توضیحات متا یا meta description چیست؟ نکات مهم برای نوشتن توضیحات متای مناسب

  • تیم تحریریه
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰
توضیحات متا

اگرچه توضیحات متا (meta description) یا همان متا دیسکریپشن به عنوان یک فاکتور رتبه دهی در موتورهای جستجو عمل نمی کند، اما یکی از موارد موثر در سئو است و در واقع آن ها به طور غیر مستقیم در سئو سایت تاثیر گذار هستند. توضیحات متا یکی از مواردی است که به همراه عنوان صفحه و موارد دیگر، در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شود و کاربران با دیدن آن ها می توانند تصمیم بگیرند که محتویات شما متناسب با جستجوی آن ها بوده است یا خیر. بنابریان در نوشتن آن ها لازم است کاملا صادقانه و منصفانه و به بهترین شکل ممکن بنویسید تا کاربران در صورت نیاز از مطالب شما استفاده کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اینکه توضیحات متا چیست و چرا مهم است شما را آشنا کنیم. همچنین نکات مهمی را در مورد توضیحات متا در همین مقاله یاد خواهید گرفت.

توضیحات متا (meta description) یا متا دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا چیست

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، توضیحات متا که در صفحه نتایج موتورهای جستجو و به خصوص در گوگل در قسمت پایین عنوان صفحه و یو آر ال صفحه ظاهر می شود، توصیف مختصری از محتویات داخل صفحه وب سایت است که شما می نویسید و کاربران با خواندن آن می توانند بفهمند که محتویات شما متناسب با جستجویشان هست یا خیر. در واقع توضیحات متا روشی برای توصیف محتوای یک صفحه وب سایت مانند صفحه مقالات، صفحه محصولات و … است و بنابراین باید متناسب با ظرفیت کسب و کار و صادقانه نوشته شود تا مخاطبان بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

اهمیت نوشتن توضیحات متا چیست؟

اهمیت توضیحات متا

اگر چه توضیحات متا به عنوان فاکتور دهی مستقیم اعلام نشده است، اما می توانند با افزایش نرخ کلیک، تاثیر مستقیمی در سئو سایت شما داشته باشند. یکی از مهمترین دلایل استفاده از توضیحات متا این مسئله است که کاربران با خواندن توضیحات متا تصمیم می گیرند که آیا محتوای شما متناسب با نیاز و موردی که می خواسته اند هست یا خیر. بنابریان در نوشتن آن ها لازم است کاملا صادقانه و منصفانه و به بهترین شکل ممکن بنویسید تا کاربران در صورت نیاز از مطالب شما استفاده کنند.

چگونه توضیحات متا به یک صفحه وب سایت اضافه کنیم؟

اگر از سایت های وردپرسی استفاده می کنید، پلاگین های مختلفی مانند yoast seo، all in one seo pack و … وجود دارد که با نصب آن ها می توانید تایتل سئو، توضیحات متا و … را مشخص کنید. برای سایر سیستم های مدیریت محتوا هم پلاگین های مختلفی برای این کار وجود دارد که می توانید با جستجو آن ها را پیدا کنید. اگر هم از سیستم مدیریت محتوای خاصی استفاده نمی کنید می توانید از یک تگ HTML ساده برای صفحه خود مانند زیر استفاده کنید.

<head>  <meta name=”description”

content=”This is an example of a meta description.

This will often show up in search results.”></head>

نکات مهم در مورد نوشتن توضیحات متا

نکات مهم نوشتن توضیحات متا

طول بهینه برای توضیحات متا را رعایت کنید

موتورهای جستجو هر چند وقت یک بار طول بهینه برای توضیحات متا را اعلام می کنند. گوگل در آخرین آپدیت خود، طول مناسب برای توضیحات متا را حدود کمتر از 160 کاراکتر اعلام کرده است. دقت داشته باشید که بستگی به محتوای شما می تواند از 40 الی 50 کاراکتر تا حدود 160 کاراکتر متغیر باشد. توجه داشته باشید که 160 کاراکتر حداکثر طولی است که می توانید استفاده کنید و در صورتی که از این طول بیشتر شود، توضیحات متا شما به صورت کامل نمایش داده نمی شود. برای اطمینان از اینکه تعداد کاراکتر شما بهینه است می توانید از ابزار شمارش کاراکتر سایت www.lettercount.com استفاده کنید. به کمک این ابزار طول توضیحات متا را اندازه گیری کنید و در صورتی که زیادتر بود باید آن را به صورتی بنویسید که کمتر شود.

توضیحات متا را متناسب با محتوای آن و صادقانه بنویسید

همیشه بیاد داشته باشید توضیحات متایی مناسب است که متناسب با محتویات داخل آن صفحه و کاملا صادقانه باشد. به عنوان مثال اگر برای یک مقاله توضیحات متا می نویسید، توضیحاتی را باید بنویسید که کاربران با خواندن آن متوجه شوند آیا این مقاله در راستای جستجویی که کرده اند هست یا خیر. یا مثلا اگر توضیحات متا در رابطه با محصولی را می نویسید و به عنوان مثال در آن از عبارت همراه با 50 درصد تخفیف استفاده کرده اید، هنگام خرید هم همراه با 50 درصد تخفیف باید باشد.

در صورت نیاز از call to action استفاده کنید

در برخی موارد متناسب با محتوای صفحه می توانید از call to action های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از عبارت هایی مانند “اینجا کلیک کنید”، “با کلیک روی این قسمت، بیشتر یاد بگیرید”، “بیشتر بدانید”، “دانلود کنید” و … استفاده کنید.  

برای مثال فرض کنید مقاله ای در مورد سئو داخلی سایت نوشته اید، در این صورت می توانید توضیحات متایی مانند این را اگر با محتویات شما مطابقت دارد بنویسید:

در این مقاله با ما همراه باشید تا کاملا با سئو داخلی سایت آشنا شوید. همچنین می توانید چک لیست سئو داخلی را دانلود کنید و سئو داخلی را برای سایت خود انجام دهید.

توضیحات متا شما بهتر است شامل کلمه کلیدی باشد

در توضیحات متا بهتر است حتما از کلمه یا کلمات کلیدی آن صفحه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کلمات کلیدی به صورت بولد شده در صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. در توضیحات متا از کلمه کلیدی که آن صفحه را برای آن مورد هدف قرار داده اید، استفاده کنید. و همچنین یک توصیفی از آنچه کاربر با کلیک بر روی آن خواهد دید را در قالب یک یا دو جمله بنویسید.

از نوشتن توضیحات متای تکراری برای صفحات اجتناب کنید.

توضیحات متا برای هر صفحه با توضیحات متا با صفحه دیگر باید متفاوت باشد و به عبارت بهتر توضیحات متا برای هر صفحه باید یونیک باشد.

گاهی اوقات ننوشتن توضیحات متا بهتر از نوشتن آن عمل می کند!!

اگر چه بهتر است برای اینکه موتورهای جستجو خودشان قسمتی از صفحه را به عنوان توضیحات متا نمایش ندهند، خودتان یک توضیحات متا مناسب برای هر صفحه بنویسید، اما این مورد همیشه صادق نیست.

اگر صفحه ای که شما دارید کلمه کلیدی طولانی را مورد هدف قرار داده است گاهی اوقات (نه همیشه) می توانید توضیحات متا ننویسید و اجازه بدهید موتورهای جستجو خودشان این کار را انجام دهند و دلیل این امر هم این است که آن ها در برخی موارد بهتر عمل می کنند. یا مثلا اگر توضیحات متای مناسبی به ذهنتان نمی رسد بهتر ننویسید تا خود موتورهای جستجو این کار را انجام دهند.

البته این مورد یعنی ننوشتن توضیحات متا، نیاز به بررسی و در نظر گرفتن شرایط مختلف دارد و ممکن است در همه موارد مناسب نباشد به خصوص زمانی که شبکه های اجتماعی مختلفی دارید و بدون توضیحات متا، ممکن است شبکه های اجتماعی کلماتی را از ابتدای متن شما نمایش دهند و این مورد می تواند برای کاربر مناسب نباشد.

آیا موتورهای جستجو همیشه از توضیحات متا شما استفاده می کنند؟

حتی با وجود نوشتن توضیحات متا مناسب برای صفحه خود، باز هم این امکان وجود دارد که توضیحات متایی که شما برای آن صفحه نوشته اید در صفحه نتایج ظاهر نشود. اگر چه دلیل این مورد مشخصا معلوم نیست ولی اغلب این مورد زمانی اتفاق می افتد که موتورهای جستجو در می یابند که سرچ کاربر با توضیحات متای شما هم خوانی لازم را ندارد و از این رو ممکن است تغییراتی در قسمت های مختلف متا ایجاد شود و یا به کلی توضیحات متای متقاوتی را ببینید.

نتیجه گیری :

توضیحات متا می تواند برای برخی صفحات بسیار مهم و ضروری باشد و برای برخی صفحات آن چنان مهم و ضروری نباشد. چیزی که بیش از نوشتن توضیحات متا اهمیت دارد صادقانه و درست نوشتن آن است چرا که کاربران با خواندن آن ها تصمیم می گیرند که آیا وب سایت شما در ازای جستجویی که داشته اند چه وضعیتی دارد. شما می توانید برای برخی از صفحات بستگی به شرایط توضیحات متا ننویسید و دلیلش را در این مقاله به آن اشاره کردیم. در این مقاله شما را با اینکه توضیحات متا چیست و در کجا ظاهر می شود و چرا مهم است آشنا کردیم و به علاوه شما را به مهمترین نکاتی که در هنگام نوشتن توضیحات متا بهتر است به خاطر داشته باشید آشنا کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این مطالب بتوانید در کسب و کار خود و دیگران بهتر عمل کنید.

توضیحات متا (meta description) یا متا دیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا که در صفحه نتایج موتورهای جستجو و به خصوص در گوگل در قسمت پایین عنوان صفحه و یو آر ال صفحه ظاهر می شود، توصیف مختصری از محتویات داخل صفحه وب سایت است که شما می نویسید و کاربران با خواندن آن می توانند بفهمند که محتویات شما متناسب با جستجویشان هست یا خیر. در واقع توضیحات متا روشی برای توصیف محتوای یک صفحه وب سایت مانند صفحه مقالات، صفحه محصولات و ... است و بنابراین باید متناسب با ظرفیت کسب و کار و صادقانه نوشته شود تا مخاطبان بتوانند تصمیم درستی بگیرند.

اهمیت نوشتن توضیحات متا چیست؟

اگر چه متا دیسکریپشن ها به عنوان فاکتور دهی مستقیم اعلام نشده اند، اما می توانند با افزایش نرخ کلیک، تاثیر مستقیمی در سئو سایت شما داشته باشند. یکی از مهمترین دلایل استفاده از متا دیسکریپشن این مسئله است که کاربران با خواندن متا دیسکریشن تصمیم می گیرند که آیا محتوای شما متناسب با نیاز و موردی که می خواسته اند هست یا خیر. بنابریان در نوشتن آن ها لازم است کاملا صادقانه و منصفانه و به بهترین شکل ممکن بنویسید تا کاربران در صورت نیاز از مطالب شما استفاده کنند.

آیا موتورهای جستجو همیشه از توضیحات متا شما استفاده می کنند؟

حتی با وجود نوشتن توضیحات متا مناسب برای صفحه خود، باز هم این امکان وجود دارد که توضیحات متایی که شما برای آن صفحه نوشته اید در صفحه نتایج ظاهر نشود. اگر چه دلیل این مورد مشخصا معلوم نیست ولی اغلب این مورد زمانی اتفاق می افتد که موتورهای جستجو در می یابند که سرچ کاربر با متا دیسکریپشن شما هم خوانی لازم را ندارد و از این رو ممکن است تغییراتی در قسمت های مختلف متا ایجاد شود و یا به کلی متا دیسکریپشن متقاوتی را ببینید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید