آموزش ویدئویی سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی

  • امید میرزایی
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱
  • سئو داخلی
  • ۰

هر سایتی بسته به نوع سرویسی که ارائه میدهد برخی صفحات مهم دارد. در فروشگاههای اینترنتی صفحات دسته بندی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردارند و مدیران این سایتها باید تلاش زیادی برای سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی خود نمایند. البته متاسفانه ما بارها و بارها مشاهده کرده ایم که مدیران فروشگاهها از این موضوع مطلع نیستند و به دسته بندی اهمیت خاصی نمیدهند و به همین دلیل این صفحات در ساده ترین حالت خود و بدون هرگونه بهینه سازی قرار دارند.

در این پست در یک ویدئو کوتاه ولی جامع بصورت کامل آموزش میدهم که سئو صفحات دسته بندی در فروشگاه اینترنتی چگونه باید باشد و شما باید چه نکاتی را در این صفحات رعایت کنید.

در حالت عادی و بدون سئو در یک فروشگاه اینترنتی که توسط وردپرس راه اندازی شده است صفحه دسته بندی بصورت تصویر زیر است.

یک صفحه ساده که عنوان آن فقط عبارت دسته بندی را دارد مثلا “گردنبند” و پس از آن لیست چند محصول از این دسته بندی

اما این صفحه ساده دسته بندی در رقابت برای رتبه گرفتن با سایر سایتها شانس بسیار کمی برای برنده شدن خواهد داشت. بنابراین اگر صفحات دسته بندی فروشگاه اینترنتی شما هم به این شکل است بایستی برای سئو صفحات دسته بندی اقدام نمایید. تفاوتی ندارد که برای سئو فروشگاه وردپرسی تلاش میکنید یا هر فروشگاه ساز دیگری، رعایت نکات گفته شده در این پست برای صفحات دسته بندی هر فروشگاه سازی ضروری است.

مراحل سئو صفحه دسته بندی فروشگاه اینترنتی

اصولا یک صفحه دسته بندی دارای چند بخش است. حال ما برای بهینه کردن این صفحه باید بخشهایی را ویرایش کنیم و همچنین بخشهایی  را به آن اضافه کنیم.

عنوان دسته بندی

اولین و مهمترین مورد در بحث سئو داخلی یک صفحه عنوان آن صفحه است. در صفحات دسته بندی نیز به همین شکل است و هر صفحه باید عنوان بهینه خود را داشته باشد. در حالت عادی و بدون بهینه سازی، عنوان صفحه دسته بندی در ووکامرس معمولا مانند “بایگانی گردنبند – نام فروشگاه” بدین شکل است. ولی میدانیم که این عنوان نه برای گوگل و نه برای کاربر بهینه نیست.

برای ویرایش عنوان صفحه دسته بندی در سایت های وردپرسی ابتدا در بالای صفحه دسته بندی در بخش ادمین بار روی لینک “ویرایش دسته بندی” کلیک میکنیم تا صفحه ویرایش دسته بندی باز شود.

پیشنهاد میکنم حتما از یک افزونه سئو مانند یواست یا رنک مث استفاده نمایید.

در صورتیکه از افزونه سئو استفاده نمایید در پایین صفحه، شما میتوانید عنوان را ویرایش کنید و یک عنوان سئو بنویسید.

برای اینکه عنوان جذابتری داشته باشید میتوانید در این بخش از عبارتهایی مانند قیمت روز، لیست قیمت، تخفیف و چنین عبارتهایی استفاده کنید.

استفاده از این عبارتها باعث میشود کاربران در نتایج جستجو ترغیب به کلیک کردن بر روی نتیجه سایت شما شوند.

مثلا برای دسته بندی گردنبند زنانه یک عنوان سئو بدین شکل می نویسیم: ” لیست قیمت گردنبند زنانه با تخفیف | درا گالری” (درا گالری نام این فروشگاه است)

بهترین میزان تعداد کاراکتر برای عنوان حدود 50 کاراکتر است.

متای توضیحات

بعد از بهینه کردن عنوان به بخش متای توضیحات دسته بندی می رسیم.

این توضیحات در نتایج گوگل در زیر عنوان شما به کاربر نمایش داده میشود. بنابراین بهتر است اینجا جملاتی بنویسیم که کاربر ترغیب به کلیک کردن بر روی نتیجه شما شود.

پیشنهاد میشود برای متای توضیحات تقریبا سه جمله بنویسید که توضیحی درباره آن دسته بندی باشد. مثلا همان مثال قبلی در زمینه گردنبند زنانه من متای توضیحاتی مانند زیر مینویسم:

توضیحات متا یا meta description چیست؟ نکات مهم برای نوشتن توضیحات متای مناسب

موضوع مهم درباره بخش متای توضیحات این است که در اغلب موارد گوگل این بخش را از نوشته شما نمی خواند و بر اساس عبارت جستجو شده توسط کاربر بصورت اتوماتیک بخشی از متن صفحه را نمایش میدهد.

بنابراین اگر گوگل متای توضیحاتی که خودتان نوشته اید را نشان نداد، نگران نباشید و مشکلی از بابت سئو وجود ندارد.

تعداد محصولات صفحه دسته بندی فروشگاه

تعداد محصولات موجود در صفحه دسته بندی شاید بیشتر یک مورد مرتبط با تجربه کاربری باشد. تعداد کم محصولات مثلا 10 محصول برای کاربرانی که میخواهند محصولات بیشتری ببینند خوشایند نخواهد بود چون مجبور خواهند شد سریعتر به صفحات دیگر بروند و تعداد خیلی زیاد هم شاید کاربران را در انتخاب دچار سردرگمی کند. پیشنهاد میکنیم تعداد محصولات در صفحه دسته بندی را بین 25 تا 36 محصول قرار دهید.

البته میتوانید از اسکرول بی نهایت هم استفاده کنید که با اسکرول کردن کاربر به پایین محصولات جدید اضافه شوند، با این حال پیشنهاد ما همان تعداد محصولات گفته شده و صفحه بندی دسته بندی می باشد.

توضیحات دسته بندی

این بخش یکی از مهمترین بخشها در سئو دسته بندی فروشگاه اینترنتی است. چرا که بسیاری از مدیران فروشگاهها به آن توجه نمی کنند و صفحات دسته بندی را بدون توضیحات رها می کنند.برای اینکه هر صفحه ای در گوگل رتبه داشته باشد باید محتوای درخور و مناسبی داشته باشد. صفحات دسته بندی هم مستثنی نیستند و تمام صفحات دسته بندی سایت شما باید بخش توضیحات داشته باشند. این توضیحات بیشتر میتوانند به نوع محصولات دسته بندی بپردازند، انواع آن محصول، راهنمای خرید و …

این توضیحات را میتوانید در صفحه ویرایش دسته بندی و در بخش توضیح بنویسید.

توجه نمایید که در اکثر قالبهای وردپرس و ووکامرس این توضیحات بالای لیست محصولات ظاهر می گردند. یعنی ابتدا بخش توضیحات و سپس محصولات آن دسته بندی نمایش داده میشوند. بصورت شکل زیر:

این مورد هم از نظر ساختاری و هم از نظر تجربه کاربری درست نیست. چرا که اگر توضیحات طولانی باشد، کاربر برای دیدن محصولات مجبور میشود صفحه را اسکرول کند تا به بخش محصولات برسد. توجه کنید که کاربری که وارد صفحه دسته بندی شده است قصد خرید دارد، بنابراین ما بایستی محصولات را در سریعترین زمان به او نشان دهیم.

بنابراین اگر پس از اضافه کردن توضیحات مشاهده کردید که توضیحات در بالای محصولات نمایش داده میشوند از طراح قالب وردپرس خود بخواهید که این توضیحات را به زیر محصولات منتقل کند.

البته کد فانکشنی هم برای این کار وجود دارد که با اضافه کردن آن به برخی قالبها توضیحات دسته بندی به زیر لیست محصولات منتقل می شود:

این کد باید به فایل functions.php در پوشه قالب اضافه گردد.

add_action('woocommerce_archive_description', 'custom_archive_description', 2 );
function custom_archive_description(){
if( is_product_category() ) :
remove_action('woocommerce_archive_description', 'woocommerce_taxonomy_archive_description', 10 );
add_action( 'woocommerce_after_main_content', 'woocommerce_taxonomy_archive_description', 5 );
endif;
}

صفحه محصول حرفه ای و پرفروش در فروشگاه اینترنتی چگونه باید باشد؟

تگ H1

بعنوان آخرین نکته هم به این مورد توجه داشته باشید که صفحه دسته بندی دارای تگ H1 بعنوان مهمترین تگ هست یا نه. برای این کار میتوانید ابتدا با فشار دادن دکمه های کنترل و u در کیبورد خود کدهای صفحه دسته بندی را باز کنید  سپس در آن صفحه عبارت h1 را جستجو کنید و مطمئن باشید که عنوان دسته بندی داخل تگ H1 باشه. اگر به این شکل نیست همچنان میتوانید در بخش توضیحات یک H1 مناسب برای صفحه بنویسید و یا از طراح قالب بخواهید تا عنوان صفحه را در داخل تگ H1 قرار دهد.

خوب بهینه سازی صفحه دسته بندی فروشگاهمان به اتمام رسید.

نتیجه گیری :

بهینه سازی صفحات دسته بندی فروشگاه اینترنتی کار سختی نیست ولی مسئله مهم این است که بسیاری از مدیران فروشگاهها از اهمیت این صفحه اطلاعی ندارند. با رعایت نکات گفته شده در این پست میتوانید تمام صفحات دسته بندی فروشگاه خود را بهینه کنید تا بتوانید ورودی های هدفمندی را برای این صفحات از گوگل دریافت نمایید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید