توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

لوگوی برند چیست؟ لوگوی برند چه مواردی را نشان می دهد؟ + راهنمای کلی ایجاد لوگوی برند

  • تیم تحریریه
  • ۸ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

لوگوی برند

لوگوی هر کسب و کار نمادی برای شناسایی آن کسب و کار است. لوگوی کسب و کار معمولا در مورد ارزش های کسب و کار و مسائلی مانند اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و چرا شما این کار را انجام می دهید و … صحبت می کند. در واقع نوع، رنگ و شکل لوگو به سوالات بالا پاسخ می دهد. در ادامه به انواع لوگو، انواع رنگ لوگو و انواع شکل لوگو اشاره خواهیم کرد و ضمن معرفی انواع آنها، شما را با مثال های کاربردی آشنا خواهیم کرد.

لوگوی برند چیست؟

لوگوی برند نمادی از آن کسب و کار است که با روش های مختلفی ایجاد می شود و مفاهیمی همچون کسب و کار شما درباره ی چیست، چه خدمات و محصولاتی ارائه می دهید، ارزش های آن کسب و کار چیست و … را در قالب اشکال و نوشته ها به منصه ظهور می رساند.

لوگوی برند چه چیزهایی را نشان می دهد؟

به طور کلی لوگوی برند می تواند در مورد اینکه شما چه کسب و کاری هستید، چه خدمات و محصولاتی ارائه می دهید، ارزش های کسب و کار شما چیست و … به مخاطبان شما اطلاعاتی دهد. لوگوی برند با توجه به شکل، نوع و رنگ می تواند این مفاهیم را به منصه ظهور برساند. در ادامه به طور جزئی تری به این موارد خواهیم پرداخت.

نوع لوگو چه چیزی در مورد کسب و کار می گوید؟

نوع لوگوی کسب و کار شما می گوید که شما چه کسی هستید و به طور کلی چهار نوع متداول از نوع لوگو وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

لوگوی ورد مارک (wordmark)

لوگوی وردمارک

لوگوهای وردمارک یا لوگوهای کلمه ای، نام های مستقل یا اختصاری شرکت ها در قالب کلمات هستند. eBay ، CNN و Google همه نمونه هایی از آرم های wordmark هستند. لوگوهای از نوع وردمارک به آسانی شناخته می شوند. در این نوع لوگوها فونت و رنگ بسیار مهم هستند.

لوگوی حرفی (lettermark)

لوگوی حرفی

لوگوهای حرفی از یک حرف تنها تشکیل شده است که یک برند را نمایش می دهد. برای مثال، لوگوی مک دونالد به شکل یک  m زردرنگ است. لوگوهای حرفی می توانند نام یک برند را ساده کنند.

لوگوی مصور (Pictorial)

لوگوی مصور

در لوگوهای مصور از تصاویر و نمادهای قابل شناخته شدن برای نمایش یک برند استفاده می شود. به عنوان مثال اپل از یک سیب گاز زده و یا تویتر از یک پرنده آبی برای نمایش برند خودشان استفاده کرده اند.

لوگوهای مصور با این ایده که یک تصویر ممکن از هزاران کلمه را در دل خودش داشته باشد، طراحی می شوند ولی همیشه باید حواستان باشد که مشتریان شما گیج نشوند.

در دسته لوگوهای مصور نوع دیگری از لوگوها به نام لوگوهای abstract هم وجود دارد که در واقع همین نوع است ولی سطح انتزاع بالایی دارد و به آسانی قابل شناخته شدن نیست. این نوع از لوگو همانطور که در شکل زیر نمونه ای از آن را می بینید، می تواند به خاطر سپرده شود اگر به خوبی طراحی شود و حتی می تواند کاملا گیج کننده باشد اگر به خوبی طراحی نشود.

لوگوی مصور

شرکت نایک از یک لوگوی abstract استفاده می کند و می توان گفت اکنون هم به راحتی شناخته می شود و هم به خاطر بسیاری از افراد سپرده شده است.

لوگوی امبلم (emblem)

لوگوی امبلم

لوگوی امبلم، لوگویی است که در آن نام کسب و کار به طور مستقیم به یک عنصر تصویری ربط داده می شود و یک نمادی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال هارلی دیویدسن از یک لوگوی امبلم استفاده می کند. گویی در لوگوی امبلم، نوشته روی یک عنصر تصویری دوخته می شود که به نظر بسیار زیبا می رسد. البته ممکن است خواندن آن در مقیاس کوچک کمی سخت شود.

رنگ لوگو چه چیزی در مورد کسب و کارتان می گوید؟

رنگ مهمترین مولفه لوگو محسوب می شود. رنگی که می خواهید با آن لوگوی برند خود را نمایش دهید، بسیار مهم است چرا که این رنگ در موارد مختلف کسب و کارتان مثل در وب سایتتان، در محصولاتتان و … ممکن است بکار رود. بنابراین نیاز به یک بررسی جامع دارد.

نظریه رنگ بحث بسیار جامع و مفصلی است که به دلیل گسترده بودن آن، نه در حوصله این مقاله و نه حتی در حوصله یک مقاله دانشگاهی جامع یا چند مقاله می گنجد. اما برای رنگ لوگو به طور کاملا مختصر به رنگ های محبوب و معانی ضمنی ای که هر رنگ می تواند داشته باشد اشاره خواهیم کرد. بدیهی است که این ها فقط مواردی کمی از ویژگی های رنگ ها است.

قرمز:  قوی- پرشور و اشتیاق- شدید- …

نارنجی: حیات بخش- خوشمزگی- …

زرد: شادی- مثبت- صمیمیت- …

سبز: امنیت- رشد- تعادل- طبیعت- …

آبی: اعتماد- صداقت- آرامش- …

بنفش: خلاقیت- کیفیت- ارزش- …

سیاه: قدرت- قاطعیت- شیک- ظرافت- …

  سفید: خلوص- سادگی- پاکیزگی- برابری- …

توجه داشته باشید که هر رنگ فقط یک رنگ نیست و رنگ هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم در واقع خالص ترین شکل یک رنگ هستند. با اضافه کردن سفید به یک رنگ خالص، رنگ روشن حاصل می شود، با اضافه کردن سیاه به یک رنگ، رنگ تیره تر یا سایه درست می شود.

و این روشن تر شدن و سایه دارتر شدن در رنگ بسیار مهم است و می تواند حرفی را که می خواهید بزنید را متفاوت کند.

به عنوان مثال، یک شرکت پیشرفته ممکن است بخواهد از رنگ قرمز در طراحی لوگوی خود استفاده کند، اما آنها نمی خواهند با قرمز روشن خیلی نیرومند و قوی ظاهر شوند. برای کاهش آن، ممکن است آنها تصمیم بگیرند رنگ قرمز ملایم تر و متناسب با شرکتشان انتخاب کنند.

بنابراین با تغییراتی لوگوی شما تغییر می کند. برای مثال شرکت تاید، که در زمینه پودرهای لباسشویی فعالیت می کند لوگوی زیر را دارد و به لوگوی قوی خود افتخار می کند.

لوگوی برند

اکنون، نگاهی به نسخه اصلاح شده ای که ما ایجاد کردیم در شکل زیر بیندازید، جایی که ما به هر رنگ سفید بیشتری اضافه کردیم.

لوگوی برند

شاید بگویید این تفاوت مهمی نیست ولی اگر برای خرید در یک فروشگاه قدم بزنید، کدام لوگو توجه شما را بیش تر جلب می کند؟ احتمالا همان نمونه اولیه آن که طراحان شرکت تاید آن را طراحی کردند.

خب اکنون که در مورد رنگ ها بیشتر توضیح داده شد، توجه داشته باشید که شما باید یک طرح رنگ کلی برای لوگوی برند خودتان و همچنین برای برندتان در نظر بگیرید.

در واقع هر برندی باید یک طرح رنگ داشته باشد و لوگوی شما باید یک رنگ یا چند رنگ از مهمترین رنگ های این طرح رنگ را داشته باشد. بنابراین رنگ لوگوی شما باید از یک رنگ یا چند رنگ یا ترکیب چند رنگ از طرح رنگ شما تشکیل شده باشد.

بیاید یک نگاه سریع به چند تا از مهمترین طرح رنگ ها برای کسب و کارهای مختلف نگاهی بیندازیم.

تک رنگ

 

رنگ لوگو

یک طرح رنگ تک رنگ شامل تنها یک رنگ است منتهی با سایه و روشن های مختلف آن رنگ. در زیر نمونه ای از آن قابل مشاهده است.

رنگ لگو

هم تراز یا شبیه

رنگ لوگو

یک طرح رنگ هم تراز شامل رنگ هایی که به طور مستقیم نزدیک یک دیگر اند، است (برای مثال قرمز، نارنجی و زرد). این نوع رنگ آمیزی به طور کلی برای چشم خوشایند است زیرا از رنگ های مشابه تشکیل شده است.

سه تایی

رنگ لوگو

یک طرح رنگ سه تایی درست مثل یک مثلث است و رنگ هایی که در انتهای این سه ضلع است می تواند به عنوان طرح رنگ شما قرار بگیرند.

مکمل

رنگ لوگو

رنگ هایی که در چرخه رنگ، متضاد هم قرار می گیرند به عنوان طرح رنگ مکمل شناخته می شوند. به عنوان مثال قرمز و سبز یا آبی و نارنجی.

مکمل دو بخشی

رنگ لوگو

یک طرح رنگ مکمل دو بخشی از یک رنگ و دو رنگ دیگر در هر یک از طرف های دیگر آن تشکیل می شود.

بنابراین بستگی به برند کسب و کارتان، باید در نظر بگیرید که چه تعداد رنگ در لوگوی خود لازم دارید. تحقیقات نشان می دهد بیش تر از 90 درصد از محبوب ترین کسب و کارها از تنها یک یا حداکثر دو رنگ استفاده می کنند. برای ایجاد موارد بالا می توانید در سایت Adobe color این کار را انجام دهید و یک طرح رنگ برای برند خود ایجاد کنید.

شکل لوگو چه چیزی در مورد کسب و کارتان می گوید؟

مشابه با رنگ، شکل لوگو نیز موارد بسیاری را در مورد برندتان می تواند بگوید. هر وقت افراد یک لوگوی جدید را می بینند، فورا ارتباط آن با برند را به ذهن می آورند. این مهم است که بفهمید چگونه شکل لوگوی شما بر اینکه چطور برند شما درک شود، تاثیر می گذارد. در اینجا بر اینکه چگونه انواع شکل های لوگو مختلف بر درک تاثیر می گذارد، اشاره خواهیم کرد.

دایره ها، بیضی ها: جامعه، دوستی، یکپارچگی

مانند حلقه های المپیک

شکل لوگو

مربع و مستطیل: ثبات، تعادل، قابلیت اطمینان

مانند مایکروسافت

شکل لوگو

مثلث: هوش، قدرت، توانایی

مانند گوگل درایو

شکل لوگو

منحنی: شادی، نظم

مانند آمازون

شکل لوگو

تقارن: سازمان یافتگی، سلسله مراتبی

مانند شرکت shell

شکل لوگو

طبیعی: آرامش، طبیعت

مانند Whole Foods

شکل لوگو

خطول عمودی: قدرت

مانند Cisco

شکل لوگو

خط های افقی: آرامش، سکوت

مانند IBM

شکل لوگو

نتیجه گیری :

زمانیکه در پی ایجاد یک لوگوی مناسب برای برندتان هستید، به شکل، رنگ و نوع لوگو باید نگاه ویژه ای داشته باشید چرا که هر کدام می تواند نمایانگر مفهومی خاص باشند. در این مقاله به انواع لوگو، انواع شکل لوگو و انواع رنگ لوگو اشاره کردیم تا بتوانید با در نظر گرفتن کسب و کارتان و اهداف آن و نیز شناخت این موارد، لوگوی مناسب با ارزش های کسب و کارتان ایجاد کنید. امیدواریم بتوانید با بکارگیری درست و صادقانه این موارد در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

 

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید