توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

راهنمای سبک برند چیست؟ چرا داشتن راهنمای سبک برند مهم است؟

  • تیم تحریریه
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

راهنمای سبک برند

یکی از مفاهیم مهم در برندسازی، داشتن راهنمای سبک برند است. برندسازی نیاز به یکدستی و یکپارچگی دارد. به منظور ایجاد یکدستی و یکپارچگی، بهتر است هر چیزی که در کسب و کار شما ایجاد می شود، با عناصر اصلی کسب و کار شما تطابق داشته باشد. شما در کسب و کارتان می توانید یک سند کاملی برای ایجاد رهنمودهایی در مورد عناصر اصلی طراحی برندتان و موارد مختلف برند، ایجاد کنید که بعدا در ابعاد مختلف کسب و کارتان آن ها را رعایت کنید. این سند همان سبک برند یا طرح برند است که می توانید برای برندتان در نظر بگیرید.

راهنمای سبک برند چیست؟

راهنمای سبک برند چیست

راهنمای سبک برند که به صورت یک سری قوانین تنظیم می شود، سبک حروف، نوع فونت، سایز فونت، رنگ فونت، رنگ ها، صدای برند و به طور کلی هر چیزی که مربوط به اصول کلی عناصر طراحی و موارد مختلف برند کسب و کار شما باشد را مشخص می کند و در اختیار همه افراد تیم قرار می گیرد تا در تولید محتوا، طراحی لوگوی برند و … رعایت شود تا یکدستی و یکپارچگی در برند حفظ شود. این سند می تواند یک فایل پی دی اف، یک پوستر و یا هرچیزی باشد.

چرا داشتن سبک برند مهم است؟

اهمیت داشتن راهنمای سبک برند

در واقع بدون داشتن سبک برند، ایجاد یکدستی و یکپارچی در برند کار بسیار سخت و نشدنی است. داشتن سبک برند نه تنها یکپارچگی و یکدستی را در برند بوجود می آورد، بلکه با داشتن سبک برند مناسب شما می توانید کنترل بهتری بر کیفیت برند خود داشته باشید و همچنین به شناسایی بهتر برند شما کمک می کند.

راهنمای سبک برند شامل چه مواردی می شود؟

راهنمای سبک برند

هر کسب و کاری نیاز به یک سبک برند دارد که در آن بسیاری از موارد مربوط به عناصر طراحی و برند کسب و کار مشخص شده باشد. این سند می تواند کوتاه یا بلند بستگی به ابعاد کسب و کار و اینکه چقدر عناصر دیداری و … آن کسب و کار پیچیده است، باشد. سبک برند می تواند به طور کلی شامل مواردی همچون لحن و صدای برند، پالت رنگ، تایپوگرافی، تصویرگرافی، آیکون گرافی و … باشد که در ادامه به مهمترین مواردی که لازم است در سبک برند به آن توجه شود اشاره خواهیم کرد.

مهمترین مواردی که در سبک برند می توانید رعایت کنید، عبارت اند از:

پالت رنگ (color palette)

تایپوگرافی (typography)

لحن و صدای برند (Brand voice and tone)

پالت رنگ (color palette)

رنگ ها نقش مهمی در شناسایی برند دارند. به عنوان مثال زمانی که به ایرانسل فکر می کنید، به احتمال زیاد به یاد رنگ زرد خواهید افتاد. پالت رنگی مجموعه ای از رنگ ها است که در کنار هم قرار می گیرند و به عنوان رنگ های اصلی کسب و کار شما مشخص می شوند و بعدا در می توانید در همه فضاهایی که برند شما در آنجا حضور دارد مانند وب سایت، شبکه های اجتماعی و … از آن استفاده کنید. بنابراین انتخاب پالت رنگی برای برند مهم است. شما می توانید بستگی به شرایط کسب و کارتان یک پالت رنگی اصلی و پالت های رنگی فرعی داشته باشید.

تایپوگرافی (typography)

یکی دیگر از جنبه های مهم سبک برند، تایپوگرافی است. تایپوگرافی به معنی رعایت کردن مجموعه ای از قوانین در انتخاب فونت، انتخاب فاصله مناسب بین کلمه ها و خطوط، تغییر اندازه سایز فونت، پاراگراف بندی، ایجاد فضای سفید و …است. به طور کلی هدف از رعایت این اصول، خواناتر شدن متن و طراحی مناسب تر در ابعاد مختلف کسب و کارتان است.

صدا و لحن برند (Brand voice and tone)

صدای برند در واقع آن شخصیت و موارد مختلف برند شما مانند ارزش های برند، ماموریت برند و … شما را نشان می دهد. صدای برند در همه ابعاد کسب و کار شما از تولید محتوا در بخش های مختلف تا ارتباطات با مشتریان و … انتقال می یابد. صدای برند در هر جایی که برند شما حضور دارد مانند پست های شبکه های اجتماعی، وب سایت، ارتباطات با مشتری و … هویدا می شود بنابراین بسیار مهم است که صادقانه و منصفانه و درست و متناسب با ظرفیت های کسب و کارتان باشد.

صدای برند را با لحن های متفاوتی بستگی به مخاطبان و کسب و کارتان می توانید انتقال دهید. در واقع لحن برند، نحوه انتقال پیام و شیوه بیان محتواها است. به عنوان مثال اگر کسب و کاری دارید که مخاطبان آن افراد هنری است، اگر لازم است محتواهای خود را به شیوه ای هنری ارائه کنید و یا مثلا اگر مخاطبان شما افراد علمی هستند، لازم است به شیوه ای علمی انواع محتواهای خود را بیان کنید.

نتیجه گیری :

راهنمای سبک برند یکی از مفاهیم مهم در برندسازی محسوب می شود. راهنمای سبک برند به شما کمک می کند تا یکدستی و یکپارچگی را در ابعاد مختلف کسب و کارتان حفظ کنید. در این مقاله به مفاهیم مهمی که در راهنمای سبک برند بهتر است به آن ها توجه کنید اشاره کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

 

راهنمای سبک برند چیست؟

راهنمای سبک برند که به صورت یک سری قوانین تنظیم می شود، سبک حروف، نوع فونت، سایز فونت، رنگ فونت، رنگ ها، صدای برند و به طور کلی هر چیزی که مربوط به اصول کلی عناصر طراحی و موارد مختلف برند کسب و کار شما باشد را مشخص می کند و در اختیار همه افراد تیم قرار می گیرد تا در تولید محتوا، طراحی لوگو و ... رعایت شود تا یکدستی و یکپارچگی در برند حفظ شود. این سند می تواند یک فایل پی دی اف، یک پوستر و یا هرچیزی باشد.

چرا داشتن سبک برند مهم است؟

در واقع بدون داشتن سبک برند، ایجاد یکدستی و یکپارچی در برند کار بسیار سخت و نشدنی است. داشتن سبک برند نه تنها یکپارچگی و یکدستی را در برند بوجود می آورد، بلکه با داشتن سبک برند مناسب شما می توانید کنترل بهتری بر کیفیت برند خود داشته باشید و همچنین به شناسایی بهتر برند شما کمک می کند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید