استراتژی لینک سازی خارجی چیست؟ گام های مهم ایجاد استراتژی لینک سازی

  • تیم تحریریه
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

استراتژی لینک سازی خارجی

بعد از اینکه چند وقتی از راه اندازی سایتتان می گذرد، بستگی به شرایط مختلف و نیازهای مختلف سایت خود، نیاز به لینک سازی در فضاهای مختلف دارید. از آنجایی که لینک سازی خارجی روش های مختلفی دارد و هر کدام بستگی به شرایط کسب و کار شما اثربخشی خودش را دارد، برای انجام بهتر و دقیق تر این کار نیاز به یک استراتژی لینک سازی خارجی مناسب دارید تا جزئیات لینک سازی خارجی به صورت ملموس تری برای شما مشخص باشد و یک برنامه کلی داشته باشید.

با ایجاد یک برنامه لینک سازی خارجی، به اینکه چه زمانی بهترین زمان لینک سازی خارجی است، چه روشی برای ساخت لینک خارجی خوب است، چگونه لینک خارجی بسازیم، کجا لینک خارجی بسازیم، می رسید و در واقع با داشتن یک استراتژی لینک سازی خارجی، به یک برنامه لینک سازی که آن روند ساخت لینک خارجی در زمان های مختلف مشخص شده است، می رسید.

نکته ای که خوب است به آن توجه داشته باشید این است که لینک سازی خارجی قلب سئو خارجی است و در بحث لینک سازی خارجی، هم می توانید از سایت خود و در واقع از محتواهای سایت خود به سایت های دیگر (به دلایلی همچون معرفی سایت های با کیفیت دیگر) لینک بدهید و هم می توانید از سایر سایت ها با روش های مختلفی به سایت خود لینک بدهید. چیزی که در این مقاله بیش تر به آن خواهیم پرداخت در مورد روش ها و چگونگی ایجاد لینک های مختلف از سایت های دیگر به سایت شما است.

در واقع می خواهیم ببینیم چگونه یک استراتژی برای لینک سازی خارجی از سایر سایت ها به سایت خود ایجاد کنیم تا بتوانیم به صورت منسجم تری با روش های مختلفی محصولات، خدمات، مقالات و … کسب و کار خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا آن ها نیز بتوانند از آن ها استفاده کنند و همچنین در صورت نیاز از محصولات، خدمات کسب و کار ما استفاده کنند.

البته در کنار مورد بالا (یعنی به عنوان مثال هدف معرفی محصول) اهداف دیگری هم در لینک سازی خارجی بستگی به شرایط کسب و کار شما و سایت شما مانند افزایش قدرت دامنه سایت خود (مثلا اگر سایت شما در ابتدای کار است)، افزایش اعتبار کسب و کار خود، ایجاد آگاهی از برند کسب و کارتان، ورودی گرفتن، معرفی محصولات، معرفی خدمات و مسائلی از این دست، وجود دارد که در شرایط مختلف می توانید از لینک سازی خارجی برای آن ها استفاده کنید.

استراتژی لینک سازی خارجی چیست؟

استراتژی لینک سازی خارجی چیست

استراتژی لینک سازی خارجی، یک برنامه بدست آمده از تحلیل های مختلف است که در آن چگونگی لینک سازی خارجی مبتنی بر اهداف کسب و کار و شرایط آن مشخص می شود. در این برنامه جزییات مواردی همچون چه زمانی بهترین زمان لینک سازی خارجی است، چه روشی برای ساخت لینک خارجی خوب است، چگونه لینک خارجی بسازیم، کجا لینک خارجی بسازیم، مشخص می شود.

چرا به یک استراتژی لینک سازی خارجی نیاز دارید؟

از آنجایی که لینک سازی خارجی روش های مختلفی دارد و هر کدام بستگی به شرایط کسب و کار شما اثربخشی خودش را دارد، ایجاد یک برنامه مناسب لینک سازی خارجی می تواند به شما کمک کند تا بهتر و سریع تر ابعاد مختلف کسب و کارتان را به مخاطبان معرفی کنید تا آن ها نیز در صورت نیاز از کسب و کار شما استفاده کنند.

نحوه تنظیم استراتژی لینک سازی خارجی

استراتژی لینک سازی خارجی

در تنظیم استراتژی لینک سازی خارجی موارد مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی مناسب کمک کند. در ادامه این مقاله به مهمترین مواردی که در تنظیم استراتژی لینک سازی خارجی بهتر است به آن ها توجه داشته باشیم، اشاره می کنیم و در واقع با انجام این مراحل به یک برنامه عملی در لینک سازی خارجی خواهید رسید. این مراحل عبارت اند از:

بررسی و تعیین اهداف کسب و کار

تحلیل رقبا

تعیین فضا برای لینک سازی خارجی

زمانبندی جهت انتشار

بررسی و تعیین اهداف کسب و کار

هدف گذاری بحث گسترده ای است که در قسمت های مختلف کسب و کارتان می توانید به انجام آن بپردازید. در واقع در هدف گذاری در استراتژی لینک سازی، هدف از ایجاد انواع بک لینک ها در انواع رسانه ها را تعیین می کنید. هدف گذاری باید با توجه به ظرفیت های کسب و کار شما باشد.

تحلیل رقبا

تحلیل رقبا در تعیین استراتژی لینک سازی خارجی

یکی دیگر از کارهایی که در تعیین استراتژی لینک سازی باید به آن توجه کنید تحلیل رقبا است که یکی از موارد مهم سئو است. در واقع با تحلیل رقبا می توانید به عنوان مثال بفهمید مخاطبان کسب و کار شما بیشتر در کجاها هستند، رقیبانتان از چه جاهایی بیشتر استفاده می کنند.

داشتن یک دید واضح از سایت خود و همچنین رقبا و کسب اطلاعات در مورد لینک سازی آن ها به شما برای نوشتن یک استراتژی دقیق لینک سازی کمک خواهد کرد.

برای تحلیل رقبا می توانید به تحلیل صفحه به صفحه سایت خود با رقبای جدی کسب و کار خود (که در صفحه نتایج با شما رقیب هستند) بپردازید. برای اینکار ابزارهای مختلفی برای تعیین عملکرد رقبا وجود دارد. از مهمترین آنها می توان به ahrefs و ابزار Moz اشاره کرد که می توانید با استفاده از آنها عملکرد رقبایتان را ارزیابی کنید و به تحلیل لینک های خارجی آنها بپردازید و در برنامه لینک سازی خود از آن ها استفاده کنید. برای تهیه اکانت 1 ماهه سایت moz نیز می توانید از رایاطرح کمک بگیرید. (تهیه اشتراک یک ماهه سایت moz).

یکی از نکاتی که در تحلیل رقبا متوجه می شویم این است که در کلمه کلیدی که می خواهید در آن رتبه بگیرید، چقدر رقابت وجود دارد و از این جنبه می توان به بک لینک های لازم برای سایت و صفحات خود پی برد.

اطلاعات مهم دیگری که تحلیل رقبا به ما نشان میدهد روش لینک سازی رقبا است. اینکه از چه سایتهایی بک لینک گرفته اند، یا مثلا روش لینک سازی شان بیشتر رپورتاژ آگهی بوده یا در فرومها فعال بودند یا شبکه ای از وبلاگ دارند؟

پیشنهاد می کنیم تمام این موارد را برای صفحات مهم سایت خود تحلیل کرده و جزئیات را در یک فایل اکسل برای تمام رقبا بنویسید.

تعیین فضا برای لینک سازی خارجی

تعیین فضا در لینک سازی خارجی

برای ایجاد استراتژی لینک سازی، نیاز دارید تا در فضاهای مختلفی با توجه به محتواهایی که دارید، لینک سازی کنید. شما می توانید این کار را با توجه به شرایط کسب و کار در فضاهای مختلفی که در ادامه می آوریم، انجام دهید. فقط به عنوان یک نکته ای کلی این را در نظر داشته باشید که به طور کلی در هنگام انتخاب فضای مناسب (مانند سایت ها، انجمن ها، فضای رپورتاژ اگهی) به مواردی همچون اعتبار دامنه ای که می خواهید لینک از آن بگیرید، محبوبیت صفحه لینک دهی، مرتبط بودن محتوا بین آن ها و شما، انکرتکست بکار رفته در لینک، توجه داشته باشید.

فضاهای مختلفی که می توانید با استفاده از آن ها لینک سازی خارجی انجام دهید عبارت اند از:

3-3-1 لینک سازی خارجی در شبکه های اجتماعی کسب و کار خود و فعالیت در آن

روز به روز به تعداد کاربران شبکه های اجتماعی افزوده می شود. بنابراین با توجه به کسب و کارتان لازم است که حضور فعال در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا بتوانید با مشتریان خود در ارتباط باشید. شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای معرفی محصول، خدمات، مطالب و… مربوط به کسب و کار شما است و جز یکی از موارد مهم محسوب می شود. اینکه کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما بهتر است، بستگی به کسب و کار شما دارد و با توجه به موارد مختلفی می توانید از مناسب ترین آن ها استفاده کنید و باید در این مورد تحقیق کنید.

اشتراک ویدیو در سایت های اشتراک ویدیو مثل یوتیوب و آپارات، اشتراک تصویر در سایت های اشتراک تصویر مثل پینترست، اشتراک مقاله در سایت های اشتراک مقاله مثل اسلایدشیر نیز از جمله فعالیت هایی است که با توجه به کسب و کارتان می توانید آن ها را انجام دهید.

3-3-2 لینک سازی خارجی در شبکه های اجتماعی عمومی

لینک سازی خارجی در شبکه های اجتماعی عمومی

سایت های مختلفی هستند که تولید محتوای خاصی انجام نمی دهند و در واقع صرفا بستری برای گذاشتن محتوا توسط اشخاص دیگر هستند. شما می توانید با ایجاد اکانت در آن ها عضو شده و مقالات علمی کسب و کارتان که در راستای رفع مشکلات آن صنعت است و یا حتی معرفی خدمات و محصولات مربوط به کسب و کارتان را در آن ها به اشتراک بگذارید. برای نمونه سایت ویرگول یکی از سایت هایی است می توانید در آن مطالب خود را به اشتراک بگذارید.

هر کدام از این شبکه های اجتماعی عمومی کاربردهای خاص خودشان را دارند به عنوان نمونه برخی برای فضایی برای اشتراک گذاری مطالب علمی هستند، برخی برای ارتباط کسب و کار ها با یکدیگر هستند.

3-3-3 فعالیت در سایت های مرتبط

سایت های مختلفی وجود دارد که مرتبط با کسب و کار شما است و شما می توانید به صورت رایگان در آن ها به معرفی محصولات، خدمات، مقالات و… کسب و کارتان بپردازید و به عنوان مهمان پست هایی را به اشتراک بگذارید. علاوه بر اینکه مطالب مختلفی در این سایت ها می توانید بگذارید، همچنین می توانید در بخش نظرات و سوالات کاربران آن سایت ها نیز نظرات و پاسخ هایی را که می دانید را به اشتراک بگذارید تا هم کمکی به افرادی که به دنبال نظرات یا پاسخ های مختلف هستند کرده باشید، هم اگر محصولات، خدمات، مقالات و… کسب و کار شما، نیاز بقیه افراد است با شما آشنا شوند.

3-3-4 فعالیت در فروم ها و انجمن ها

فعالیت در فروم ها

می توانید فروم های آنلاینی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. به سوالات پاسخ دهید البته اگر پاسخ آنها را می دانید!! و در پیام هایی که قرارداده شده است نظر بدهید البته اگر نظری دارید!!!. در بعضی از فروم ها هم شما مجاز به قرار دادن لینک هستید و می توانید سایت خود را هم معرفی کنید البته اگر سایت شما مرتبط است!!!!.

با انجام این کار علاوه بر اینکه برای کاربران آن سایت مفید خواهد بود، همچنین می توانید به عنوان مثال برند خود را معرفی کنید، لینک سایت خود را به مخاطبان معرفی کنید.

3-3-5 لینک سازی خارجی در وبلاگ ها

لینک سازی خارجی در وبلاگ

تا چند سال پیش، وبلاگ ها پربازدیدترین مکان ها در فضای مجازی بودند اما هنوز هم وبلاگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. وبلاگ‌ها، یکی از راه های خوب ارزان قیمت برای معرفی کسب‌و‌کار شما به مخاطبان هستند. ایجاد مقاله‌های مناسب با محتوای مفید، که علاوه بر افزایش سطح اطلاعات کاربران، آنها را با حرفه و محصولات شما نیز آشنا می‌کند.

بسیاری از سایت ها در کنار سایت اصلی خود دارای وبلاگ هایی هم هستند. شما نیز می توانید در کنار سایت خود، وبلاگ داشته باشید و به تولید محتواهای مختلفی متناسب با کسب و کار خود بپردازید.

البته امروزه به شدت محتوا مهم است و اگر مثلا چندین وبلاگ با محتوای بی کیفیت دارید، قطعا مفید نخواهند بود. شما می توانید با تولید محتوای مناسب و لینک سازی به سایت خودتان از وبلاگ ها برای لینک سازی خارجی استفاده کنید.

3-3-6 ذکر نام برند (برند منشن) در جاهای مختلف

ذکر نام برند (برند منشن)

ذکر نام برند بدون لینک یا با لینک در سایت ها و فضاهای مختلف یکی دیگر از مواردی است که علاوه بر اینکه به شناخت برند شما کمک می کند، می تواند در صورتی که مطالب، محصولات، خدمات شما و… خوب باشد، اعتبار برای برند شما بیاورد و همچنین اگر با لینک باشد می تواند ورودی هم برای سایت شما داشته باشد.

3-3-7 خرید بک لینک

بک لینک یا لینک خارجی، لینکی است که در یک سایت دیگر قرار می گیرد و به صفحه سایت شما اشاره می کند. همچنین اگر در سایت خودتان، لینکی قرار دهید که به یک سایت دیگر اشاره می کند، یک لینک خارجی برای آن سایت محسوب می شود.  خرید بک لینک یکی از روش هایی است که می توانید با آن، از سایت های دیگر لینک دریافت کنید. باید توجه داشته باشید که خرید بک لینک تنها در صورتی که مناسب با شرایط سایت شما باشد و با کیفیت باشد می تواند مفید باشد و در صورتی که فاکتورهای لازم مناسب را نداشته باشد یا برای سایت شما لازم نباشد، منجر به جریمه سایت شما شود و رتبه سایت شما را به کلی پایین بیاورد.

3-3-8 رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی در لینک سازی خارجی

رپورتاژ آگهی یکی دیگر از روش هایی بسیار خوب است که شما می توانید از آن برای لینک سازی خارجی استفاده کنید. رپورتاژ آگهی به معنی ایجاد مطلبی با پرداخت هزینه در یکی سایت هایی است که معمولا در حوزه کاری شما است و معتبر است. در این مطلب شما می توانید اهداف مختلف کسب و کارتان مانند ذکر نام برند (برند منشن) (جهت آگاهی افراد از برند شما)، معرفی محصول، معرفی خدمات، اشتراک گذاشتن مقالات مربوط به کسب و کارتان و … را در قالب یک مطلب بیاورید تا خوانندگان با آن ها آشنا شوند و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند و به وب سایت شما سر بزنند.

اینکه مثلا چه زمانی اقدام به رپورتاژ آگهی کنیم، از چه کلمات و صفحاتی استفاده کنیم، در کجا نشر بدهیم، چگونه بنویسیم، همه از مسائلی است که با توجه به کسب و کارتان باید دقت ویژه ای به آن ها کنید.

زمان بندی جهت انتشار

زمان بندی در لینک سازی خارجی

پس از اینکه حدود تعداد لینک های مورد نیاز برای صفحات و سایت شما و روش لینک سازی ترجیحی در فضاهای مختلف مشخص شد، حال می توانیم یک برنامه زمان بندی برای آن بنویسیم. در برنامه زمانبندی به عنوان مثال تعیین می کنید در چه فضاهایی در چه زمان هایی این کار را انجام دهید که البته برای اینکار از چیزی مانند تقویم محتوایی می توانید استفاده کنید تا بتوانید بصورت یکپارچه این کار را انجام دهید.

به عنوان نکته ی آخر این مقاله توجه داشته باشید که با ایجاد یک استراتژی لینک سازی خارجی در کنار دیگر عوامل، می توانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید و می توانید موارد مختلف کسب و کار خود را بهتر و سریع تر به مخاطبان خود ارائه دهید و توجه کنید که برای اینکار زمان لازم است و در این راه صبر باید داشته باشید و سئو میدان صبوران است. برخی از محتواهای کسب و کار شما برای کسب رتبه های بالا در صفحه نتایج به 3 تا 6 ماه ممکن است زمان لازم داشته باشند. ما پیشنهاد می کنیم یک برنامه 6 ماهه برای لینک سازی خارجی طراحی کنید و سعی کنید و در این 6 ماه با توجه به ظرفیت کسب و کارتان و رقبایتان به بهترین شکل لینک سازی خارجی را انجام دهید.

در ضمن اگر سایت مرتبط با کسب و کار شما جدید است و تازه راه اندازی کرده اید، پیشنهاد می کنیم برای لینک سازی عجله نکنید و سعی نکنید تمام موارد گفته شده در تهیه استراتژی لینک سازی خارجی را یک شبه انجام دهید، رقبای شما هم همچنین کاری را نکرده اند. در چند ماه اول راه اندازی سایت صرفا به تولید محتوای باکیفیت در حوزه کسب و خود بپردازید و انجام درست این کار باعث می شود گوگل یک درک صحیحی از موضوع سایت پیدا کند و سایت شما به درستی دسته بندی شود.  پیشنهاد ما برای سایتهای جدید در بحث لینک سازی خارجی این است که در سه ماه اول صرفا درحد ساخت صفحات شبکه های مجازی برای کسب و کار خود و معرفی سایت در آنها باشد و پس از گذشت زمان و تولید محتوای با کیفیت، شروع به ایجاد یک استراتژی لینک سازی مناسب کنید تا بتوانید بصورت سریع تر محصولات و خدمات کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید تا آن ها در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند.

نتیجه گیری :

به طور کلی لینک سازی خارجی، که در واقع قلب سئو خارجی محسوب می شود، به مجموعه فرآیندها و فعالیت هایی گفته می شود که شما انجام می دهید تا لینک های معتبر از سایت های دیگر دریافت کنید. اما برای اینکه پی ببرید چه زمانی لینک سازی خارجی کنید، کجا لینک سازی خارجی کنید، چگونه لینک سازی خارجی کنید و… نیاز به یک برنامه منسجم دارید که استراتژی لینک سازی خارجی همان برنامه ای است که به شما در لینک سازی خارجی متناسب با شرایط سایت شما کمک می کند. در این مقاله به اینکه استراتژی لینک سازی خارجی چیست و چرا لازم است پرداختیم. به علاوه شما را با نکاتی که در تنظیم یک استراتژی لینک سازی بهتر است در نظر بگیرید، آشنا کردیم. در نظر داشته باشید که طراحی کامل یک استراتژی لینک سازی خارجی کاری زمان بر است در این مقاله هدف ما آشنایی شما با روش طراحی این استراتژی بود. در کل با انجام 4 مرحله ای که در این مقاله برای تهیه یک استراتژی لینک سازی خارجی به آنها پرداختیم یعنی بررسی و تعیین اهداف کسب و کار، تحلیل رقبا، تعیین فضا برای لینک سازی خارجی و زمانبندی جهت انتشار می توانید به یک برنامه لینک سازی خارجی متناسب با کسب و کار خود برسید که با انجام آن امیدواریم بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

سوالات پرتکرار:

استراتژی لینک سازی خارجی چیست؟

استراتژی لینک سازی خارجی، یک برنامه حاصل از تحلیل های مختلف است که در آن چگونگی لینک سازی خارجی مبتنی بر اهداف کسب و کار و شرایط آن مشخص می شود. در این برنامه جزییات مواردی همچون چه زمانی بهترین زمان لینک سازی خارجی است، چه روشی برای ساخت لینک خارجی خوب است، چگونه لینک خارجی بسازیم، کجا لینک خارجی بسازیم و... مشخص می شود.

چرا به یک استراتژی لینک سازی خارجی نیاز دارید؟

از آنجایی که لینک سازی خارجی روش های مختلفی دارد و هر کدام بستگی به شرایط کسب و کار شما اثربخشی خودش را دارد، ایجاد یک برنامه مناسب لینک سازی خارجی می تواند به شما کمک کند تا بهتر و سریع تر ابعاد مختلف کسب و کارتان را به مخاطبان معرفی کنید تا آن ها نیز در صورت نیاز از کسب و کار شما استفاده کنند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید