لینک داخلی و تاثیر آن بر سئو سایت و نحوه لینک سازی داخلی

  • تیم تحریریه
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
  • سئو داخلی
  • ۰

لینک داخلی

استفاده از لینک داخلی، هم به کاربران و هم به الگوریتم های موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت شما را راحت تر بفهمند. به عبارت دیگر، بکارگیری درست لینک های داخلی یکی از مواردی است که علاوه بر اینکه با بهبود درک بهتر کاربر از مطالب سایت، باعث رضایت کاربر (مهمترین فاکتور برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو) می شود، همچنین استفاده ی درست از آنها باعث می شود که الگوریتم های موتورهای جستجو درک بهتری از سایت ما داشته باشند و به درستی ارتباط بین مطالب سایت ما را درک کنند و در نتیجه رفته رفته، رتبه های بالاتری را به سایت ما بدهند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا کاملا با لینک داخلی و تاثیر آن بر سئو سایت و همچنین با نحوه لینک سازی داخلی آشنا شوید. علاوه بر این ها، شما را با نکات حرفه ای در بکارگیری درست لینک های داخلی آشنا می کنیم.

لینک داخلی (Internal Link) چیست؟

لینک داخلی چیست؟

به طور کلی لینک داخلی (پیوند داخلی)، هر پیوندی است که شما در یکی از صفحات سایت، به یکی دیگر از صفحات همان سایت می زنید و از این طریق، به ارتباط بین این دو مطلب اشاره می کنید. زمانیکه این ارتباطات به درستی انجام شود کاربران و موتورهای جستجو می توانند مطالب سایت شما را به درستی بفهمند و به درستی در وب سایت شما قدم بردارند.

تفاوت لینک داخلی و خارجی

لینک های خارجی یا بک لینک از یک دامنه به یک دامنه کاملا جداگانه اشاره دارند. این لینک ها ممکن است لینک هایی از وب سایت شما به وب سایت دیگری برای ارائه اطلاعات اضافی به خوانندگان باشند، یا ممکن است لینک هایی از وب سایت شما به یک برنامه و اپلیکیشن مرتبط باشد. همچنین لینک های دیگر سایت ها به سایت شما نیزمی تواند جز لینک های خارجی نامیده شود. پیوندهای داخلی فقط در وبسایت خاص یا دامنه خاص خود قرار دارند. پیوندهایی از صفحات سایت شما به هر صفحه دیگری از سایت شما، مثال هایی از پیوندهای داخلی هستند.

چرا باید لینک سازی داخلی کنیم؟

لینک سازی داخلی

برای پاسخ به این سوال که چرا باید لینک سازی داخلی کنیم، بهتر است ببینیم که لینک سازی داخلی چه کمکی به سایت ما می کند. در حقیقت با لینک سازی داخلی درست، ارتباطات معنایی میان صفحات وب سایتتان را به کاربر نشان می دهید و کاربر را با توجه به نیازش راهنمایی می کنید. و این دقیقا چیزی است که منجر به رضایت کاربر می شود و تجربه کاربری بهتری را به ارمغان می آورد و همچنین زمان ماندگاری در سایت را بالا می برد. در نتیجه موتورهای جستجو به سایتهایی که به درستی لینک سازی داخلی را انجام داده اند، رفته رفته امتیاز بالاتری می دهند. بنابراین شاید بتوان گفت لینک سازی داخلی درست، یکی از مواردی است که بیشترین اهمیت را در سئو سایت شما دارد.

چگونه لینک سازی داخلی کنیم؟

لینک سازی داخلی

اگر چه روشهایی برای لینک سازی داخلی وجود دارد، بهتر است این کار را به صورت دستی انجام دهیم. زمانی که ارتباطات معنایی را بین صفحات مختلف بررسی کردید، می توانید در هر صفحه ای که می خواهید لینک داخلی به یکی از صفحات دیگر بدهید، با استفاده از یک متن مشخص که نماینده آن مطلب است به صفحه دیگر لینک دهید.

به متنی که در یک صفحه سایت برای ارتباط به صفحه دیگر سایت می نویسید، انکر تکست (Anchor Text) یا متن قلاب می گویند.

انکر تکست، محتوای لینک داخلی خود را در کوتاه ترین عبارت ممکن بیان می کند و به خواننده یک تصور اولیه از محتوای داخل صفحه لینک شده را می دهد.
در گذشته که اهمیت لینک‌سازی داخلی به اندازه امروز نبود با استفاده از عباراتی مثل “اینجا”، “کلیک کنید”، “بیشتر بخوانید” و … کاربران را به صفحات دیگر هدایت می کردند ولی هرچقدر اهمیت انکرتکست در لینک‌سازی بیشتر شد، استفاده از انکر تکست های حرفه ای و مختلف بیشتر شده است. برای درک درست اینکه انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد و شناخت انواع آن، می توانید مقاله انکرتکست چیست را مطالعه کنید.
اگر از وردپرس استفاده می کنید برای لینک سازی داخلی به صورت اتوماتیک می توانید از افزونه Internal Links Manager استفاده کنید که به صورت خودکار بین تمام صفحات سایت شما لینک های داخلی ایجاد می کند و صفحات سایت شما را به هم متصل می کند. البته همانطور که گفته شد بهتر است این کار به صورت دستی انجام بگیرد.

نکات حرفه ای برای ایجاد لینک داخلی

نکات لینک سازی داخلی

تا اینجا با اینکه لینک داخلی چیست و همچنین چرا باید از آن استفاده کنیم و نحوه ی ایجاد لینک داخلی آشنا شدیم. اگر چه اگر همین مطالب را به صورت اصولی در سایتمان انجام دهیم، می توان علاوه بر اینکه به وب سایتمان نظم می دهیم، همچنین جایگاه های بهتری را در نتایج موتورهای جستجو کسب کنیم. اما در ادامه می خواهیم به نکات دیگری هم اشاره کنیم تا در کنار این مطالب، بتوانید به نحو مطلوبتری از لینک داخلی استفاده کنید.

تعداد لینک های داخلی در صفحه

یکی نکات مهم تأثیر گذار روی سئو، تعداد لینک داخلی در هر صفحه است. اما این به این معنی نیست که تعداد مشخصی در هر مقاله لینک داخلی باید داشته باشیم. در واقع بهترین فرمول برای انتخاب تعداد لینک های داخلی در صفحه، توجه به رضایت مخاطب و تعداد مقاله های مرتبط سایتتان است. به عبارت بهتر در هر جایی که تمایل به استفاده از لینک داخلی داشتید توجه کنید که آیا نیاز کاربر است یا خیر. البته در مواقعی در زمانیکه از تکنیک های کلاه سیاه استفاده می کنیم شرایط به گونه ی دیگری می شود!!!

جایگاه لینک در صفحه

یکی از نکاتی که میتواند ارزش لینک شما را مشخص کند، جایگاه قرار گرفتن آن در صفحه است. این یعنی لینک داخلی که در اول مقاله قرار داده میدهید، ارزش بیشتری به صفحه مقصد منتقل میکند تا لینک های داخلی اواسط یا انتهای صفحه.

اعتبار صفحه

اعتبار در لینک سازی

هرچه اعتبار صفحه لینک دهنده بیشتر باشد، لینک های داخلی آن ارزش بیشتری به صفحه مقصد منتقل می کنند. به طور مثال لینک داخلی که در یک مقاله با 3 هزار کلمه و بازدید بالای مخاطبان ایجاد شود، ارزش بیشتری دارد تا همان لینک در صفحه ای با هزار کلمه متن.

استفاده از لینک های ساید واید

لینک داخلی در قسمت سایدوار سایت

قسمت های دیگری هم به جز صفحات مقاله و محصول، برای قرار دادن لینک داخلی وجود دارد. بخش هایی مثل “هدر (بخش بالا)”، “فوتر (بخش پایین)” و “ساید بار” سایت از بخش های مهم سایت هستند که در تمامی صفحات سایت به صورت ثابت وجود دارند و لینک هایی که در آن ها قرار می گیرد را با نام لینک “ساید واید” می شناسند.
با توجه به اینکه تکرار این بخش ها به معنای تکرار لینک های داخلی آن است، لینک صفحاتی که در آنها قرار می گیرند اعتبار زیادی دریافت می کنند. مخصوصا لینک هایی که در هدر و منو سایت قرار داده شده باشند. البته در استفاده از آنها دقت کنید، زیاده روی نکنید و انکرتکست های بهینه برای کاربر و موتور جستجو قرار دهید.

حواستان به لینک های شکسته باشد

لینک داخلی شکسته

لینک های شکسته یکی از مواردی هستند که می توانند روی سئو سایت شما تأثیر منفی داشته باشند. متاسفانه در اغلب موارد هم خودتان متوجه وجود آنها در سایت نمی شوید. تصور کنید قصد دارید در یکی از مقالاتتان از لینک داخلی استفاده کنید. معمولا در دو حالت این لینک شما به یک لینک شکسته تبدیل می شود:
1_ اگر در وارد کردن لینک صفحه مقصد اشتباه کنید و آدرس صفحه ای را وارد کنید که اصلا وجود ندارد، لینک داخلی شما یک لینک شکسته است و کاربر با کلیک روی آن با صفحه 404 روبرو میشود.
2_ اگر بعد از لینک دادن، صفحه مقصد را حذف و آن را به یک صفحه ریدایرکت نکنید، باز هم کاربر با کلیک روی لینک شما وارد صفحه ای که وجود ندارد یا همان صفحه 404 میشود.
برای رفع مشکل لینک های شکسته در سایت خودتان، صفحه های 404 را به مرتبط ترین صفحه یا صفحه اصلی سایت ریدایرکت کنید. برای آشنایی با اینکه ریدایرکت چیست، مقاله ریدایرکت را بخوانید. 

کاربر از کلیک روی لینک داخلی پشیمان نشود!!

رفتار کاربر پس از ورود به صفحه جدید را در نظر بگیرید. اگر قرار است کاربر به دلیل محتوای نامناسب یا کم ارزش یا… از صفحه ای که به آن لینک داده اید خارج شود، از لینک داخلی استفاده نکنید. اگر جمله توصیفی ما برای کاربر فریبنده باشد، اعتماد خود را به سایت ما از دست داده و به سرعت از آن خارج می‌شود.

در مطالب جدیدی که می نویسید به مطالب قدیمی لینک دهید

یکی از فاکتورهای مهم در رتبه گرفتن وب سایت، انتشار مداوم مقالات جدید در وبلاگ است. گوگل وب سایت ها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبه بندی می کند. بنابراین اگر بتوانید در مقالات جدید به پست های قدیمی لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند

این نکته کاملاً ساده است. به لینک های داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. در صورتی که لینک داخلی سایت تان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد. شواهد نشان می دهد لینک های nofollow کمک چندانی به روند لینک بیلدینگ سایت تان نخواهند کرد.

نتیجه گیری :

لینک های داخلی به عنوان یکی از مهمترین عواملی است که بکارگیری درست آنها می تواند ارتباط بین مفاهیم سایت را مشخص کند و در نتیجه به رفع نیاز کاربر کمک کند. به علاوه الگوریتم های موتورهای جستجو با استفاده از آنها می توانند محتوای سایت شما را بفهمند. بنابراین بکارگیری درست لینک های داخلی بر سئو سایت بسیار تاثیر گذار است. اگر سایت شما از لینک های داخلی خوبی برخوردار نیست پیشنهاد می کنیم از امروز شروع به این کار بکنید و از نتایج آن استفاده کنید.

سوالات پر تکرار

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی (پیوند داخلی)، هر پیوندی است که شما در یکی از صفحات سایت، به یکی دیگر از صفحات همان سایت می زنید و از این طریق، به ارتباط بین این دو مطلب اشاره می کنید.

لینک های داخلی چرا مهم هستند؟

استفاده از لینک داخلی، هم به کاربران و هم به الگوریتم های موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت شما را راحت تر بفهمند.

تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی چیست؟

لینک های خارجی از یک دامنه به یک دامنه کاملا جداگانه اشاره دارند در حالیکه لینک های داخلی فقط به یک دامنه اشاره دارد. برای مثال لینک هایی که از وب سایتهای دیگر به سایت شما داده می شود لینک خارجی و لینک هایی که از وب سایت خودتان به مطلب دیگری از وب سایت خودتان ارجاع می دهند لینک های داخلی هستند.

در هر مطلب چه تعداد لینک داخلی استفاده کنیم؟

یکی از نکات مهم تأثیر گذار روی سئو، تعداد لینک داخلی در هر صفحه است. اما این مطلب به این معنی نیست که باید تعداد مشخصی در هر مقاله لینک داخلی داشته باشیم. در واقع بهترین فرمول برای انتخاب تعداد لینک های داخلی در صفحه، توجه به رضایت مخاطب و تعداد مقاله های مرتبط سایتتان است.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید