زمان بارگذاری صفحات وب سایت چه تأثیری در بازدید و نرخ تبدیل می‌گذارد؟

  • تیم تحریریه
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

اثر زمان بارگذاری وب سایت روی بازدیدها

به عنوان یک بازدید کننده، زمانی که وارد وب سایت کندی می شوید، تقریبا پاسخ شما مشخص است. یا دکمه برگشت را می‌زنید و یا مرورگرتان را میبندید. همچنین به عنوان یک صاحب‌ کسب‌ و کار، شما به خوبی نسبت به این موضوع آگاه هستید. هرچه باشد، شما هم یک بازدید کننده هستید. بنابراین،‌ شما می دانید که زمان بارگذاری صفحات وب سایت و نرخ تبدیل با یکدیگر مرتبط هستند. اما این ارتباط چگونه است؟ چه تأثیری در بازدید و میزان درآمد می تواند داشته باشد؟ در این مقاله، ما بررسی می‌کنیم که چگونه سرعت بارگذاری صفحه وب سایت در نرخ تبدیل تأثیرگذار است و این تأثیر چگونه می تواند باشد.

زمان بارگذاری صفحات وب سایت چیست؟

زمان بارگذاری صفحات وب سایت مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا مرورگر شما یک صفحه وب سایت را با تمام متعلقاتش (مانند تصویر، اطلاعات طراحی وب سایت، اسکریپت‌ها و غیره) بارگذاری کند و آنها را نمایش دهد.

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل نسبت تعداد بازدیدکنندگانی که کار خاصی را انجام می‌دهند به تعداد کل بازدیدکنندگان وب سایت است. به طور مثال، ممکن است شما بخواهید بازدیدکنندگان‌تان کارهای خاصی مثل ثبت نام برای خبرنامه، پر کردن یک فرم، اضافه کردن محصول به سبد خرید، استفاده از یک ابزار آنلاین در وب سایت‌تان، دانلود یک بروشور، پرداخت برای یک محصول، خرید اشتراک ویژه، و غیره را انجام دهند. تبدیل‌ها و نرخ‌های آنها در دو حالت هستند: تبدیل‌های هدف و تبدیل‌های تراکنش

یک تبدیل تراکنش می‌تواند یک تبدیل هدف هم باشد، اما تبدیلی است که ماهیت آن با تراکنش و یا تجارت الکترونیک مرتبط است. به بیان دیگر، تبدیل تراکنش یعنی شرایطی که در آن یک بازدیدکننده در نهایت محصول شما را خریداری می‌کند. حالا که ذهن‌تان با این اصطلاحات آشنا شده است، بیایید تا با هم وارد بخش هیجان‌انگیز این مطلب شویم.

زمان بارگذاری صفحات وب سایت چه تأثیری در نتایج شما دارد؟

تاثیر سرعت بارگذاری وب سایت بر بازدیدها

احتمالاً خودتان هم می‌توانید حس کنید که هرچه سرعت بارگذاری یک صفحه وب سایت کند باشد، احتمال اینکه یک بازدیدکننده دکمه برگشت مرورگرش را فشار دهد و صفحه وب سایت شما را ترک کند هم بیشتر می‌شود. و حق با بازدید کننده است. سرعت بالای صفحه یک وب سایت تجربه‌ای است که کاربران آن را به خاطر می‌سپارند، و این موضوع با ذهنیت آنها در مورد کمپانی و محصولات شما رابطه مستقیم دارد.

گزارش AB Tasty نشان می‌دهد، ۴۰٪ بازدیدکنندگانی که از سرعت وب‌ سایت شما رضایت ندارند به احتمال زیاد راجع به تجربه بدشان با دیگران هم صحبت می‌کنند. در همان گزارش آمده است که HubSpot می‌گوید، ۸۰٪ از آنها هم به احتمال زیاد دیگر از شما خرید نمی‌کنند. چرا که سرعت صفحه وب سایت در تجربه کاربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

گوگل در الگوریتم‌های خودش از معیار سرعت بارگذاری صفحات وب سایت استفاده می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید وب‌ سایت‌تان در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد، صفحه وب سایت شما باید سرعت مناسبی داشته باشد. بله، سرعت وب سایت می تواند در نرخ تبدیل شما تأثیرگذار است. بیایید آمار و ارقام‌ها را بررسی کنیم.

میزان تأثیر زمان بارگذاری صفحات وب سایت در نرخ تبدیل

گوگل در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای انجام داد که اطلاعات و آمار و ارقام آن نتایج بسیار واضحی را نشان می‌داد:

بیش از نیمی از کاربران دستگاه‌های موبایلی (۵۳٪) صفحاتی را که بارگذاری آنها بیش از ۳ ثانیه طول بکشد ترک می‌کنند.

وب سایت‌های دستگاه‌های موبایلی‌ای که بارگذاری صفحات آنها ۵ ثانیه یا کمتر طول می‌کشد، ۲ برابر وب سایت‌هایی که بارگذاری صفحات‌ آنها ۱۹ ثانیه طول می‌کشد درآمد کسب می‌کنند.

3 مورد از 4 وب سایت، در دستگاه‌های موبایلی بیش از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا بارگذاری شوند. و میانگین سرعت بارگذاری با اتصال 3G به میزان ۱۹ ثانیه و با اتصال 4G به میزان ۱۴ ثانیه است.

و یک مطالعه بنچمارک که توسط SOASTA انجام شده است نشان می‌دهد ۴۷٪ از تمام بازدیدکنندگان برای خرید‌ از دستگاه‌های موبایلی‌شان استفاده می‌کنند.

سرعت کم باعث افزایش نرخ پرش و بانس ریت می شود

درست است که نرخ پرش با نرخ تبدیل متفاوت است اما، بازدیدکنندگانی که از وب ‌سایت‌تان خارج می‌شوند (اصطلاحاً بیرون می‌پرند) هرگز نمی‌توانند تبدیل شوند. توضیحات فروش محصول شما هم نمی‌تواند حتی کوچکترین تأثیری روی آنها بگذارد. به طور خلاصه می توان گفت: کند بودن سرعت بارگذاری صفحه وب سایت‌تان نرخ پرش را افزایش می‌دهد و این می تواند در کاهش نرخ تبدیل تأثیرگذار باشد.

اما چقدر؟

زمانی که زمان بارگذاری صفجات وب سایت Walmart از ۱ به ۴ ثانیه افزایش پیدا کرد، کاهش شدیدی در نرخ تبدیل آنها اتفاق افتاد. عدد دقیقی از نرخ تبدیل در نمودار نشان داده نشده بود، اما اطلاعات حاصله کاهش چشمگیر ۹۰٪ نرخ تبدیل را نشان می‌داد.

به‌ روزرسانی مطالعه گوگل که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، اطلاعات جدیدی را به ما نشان می‌دهد. این اطلاعات جدید به ما می‌گوید که با افزایش سرعت بارگذاری صفحه وبسایت، احتمال خارج شدن بازدیدکنندگان از وب سایت هم افزایش می‌یابد. همچنین، اگر زمان بارگذاری صفحات وب سایت از ۱ ثانیه به ۳ ثانیه افزایش پیدا کند، احتمال خروج به میزان یک سوم (۳۲٪) افزایش پیدا می‌کند. و افزایش از ۱ ثانیه به ۵ ثانیه، نرخ پرش را به میزان قابل ملاحظه ۹۰٪ افزایش می‌دهد.

با ترکیب این دانش به علاوه این واقعیت که ۵۳٪ بازدیدکنندگان دستگاه‌های موبایلی بعد از ۳ ثانیه از وب سایت خارج می‌شوند، ما می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر زمان بارگذاری صفحه وب سایت ما بیش از ۱ ثانیه طول بکشد، نرخ پرش چیزی حدود ۴۰٪  افزایش پیدا می‌کند. و افزایش زمان بارگذاری صفحه وب‌ سایت بیش از ۵ ثانیه، یعنی افزایش نرخ پرش به میزان قابل ملاحظه ۷۶٪ .

چه تفاوت‌هایی که ۱ ثانیه می‌تواند ایجاد کند!

این چه تأثیری در درآمد شما می تواند داشته باشد؟

سرعت بارگذاری صفحه وب سایت

بیایید فرض کنیم روش های فروش محصول شما خوب و درست است و اگر سرعت برای شما مطرح نباشد، ۲۰٪ از بازدیدکنندگان‌تان محصولات تان را خریداری می‌کنند(به طور مثال، اگر سرعت بارگذاری صفحه وب سایت شما کمتر از ۱ ثانیه باشد). بیایید فرض کنیم میزان سود محصول شما ۱۰۰ هزار تومان است و هر ماه ۱۰۰۰ بازدیدکننده جدید وارد وب سایت‌ شما می‌شوند.

کنار هم قرار دادن همه چیز این تصویر را برای ما رسم می‌کند:

اگر سرعت مطرح نباشد، ۴۰٪ پرش داشته باشیم، و ۲۰٪ بازدیدکنندگان باقی مانده خرید انجام دهند، این یعنی فروش ۱۲۰ محصول و دوازده میلیون درآمد در ماه.

وقتی وب سایت شما ۲ ثانیه کندتر شود، ۵۳٪ پرش داریم و ۲۰٪ بازدیدکنندگان باقی مانده خرید انجام دهند، این یعنی فروش ۹۴ محصول و نه میلیون و چهارصد هزار تومان. توجه داشته باشید که این کاهش تقریباً یک چهارم است!

اگر ۲ ثانیه دیگر به زمان بارگذاری صفحه وب سایت‌تان اضافه کنید، در آن صورت، ۷۶٪ پرش دارید، و این یعنی فروش تنها 48 محصول و چهار میلیون و هشتصد هزار تومان. این مقدار کمتر از 50 درصد فروش نسبت به زمانیکه سرعت وب سایت بهترین شکل خود بود، است.

بنابراین، سرعت اهمیت بسیار زیادی دارد. اما شما باید چه کار کنید؟

چه چیزهایی را مد نظر قرار دهیم و روی چه چیزهایی تمرکز کنیم؟

زمان بارگذاری صفحه وب سایت

گوگل پیشنهاد می‌کند که زمان بارگذاری صفحه وب سایت‌ باید کمتر از ۳ ثانیه باشد. متخصصان دیگری هم هستند که پیشنهاد می‌کنند سرعت بارگذاری صفحه وب سایت باید کمتر از این میزان باشد، جایی که حتی ۲ ثانیه حداکثر میزان تحمل بازدیدکنندگان دستگاه‌های موبایلی است.

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید زمان بارگذاری صفحه وب سایت‌تان را ۲ ثانیه یا کمتر مد نظر قرار دهید.

مهمترین صفحات برای دریافت بهترین نتیجه

تمام صفحات وب سایت شما مثل هم ساخته نشده‌اند. سرعت بارگذاری برخی از صفحات وب سایت اهمیت بالاتری دارند.

سرعت صفحاتی را بالا ببرید که تغییر قابل توجهی در نتایج شما ایجاد می‌کنند، این صفحات، صفحاتی هستند که تطابق مناسبی با قصد کاربر از جستجو دارند. اساساً یعنی هر صفحه‌ای که یک بازدیدکننده را به مشتری احتمالی یا مشتری واقعی تبدیل می‌کند. این صفحات می‌توانند مثال خوبی باشند:

صفحه پروسه خرید شما

صفحه اطلاعات محصول یا خدمات – خصوصاً اگر دکمه “خرید” در این صفحات وجود داشته باشد

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، صفحه کتگوری‌ها و صفحه جستجو مهم هستند

صفحات ثبت نام برای ایمیل‌های روزانه و خبرنامه‌ها

موبایل یا دسکتاپ

سرعت بارگذاری صفحه وب سایت

اگر برای افزایش سرعت صفحه وب سایت باید بین تمرکز روی کاربران دستگاه‌های موبایلی و تمرکز روی کاربران دسکتاپ یکی را انتخاب کنید، همیشه ابتدا تمرکز روی کاربران دستگاه‌های موبایلی را انتخاب کنید. صفحه‌ای که عملکرد خوبی برای کاربران دسکتاپ دارد، می‌تواند تنها به دلیل اتصال کند، برای کاربران دستگاه‌های موبایلی عملکرد ضعیفی داشته باشد. اما وقتی صفحه‌ای عملکرد خوبی در دستگاه‌های موبایلی داشته باشد، کاربران دسکتاپ هم عملکرد خوب و حتی بهتری خواهند داشت (مگر اینکه شما آگاهانه چیزهای دیگری را برای کاربران دسکتاپ قرار داده باشید که اینکار سرعت بارگذاری را به شدت پایین می‌آورد).

قدم‌هایی که بهتر است برای افزایش سرعت صفحه وب سایت بردارید

تست سرعت بارگذاری صفحات وب سایت

مثل هر چیزی که نیازمند بهینه‌سازی است، در ابتدا باید بدانید در کجا قرار دارید. بدون دانستن این موضوع، هرگز متوجه نمی‌شوید که تغییرات‌تان باعث بهبود شده است یا کارتان را خراب‌تر کرده است.

بنابراین، قدم اول این است که سرعت صفحاتی از سایتتان که تطابق با قصد کاربر از جستجو (به طور واقعی) دارند را متوجه شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکار حتماً از یک ابزار استفاده کنید، چراکه ابزارها دقیق‌تر و کارآمد‌تر هستند. شما می‌توانید از PageSpeed Insights که ابزار Google است و یا ابزار‌ پیچیده‌تری مثل Pingdom که ابزار SolarWinds است استفاده کنید.

قدم دوم این است که فرآیند بهینه‌سازی برای افزایش سرعت را آغاز کنید. این یعنی کم کردن تعداد و حجم فایل‌هایی که برای نمایش صفحه وب سایت‌تان در مرورگرها به آن نیاز دارید، مانند تصاویر، فایلهای CSS، فایلهای JS. همچنین استفاده از ابزارهای کش می تواند نتیجه بخش باشد. اگر سایتتان از کشورهای مختلف دنیا باز می شود و کسب و کار بین المللی دارید می‌توانید برای کم کردن “فاصله شبکه” بین منابع وب سایت‌تان و بازدید‌کنندگان، از یک شبکه تحویل محتوا یا CDN هم استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مورادی که در سرعت بارگذاری صفحه وب سایت تأثیرگذار هستند و روش‌های کاهش آنها، مواردی را در مقاله سئو تکنیکال ذکر کرده ایم که می توانید مطالعه کنید.

قدم سوم این است که نتایج‌تان را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهبود حاصل شده است. هرچه باشد، شما باید بتوانید مجدداً این کارها را تکرار کنید تا زمانی که یکی دیگر از صفحات وب سایت‌تان به مشکل برخورد، بتوانید سریعاً دست به کار شوید و مشکل را برطرف کنید.

نتیجه گیری :

سرعت مهم است. شما متوجه شده‌اید که زمان بارگذاری صفحه وب سایت می‌تواند در بازدید و نرخ تبدیل تأثیرگذار باشد. بنابراین، اندازه‌گیری را شروع کنید و آن را بهبود ببخشید. اندازه‌گیری را متوقف نکنید تا اگر سرعت‌تان کاهش یافت، دقیقاً بتوانید مشکل را پیدا کنید و سریعاً‌ اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را انجام دهید.

سوالات پرتکرار

زمان بارگذاری صفحات وب سایت چیست؟

زمان بارگذاری صفحات وب سایت مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا مرورگر شما یک صفحه وب سایت را با تمام متعلقاتش (مانند تصویر، اطلاعات طراحی وب سایت، اسکریپت‌ها و غیره) بارگذاری کند و آنها را نمایش دهد.

سرعت بارگذاری صفحات وب سایت چقدر باید باشد؟

گوگل پیشنهاد می‌کند که سرعت بارگذاری صفحه وب سایت‌ بهتر است کمتر از ۳ ثانیه باشد. متخصصان دیگری هم هستند که پیشنهاد می‌کنند سرعت بارگذاری صفحه وب سایت باید کمتر از این میزان باشد، جایی که حتی ۲ ثانیه حداکثر میزان تحمل بازدیدکنندگان دستگاه‌های موبایلی است. اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید سرعت بارگذاری صفحه وب سایت‌تان را ۲ ثانیه یا کمتر مد نظر قرار دهید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید