باورها و نظریه های غلط سئو که به رتبه سایت شما ضرر می زنند

  • تیم رایاطرح
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • سئو تکنیکال
  • ۲

امروز دیجیتال مارکتینگ نقش بزرگی در زندگی مردم ایفا میکند و در این موضوع نیز آموزش سئو تنها چیزی نیست که باید به آن توجه نمایید. وقتی صحبت از سئو می‌شود همه به دنبال روش‌های سریع و آسان هستند تا ترافیک وبسایت را بالاتر ببرند. اما در این میان باورهای غلطی وجود دارند که باعث می‌شود به سئوی وبسایت ضربه بخورد. در ادامه شما را با این باورهای غلط در مورد سئو سایت آشنا خواهیم کرد.

همین ابتدا اشاره کنم وقتی صحبت از سئو می‌شود برخی احساس می‌کنند که باید به دنبال روشی باشیم تا موتورهای جستجو را گمراه کنیم. این مهم‌ترین باور غلط است. از طرفی یک فرمول همیشگی برای موفقیت در سئو وجود ندارد چرا که الگوریتم‌ها هر روز تغییر می‌کنند. شما هم باید استراتژی خود را تغییر بدهید.

توجه: نظریه های زیر اشتباه است و ما دلیل هرکدام را در زیر آن توضیح داده ایم.

۱. استفاده از محتوای قرار گرفته در تب‌ها می‌تواند باعث جریمه وبسایت شما شود (اشتباه)

باورهای غلط سئو

استفاده از این نوع محتوا به این دلیل شروع شد تا طراحی سایت تمیز و مرتبی داشته باشیم. مخاطب می‌توانست با کلیک کردن محتوا را ببیند یا مخفی کند. اما این قابلیت برای موتورهای جستجو مناسب نبود.

چرا که بات‌ها نمی‌توانستند متون را بخوانند و به صفحه رتبه بدهند. به همین دلیل گوگل هم به این وبسایت‌ها توجه نمی‌کرد چرا که فکر می‌کرد این وبسایت‌ها تلاش دارند چیزی را برای کاربر مخفی کنند. البته این وبسایت‌ها چنین قصدی نداشتند اما همیشه یک سری کلاه‌بردار هم وجود دارند.

گوگل هم اکنون چنین مشکلی ندارد و در پاسخ به جمله بالا باید گفت طبق گفته مت کاتس اگر سایت شما بصورت نرمال از تب ها استفاده کند مثلا در فروشگاهها که برای نمایش امکانات و ویژگی های بیشتر از تب استفاده میکنند هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی اگر سعی داشته باشید از این طریق موتور جستجو را غول بزنید، مثلا یک دکمه کوچک بگذارید و با زدن آن 2000 کلمه توضیح بیشتر به متن اضافه شود و این کار را صرفا برای فریب گوگل کرده باشید، گوگل متوجه این موضوع شده و آن را جریمه میکند.

به طور کلی گوگل وبسایت‌هایی که محتوای خود را بصورت فریبنده ای مخفی می‌کنند دوست ندارد و از سال 2018 احتمال جریمه شدن اینگونه وبسایتها بیشتر است. البته اگر از JavaScript برای قرار دادن محتوا در تب‌‌ها استفاده کنید گوگل مشکلی با آن ندارد. ویکی پدیا یکی از وبسایت‌هایی است که از این قابلیت در نسخه موبایل وبسایت خود استفاده می‌کند.

۲. محتوای برداشت آزاد (لینک به منبع) به سئوی وبسایت ضرر می‌زند (اشتباه)

همه می‌دانیم که محتوای کپی شده به سئوی وبسایت ضرر می‌زند. اما محتوای برداشت آزاد این چنین نیست. منظور زمانی است که شما مقاله یک وبسایت دیگر را منتشر می‌کنید اما به منبع مطلب اشاره می‌کنید. این نوع محتوا، قوانین کپی رایت را نقض نمی‌کند.

اگر این کار را انجام دهید چنین محتوایی به سئوی وبسایت شما ضرر نمی‌زند. پس این نظریه هم صحت ندارد. وبسایت‌های معتبر زیادی هستند که از این روش استفاده می‌کنند.

۳. به جای محتوای بیشتر بهتر است لینک بیشتری داشته باشید (اشتباه)

یک زمانی بود که داشتن بک لینک زیاد برتر یک مزیت بود. در آن زمان لینک‌ها تنها فاکتور ارزشمند بودند. (بک لینکها هنوز هم ارزشمند هستند ولی باید در کنار آن به سایر فاکتورها نیز توجه کرد) و ساختن لینک زیاد برای سئو ضروری بود. به همین دلیل وبمسترها لینک‌های زیادی را ایجاد می کردند. گوگل هم متوجه شد که کاربران از این تکنیک ناراضی هستند و وبسایت‌های غیرمرتبط زیادی هم در نتایج جستجو بالا می‌آمد که به کاربر سودی نمی‌رساندند.

گوگل هم الگوریتم جدیدی به نام پنگوئن را ارائه کرد. این تغییر در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ صورت گرفت و وبسایت‌های متخلف هم جریمه شدند.

البته حقیقتی پشت این ادعا وجود دارد. اگر شما محتوای بیشتری تولید کنید و لینک‌های بیشتری هم به صورت طبیعی ایجاد کنید مطمئنا رتبه بهتری بدست می‌آورید.

۴. بعد از آپدیت پنگوئن ۴ استفاده از ابزار Disavow فاید‌ه‌ای ندارد (اشتباه)

ابزار Disavow برای حذف لینک‌های اسپمی است که یا توسط شما ایجاد نشده‌اند و یا اشتباها و بدون اطلاع ایجاد کرده اید. در این مورد با استفاده از این ابزار اقدام به حذف این لینک‌ها می‌کنیم. اما عده‌ای تصور می‌کنند که با ارائه آپدیت پنگوئن ۴ توسط گوگل، دیگر استفاده از این ابزار بیهوده است.

اما حقیقت این است که گوگل هنوز نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا شما این لینک‌ها را ایجاد کرده‌اید یا نه. در ضمن اگر این موضوع صحت داشت ابزار Disavow را غیرفعال می‌کرد!

۵. لینک‌های موجود در بخش‌ نظرها و انجمن‌ها باعث جریمه گوگل می‌شوند (اشتباه)

یکی از نظریه های دیگر این است که هر نوع لینک موجود در بخش نظرات و انجمن‌ها باعث ایجاد اثر منفی روی سئوی وبسایت می‌شوند. این موضوع شاید در گذشته درست بود اما الان با نظارت‌های بیشتر روی انجمن‌ها و بالا رفتن کیفیت آنها و همین طور اعمال محدودیت در مورد میزان محتوای تولیدی توسط کاربران، این اتفاق کمتر روی می‌دهد و اینکه کاربران در قسمت نظرات سایت شما لینک خود را قرار دهند مشکلی در سئوی سایت بوجود نمی آورد.

انجمن‌ها مزیت‌های زیادی دارند:

  • کاربران خاصی دارند
  • کاربران وفاداری دارند که باعث ایجاد ترافیک در وبسایت می‌شوند.
  • راحت‌تر می‌توان اعتماد آنها را بدست آورد.

۶. شبکه‌های اجتماعی روی سئو اثری ندارند (اشتباه)

باورهای غلط سئو

این ادعا به این خاطر مطرح می‌شود که عده‌ای می‌گویند: سوشیال سیگنال ها و لایک‌های درون فیسبوک و توئیتر هیچ اثری روی رتبه وبسایت ندارند. پس چرا خودمان را از اذیت کنیم؟

اما سوالی که از خود باید بپرسید این است که آیا شما برای کاربران ارزش بیشتری در این بسترها فراهم می‌کنید؟ یا اینکه همیشه به فکر سئو هستید؟!

بله درست است که لایک‌های فیسبوک اثری روی رتبه شما ندارد اما اثر مثبتی روی میزان اشتراک گذاری مطالب دارند. شما در این شبکه‌های اجتماعی برند خود را می‌سازید (برند سازی هم اکنون یکی از فاکتورهای مهم سئو می باشد) و ترافیک بیشتری را به وبسایت جذب می‌کنید. پس به صورت غیرمستقیم روی سئو اثر می‌گذارید.

۷. همه بک لینک‌ها یک ارزش دارند (اشتباه)

همه می‌دانیم که لینک‌های خوب و بد داریم و همه لینک‌ها با هم برابر نیستند. اجازه بدهید نگاهی به لینک‌های خوب بیندازیم. آیا لینکی از وبسایت فوربز با لینکی از وبسایت (bananaroots) یکی است؟ دامین اولی یک مجله اقتصادی آمریکایی است و دومی وبلاگی در مورد موز است. هر کدام از آنها در صنایع مختلفی فعالیت می‌کنند و میزان تاثیر و اعتبار آنها هم متفاوت است.

اجازه بدهید با ذکر یک مثال مسئله مساوی بودن لینک‌ها را بررسی کنیم. اگر شما کلمه (brown recluse) یک نوع عنکبوت قهوه‌ای را در اینترنت جستجو کنید شاهد نتایجی از وبسایت‌های EmedicineHealth و LiveScience خواهیم بود. وبسایت اولی موضوع را با جزئیات کامل توضیح داده است.

وبسایت دومی مقاله کوتاهی در این مورد دارد اما اطلاعات کلی زیادی در مورد موضوعات مختلف دارد. وقتی تعداد لینک‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که وبسایت دومی لینک‌های بیشتری دارد چرا که وبسایت بزرگ‌تری است.

اگر قرار بود انتخابی انجام بدهم من وبسایت اولی را انتخاب می‌کردم. شما باید لینکی را انتخاب کنید که ارزش بیشتری دارد. لینک‌ها با هم برابر نیستند.

۸. بهینه سازی کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش سئو است (اشتباه)

بهینه سازی کلمات کلیدی فقط یک مرحله از سئو است. اولین مرحله سئو تحقیق کلمات کلیدی است. شما می‌توانید از ابزارهای موجود در سطح وب یا سرویس Google Adwords استفاده کنید. از کلمات پیشنهاد شده خود گوگل هم می‌توانید استفاده کنید.

هرچند بهینه سازی کلمات کلیدی یک مرحله مهم است ولی مهمترین مرحله در سئو نیست.

۹. تراکم کلمات کلیدی حداقل باید ۲ درصد باشد تا شما رتبه بگیرید (اشتباه)

کلمات کلیدی همیشه موضوع داغی در مباحث سئو است. جالب است که بدانیم الگوریتم گوگل در این مورد چه فکر می‌کند؟

جان مولر از مهندسان گوگل می‌گوید که باید تمرکز شما روی خوانایی مطلب باشد نه تراکم کلمات کلیدی. (یعنی همیشه برای کاربر بنویسید، نه برای موتور جستجو)

باید روی کیفیت تمرکز کنید. به دنبال رسیدن به یک درصد خاص از تراکم کلمات کلیدی نباشید. هیچ درصد ایده‌آلی وجود ندارد.

۱۰. تعداد بالای لینک‌ها تنها چیزی است که برای رتبه گرفتن نیاز دارید (اشتباه)

باورهای غلط سئو

عده‌ای باور دارند که تنها تعداد لینک‌های زیاد برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر اهمیت دارد. قبل از ارائه آپدیت پنگوئن توسط گوگل شاید این موضوع درست بود اما امروزه واقعیت چیز دیگری است.

تمرکز شما باید روی تولید محتوا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ساختن طبیعی لینک‌ها باشد.

۱۱. به متخصص سئو نیازی ندارید خودتان می‌توان همه کارها را انجام بدهید (اشتباه)

موضوعی به نام سئوی فنی یا سئوی تکنیکال وجود دارد که نیاز به کارشناس فنی دارد. تخصص این فرد با توسعه دهنده وب متفاوت است و نیازمند تسلط به موضوع محتوا، رفتار کاربران و … است. متاسفانه امروزه اکثر طراحان سایت خود را کارشناس سئو نیز معرفی میکنند و در جلسه پرزنت طراحی سایت مشتری را به این باور می رسانند که ما سایت شما را بصورت سئو طراحی میکنیم و پس از طراحی نیازی به کارشناس سئو ندارید. متاسفانه سئو موضوعی نیست که یکبار انجام شده و تمام شود، بلکه همواره باید سئوی سایت و محتواهای جدید از نظر تکنیکال مورد بررسی قرار گیرد.

۱۲. تمام تمرکز سئو روی رتبه گرفتن است (اشتباه)

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) فرایندی برای قرار دادن طبیعی وبسایت در نتایج موتورهای جستجو است. یک جنبه از سئو شامل: قرار دادن متا دسکریپشن، انتخاب تصاویر، عنوان و … است.

جنبه دیگر سئو این است که به سوال مخاطب پاسخ دهیم. گوگل هم به دنبال پیدا کردن محتوایی است که به نیت کاربر نزدیک باشد.

امروزه محتوای مرتبط و نه لزوما بهینه‌سازی شده در صدر عوامل رتبه گرفتن قرار دارد. پس در نوشتن محتوا سعی کنید به جای فکر به اینکه چگونه بنویسم که مورد توجه گوگل باشد، بیشتر به این موضوع فکر کنید که ایا مقاله من تمام جنبه های و تمام سوالات این کلمه کلیدی را پاسخ داده است؟

 

متاسفانه طی تماسهای زیادی که با کاربران داریم متوجه میشویم خیلی از کاربران درک صحیحی از سئو ندارند و گاها کاملا برداشت ها و نظریه های اشتباهی در سئو دارند. لذا در این پست به 12 مورد از نظریه های اشتباه سئو پرداختیم که دانستن آنها در ادامه راه رسیدن به رتبه های بالای گوگل ضروری است.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ
  • احسان گفت:

    نکته ۱۲ درسته اما وقتی قرار باشه یه سایت پربازدید داشته باشیم یجورایی مجبوریم کلی بهینه سازی انجام بدیم

    • امید گفت:

      قطعا بهینه سازی باید برای کل سایت و همچنین تمام صفحات صورت بگیرد. منظور از نکته ۱۲ این است که همیشه محتوای خود را برای کاربر و بصورت طبیعی بنویسید.

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید