توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

ابزارهای بررسی تعداد بک لینک های سایت (راهنمای کامل)

  • امید میرزایی
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱
  • سئو خارجی
  • ۰

نیازی به گفتن نیست که گوگل برای رتبه دهی به سایتها بیش از 200 فاکتور دارد که یکی از مهمترین آنها در بخش سئو خارجی بک لینک ها هستند. امروز با توجه اینکه تقریبا تمام حوزه ها در وب فارسی رقابتی شده اند لذا میتوان گفت وب سایتهایی که به لینک سازی توجه نکنند بویژه اگر در حوزه های نسبتا رقابتی فعالیت می کنند، به نتیجه خاصی نخواهند رسید. (بک لینک چیست؟)

در حالت کلی میتوان گفت در مورد دو سایت که از نظر فنی و تکنیکال و همچنین محتوا شبیه هم هستند، سایتی دارای رتبه بهتری در گوگل خواهد بود که بک لینکهای بیشتر و بهتر داشته باشد.

بک لینک یک فاکتور مهم تاثیر گذار در گوگل است و نمیتوان این حقیقت را در نظر نگرفت

اهمیت بک لینک

بیایید نام بک لینک را به عبارت “توصیه” تغییر دهیم. در این صورت هر بک لینکی از یک سایت به یک سایت دیگر در واقع توصیه ای از آن سایت به سایت شما خواهد بود. طبیعی است که در زندگی عادی نیز ما به توصیه های افراد و بویژه افراد معتبر گوش می دهیم، پس گوگل هم به توصیه های سایت های دیگر و بویژه سایت های معتبر گوش خواهد داد.

بنابراین هرچه سایت شما از طرف سایت های دیگر و معتبر توصیه شود و لینک داده شود میتواند در رتبه سایت شما در نتایج گوگل تاثیر بگذارد.

کیفیت یا کمیت؟

وقتی صحبت از بک لینک سازی می شود با یک سوال اساسی روبرو هستیم. از طرفی سایتهایی را میبینیم که هزاران بک لینک دارند و رتبه خوبی دارند و طرف دیگر هم سایتهایی را می بینیم که تعداد بک لینکهای کمتر دارند و آنها هم رتبه دارند. حال سوال اینجاست که در لینک سازی تعداد بک لینکها مهم است یا کیفیت بک لینک های یک سایت.

شاید پاسخ برخی کارشناسان سئو به این سوال کیفیت باشد ولی پاسخ من کمی متفاوت است. پاسخ من به این سوال هر دو است.

از نظر من یک وب سایت در فضای رقابتی امروز هم باید بک لینکهای باکیفیت داشته باشد و هم سعی کند تعداد بک لینکها را افزایش دهد.

منظور من در اینجا از تعداد بک لینکها، تعداد رفرینگ دامین ها به یک سایت می باشد.

البته که کیفیت نقش مهمی را بازی می کند و ما همواره باید سعی کنیم از سایتهایی لینک سازی کنیم یا خرید بک لینک داشته باشیم که کیفیت بالایی داشته باشند ولی در کنار آن باید سعی در افزایش تعداد سایتهایی کنیم که به ما بک لینک میدهند، البته باید دقت شود که این افزایش تعداد از سایتهای اسپم و یا سایتهایی با موضوعات خاص و غیر اخلاقی و … نباشد. همچنین توجه کنیم در بک لینکهای خود از سایتهایی که در حوزه کاری سایت خودمان هستند نیز بک لینکهای قابل توجهی داشته باشیم.

از کجا تعداد بک لینک های یک سایت را بررسی کنیم

ما در بسیاری مواقع از طرف مشتریان با چنین سوالاتی مواجه می شویم “چگونه تعداد بک لینک های سایت را بدانیم؟”

نکته مهم: هیچ ابزاری وجود ندارد که همه بک لینکهای یک سایت را نمایش دهد

در ابتدا میخواهم به این موضوع توجه نمایید که با اینکه ابزارهای گوناگونی برای شناسایی بک لینک ها وجود دارد ولی هیچ ابزاری وجود ندارد که تعداد دقیق و کامل بک لینکهای یک سایت را به ما نمایش دهد. در ادامه تفاوت در تعداد این بک لینکها توسط ابزارهای گوناگون را خواهید دید.

ابزارهای بررسی تعداد بک لینکهای سایت

در اینجا من این موضوع را به دو بخش تقسیم میکنم. بخش اول حالتی است که می خواهیم تعداد بک لینک های سایت خودمان را بررسی کنیم و بخش دوم حالتی است که می خواهیم تعداد بک لینکهای هر سایتی مانند سایت رقبا را بررسی کنیم.

روشهای بررسی تعداد بک لینک های سایت خودمان

اگر بخواهیم بک لینکهای سایت خودمان را بررسی کنیم میتوانیم از ابزارهایی که کنسولهایی در اختبار ما قرار میدهند استفاده کنیم.

وبمستر تولز ahrefs

ahrefs یکی از معروفترین ابزارها در دنیای سئو است. یکی از ویژگی های این ابزار داشتن وبمستر تولز است که بصورت رایگان هر مدیر سایتی میتواند سایت خود را در آن ثبت کند.

جهت ثبت سایت در وبمستر تولز ahrefs کافی است پس از ثبت نام، در بخش داشبورد یک پروژه تعریف کنید و دامنه خود را تایید کنید.

پس از این کار، این ابزار اطلاعات سئویی در مورد سایت شما را ارائه میدهد که یکی از این اطلاعات آمار و گزارش بک لینک ها است.

در تصویر زیر بخش overview بک لینکها برای سایت رایاطرح را مشاهده می کنید:

در این تصویر نشان میدهد که سایت رایاطرح دارای 369 رفرینگ دامنه و 610 هزار بک لینک می باشد.

حال اگر در همین ابزار وارد بخش بک لینکها شوید، میتوانید سایتهاییکه به سایت شما لینک داده اند را نیز مشاهده کنید. تصویر زیر این بخش را برای سایت رایاطرح نشان میدهد:

 

سرچ کنسول گوگل google search console

سرچ کنسول گوگل شاید حرفه ای ترین ابزار رایگان سئو باشد که در اختیار تمام سایتها قرار دارد. برای بررسی بک لینکهای سایت خود میتوانید در سرچ کنسول گوگل وارد بخش Links شوید.

در تصویر زیر کنسول گوگل تعداد 793 هزار بک لینک را برای سایت رایاطرح نشان میدهد:

 

ابزارهایی برای بررسی تعداد بک لینک ها برای هر سایتی

در این بخش ابزارهایی معرفی می شود که می توانید بک لینک های هر سایتی را توسط آنها بررسی کنید. در نسخه رایگان برخی از این ابزارها میتوانید فقط تعداد بک لینکهای سایتها را مشاهده کنید ولی در نسخه های پولی این ابزارها میتوانید بک لینک ها را تحلیل کنید و معمولا در تحلیل رقبا در سئو برای بررسی بک لینکها از یکی دو مورد از این ابزارها استفاده می شود.

ابزار ahrefs

در بالا در مورد وبمستر تولز ahrefs توضیح دادم. ولی در وبمستر تولز فقط میتوانید سایت خودتان را تحللیل کنید. اگر وارد این لینک سایت ahrefs شوید میتوانید بصورت رایگان تعداد بک لینکهای هر سایتی را مشاهده کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این ابزار برای سایت اتاق تعداد 48 هزار بک لینک و 2984 رفرینگ دامین را نشان میدهد.

مشاهده تعداد بک لینکها بصورت بالا در این ابزار رایگان است ولی اگر بخواهید بک لینکهای رقبا را ببینید و تحلیل کنید باید اشتراک ماهانه ابزار ahrefs را تهیه نمایید.

ابزار moz

ابزار moz یکی از شناخته شده ترین ابزارها برای سئوکاران است. کار تخصصی moz تحلیل بک لینک است. ابزار ماز کار شما را راحت تر کرده است، چرا که با یک اکستنشن کروم به راحتی میتوانید تعداد بک لینکهای صفحات سایتها را ببینید. میتوانید اکستنشن کروم ماز بار نصب کنید.پس از نصب ماز بار کافی است در سایت moz یک اکانت رایگان ایجاد کنید و سپس مانند تصویر زیر در بالای هر سایتی میتوانید تعداد بک لینکهای آن سایت یا صفحه را مشاهده نمایید.

در تصویر زیر برای سایت rayatarh این عدد 235 هزار است.

همچنین با نصب اکستنشن ماز میتوانید در صفحه نتایج گوگل نیز تعداد بک لینک سایتها را مشاهده نمایید.

در صورتیکه بخواهید بک لینکهای رقبا را تحلیل کنید بایستی اشتراک ماهانه سایت moz را تهیه کنید که در اینصورت میتوانید امکانت بیشتری برای تحلیل بک لینکها دسترسی داشته باشید.

 

ابزار ubersiggest

ubersiggest یک ابزار سئو است که متعلق به نیل پاتل یکی از چهره های شناخته شده در حوزه سئو در جهان می باشد. توسط ابزار اوبرساجست نیز شما میتوانید تعداد بک لینکهای هر سایتی را بصورت رایگان ببینید. همچنین در نسخه رایگان این ابزار میتوانید تعداد محدودی از بک لینکهای سایت های رقبا را مشاهده نمایید ولی برای بررسی و تحلیل کامل بک لینکها بایستی اشتراک ماهیانه تهیه کنید.

ابزار ubersuggest برای سایت رایاطرح تعداد بک لینکها را 244 هزار و تعداد رفرینگ دامین ها را 596 عدد نشان میدهد. (با توجه به آمار نشان داده شده ظاهرا این ابزار اطلاعات لازم برای بک لینکها را از API ابزار moz دریافت میکند)

 

ابزار semrush

ابزار semrush را شاید باید غول ابزارهای سئو دانست. یکی از حرفه ای ترین ابزارهای سئو که تقریبا هیچ سئوکاری در دنیا نیست که این ابزار را نشناسد. semrush احتمالا پر استفاده ترین ابزار سئو است که امکانات گوناگونی از تحلیل کلمات کلیدی تا تحلیل بک لینک ها را در اختیارشما قرا میدهد. این ابزار پولی است و برای مشاهده و تحلیل بک لینک های سایتها باید اشتراک ماهانه آن را خریداری نمایید.

semrush تعداد بک لینکهای سایت رایاطرح را حدود 29 هزار بک لینک و تعداد رفرینگ دامین ها را 510 مورد نشان میدهد.

 

از اطلاعات بالا این نتیجه حاصل می شود که هیچ ابزاری برای مشخص کردن تعداد دقیق بک لینکهای یک سایت وجود ندارد. در مثالهای بالا مشاهده کردید که برای سایت رایاطرح، کنسول گوگل 793 هزار بک لینک را نشان میدهد، در صورتیکه ابزار ahrefs تعداد 610 هزار، ابزار mozتعداد 244 هزار و ابزار semrush تعداد 29 هزار بک لینک را نشان میدهد.

با این حال اگر میخواهید بک لینکهای رقبا را بررسی و تحلیل کنید پیشنهاد میکنیم از ابزارهای تحلیل بک لینک مانند moz یا ahrefs استفاده کنید. همچنین در ایران سایتهایی هستند که اکانت های اشتراکی برخی ابزارهای سئو را می فروشند که میتوانید اشتراک ماهانه برخی ابزارها را با مبلغ پایینی تهیه کنید.

اگر شما هم از روش دیگری بک لینکهای سایت خود یا رقبا را بررسی می کنید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید