26 مورد از اشتباهات رایج سئو که به سایت شما ضربه می زند

  • تیم تحریریه
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

اشتباهات رایج سئو

فهرست مطالعه این مقاله

چه چیزهایی از اشتباهات رایج سئو محسوب می شوند؟ چطوری می توانیم آن اشتباهات را انجام ندهیم؟

برای کسب و کارهایی که به دنبال رشد بهتر از طریق جستجوها در موتورهای جستجو هستند، انجام هر چه بیشتر موارد سئو می تواند وسوسه انگیز باشد اما اگر به درستی صورت نپذیرد به همان اندازه می تواند نتایج خوبی را به همراه نداشته باشد. سئو ابزاری قدرتمند است که پیاده سازی آن آسان ولی مدیریت آن سخت است. استراتژی سئو اگر به خوبی اجرا شود، می تواند منجر به افزایش چشمگیر ترافیک سایت شود و در مقابل برنامه ای که به طور ضعیفی اجرا شود، می تواند منجر به افت رتبه وب سایت شما شود. لیستی که در ادامه آورده می شود، از رایج ترین اشتباهات سئو و از مهمترین اشتباهات در تولید محتوا است.

هدف موتورهای جستجویی نظیر گوگل ارائه نتایج مفید، با دقت و با کیفیت مطابق با آنچه کاربران به دنبال آن بوده اند، است. بخش آغازین هر استراتژی سئوای بهتر است بر روی ایجاد سایتی که استفاده از آن آسان است، واضح است و صادقانه است، تمرکز کند. برخی از اشتباهاتی که در ادامه می آوریم می تواند به ترافیک سایت شما آسیب برساند، اما برخی از آن ها از بقیه بدتر است.

اگر فهمیدید که سایت شما دارای برخی از این مشکلات است، ممکن است بخواهید قسمت های سایت خود را ذره ذره اصلاح کنید یا بصورت کامل این کار را بکنید که می توانید از یک چک لیست بررسی سئو استفاده کنید. در ادامه برخی از رایج ترین اشتباهات سئو را آورده ایم:

1- استفاده نکردن از داده های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی ابزارهای محبوب است که می تواند ترافیک سایت و تعاملات کاربران در سایت شما را بررسی کند. با گوگل آنالیتیکس، بازاریابان می توانند ببینند که ترافیک سایت آن ها از کجا می آید، تبدیل ها را می توانند بررسی کنند و می توانند ببینند که کاربران چگونه با وب سایت تعامل برقرار می کنند و همچنین می توانند دریابند که محبوب ترین صفحات کدام صفحات هستند. بدون گوگل آنالیتیکس، اجرای کمپین های موثر سئو یا بررسی نتایج در طول زمان، کمی سخت تر خواهد بود. گوگل آنالیتیکس به متخصصان سئو اجازه می دهد تا ببینند کدام صفحات دارای عمکلرد ضعیفی هستند و کدام صفحات عمکرد خوبی دارند. اگر شما از گوگل آنالیتیکس استفاده نکنید، ممکن است صفحاتی را بهینه سازی کنید و بارها بهینه سازی کنید که لازم نیست. برای آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس و استفاده از بخش های مختلف آن می توانید مقاله “راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس” را مطالعه کنید.

نکته مهم: برای اینکه مطمعن شوید گوگل آنالیتیکس داده ها را به درستی نمایش می دهد، باید آن را به درستی نصب کنید. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، یکی دیگر از اشتباهات سئو است.

2- استفاده کردن از انکرتکست های عمومی (Generic) یا انکرتکست های عریان (naked)

در حالی که انکرتکست های عمومی نظیر “اینجا کلیک کنید تا بیشتر بدانید“، “اینجا” و مواردی از این دست ضرری برای سایت شما ندارد، اما با انجام این کار فرصت را از دست می دهید. انکرتکست ها هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کنند تا دریابند صفحه ای که به آن خواهند رفت در مورد چی است. انکرتکست های عمومی و یا حتی انکرتکست های عریان (که فقط نام یو آر ال آورده می شود)، می تواند نه تنها به سئو سایت آسیب برساند، که در بدترین حالت می توانند برای کاربران گیج کننده باشند و به کاربران کمکی در مورد اینکه به کجا با کلیک روی آن می روند، نکند. این استراتژی برای لینک هایی که از محتوای اصلی شما پراکنده شده است، بسیار مهم است.

3- محتوایی نداشتن یا محتوای کم داشتن و یا محتوای تکراری داشتن

محتوا نداشتن در سئو

این کار یکی از اشتباهات بزرگ است و نه تنها یکی از اشتباهات رایج سئو است، که یکی از بدترین آن ها نیز است.  محتوا پادشاه است، عبارتی است که اگر برای استراتژی موثر سئو بررسی هایی کرده اید، بارها و بارها در منابع مختلف شنیده اید. فهم صفحاتی با محتوای کم یا هیچ محتوایی، برای موتورهای جستجو دشوار است و همچنین جایی برای هدف گذاری کلمات کلیدی مهم در آن ها وجود ندارد. این کار یک اشتباه رایج در سئو است که اغلب در صفحات سرویس یا محصول اتفاق می افتد. مهم نیست که فقط عضوی از مخاطبان شما، اینکه آن صفحه در مورد چیست را کاملا درک بکنند. اضافه کردن محتوایی که از زبان طبیعی استفاده می کند، برای دیده شدن صفحه بهتر است. هیچ قانونی برای نوشتن تعداد مشخصی کلمه برای رتبه گرفتن یک صفحه وجود ندارد. اینکه هر صفحه چه مقدار محتوا لازم دارد، بستگی به عنوان آن صفحه، نوع محتوایی که می نویسید و آنچه برای مخاطبان لازم است و انتظار دارند، دارد.

بنابراین چرا محتوا مهم است؟ خب محتوای خوب می تواند سئو شما را بهبود ببخشد. محتوا می تواند ترافیک حاصل از لینک های خارجی را بهبود بدهد و منجر به اشتراک گذاری بهتر در شبکه های اجتماعی شود و مواردی از این دست.

ایجاد محتوای ضعیف، محتوای کم ارزش، محتوای سرقت شده و محتواهایی که بصورت خودکار تولید می شوند، همه از اشتباهات سئو هستند.

4- ایجاد محتواهایی که با کلمات کلیدی پر شده است

پرکردن کلمه کلیدی (keyword stuffing) زمانی است که شخصی سعی در رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی پرترافیک با پرکردن کلمات کلیدی دارد و محتوا ارتباط زیادی ندارد. این روش سابق بکار برده می شد و کار می کرد. اما الگوریتم های گوگل تغییر کرده است و با این کار محتوای شما مرتبط انگاشته نمی شود. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی هدف، به نظر اسپم می رسد و یک تجربه کاربری ضعیف ایجاد می کند. به جای تمرکز بر روی این مسائله که تا جایی که می شود کلمه کلیدی پرترافیک در محتوای خود بیاورید، روی این مسائله تمرکز کنید که محتوای طبیعی و منحصر به فردی بنویسید که برای کاربران شما مفید باشد.

دقت کنید که شما هنوز هم باید کلمات کلیدی مرتبط را بیاورید ولی نه بیش از حد. بهترین توصیه می تواند در این جمله خلاصه شود: صفحات را برای رفع نیاز کاربران با توجه به کسب و کارتان بنویسید نه برای موتورهای جستجو

5- پرکردن کلمه کلیدی در عنوان صفحه سئو

مانند مورد قبل، پرکردن کلمه کلیدی در عنوان صفحه سئو قبلا کار می کرد. اما اکنون این کار یک روش آسان است تا کاربران و موتورهای جستجو پی به این مسائله ببرند که خسته نباشید!!! سعی نکنید تعداد کلمات کلیدی زیادی را در عنوان خود قرار دهید تا رتبه بهتری بگیرید. با این کار احتمال دارد که درست برعکس برای هر یک از آنها رتبه کمتری بگیرید. عنوان صفحه شما بهتر است تمرکز روی عنوان مقاله یا هر چیز دیگری که نوشته اید، داشته باشد و شامل یک یا دو تا از کلمات کلیدیتان باشد.عنوان صفحه را برای کاربران بنویسید و مطمعن باشید که با توجه به محتوایتان صادقانه نوشته اید. مسئله دیگر اینکه عنوان صفحه اگر بیشتر از حدود 60 کاراکتر باشد، نمایش داده نمی شود و به صورت بریده شده نمایش داده می شود. سعی کنید در عنوان صفحه به طور خلاصه و مفید به کاربران و موتورهای جستجو به صورت صادقانه بگویید که صفحه شما در مورد چیست.

اگر هم محتوای شما و هم عنوان صفحه و هم کلمه کلیدی هدف و هم توضیحات متا با ظرفیت های کسب و کار شما تطابق داشته باشند، شما خوب عمل کرده اید.

6- نداشتن توضیحات متا

توضیحات متا اگر چه ممکن است به عنوان عامل رتبه دهی محسوب نشود، اما به این معنی نیست که مهم نیستند. توضیحات متا مناسب به افزایش نرخ کلیک کمک می کند. یک توضیحات متا مناسب بهتر است شامل کلمه کلیدی مرتبط باشد و به صورت توصیفی نوشته شده باشد. اگر توضیحات متا نداشته باشید، گوگل به صورت پیش فرض یک توصیفی نمایش می دهد. اما به احتمال زیاد این توضیح پیش فرض همانطور که خودتان می نویسید، منسجم و مرتبط نیست.

7- هدف قرار دادن کلمات کلیدی اشتباه

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه در سئو

کلمات کلیدی ای که شما هدف قرار می دهید باید مرتبط با صفحه شما باشد. کلمات کلیدی اصلی عمومی پتانسیل بالایی برای ترافیک آوردن به سایت شما دارند، اما اگر آن ها با آنچه که در آن صفحه است و جزء ظرفیت کسب و کار شماست مطابقت نداشته باشد، کاربران با یک نرخ پرش بالایی آنجا را ترک می کنند. بنابریان برای انتخاب کلمات کلیدی تا جایی که می توانید باید دقت کنید.

برای مثال اگر شما یک سایت فروش دارید که کیک شکلاتی می فروشید، بهتر است کلمات کلیدی را هدف قرار بدهید که افراد در هنگام خرید کیک جستجو می کنند. کلمات کلیدی عمومی مانند کیک شکلاتی ترافیک بالایی دارد اما افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو می کنند، عمدتا به دنبال دستورالعمل پخت آن هستند نه خرید آن. بنابراین در این مورد، کلمات کلیدی با ترافیک پایین تر مانند خرید کیک شکلاتی یا کیک شکلاتی برای فروش منجر به بازدید و در صورت نیاز خرید از سایت شما می شود و نرخ پرش بسیار کمی دارند.

یک استراتژی سئو خوب بهتر است با تحقیق کلمات کلیدی خوبی شروع شود و کسب و کارها به یاد داشته باشند که در اغلب موارد، کلمات کلیدی ای که بیشترین بازدید را دارند، بیشترین تجارت را ندارند. کلمات کلیدی بلند، دقیق و کلمات کلیدی که مبتنی بر قصد کاربر یا هدف کاربر است می تواند نتایج خوبی با رقابت کمتر داشته باشد.

8- تعداد بسیار زیادی انکرتکست مشابه

در گذشته، استفاده از تعداد زیادی انکرتکست منطبق دقیق یک استراتژی موثر بود. اکنون با الگوریتم پنگوئن ورژن 4، رویکرد استفاده از انکرتکست لازم است تفاوت کند. یک صفحه با تعداد زیادی لینک به آن با استفاده از یک کلمه کلیدی مشخص به نظر غیر طبیعی می رسد و توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی می شود. استفاده از انکرتکست دقیق هنوز مهم است اما شما بهتر است در انکرتکست ها تنوع داشته باشید و مطمئن باشید که تعداد بسیار زیادی لینک داخلی که به یک صفحه اشاره می کند، ندارید.

با این حال مهندسان گوگل گفته اند که لینک های طبیعی زیاد نگران کننده نیست و لینک های غیر طبیعی نگران کننده است. بنابراین اشتباه رایجی که در اینجا اشاره کردیم در مورد تلاش های کلاه سیاه در لینک سازی و انکرتکست است نه لینک سازی طبیعی.

9- لینک سازی نادرست

بدست آوردن لینک هایی با استفاده از ابزارهای غیرطبیعی یک روش سریع برای جریمه شدن سایت شما است. البته دیگر از این روش استفاده نمی شود و بازاریابان سئو دریافته اند که می توانند لینک بخرند، لینک سازی بین سایت هایی که مالک آن ها هستند بکنند، PBN راه اندازی کنند، پست هایی به عنوان پست مهمان روی سایت های دیگر بگذارند و …

واقعیت این است که کارهای بالا نیز اگر به درستی نباشد، کار درستی نیست و سایت ها باید با محتوای درست، معتبر و با کیفیت که مطابق با نیاز کاربر و ظرفیت های کسب و کار است، به طور طبیعی لینک بدست بیاورند.

برای آشنایی با نحوه ایجاد یک استراتژی درست برای لینک سازی خارجی می توانید مقاله استراتژی لینک سازی خارجی را بخوانید.

10- نادیده گرفتن لینک شکسته یا خطاهای 404

با این که بسیاری از افراد می دانند که خطای 404 چیز بدی است، اما به اندازه کافی مدیر وب سایت تلاش نمی کند لینک های خراب را در سایت خود اصلاح کند و یا 404 را ریدایرکت کند. اگر شما خطای 404 را اصلاح نکنید، احتمالا رتبه آن صفحه را از دست می دهید. به علاوه تعداد زیادی خطای 404 می تواند زمان ربات های گوگل (مثل Googlebot) را صرف کند  و در نتیجه نرخ خزش شما کاهش یابد. نه تنها خطاهای 404 باعث افت رتبه در صفحات اصلی می شود، که آن ها می توانند رتبه کل دامنه وب سایت شما را پایین بیاورند، چرا که موتورهای جستجو فکر می کنند سایت شما بی کیفیت است.

11- داشتن پروتکل HTTP غیر ایمن

اگر چه داشتن سایت های http یکی دیگر از اشتباهات رایج سئو است، اما هنوز سایت های زیادی وجود دارد که https را راه اندازی نکرده اند. امنیت سایت اکنون یک فاکتور رتبه دهی هم در دستگاه های موبایل و هم کامپیوتر های دسکتاپ است. بنابراین به طور مستقیم می تواند روی عملکرد سئو تاثیر داشته باشد. این مسائله در سایت هایی که جز سایت های تجارت الکترونیک هستند مهمترین چیز است و دلیل آن هم این است که کاربران اطلاعات شخصی و خصوصی اشان را ارائه می دهند و همچنین پرداخت انجام می دهند. بنابراین مطمعن شوید در هیچ کدام از بخش های سایت خود از پروتکل HTTP استفاده نمی کنید.

12- داشتن mixed content

مشابه مورد بالا، بحث غیر ایمن بودن مطرح است، اما mixed content زمانی است که صفحات سایت با استفاده از اتصالات HTTPS به مرورگر داده می شوند اما تک تک عناصر روی صفحه مانند تصاویر، جاوا اسکریپت، مستندات منبع و … به صورت HTTP به مرورگر تحویل داده می شوند. این یکی از رایج ترین اشتباهات سئو است زیرا مسئله نسبتاً جدیدی است. از آنجایی که پروتکل های HTTPS در سال های اخیر به یک عامل رتبه بندی در سئو تبدیل شده اند، بسیاری از سایت ها هنوز در حال انتقال همه چیز هستند. این کار یک عامل ناچیز در سئو است و به این معنی که یک اثر زیاد روی کمپین ها بازاریابی ندارد، اما همین چیز کوچک یک امتیاز به وب سایت ها در سئو می دهد.

اطمینان حاصل کنید که تصاویر، فیلم ها، اسکریپت ها یا هر کد منبع داخلی که به کاربر نهایی تحویل داده می شود از طریق اتصال ناامن ارسال نمی شود.

13- داشتن سایت مپ های بد

بسیاری از مدیران وب سایت ها، ارزش سایت مپ را می دانند، اما اغلب اوقات آن را تنظیم می کنند و فراموش می کنند. حقیقت این است که در مواردی که سیستم مدیریت محتوا یا بستر وب سایت به طور خودکار سایت مپ را ایجاد و به روز می کند، همیشه لازم نیست که مراقب سایت مپ باشید. اما در برخی موارد، ممکن است یک سایت مپ به اشتباه تنظیم شود یا به اندازه لازم به روز نشود، و این مسائله می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یک اشتباه رایج سئو در مورد سایت مپ، گذاشتن URL هایی است که آن صفحات دیگر وجود ندارند یا حذف شده اند. در سایت مپ نباید خطای 404 یا URL های ریدایرکت شده باشد. بهتر است تنها صفحاتی با وضعیت 200 در آن مشخص شود.

از دیگر اشتباهات در مورد سایت مپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضافه کردن چندین URL برای یک صفحه (URL های غیر کنونیکال)

استفاده از فرمتهای نامناسب و یا ایجاد سایت مپ هایی که برای کرال شدن توسط Googlebot بسیار بزرگ هستند.

14- ثبت نکردن سایت مپ

داشتن سایت مپ یک بحث است، اما اینکه مطمعن باشید گوگل می تواند آن را پیدا کند و کرال کند بحث دیگری است. بهترین کار ثبت سایت مپ در سرچ کنسول است. گوگل این کار را برای اینکه به آسانی صفحات مهم را پیدا می کند و زمانش را برای محتوای تکراری یا لینک های غیر مهم از دست نمی دهد، به کسب و کارها و مدیران وب سایت ها پیشنهاد می کند. سایت مپ همچنین برای مشخص کردن صفحات باارزش و صفحاتی که حتما باید ایندکس شوند بکار می رود. برای آشنایی با سایت مپ و نحوه ثبت سایت مپ، مقاله سایت مپ را مطالعه کنید.

15- نداشتن صفحات اطلاعاتی

صفحاتی که به کاربران برای آشنایی با کسب و کار شما و نحوه برقراری ارتباط با کسب و کار شما اطلاعاتی می دهد. صفحات درباره ما، صفحات تماس آگاهی دهنده، صفحات سوالات متداول همگی جزء این نوع صفحات محسوب می شوند. این صفحات به طور آشکار برای رتبه بندی سئو استفاده می شوند اما آن ها نشان دهنده ی EAT سایت شما (تخصصی بودن، اعتبار داشتن، درست بودن) نیز هستند و گوگل بر روی کیفیت خوب صفحات در نتایج جستجو تاکید دارد. این صفحات پتانسیل جذب ترافیک طبیعی را دارند و به بازدیدکنندگان برای رفع نیازهایشان کمک می کنند.

16- ضعیف بودن معیارهای اندازه گیری سرعت

افزایش سرعت سایت

هر چه زمان می گذرد، معیارهای بارگیری صفحات و سرعت سایت، نقش مهمتری را در سئو بازی می کنند. در سال 2018 گوگل نشان داد که سرعت بسیار ضعیف می تواند بر رتبه بندی نتایج جستجو در دستگاه های موبایل تاثیر منفی بگذارد. و بعد از آن نشان داد که معیارهای جدید Core Web Vitals بر روی تجربه کاربری و سئو سایت متمرکز است و این ها بخشی از الگوریتم های رتبه دهی هستند. این به این معنی است که پارامترهای LCP، FID، CLS تک تک صفحات بر روی سئو تاثیر دارند. این هنوز یکی از اشتباهات در کسب و کارها است که این پارامتر ها را بهینه نمی کنند.

17- تازه نکردن و بروز نکردن محتواهای قدیمی

در الگوریتم freshness گوگل که در سال 2011 ارائه شد، در موضوعات خاصی، محتواهای قدیمی و تاریخ گذشته می تواند به عملکرد سئو ضعیف تری منجر شود. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از سایت ها و کسب و کارهای آنلاین در سئو انجام می دهند این است که دائما محتواهای جدید تولید برای حفظ ترافیک طبیعی سایت خود تولید می کنند. اما محتواهای قدیمی اشان، مقالات قدیمی اشان، راهنمایی های قدیمی اشان  و … همه در عمق سایت آن ها دفن می شوند و یا اطلاعاتشان ممکن است نامربوط شود.

بهترین کار در مورد صفحات قدیمی، این است که آن صفحات قدیمی سایت خود را که ترافیک و رتبه را در طی زمان از دست می دهند، پیدا کنید و سپس ببینید آیا با ویرایش شدن و اضافه کردن مطلب بهتر می شوند و اگر می شوند این کار برای سئو محتوای شما بهتر است.

18- شروع نکردن سئو در هنگام توسعه سایت

سئو در واقع در زمانی که افراد حتی فکر به انجام دادن آن نمی کنند، شروع می شود. و فکر نکردن به سئو تا اینکه خیلی دیر شود، یکی از مهمترین اشتباهات در سئو است. سئو در طراحی وب بسیار پیچیده است و فاکتورهای زیادی دارد که نمی توان در اینجا آورد. اما هنگامی که تصمیم به راه اندازی سایت خود برای اولین بار می گیرید، روی پتانسیل بازاریابی مبتنی بر جستجو فکر کنید. همچنین برای وب سایت های جدید استراتژی های مهمی برای سئو وجود دارد که بهتر است بلافاصله بعد از راه اندازی در اولویت کارها قرار بگیرند.

19- تنظیمات نادرست فایل robots.txt

اکثر بازاریابان و مدیران وب سایت از اینکه فایل robots.txt ابزار قدرتمندی برای کنترل ربات ها موتورهای جستجو است، اطلاع دارند. اما یکی از رایج ترین اشتباهات در سئو، راه اندازی اشتباه فایل robots.txt است. شما بهتر است به دلایلی از فایل robots.txt به عنوان ابزاری برای حذف صفحات از نتایج جستجو استفاده نکنید. یک روش خوب استفاده از تگ های اچ تی ام ال noindex یا nofollow در کد منبع صفحات است. برای آشنایی کامل با فایل robots.txt و نحوه ایجاد آن برای سایت خود، مقاله فایل robots.txt را مطالعه کنید.

20- تنظیمات اشتباه canonicalization

در بسیاری از موارد، لازم نیست canonicalization انجام شود، زیرا گوگل در صورت عدم وجود آن، می تواند خودش انتخاب کند. این در مواردی مهم است که چندین URL برای نشان دادن یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند و یا در صفحات زیادی، محتوای بسیار مشابهی وجود دارد. بزرگترین اشتباه سئو در مورد canonicalization این مسائله است که canonicalization به پروتکل اشتباهی اشاره کند (http در مقابل https). مطمعن شوید که سیستم مدیریت محتوا یا بستر سایت شما به درستی برای مدیریت canonicalization تنظیم شده است.

21- پیمایش های نامناسب و صفحات یتیم

موتورهای جستجو برای درک بهتر سایت شما از ساختار سایت و پیمایش استفاده می کنند، آنها همچنین از سلسله مراتب سایت برای درک این که کدام صفحات مهمترین صفحات هستند و کدام یک نیستند استفاده می کنند. یکی از اشتباهات رایج، داشتن پیمایش هایی روی سایت شما است که گیج کننده باشد، شکسته باشد، یا حتی از بین رفته باشد. مطمعن شوید که ارزشمندترین صفحات شما، برای پیمایش آسان هستند و یا نوار پیمایش دارند. حتی صفحات کم اهمیت تر شما بهتر است به راحتی در دسترس باشند. اگر هیچ لینکی وجود ندارد که به صفحه ای اشاره می کند، اصطلاحا به آن ها، صفحات یتیم گفته می شود. در بسیاری از وب سایت ها، به ویژه سایت های تجارت الکترونیک بزرگ، این کار غیر ممکن است که به هر صفحه لینک داده شود. در این موارد، استفاده از سایت مپ گزینه ی خوبی برای جلوگیری از داشتن صفحات یتیم یا صفحه هایی که ایندکس نمی شوند، است.

22- نبود محتوای چند رسانه ای

محتوای چند رسانه ای در سئو

محتوا پادشاه است. اکثر مردم این مسئله را می دانند که محتوا پادشاه است، اما یکی از اشتباه متوجه شدن های متداول این است که محتوا فقط متن است. دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل، بهترین روش را بهتر نشان می دهد. نه تنها بهتر است محتوای با کیفیت داشته باشید، که بهتر است بر روی برآورده شدن نیازهای کاربرانی که از صفحات شما بازدید می کنند، متناسب با ظرفیت های کسب و کارتان، تمرکز کنید. کیفیت صفحه فقط با محتوای آن گره نخورده است، در واقع کیفیت صفحه به اینکه چگونه محتوای با کیفیت با هدف صفحه پیوند برقرار کرده است، گره خورده است.

اهداف صفحه می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد:

اشتراک گذاشتن اطلاعاتی در مورد یک موضوع

اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا اجتماعی

به اشتراک گذاری تصاویر، فیلم ها، یا اشکال دیگر رسانه ها

بیان عقاید یا دیدگاه ها

موارد سرگرم کننده

فروش خدمات و محصولات

اجازه برای سوال و پاسخ به کاربران

اجازه به کاربران برای اشتراک گذاری فایل و یا دانلود نرم افزار

این مسئله به این معنی است که محتوای خوب صرفا به چند پاراگراف متنی محدود نمی شود. در دنیای مدرن، بسیاری از کسب و کارها به این مسئله رسیده اند که در راستای رفع نیازهای کاربران، عناصر مختلفی مانند جداول، فرم ها، فیلم ها، عکس ها و… می تواند به آن ها کمک کند.

در مورد آن چیزی که مخاطبان شما نیاز دارند و متناسب با ظرفیت کسب و کار شما است، در هنگام ایجاد محتوا فکر کنید و فقط بر روی متن تمرکز نکنید.

23- تگ های H نامناسب

تگ های H در محتوا، می تواند هم به موتورهای جستجو و هم کاربران نشان دهد که موضوع صفحه چیست و از چه زیر بخشهایی صفحات تشکیل می شوند. یک اشتباه رایج، نوشتن تگ هایی (مثل H1 که برای عنوان صفحه مقاله یا … بکار می رود) است که مبهم و نامفید هستند. نوشتن تگ های H گمراه کننده از هیچ لحاظی درست نیست. کلمات کلیدی را در تگ های H در جای مناسب بگذارید و مطمعن شوید که زمانیکه کاربران با آن ها روبرو می شوند، مفید و صادقانه هستند.

24- استفاده نکردن از داده های سرچ کنسول

ابزار سرچ کنسول رایگان گوگل برای یک مجموعه از کارهای سئو ایجاد شده است. یک اشتباه رایج در سئو این است که بدون نگاه انداختن به داده های گزارش performance سرچ کنسول، شروع به بهینه سازی صفحات کنید. سرچ کنسول گوگل اطلاعاتی از ترافیک سایت، صفحات محبوب و … به شما می دهد. سرچ کنسول می تواند به شما بگوید که کدام کلمات کلیدی در صفحات سایت شما، بیشترین تعداد کلیک، بیشترین ایمپرشن، و بهترین نرخ کلیک را آورده اند. برای آشنایی کامل با سرچ کنسول و نحوه استفاده از اطلاعات آن می توانید مقاله سرچ کنسول را مطالعه کنید.

25- ایجاد تغییرات بیش از حد زیاد

هر زمانیکه یک صفحه یا یک سایت برای سئو بهینه سازی می شود، معمولا هفته ها یا حتی ماه ها زمان لازم دارد تا نتایج خودش را در نتایج جستجو نشان دهد. یک اشتباه رایج این است که بسیاری از سئو کاران بی تجربه فورا تغییراتی روی صفحات انجام می دهند و فکر می کنند که استراتژی آن ها موثر نبوده است. واقعیت این است که سئو به آرامی حرکت می کند. حتی ممکن است چندین روز برای ایندکس یک صفحه زمان لازم باشد. و ممکن است گاهی هفته ها زمان لازم باشد تا داده هایی در سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس جمع شود که بتوانید مقایسه هایی از قبل و بعد از اعمال موارد مختلف داشته باشید.

26- ریدایرکت به صفحات اشتباه

این مسئله جز آخرین موردی است که می آوریم ولی نه به معنی کم اهمیت بودن آن، بلکه به اندازه موارد قبلی اهمیت دارد. این مسئله جزء یکی از رایج ترین اشتباهات سئو در هنگام مهاجرت سایت ها یا هنگامی که مدیران سایت در حال جابجایی یا حذف مقادیر زیادی از URL ها هستند، است. آنها ریدایرکت هایی را انجام می دهند که ده ها حتی صد ها صفحه به صفحه homepage یا مقصدهای نادرست ریدایرکت می شوند.

گوگل به تک تک URL ها مبتنی بر ارزش موجودشان، رتبه کلمات کلیدی اشان و محتوایشان یک “اعتبار لینک” می دهد. اگر این صفحات به مقصدهای که نادرست ریدایرکت شوند، اعتبار لینک خود را از دست می دهند و عملکرد سئو سایت افت می کند. تا جایی که ممکن است، همیشه صفحات را به نزدیک ترین صفحات معادل منطبق ریدایرکت کنید. اگر یک محصول دیگر در دسترس نیست، سعی کنید آن را به مشابه ترین صفحه که در انبار موجود است ریدایرکت کنید یا به صفحه دسته پدر آن ریدایرکت کنید. با این حال، اگر واقعاً گزینه بهتری وجود ندارد، ریدایرکت به صفحه اصلی بهتر از نبود ریدایرکت به صورت کلی است.

نتیجه گیری :

در این مقاله به 26 مورد از رایج ترین اشتباهات سئو اشاره کردیم. با اینکه این موارد، لیست کاملی نیست، اما امیدواریم با بکارگیری درست این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید