سئو خارجی سایت (off-page seo) 2021 و آنچه لازم است بدانید

  • تیم تحریریه
  • ۴ اسفند ۱۳۹۹
  • سئو خارجی
  • ۰

شاید تاکنون، مقالات زیادی در مورد اینکه سئو خارجی سایت چیست و اینکه چقدر سئو خارجی سایت اهمیت دارد خوانده باشید ولی هنوز نتوانسته باشید با مفهوم دقیق سئو خارجی ارتباط برقرار کنید و از تکنیک های آن در وب سایتتان استفاده کنید. در این مقاله می خواهیم شما را با مفاهیم اصلی سئو خارجی و همچنین مواردی که با بکارگیری آنها می توانید به واقع بگویید که در مورد فلان سایت خاص، شما سئو خارجی را پیاده سازی کردیده اید، آشنا کنیم. در این مقاله شما با اینکه سئو خارجی چیست و چگونه می تواند رتبه وب سایت شما را بهبود ببخشد و ترافیک بیشتری برای سایت شما ایجاد کند و همچنین به افزایش بازدیدکنندگان سایت منجر شود، به طور کامل آشنا می شوید. ضمنا اگر علاقه مند به مباحث سئو هستید پیشنهاد می کنیم مقاله سئو داخلی سایت  و سئو تکنیکال را مطالعه کنید تا بتوانید از تکنیک های سئو داخلی و خارجی و تکنیکال استفاده کنید.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی سایت چیست

سئو خارجی سایت به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که در خارج از وب سایت شما برای بهبود رتبه بندی وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. این فعالیت‌ها شامل بک لینک‌ سازی، فعالیت در شبکه اجتماعی و… می‌شود.

چرا سئو خارجی سایت مهم است؟

در واقع اینکه چرا سئو خارجی سایت مهم است به این دلیل است که سئو خارجی به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا نظرات دیگران در مورد سایت ما را درک کنند و بتوانند نتایج مفید تری را در اختیار کاربران بگذارند.

عناصر سئو خارجی سایت چیست؟

به طور کلی می توان عناصر سئو خارجی سایت را به سه دسته لینک سازی خارجی، سئو محلی و تبلیغات تقسیم بندی کرد.

لینک سازی خارجی (بک لینک سازی)

لینک سازی خارجی

به طور کلی لینک سازی خارجی به مجموعه فرآیندها و فعالیت هایی گفته می شود که افراد انجام می دهند تا لینک های معتبر از سایت های دیگر دریافت کنند. در مقاله سئو داخلی اشاره به این مطلب شد که قلب سئو داخلی، محتوا است. در این مقاله می خواهیم اشاره کنیم که قلب سئو خارجی، لینک سازی خارجی یا بک لینک است و دلیل عمده آن هم این است که موتورهای جستجو با استفاده از این فاکتور راحت تر می توانند به میزان محبوبیت صفحه مورد نظر پی ببرند و همچنین می توانند محتوای با کیفیت تر و مفید تری را در اختیار کاربر قرار دهند.

عواملی همچون اعتبار گرفتن برای کسب و کار، ورودی گرفتن و… از مهمترین اهداف لینک سازی خارجی است. در واقع زمانی که یک سایت معتبر و مرجع به سایت‌ شما لینک می دهد، این معنا را برای گوگل دارد که این سایت تا حدودی اعتبار شما را تضمین کرده و به شما رای داده است. بنابراین هم برای سایت شما هم برای سایتی که لینک شما در آن قرار می گیرد این مسئله مهم است.

توجه داشته باشید که بطور کلی در بحث لینک سازی خارجی شما هم می توانید لینک های طبیعی داشته باشید، هم می توانید لینک های ساخته شده به صورت دستی داشته باشید، هم می توانید رپورتاژ آگهی داشته باشید و هم می توانید لینک های غیر طبیعی داشته باشید هم می توانید خرید بک لینک انجام دهید و … ولی نکته ی مهمی که در این موارد وجود دارد باید به ارزش لینکی که ایجاد می کنید توجه کنید. قبل از اینکه به عوامل مختلفی که روی ارزش لینک تاثیر دارند اشاره کنیم توجه شما را به یک نکته جلب می کنیم و آن این است که فرایند لینک سازی خارجی یک فرایند پیوسته و مداوم است به این معنا هر چقدر سایت شما از لحاظ محتوا، اعتبار و… پیشرفت می کند، اهمیت لینک سازی خارجی و دقت به عواملی که در ارزش لینک سازی خارجی تاثیر دارند مهمتر می شود و باید به آن نگاه ویژه ای داشته باشید.

ویدئوی کوتاه مقایسه بک لینک با زندگی را تماشا کنید

عوامل مختلفی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین ارزش بک لینک از آنها استفاده می کنند که برخی از آنها عبارت اند از:

الف: اعتبار دامنه و قدرت صفحه لینک دهنده

همانطور که می‌دانید لینک ها از نظر کیفیت با هم متفاوت هستند. هرچه اعتبار صفحه ای که از آن لینک گرفته شده بالاتر باشد، قدرت بیشتری به صفحاتی که به آن لینک داده شده، منتقل می‌کند. برای تعیین اعتبار یک دامنه می توانید از ابزار free domain seo analysis tool وب سایت Moz استفاده کنید. این ابزار کیفیت کلی یک وب سایت را اندازه گیری می کند و میزان اعتبار آن را می دهد.

این نکته را توجه داشته باشید این مطلب به این معنی نیست که مطلب در سایت هایی که اعتبار کمی دارند، نگذارید، چرا که ممکن است سایتی اعتبار پایینی داشته باشد اما از لحاظ مطالب مرتبط با کسب و کار شما و همچنین بقیه شرایط مناسب شما باشد. در این شرایط اعتبار آن سایت مهم نیست.

ب: تعداد بک لینک ها در صفحه منبع

یکی دیگر از معیارهای که باعث می شود لینک سازی خارجی، موفق باشد تعداد لینک‌های است که در سایت مرجع وجود دارد. هر چه یک صفحه به تعداد بیشتری از سایت‌ها لینک دهد، اعتبار صفحاتی که به آن ها لینک داده کاهش می یابد. البته این شرایط همه نسبی است و بستگی به شرایط ممکن تغییر کند. ولی بطور کلی این یکی از فاکتورهایی است که الگوریتم های گوگل متوجه می شوند که آن سایت به چه تعداد سایت لینک می دهد.

پ: مرتبط بودن محتوا بین صفحه اصلی و صفحه لینک شده

بهتر است از سایت‌هایی برای بک لینک سازی استفاده کنید که موضوع آنها با سایت شما یکسان باشد. به عنوان مثال اگر سایت گردشگری دارید، سعی کنید در سایر سایت‌های گردشگری نیز لینک داشته باشید. البته طبیعتا نمیتوان فقط از سایتهای با موضوع مرتبط بک لینک داشت و حتی این موضوع نیز باید بصورت اصولی و حساب شده باشد و داشتن بک لینک از وب سایت هایی با موضوعات دیگر نیز همچنان می تواند تاثیر خوبی بر روی سئو سایت داشته باشد و بستگی به شرایط مختلف دارد.

ت: انکرتکست بکار رفته شده برای آن لینک

یکی دیگر از مواردی که موتورهای جستجو می توانند به میزان مرتبط بودن مطلب پی ببرند انکرتکست هایی است که به سایت شما لینک می دهد. بنابراین این مورد هم مهم است که رعایت کنید.

ج: Do follow  (دو فالو) بودن  یا no follow (نو فالو) بودن

اصولا گوگل اعتبار را از طریق لینک‌های no follow منتقل نمی کند بنابراین ساختن لینک‌های do follow اولویت دارد. لینک نوفالو در تگ HTML به صورت  rel = “nofollow” نمایش داده می‌شود و به موتورهای جستجوگر می‌گوید که این لینک را دنبال نکنند. البته لینک‌های نوفالو هنوز هم ارزش دارند. آن ها می‌توانند ترافیک ایجاد کنند، که این می‌تواند تاثیر غیرمستقیم مثبتی بر سئو داشته باشد.

چ: …

 

 

فضاهایی که در آن می توانید به لینک سازی خارجی بپردازید عبارت اند از:

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی کسب و کار خود و فعالیت در شبکه های اجتماعی

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

روز به روز به تعداد کاربران شبکه های اجتماعی افزوده می شود. بنابراین با توجه به کسب و کارتان لازم است که حضور فعال در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا بتوانید با مشتریان خود در ارتباط باشید. شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای معرفی محصول، خدمات، مطالب و… مربوط به کسب و کار شما است و جز یکی از موارد مهم محسوب می شود. اینکه کدام شبکه اجتماعی و … بستگی به کسب و کار شما دارد و با توجه به موارد مختلفی می توانید از مناسب ترین آن ها استفاده کنید و باید در این مورد تحقیق کنید.

اشتراک ویدیو در سایت های اشتراک ویدیو مثل یوتیوب و آپارات، اشتراک تصویر در سایت های اشتراک تصویر مثل پینترست، اشتراک مقاله در سایت های اشتراک مقاله مثل اسلایدشیر نیز از جمله فعالیت هایی است که با توجه به کسب و کارتان می توانید آن ها را انجام دهید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی عمومی

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی عمومی

سایت های مختلفی هستند که تولید محتوای خاصی انجام نمی دهند و در واقع صرفا بستری برای گذاشتن محتوا توسط اشخاص دیگر هستند. شما می توانید با ایجاد اکانت در آن ها عضو شده و مقالات علمی کسب و کارتان که در راستای رفع مشکلات آن صنعت است و یا حتی معرفی خدمات و محصولات مربوط به کسب و کارتان را در آن ها به اشتراک بگذارید. برای نمونه سایت ویرگول یکی از سایت هایی است می توانید در آن مطالب خود را به اشتراک بگذارید.

هر کدام از این شبکه های اجتماعی عمومی کاربردهای خاص خودشان را دارند به عنوان نمونه برخی برای فضایی برای اشتراک گذاری مطالب علمی هستند، برخی برای ارتباط کسب و کار ها با یکدیگر هستند و…

 فعالیت در سایت های مختلف

فعالیت در سایت های مختلف

سایت های مختلفی وجود دارد که مرتبط با کسب و کار شما است و شما می توانید به صورت رایگان در آن ها به معرفی محصولات، خدمات، مقالات و… کسب و کارتان بپردازید و به عنوان مهمان پست هایی را به اشتراک بگذارید. علاوه بر اینکه مطالب مختلفی در این سایت ها می توانید بگذارید، همچنین می توانید در بخش نظرات و سوالات کاربران آن سایت ها نیز نظرات و پاسخ هایی را که می دانید را به اشتراک بگذارید تا هم کمکی به افرادی که به دنبال نظرات یا پاسخ های مختلف هستند کرده باشید، هم اگر محصولات، خدمات، مقالات و… کسب و کار شما، نیاز بقیه افراد است با شما آشنا شوند.

 فعالیت در فروم ها و انجمن ها

فعالیت در فروم ها

می توانید فروم های آنلاینی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. به سوالات پاسخ دهید البته اگر پاسخ آنها را می دانید!! و در پیام هایی که قرارداده شده است نظر بدهید البته اگر نظری دارید!!!. در بعضی از فروم ها هم شما مجاز به قرار دادن لینک هستید و می توانید سایت خود را هم معرفی کنید البته اگر سایت شما مرتبط است!!!!.

با انجام این کار علاوه بر اینکه برای کاربران آن سایت مفید خواهد بود، همچنین می توانید برند خود را معرفی کنید، لینک سایت خود را به مخاطبان معرفی کنید و …

تولید محتوا در وبلاگ ها

تولید محتوا در وبلاگ

تا چند سال پیش، وبلاگ ها پربازدیدترین مکان ها در فضای مجازی بودند اما هنوز هم وبلاگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.  وبلاگ‌ها، یکی از راه های خوب برای معرفی کسب‌و‌کار شما به مخاطبان هستند. ایجاد مقاله‌های مناسب با محتوای مفید، که علاوه بر افزایش سطح اطلاعات کاربران، آنها را با حرفه و محصولات شما نیز آشنا می‌کند.

بسیاری از سایت ها در کنار سایت اصلی خود دارای وبلاگ هایی هم هستند. شما نیز می توانید در کنار سایت خود، وبلاگ داشته باشید و به تولید محتواهای مختلفی متناسب با کسب و کار خود بپردازید.

ذکر نام برند (برند منشن) در جاهای مختلف

ذکر برند

ذکر نام برند بدون لینک یا با لینک یکی دیگر از مواردی است که علاوه بر اینکه به شناخت برند شما کمک می کند، می تواند در صورتی که مطالب، محصولات، خدمات شما و… خوب باشد، اعتبار برای برند شما بیاورد و همچنین اگر با لینک باشد می تواند ورودی هم برای سایت شما داشته باشد.

سئو محلی

سئو محلی

سئو محلی برای هر کسب و کاری که بصورت فیزیکی کار خود را انجام می دهد یا کسب و کارهایی که به صورت محلی خدمات، محصول و… خود را ارائه می کنند مهم است. سئو محلی مجموعه فعالیتهایی است که با انجام آن ها، زمانیکه کاربران به دنبال خدمات، محصول … با قصد یافتن نزدیک ترین ها هستند، موتورهای جستجو نتایج مناسبی را به آن ها نشان می دهد.

برای اینکار می توانید از سایتیشن استفاده کنید. وقتی شما اطلاعات اصلی کسب و کار خود را مانند (نام، آدرس، تلفن) را در فضای آنلاین در هر جایی ظاهر می کنید در واقع یک سایتیشن است. اما در مورد سئو محلی باید سایتیشن مناسب سئو محلی را در فضاهای مربوطه ایجاد کنید.

به عنوان مثال برای سئو محلی شما می توانید سایتیشن در موتور جستجو گوگل با استفاده از google my business ایجاد کنید. اگر چه گوگل با سرویس ذکر شده اینکار را انجام می دهد اما از پلتفرمهای دیگر هم مانند Apple Maps، Bing و … می توانید به این منظور استفاده کنید. علاوه بر این ها شما می توانید در سایت های محلی مرتبط با کسب و کار خود نیز اینکار را انجام دهید.

 تبلیغات

تبلیغات

شما می توانید در هر جایی که فکر کنید تبلیغ داشته باشید و هر چه را بخواهید با توجه به کاربردتان تبلیغ کنید. به عنوان مثال می توانید در وب سایت های مختلف یک بنر از آنچه می خواهید تبلیغ کنید داشته باشید یا در شبکه های اجتماعی انواع تبلیغات را داشته باشید یا مثلا در قسمت تبلیغات گوگل (google AdWords) تبلیغ کنید و یا حتی به روش های سنتی مثل کاغذ و… تبلیغات داشته باشید.

این تبلیغات عمدتا برای معرفی کسب و کار شما، محصول شما، خدمات شما و… است که می توانید از آنها بستگی به شرایط کسب و کارتان استفاده کنید. در زیر به چند مورد از این تبلیغات اشاره می کنیم.

3-4-1 در وب سایت خود با سایر کسب و کار های دیگر تعامل کنید

اگر برای تبلیغات آنلاین پول نقدی کم دارید، می توانید با وب سایت های مرتبط و مختلفی که شرایط مناسبی دارند به تعامل تبلیغات بپردازید.

3-4-2 تبلیغ رویدادها

اطلاع رسانی در مورد رویدادهای مختلف علاوه بر اطلاع رسانی، می تواند تبلیغ برای شما محسوب شود و کاربران بیشتری را به سمت سایت شما بیاورد. در حال حاضر، تعداد رویدادهای آنلاین مانند وبینار به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار زیاد شده است. این رویدادها می توانند به شما کمک زیادی کنند تا تبدیل به یک برند شناخته شده شوید. استفاده از رویدادها علاوه بر اینکه باعث جذب مخاطب می شود، می تواند باعث ایجاد مشارکت اجتماعی شما نیز شود و بسیاری از افراد لینک سایت شما را برای یکدیگر ارسال کنند.

3-4-3 از کارت های ویزیت استفاده کنید

کارت های ویزیت می توانند به عنوان تبلیغات کم بودجه خدمت کنند. مثلا می توانید یک کد تخفیف در پشت کارت خود قرار دهید و…

نتیجه گیری :

سئو خارجی سایت یا آف پیج چیزی بیشتر از لینک سازی خارجی یا همان بک لینک که عموما تصور می کنند، است. در سئوی خارجی موارد زیادی از جمله لینک سازی خارجی، تولید محتوا در فضاهای دیگر، برند سازی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و آفلاین و… وجود دارد که هر کدام در جای خود بهتر است بکار گرفته شوند. در این مقاله به معرفی سئو خارجی سایت و آنچه لازم بود که بدانید اشاره کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست تکنیک های سئو خارجی سایت بتوانید به بهبود نتایج خود در نتایج جستجو برسید.

1- سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی سایت به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که در خارج از وب سایت شما برای بهبود رتبه بندی وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. این فعالیت‌ها شامل بک لینک‌ سازی، فعالیت در شبکه اجتماعی و... می‌شود.

2- چرا سئو خارجی سایت مهم است؟

در واقع اینکه چرا سئو خارجی سایت مهم است به این دلیل است که سئو خارجی به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا نظرات دیگران در مورد سایت ما را درک کنند و بتوانند نتایج مفید تری را در اختیار کاربران بگذارند.

3- عناصر سئو خارجی سایت چیست؟

به طور کلی می توان عناصر سئو خارجی سایت را به چهار دسته لینک سازی خارجی، تولید محتوا در فضاهای دیگر، سئو محلی و تبلیغات تقسیم بندی کرد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید