توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

انکرتکست (Anchor Text) چیست؟ اهمیت انکرتکست و معرفی انواع انکرتکست

  • تیم تحریریه
  • ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

انکرتکست چیست

اکثر سئوکاران و بازاریابان به خوبی می دانند که لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی درست، از فاکتورهای مهم در جهت افزایش رتبه در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. یکی از موارد مهم در لینک سازی داخلی و خارجی، انتخاب انکرتکست مناسب است. در واقع انکرتکست متن لینک هایی است که برای لینک سازی داخلی و خارجی استفاده می کنید. برای مثال عبارت لینک سازی داخلی در بالا (که قابل کلیک است) خودش یک انکرتکست است که با کلیک روی آن می توانید به صفحه ی لینک داخلی بروید.

در گذشته که اهمیت لینک‌سازی داخلی به اندازه امروز نبود با استفاده از عباراتی مثل “اینجا“، “کلیک کنید“، “بیشتر بخوانید” و … کاربران را به صفحات دیگر هدایت می کردند ولی هرچقدر اهمیت انکرتکست در لینک‌سازی بیشتر شد، استفاده از انکر تکست های حرفه ای و مختلف بیشتر شده است و استفاده از انکرتکست هایی که به خواننده یک تصور اولیه از محتوای داخل لینک بدهد، بسیار مهم است. در این مقاله به اینکه انکرتکست چیست و چرا مهم است اشاره خواهیم کرد و همچنین با انواع انکرتکست و نحوه ی ایجاد انکرتکست نیز آشنا می شویم.

انکرتکست چیست؟

انکرتکست چیست

انکرتسکت در واقع یک متن کلیک پذیر است که می توانید با کلیک روی آن از یک صفحه به صفحه دیگر بروید. یکی از معانی Anchor به معنی لنگر و یکی دیگر از معانی آن به معنی گوینده خبر است. در واقع زمانی که از انکرتکست استفاده می شود هم به معنی این است که یک لنگر آنجا می اندازید و در واقع این نیاز وجود داشته که یک توقفی آنجا ایجاد کنید تا کاربر در صورت نیاز به صفحه ی دیگر برود و آن صفحه را مطالعه کند، و هم به معنی این است که با آن می توانید مانند یک گوینده خبر، اعلام کنید که محتوا و متن داخل آن در مورد چه چیزی است تا خواننده یک تصور اولیه از آن پیدا کند و در صورت نیاز به آن مراجعه کند.

چرا انکرتسکت مهم است؟

اهمیت انکرتکست را می توان این گونه گفت که در واقع شما با انکرتکست و محتوای داخل آن، از یک سو خواننده را به خواندن مطلبی که در صفحه فعلی نیست (اما برایش احتمال می دهید ضروری است)، دعوت می کنید و همچنین به خواننده می گویید که چه محتوایی در انتظارش است و قرار است چه چیزی را مطالعه کند و از سوی دیگر، به موتورهای جستجو می گویید که محتوای شما در مورد چیست. انکرتکست ها به وفور هم در لینک سازی داخلی و هم در لینک سازی خارجی استفاده می شوند.

با انکرتکست هایی که در لینک سازی داخلی وب سایت استفاده می شود، خوانندگان به راحتی می توانند محتواهای مورد نیازشان را پیدا کنند و استفاده کنند و با انکرتکست هایی که در لینک سازی خارجی استفاده می شود، علاوه بر اینکه خوانندگان دیگر سایت ها می توانند در صورت نیاز به مطالب شما مراجعه کنند، همچنین موتورهای جستجو نیز زمانی که تعدادی سایت و… به یک صفحه شما با انکرتکست های مختلف و مناسب لینک می دهند، فهم بهتری از محتوای شما پیدا می کنند که دقیقا در مورد چیست.

بنابراین انتخاب درست انکرتکست در هر جا، هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند.

به عنوان مثال زمانی که مقاله ای می نویسید و در هر جای آن لینک به مقاله ی دیگر می دهید و به خواننده کمک می کنید تا آن محتوایی را که در مقاله شما نمی گنجد اما دانستن آن برای فهم بهتر مقاله کمک می کند، بخواند، در واقع از انکرتکست استفاده کرده اید.

یا به عنوان مثال زمانی که صفحه ی خدماتی دارید که معرفی خدمات و بررسی درست و صادقانه آن را دارید و در انتها عبارتی مانند برای اطلاعات بیش تر و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید، می نویسید، در واقع از انکرتکست استفاده می کنید.

یا به عنوان مثال زمانی که رپورتاژ آگهی می نویسید که در آن یک محصول یا خدمات خود را به طور واقعی (با ذکر مزایا و معایب درست) به خوانندگان معرفی کنید، در واقع می توانید در رپورتاژ هم انکرتکستی داشته باشید که در آن برند خود را معرفی کنید، هم انکرتکستی داشته باشید که در آن شماره های تماس خود را معرفی کنید و…

بنابراین استفاده درست از انکرتکست ها بسیار مهم است و بستگی به صفحه و محتوایی که دارید می توانید از انواع انکرتکست هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، استفاده کنید تا محتوایی مناسب و دقیق و صادقانه برای کاربر ایجاد کنید. که البته موتورهای جستجو هم از آن ها استفاده می کنند.

انواع انکرتکست

انواع انکرتکست

در واقع انواع مختلفی از انکرتکست ها برای کاربردهای مختلف وجود دارد که می توانید از آن ها در لینک سازی داخلی و خارجی اتان استفاده کنید. نوشتن انکرتکست مناسب، مستلزم شناخت انواع آن ها و هدف صفحه و محتوایتان است که در هر قسمت بتوانید از مناسب ترین آن ها استفاده کنید. ساده بودن، گویا بودن و مرتبط بودن با صفحه مقصد، همگی از ویژگی های انکرتکست مناسب است. در ادامه با انواع انکرتکست هایی که می توانید استفاده کنید، آشنا می شویم.

انکرتکست های عمومی (Generic Anchor Text)

انکرتکست عمومی شامل هیچ متنی که به کلمه کلیدی اشاره کند نیست. و خواننده باید با توجه به متنی که در آن قرار دارد و با توجه به بافت، محتوایی که با کلیک روی انکرتکست در انتظارش است، را متوجه شود.

مثال هایی از انکرتکست های عمومی

اینجا کلیک کنید

این مقاله

بیشتر بخوانید

این را دانلود کنید

روی این کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

این صفحه

انکرتکست نام برند (Branded Anchor Text)

در انکرتکست های نام برند در متن انکرتکست از نام برند استفاده می شود و گزینه ی خوبی برای شناسایی برند هستند.

مثال هایی از انکرتکست نام برند

Digikala

Digikala.com

مطابق با تحلیل های MOZ

انکرتکست های تطابق دقیق (Exact Match Anchor Text)

در انکرتکست های تطابق دقیق شما از کلمه کلیدی ای استفاده می کنید که دقیقا کلمه کلیدی صفحه مقصد است.

برای مثال اگر انکرتکست شما لینک سازی داخلی باشد و کلمه کلیدی محتوایی که با کلیک روی این انکرتکست به آن وارد می شوید هم لینک سازی داخلی باشد.

انکرتکست های تطابق جزئی (Partial Anchor Text)

در انکرتکست های تطابق جزئی، کلمه کلیدی همراه با کلمات عمومی دیگری می آید.

مثال هایی از انکرتکست های تطابق جزئی

این راهنمای انکرتکست

مقاله انکرتکست را بخوانید

این راهنما را در مورد انکرتکست بخوانید.

انکرتکست های طولانی (Long-Tail Anchor Text)

انکرتکست های طولانی (همانند انکرتکست های تطابق جزئی)، شامل کلمه کلیدی و کلمات دیگری هستند که طولانی نیز باشند.

مثال هایی از انکرتکست های طولانی

در مورد تحقیق کلمات کلیدی بیشتر بدانید

اگر علاقه مند به مباحث لینک داخلی هستید، مقاله لینک داخلی چیست را مطالعه کنید.

انکرتکست های مرتبط (Related Anchor Text)

در انکرتکست های مرتبط از شکل های مختلف کلمه کلیدی مقصد، استفاده می کنیم. با استفاده از این ها می توانید به کرالرهای گوگل در مورد اینکه لینک های شما در مورد چی هستند، درک بهتری بدهید.

مثال هایی از انکرتکست های مرتبط (مثلا برای کلمه کلیدی چگالی کلمه کلیدی)

چگالی کلمه کلیدی چیست

نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی

انکرتکست های عریان (Naked Anchor Text)

انکرتکست های عریان آدرس های یو آر ال قابل کلیک هستند.

مثال هایی از انکرتکست های عریان

www.rayatarh.com

انکرتکست هایی شامل “کلمه کلیدی” + “نام برند” (Brand + Keyword Anchor Text)

این نوع انکرتکست ها شامل نام برند به همراه کلمه کلیدی است.

مثال هایی از انکرتکست های “کلمه کلیدی” + “نام برند”

تحقیق کلمه کلیدی Semrush

انکرهای تصویر (Image Anchor)

انکر تصویر

شما می توانید از تصاویر برای لینک دهی استفاده کنید. چنین لینک هایی انکرتکست ندارند اما با متن جایگزین می توانید توصیف کنید که این تصویر در چه موردی است.

چطور می‌توان یک انکر تکست ایجاد کرد؟

ایجاد انکرتکست

برای ایجاد انکر تکست در وردپرس به راحتی می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1- لینک مقصد (یو آر ال مقصد) که می خواهید با کلیک روی انکرتکست به آن وارد شود را پیدا کنید.

برای مثال https://rayatarh.com/internal-link/

2- یک متن مناسب برای انکرتکست انتخاب کنید و در یک جای مناسب در محتوا بگذارید.

برای مثال برای مطالعه بیشتر در مورد لینک داخلی، مقاله لینک داخلی چیست را مطالعه کنید.

3- همانند شکل زیر، ابتدا متن انکرتکست را انتخاب کنید و سپس علامت لینک (در نوار ابزار) را انتخاب کنید و در آخر لینک مقصد را در آن قرار دهید و تایید کنید.

ایجاد انکرتکست

نحوه توزیع انواع انکرتکست

توزیع مناسب انکر تکست

از آنجایی که بهترین روش توزیع انکرتکست در لینک سازی خارجی و داخلی، توجه به محتوا و کاربرد آن است، بنابراین بهترین کار این است که هر جا نیاز به انکرتکست داشتید، نگاهی به کاربرد محتوایی که می خواهید استفاده کنید داشته باشید و با توجه به انواع انکرتکست، مناسبترین آن ها را به شیوه ای مناسب بنویسید. البته برای کاربردهای مختلف از قوانین مختلفی، در مورد درصد استفاده از انواع انکرتکست، می توانید استفاده کنید اما به طور کلی با توجه به کاربرد و محتوا و انواع انکرتکست، از مناسب ترین آن ها به تعداد مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال یکی از آن قوانینی می تواند این گونه باشد که حدود 20 درصد از انکرتکست برند (اگر لازم است)، 10 درصد انکرتکست تطابق دقیق (اگر لازم است) و حدود 70 درصد از انکرتکست های مرتبط و دیگر انواع انکرتکست (اگر لازم است) استفاده کنید.

نتیجه گیری :

انکرتسکت در واقع یک متن کلیک پذیر است که می توانید با کلیک روی آن از یک صفحه به صفحه دیگر بروید. انتخاب درست انکرتکست در هر جا، هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند. در این مقاله با انکرتکست و اهمیت آن و همچنین با انواع آن آشنا شدیم. امیدواریم با بکارگیری درست آن بتوانید بهتر عمل کنید.

انکرتکست چیست؟

انکرتسکت در واقع یک متن کلیک پذیر است که می توانید با کلیک روی آن از یک صفحه به صفحه دیگر بروید.

Anchor از نظر لغوی به چه معنی است؟

یکی از معانی Anchor به معنی لنگر و یکی دیگر از معانی آن به معنی گوینده خبر است. در واقع زمانی که در متنی از انکرتکست استفاده می شود هم به معنی این است که یک لنگر آنجا می اندازید و در واقع این نیاز وجود داشته که یک توقفی آنجا ایجاد کنید تا کاربر در صورت نیاز به صفحه ی دیگر برود و آن صفحه را مطالعه کند، و هم به معنی این است که با آن می توانید مانند یک گوینده خبر، اعلام کنید که محتوا و متن داخل آن در مورد چه چیزی است تا خواننده در صورت نیاز به آن مراجعه کند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید