شما مفید باشد بلکه می‌تواند باعث آسیب جبران ناپذیری برای وب سایت شما به دنبال داشته باشد. در پایان این مقاله متوجه می شوید آیا سایت شما نیاز به بک لینک دارد یا خیر و همچنین با انواع بک لینک و تاثیرات مثبت آن در سئو آشنا می شوید.

بک لینک به لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر به سایت ما می‌گویند. به‌طورکلی وب سایت‌هایی که در محتوای خود آدرس وب سایت ما را قرار می‌دهند، اصطلاحا می‌گوییم به سایت ما بک لینک داده‌اند. گوگل به دلیل اینکه لینک وب‌سایت شما در سایت‌های دیگر قرار دارد و به عنوان منبع از لینک شما استفاده می‌شود، به سایت شما اعتبار می‌بخشد. به دلیل سئو استفاده‌ای که برخی از وب‌سایت‌ها از لینک سازی برای ارتقا خود انجام می‌دادند، گوگل یک الگوریتم به نام پنگوئن ارائه داد که به جریمه این سایت‌ها پرداخت و باعث افت شدید آنها گردید. اگر شما به روش صحیح و کامل طبیعی به گرفتن بک لینک بپردازید، جریمه نخواهید شد و گرفتن آن نیز به ارتقا و پیشرفت سئو سایت شما نیز کمک می‌کند.

آشنایی با انواع لینک سازی

شما با روش‌های متنوعی می‌توانید لینک‌سازی را برای وب‌سایت خود انجام دهید که هرکدام دارای کاربرد و عملکرد متفاوتی هستند که این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

لینک سازی داخلی (Internal Link)

به لینک‌هایی داخلی سایت که از یک صفحه به صفحات دیگر وب‌سایت خود لینک می‌دهید، لینک‌سازی داخلی می‌گویند که بسیار برای سئو وب‌سایت شما مفید می‌باشد در واقع می‌توان گفت شما یک بک لینک داخلی برای وب‌سایت خود ایجاد نموده‌اید.

لینک سازی خارجی (External Link)

وب‌سایت‌هایی لینک وب‌سایت شما را در محتوا خود قرار می‌دهند، در واقع لینک‌سازی خارجی انجام داده‌اند و سایت شما یک بک لینک خارجی گرفته است. این لینک‌ها تاثیر بیشتری روی سئو سایت شما نسبت به لینک‌های داخلی دارند و اعتبار بیشتری به سایت می‌بخشند.

 

آموزش جامع ساخت بک لینک های ارزشمند و رایگان برای سئو سایت

تفاوت های لینک داخلی با لینک خارجی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  • لینک داخلی مربوط به سایت خودمان است ولی لینک خارجی از یک وب‌سایت دیگر به سایت لینک داده است.
  • اعتبار لینک خارجی بیشتر از لینک داخلی است.
  • برای سئو وب‌سایت تاثیر لینک خارجی بیشتر از لینک داخلی است.

بک لینک‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

بک لینک فالو (Dofollow): تمامی لینک‌ها به طور پیش فرض فالو هستند. به صورت پیش‌فرض تمامی لینک‌های فالو، توسط ربات‌های گوگل index می‌شوند که باعث افزایش ارزش و اعتبار دامنه یک سایت می‌شوند و باید بگوییم شما وقتی لینک فالو می‌گیرید؛ در واقع یک لینک جویس دریافت نموده‌اید.

بک لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌های نوفالو دقیقا برعکس لینک فالو هستند و به طور پیش‌فرض توسط ربات‌های گوگل، index نخواهند شد و در واقع لینک نوفالو برای سایت شما اعتبار و لینک جویسی در نظر نخواهد گرفت.

دامنه هر سایت دارای یک ارزش و اعتبار مخصوص به خود است. وقتی شما به یک سایت دیگر بک لینک می‌دهید، در واقع بخشی از ارزش و اعتبار سایت خود را به دامنه آن سایت منتقل نموده‌اید که به این کار لینک جویس می‌گویند. هرچقدر سایت‌ها به شما بیشتر بک لینک فالو بدهند، Link Juice شما یا به اصطلاح اعتبار دامنه شما افزایش می‌یابد.

تفاوت های لینک فالو (follow) یا نوفالو (Nofollow)

لینک فالو و نوفالو هر دو توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شوند ولی وقتی شما به یک سایت لینک فالو می‌دهید، در واقع دارید به ربات‌های گوگل می‌گویید که این سایت مورد تایید شما است و اعتبار دامنه خود را به آنها نیز منتقل می‌کنید البته باید بدانید از اعتبار سایت شما چیزی کم نخواهد شد. ولی وقتی شما لینک نوفالو به یک وب‌سایت می‌دهید؛ یعنی به ربات‌های گوگل می‌گویید این لینک در سایت شما وجود دارد ولی نمی‌خواهید از اعتبار دامنه خود به آنها دهید. هر دو لینک‌ها به سئو سایت شما کمک می‌کنند ولی بک لینک فالو اعتبار و امتیاز بیشتری نسبت به لینک نوفالو به سایت شما می‌دهد و یک بک لینک بسیار ارزشمند است.

گرفتن بک لینک در سئو وب‌سایت چه تاثیری دارد؟

همان‌طور که می دانیم سئو سایت به دو دسته کلی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می‌شود و بک لینک‌ها جز سئو خارجی یا Off-page SEO محسوب می‌شوند. همچنین بک لینک‌ها مانند یک کانال برای حرکت از یک سایت به یک سایت دیگر هستند و کاربران را هدایت می‌کنند. فرض کنید هزاران کانال به سمت صفحات سایت شما باز شود، می‌دانید در این حالت چه تعداد کاربری به سمت وب‌سایت شما روانه خواهند شد؟
همان‌طور که می‌دانیم اگر یک وب‌سایت بازدید کننده‌ای نداشته باشد، رتبه‌ای هم از طرف گوگل دریافت نخواهد کرد و رفتار کاربران نسب به صفحات سایت، تاثیر مستقیم روی اعتبار و رتبه آن صفحه دارد. بنابراین شما علاوه‌بر جذب کاربران، می‌توانید اعتبار سایت خود را نیز ارتقا دهید. فراموش نکنید شما برای اینکه بتوانید از یک وب‌سایت معتبر بک لینک دریافت کنید، باید از محتوا جذاب و جدید استفاده کنید در غیر این صورت از هیچ سایتی بک لینک دریافت نخواهید کرد. همچنین از نظر ربات‌های گوگل، بک لینک‌ها یک رای مثبت برای صفحه و محتوا شما هستند، هرچقدر این رای از سمت سایت‌های دیگر بیشتر باشد، ارزش و اعتبار سایت شما بیشتر می‌شود و در نتیجه گرفتن بک لینک روی سئو و رتبه شما تاثیر مثبتی دارد.

آموزش لینک سازی فوق حرفه‌ای 2022

فاکتورهای مهم برای گرفتن بک لینک چیست؟

شما برای گرفتن بک لینک معتبر و اثربخش باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا بتوانید تاثیرات مثبت آن را روی سئو سایت وردپرس یا سئو وب‌سایت‌های برنامه نویسی شده، خود مشاهده نمایید:

  1. بک لینک باید طبیعی باشد؛
    طبیعی بودن لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خرید بک لینک خارجی است که شما به عنوان یک سئو کار باید به آن توجه داشته باشید. زیرا شما باید بک لینک‌ها را باتوجه به نیاز کاربران در محل درست قرار دهید در غیر این صورت ربات‌های گوگل متوجه می‌شوند که دارید آنها را فریب می‌دهید و شما را جریمه می‌کنند و حتی باعث گوگل پنالتی نیز می‌شود.
  2. توجه به اعتبار دامنه یا Domain Authority؛
    اعتبار دامنه‌ای که از آن بک لینک می‌گیرد مهم است زیرا باعث افزایش اعتبار دامنه شما می‌شود بنابراین عمر و نوع دامنه، تعداد بک لینک‌ها دریافتی و خروجی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… تاثیر مستقیم روی اعتبار آن دارد.
  3. توجه به اعتبار صفحه یا Page Authority؛
    اعتبار یک صفحه مربوط به اعتبار یک صفحه از یک دامنه است. در برخی از موارد اعتبار دامنه بالا است ولی اعتبار صفحه آن پایین است بنابراین توجه به اعتبار صفحه هم مهم می‌باشد. اعتبار یک صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی و بک لینک‌هایی که مستقیما برای آن صفحه گرفته شده است، بررسی می‌شود.
  4. توجه به لینک سازی خارجی یک سایت؛
    هرچقدر میزان لینک‌های خارجی سایتی که از آن بک لینک گرفتید، بیشتر باشد، ارزش و اعتباری که به وب‌سایت شما می‌دهد، کمتر می‌شود بنابراین توجه به تعداد لینک‌های خروجی یک سایت نیز مهم است.
  5. توجه به محل قرارگیری لینک شما در سایت؛
    اینکه لینک سایت شما در کجا قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این لینک‌ها در مکان‌های مختلفی از یک سایت نظیر سایدبار، مقالات، نظرات، فوتر و… قرار می‌گیرند. معتبرترین بک لینک‌ها؛ آنهایی هستند که در مقالات یک سایت قرار می‌گیرند و آنهایی که در ساید بار یا منو قرار می‌گیرد اعتبار کمتری خواهند داشت.
  6. توجه به کلمه کلیدی لینک شده یا (Anchor Text)؛
    عبارت یا کلمه‌ای که به آن لینک می‌دهید از نظر ربات‌های گوگل بسیار حائزه اهمیت هستند زیرا شما ارزش یک محتوا را با کلمه‌کلیدی یا انکر تکست آن برای سایت مرجع مشخص می‌کنید. همچنین Link Juice شما توسط این کلمه به سایت منتقل می‌شود.
  7. توجه به ارتباط موضوعی سایت مقصد با سایت شما؛
    از دیگر نکات مهم، توجه به مرتبط بودن صفحه و بک لینک‌های لینک شده به آن صفحه است و گوگل بسیار به این موضوع اهمیت می‌دهد. مثلا اگر شما در حوزه فروش لباس فعالیت دارید بهتر است از سایت‌هایی بک لینک بگیرید که در حوزه مد و پوشاک فعالیت دارند.

معرفی بهترین روش‌های گرفتن بک لینک از طریق روش کلاه سفید

شما هم می‌توانید بک لینک‌ها را خودتان ایجاد کنید و هم می‌توانید آنها را از سایت‌های معتبر خریداری نمایید. نکته‌ای که باید بدانید این است تعداد بک لینک‌ها مهم نیست بلکه کیفیت و اعتبار آنها مهم است و شما باید به آنها توجه نمایید. سه روش برای گرفتن بک لینک وجود دارد که به شرح زیر است:

روش‌های ایجاد بک لینک

شما در این روش می‌توانید خودتان بک لینک ایجاد کنید. در این روش شما یا از طریق ثبت نام در سایت‌ها یا ساخت دایرکتوری، نوشتن نظر، گفتمان و فعالیت در تالارهای گفتگو و… می‌توانید یک بک لینک برای وب‌سایت خود ایجاد نمایید. البته در نظر داشته باشید اصلا پیدا کردن یک دایرکتوری معتبر آسان نمی‌باشد. همچنین بخش نظرات یک سایت اسپم بالایی دارد و نوع نوشتن نظر نیز مهم است.

روش‌های گرفتن بک لینک رایگان

شما با ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی معتبر و تولید محتوا خوب می‌توانید بک لینک رایگان و کاملا ارگانیک بدست آورید. هرچقدر کیفیت محتوای تولیدی شما بالا باشد، شانس شما در این حوزه برای گرفتن بک لینک افزایش می‌یابد.

روش‌های ساخت بک لینک چیست؟

در این روش شما طبق یک استراتژی مشخص و بررسی نکات اعتبار و ارزش یک سایت، اقدام به گرفتن بک لینک از سایت‌ها می‌کنید. در این حالت شما برای گرفتن بک لینک باید هزینه پرداخت نمایید. همچنین محتوا شما باید بسیار باکیفیت باشد و باید طبق اصول محتوا نویسی و سئو تولید شود همچنین نیاز کاربر را هدف قرار دهد و خواندن آن برای کاربر ساده باشد. انواع ساخت بک لینک به شرح زیر است:

پیدا کردن لینک‌های شکسته:

به دنبال وب‌سایت‌ها باتوجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، باشید و سپس لینک‌های شکسته را خراب را پیدا نماید سپس به مدیر آن سایت‌ها پیشنهاد دهید به جای آن لینک‌ها، لینک سایت شما را قرار دهند.

نگارش پست میهمان

شما با نوشتن یک موضوع برای وبلاگ سایت‌ها می‌توانید برای وب‌سایت خود لینک سازی کنید. در این روش شما با ایمیل زدن به مدیر سایت می‌توانید به آنها پیشنهاد دهید که می‌توانید برای آنها یک مطلب مفید و مرتبط نگارش کنید و آنها نیز لینک شما را در سایت شان قرار دهند.

استفاده از تکنیک Skyscraper

تکنیک آسمان خراش نیز یکی دیگر از روش‌های گرفتن بک لینک است، شما در این روش باید به دنبال محتوای خوب و باکیفیت که لینک‌های زیادی دارد، باشید، سپس محتوای باکیفیت‌تری را تولید کنید و از تمام سایت‌هایی که به آن لینک داده‌اند درخواست کنید که به محتوا شما لینک دهند.

پیدا کردن نام برند شما بدون دادن لینک

شما باید اسم برند خود را جستجو کنید، در صورتی که اسم برند شما بدون لینک در جایی بود از مدیر سایت درخواست کنید که روی اسم برند شما، لینک سایت را قرار دهد.

بک لینک فهرست‌ وار

یکی از بهترین روش‌ها برای گرفتن بک لینک است. در این روش برخی سایت‌ها به معرفی فهرست‌وار برخی از خدمات یا کسب‌وکارها می‌کنند، مثلا معروف‌ترین سایت‌های گردشگری و… اگر در این مقاله نامی از شما بود می‌توانید از مدیر آن سایت درخواست کنید که به سایت شما لینک بدهد.

بک لینک چیست و چگونگی ساخت بک لینک‌های قوی

شما برای خرید بک لینک می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

بک لینک متنی: این لینک‌‍‌ها معمولا دائمی و فالو هستند و یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای خرید بک لینک است. از معایب استفاده از این روش، قرار دادن لینک شما در مزرعه لینک می‌باشد و ممکن است از طرف ربات‌های گوگل به عنوان اسپم شناسایی شود.
رپورتاژ آگهی: یکی از بهترین روش‌های لینک‌سازی خرید رپورتاژ آگهی است که با پرداخت هزینه، محتوای شما را همراه با کلمات‌کلیدی لینک شده در سایت خود قرار می‌دهند. این لینک‌ها معمولا دائمی و فالو هستند.
ساخت اکانت در سایت‌های معروف و معتبر: شما با ساخت پروفایل در سایت‌های معروف و قرار دادن لینک سایت خود می‌توانید یک لینک از آنها دریافت کنید.
بنرهای تبلیغاتی: یکی از روش‌های لینک سازی، از طریق بنرهای تبلیغاتی است که کاربران با زدن روی آنها وارد سایت شما می‌شوند. این روش کمی گران است همچنین شما نمی‌توانید از کلمه کلیدی هم استفاده نمایید.

نکات مهم و قابل توجه برای خرید بلک لینک چیست؟

شما برای لینک‌سازی باکیفیت و تاثیرگذار باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • در هنگام خرید به دائمی بودن لینک‌ها توجه کنید زیرا لینک‌های مدت‌دار مثل بنرها اصلا گزینه خوبی نیستند.
  • سعی کنید لینکی فالو بخرید تا تاثیر بهتری روی سایت شما داشته باشد.
  • در هنگام خرید به Domain Authority و Page Authority سایت توجه کنید.
  • به اسپم اسکور یک سایت توجه نمایید. اسپم اسکور سایت‌ها اصولا بالای 10 الی 20 نباشد.
  • در هنگام خرید به زمان هم توجه داشته باشید و در یک بازه زمانی کوتاه، تعداد زیادی لینک خریداری نکنید.
  • از کلمات‌کلیدی زیادی برای خرید لینک استفاده کنید و به یک کلمه بسنده نکنید.
  • فقط برای یک صفحه از سایت لینک خریداری نکنید و سعی کنید برای تمامی صفحات مهم بک لینک بخرید.

سوالات متداول کاربران برای خرید بک لینک چیست؟

سوالات زیادی برای کاربران در هنگام خرید بک لینک ایجاد می‌شود که سعی کرده‌ایم به برخی از آنها پاسخ دهیم:

آیا خرید بک لینک برای سایت خطرناک است و باعث گوگل پنالتی می‌شود؟

خرید بک لینک‌های بی‌کیفیت و ایجاد ناگهانی تعداد زیاد لینک برای وب‌سایت، خطر جریمه از طرف گوگل را برای شما به دنبال دارد.

آیا لینک نوفالو نیز برای سایت و سئو آن موثر است؟

با اینکه لینک‌های نوفالو ارزش و اعتباری به سایت ما نمی‌دهند ولی یک تعادل میان لینک‌های فالو ایجاد می‌کنند تا لینک سازی شما از طرف الگوریتم پنگوئن طبیعی جلوه کند. پس می‌توانیم نتیجه بگیرم بودن لینک نوفالو نیز برای سایت مهم است.

خرید یا ساخت بک لینک تاثیری در سئو سایت دارد؟

بله ساخت یا خرید بک لینک از تاثیرگذار ترین و مهم‌ترین اصول سئو خارجی است البته باید به طور صحیح انجام شود.

به چه صورت می‌توانیم بک لینک های سایت را بررسی کنیم؟

شما از طریق سرچ کنسول، ابزار Backlink Checker سایت Ahrefs و یا سایت MOZ می‌توانید بک لینک های خود را بررسی کنید البته سایت‌های دیگر نیز برای بررسی وجود دارند.

شما میتوانید راهنمای کامل ابزارهای بررسی بک لینک را مطالعه نمایید.

چه بک لینک‌هایی برای سایت مضر هستند و باید جلوی آنها را بگیریم؟

بک لینک‌های نامرتبط، کامنت بک لینک، دریافت لینک از طریق مزرعه لینک، بک لینک‌های خودکار؛ بک لینک‌های خوبی نیستند و نباید از آنها برای وب‌سایت خود استفاده کنیم.

آنچه باید در مورد ساخت بک لینک در سال 2022 بدانید
نتیجه گیری :

همان‌طور که می‌دانیم گرفتن یا خرید بک لینک یکی از مهم‌ترین مباحث سئو است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. البته فراموش نکنید گرفتن چند بک لینک باکیفیت ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به انبوه لینک‌های بی کیفیت، برای سایت شما دارد، چه‌بسا که اگر لینک سازی به روش صحیح انجام نشود، ممکن است آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری نیز برای سئو سایت شما به دنبال داشته باشد. تیم رایاطرح یکی از بهترین سایت‌های ارائه دهنده بک لینک و رپورتاژ آگهی معتبر و باکیفیت است و شما می‌توانید برای خرید از طریق سایت ما و دریافت مشاوره، با کارشناسان متخصص ما تماس حاصل فرمایید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید