تکنیک بیش تحویلی یا Overdelivery چیست؟ آموزش ویدئویی

  • امید میرزایی
  • ۲ آبان ۱۴۰۱
  • بازاریابی اینترنتی - تبلیغات
  • ۰

معمولا کسب و کارها بر مبنای فروش کسب درآمد می کنند. اما این فروش قرار نیست همیشه بر پایه مشتریان جدید صورت گیرد.

در بسیاری مواقع داشتن چند ده یا چند صد مشتری راضی و مشتری ثابت برای یک کسب و کار چنان سودی به ارمغان می آورد که شاید حتی دیگر به مشتری جدید نیازی نداشته باشد.

اما مشتریان چگونه به مشتری ثابت و وفادار تبدیل می شوند؟ یکی از تکنیکهایی که اگر در کسب و کاری اجرا شود 100 درصد می تواند تاثیر بسزایی در وفادار سازی مشتریان داشته باشد بیش تحویلی یا Overdelivery است.

بیش تحویلی یا Overdelivery چیست؟

شاید ساده ترین تعریف برای بیش تحویلی این باشد که چیزی که قرار است به مشتری تحویل بدهید، بیشتر از آن چیزی که انتظار دارد و قبلا گفته اید باشد. یعنی بیشتر از حد معمول تحویل دهید.

یعنی یک قول معمولی به مشتری بدهید ولی بیشتر از چیزی که قول داده اید تحویل دهید.

چند مثال عملی برای بیش تحویلی:

مثال 1 ) فرض کنید شما یک طراح لوگو هستید و قرار است 2 طرح اتود برای مشتری بزنید یا دو طرح اولیه برای او اجرا کنید، بیش فروشی یعنی به جای 2 طرح، شما 3 طرح بدهید. یعنی یک طرح بیشتر از چیزی که قول آن را داده اید.
مثال 2 ) شما مشاور هستید و مثلا برای نیم ساعت مشاوره 1 میلیون تومان اجرت می گیرید. در ابتدای جلسه به مشتری خود بگویید به جای نیم ساعت، 40 دقیقه مشاوره میدهم (10 دقیقه بیشتر)
مثال 3 ) شما یک آرایشگر زنانه هستید و اکستنشن مو انجام می دهید. قرار است بر روی موهای مشتری 200 شاخه مو وصل کنید ولی به جان آن 210 شاخه مو وصل کنید (10 شاخه بیشتر)

چند مثال فروشگاهی درباره بیش تحویلی

مثال 1 ) فرض کنید شما فروشنده آجیل هستید و یک مشتری یک بسته 3 کلیویی آجیل از شما خریداری کرده است. در کنار آن، یک بسته کوچک 100 گرمی هم بصورت جدا در یک پاکت دیگر برای مشتری خود بفرستید.
مثال 2 ) شما فروشگاه کفش دارید. برای مشتری خود در کنار کفشی که میخرد یک جفت بند کفش اضافی یا یک براق کننده کفش هم بفرستید.
مثال 3 ) فروشنده لباس هستید و یک مشتری دو تا پیراهن و دو تا شلوار از شما خریداری کرده است. در کنار آن یک کمربند هم برایش ارسال کنید.

“Overdelivery” یک تحویل متفاوت است

با بیش تحویلی چه اتفاقی می افتد؟

اتفاقی که با Overdelivery می افتد شاید مهمترین اتفاق در پروسه پس از فروش است و آن هم اینکه شما با این کار مشتری خود را خوشحال می کنید.

سوال اینجاس که مشتری که از شما خرید کند و از خرید از شما خوشحال شود چه می کند؟ اول اینکه این مشتری مجددا در آینده اگر نیاز به محصولات و سرویسهای شما داشته باشد، شما را به عنوان اولین گزینه در نظر خواهد گرفت.

علاوه بر خریدهای آتی، این مشتری خوشحال شما را رایگان تبلیغ خواهد کرد، نظرش را در اینستاگرام درباره شما به اشتراک خواهد گذاشت و به دوستانش هم توصیه خواهد کرد که از محصولات و سرویسهای شما خرید کنند.

اگر کسب و کاری دارید از امروز بیش تحویلی رو جزو برنامه های وفادار سازی مشتریان خود قرار دهید و مطمئن باشید با گذر زمان این تکنیک دهها و صدها مشتری وفادار برای شما ایجاد خواهد کرد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید