ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ و تاثیر آن بر سئو

  • تیم تحریریه
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

ریدایرکت 301 و 302

هر کسی که صاحب یک وبسایت باشد، به ناچار روزی مجبور خواهد شد یکی از صفحات وب سایتش را حذف کند و یا آن را تغییر دهد، حتی ممکن است مجبور شود چند صفحه وب سایتش را با هم ترکیب کند. ریدایرکت‌ها یکی از مهمترین کارها هستند و با ریدایرکت کردن صفحات می توانید مطمئن شوید که کاربران گم نمی شوند و تغییرات در سایت، منجر به حجم زیادی از بن بست ها نمی شود.

ریدایرکت‌ها یکی از مهمترین بخش‌های سئو نیز هستند که عمدتا در بحث سئو تکنیکال به آن پرداخته می شود. ریدایرکت‌ها کمک می کنند تا رتبه و اعتبار صفحاتی که حذف شده‌اند حفظ شود. به همین دلیل، ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ و سئو اغلب با یکدیگر مرتبط هستند.

آیا ریدایرکت کردن یک URL بر سئو تأثیرگذار است؟ و در صورتی که ریدارکت کردن ضروری باشد، تأثیرات ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ بر رتبه سئو چیست؟

الگوریتم‌های موتورهای جستجو از URL ‌ها و لینک‌ها برای رتبه دهی و شناسایی میزان مرتبط بودن صفحه استفاده می کنند، به همین دلیل ریدایرکت‌ها در سئو از اهمیت زیادی برخوردارند. به طور مثال، یکی از الگوریتم‌های گوگل به نام PageRank، برای شناسایی اینکه کدام صفحات مهم هستند، از کیفیت بک لینک‌هایی که به آن صفحات داده شده اند استفاده می کند. بک لینک ها میتوانند تأثیر بسیار زیادی در سئو یک وب سایت داشته باشند.

این لینک‌ها در طول زمان به عنوان یک رای مثبت نقش آفرینی می کنند و اعتبار یک URL‌ را می سازد. هرچه لینک‌های بیشتری به یک صفحه اشاره کند، آن صفحه، کیفیت بالاتری از سوی موتورهای جستجویی مثل گوگل دریافت می کند و رتبه بالاتری به دست می آورد. اما زمانی که یک صفحه حذف می شود و یا زمانیکه یک URL تغییر می کند، می تواند اثر منفی بر روی ترافیک طبیعی داشته باشد.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت از لحاظ معنایی به معنی به آدرس جدید هدایت کردن است و در سئو، ریدایرکت کردن اشاره به روشی دارد که با استفاده از آن می توانید کاربران و موتورهای جستجو را به URL جدید، که بنا به دلایلی این تصمیم را گرفته اید، هدایت کنید. زمانیکه که شما بنا به دلایلی یک صفحه یا دامنه کل سایت را به یک صفحه دیگر یا یک دامنه دیگر ریدایرکت می کنید، در واقع کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار هنگام مواجه با صفحه ای که شما آن را ریدایرکت کرده اید یا دامنه سایتی که آن را ریدایرکت کرده اید، صفحه جدید یا سایت جدید را مشاهده می کنند.

آیا ریدایرکت کردن یک URL‌ بر سئو تأثیرگذار است؟

بله. اما مثبت یا منفی بودن این تأثیر به چندین عامل بستگی دارد. ریدایرکت ها هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو مسیری به سوی مقصدشان نشان می دهند و باعث می شوند که آن ها در یک بن بست نمانند. در مواقعی که ممکن باشد، حفظ یک لینک (همانطور که بوده است) بهترین روش حفظ رتبه و کلمات کلیدی مرتبط با آن در نتایج جستجو است. موتورهای جستجو برای ایندکس صفحات از URL منحصر به فرد آن ها استفاده می کنند و اگر URL تغییر کند، کار آنها برای شناسایی موقعیت کانونی (canonical) محتوای صفحه سخت تر می شود.

وب سایت هایی که در موتورهای جستجو برای کلمات ارزشمندی رتبه کسب می کنند، می دانند که باقی گذاشتن یو آر ال صفحات در حالت 404 به معنی از دست رفتن رتبه آن کلمات کلیدی و حتی باعث از بین رفتن آن صفحه از نتایج جستجو با همه ی ترافیک ورودی اشان می شود. وقتی ربات های موتورهای جستجو، یک صفحه ریدایرکت شده را کرال می کنند، به مقایسه محتوا و موضوع صفحه مقصد می پردازند و ارتباطش با رتبه کلمه کلیدی صفحه اصلی را تعیین می کنند. دلیلی که چرا بهترین کار این است که تا جای ممکن به صفحاتی که بیشترین تطابق را با صفحه اصلی دارند، ریدایرکت کنیم این نکته است که رتبه کلمه کلیدی و LSI مرتبط با آنها حفظ شود. در واقع دلیل اصلی مرتبط بودن سئو و ریدایرکت همین است.

چند روش برای ریدایرکت کردن وجود دارد که اصلی‌ترین آنها ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ است. در حالت کلی، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ بهترین روش برای ریدایرکت‌های دائمی است چراکه که باعث می شود تمام اعتبار یک صفحه به صورت کامل به صفحه مقصد منتقل شود.

ریدایرکت‌های ۳۰۲ در سئو چیست؟ 

ریدایرکت 302

کد وضعیت اچ تی تی پی 302 به مرورگر و کاربر میگوید که صفحه اصلی به صورت “موقتی” به URL جدید منتقل شده است. کد وضعیت اچ تی تی پی ۳۰۲ به معنی انتقال موقتی است و هم مرورگر و هم ربات‌های موتور‌های جستجو این نوع ریدایرکت‌ها را موقتی تلقی میکنند. به همین دلیل، این روش ریدایرکت برای صفحاتی از وب سایت که منتقل و یا حذف شده‌اند پیشنهاد نمی شود. اگر یک صفحه از وب سایت به صورت موقتی منتقل شده است، دلیلی وجود ندارد که نخواهید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. اما در بیشتر مواقع، ریدایرکت باید برای تغییراتی مورد استفاده قرار بگیرد که دائمی هستند تا موتورهای جستجو بتوانند متوجه شوند که کدام نسخه URL صفحه وب سایت باید در نتایج موتورهای جستجو ایندکس شود.

آیا ریدایرکت‌های ۳۰۲ به عملکرد سئو وبسایت و صفحه های آنها آسیب میرسانند؟ خیر. بنا بر گفته روابط عمومی گوگل، تفاوت تأثیر نهایی ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ برای سئو بسیار کم است. جان مولر از تیم موتور جستجوی گوگل میگوید ریدایرکت‌های ۳۰۲ موقتی، دلیلی برای بازگشت دوباره ربات‌های موتورهای جستجو و بررسی مجدد صفحات اصلی وبسایت‌ها هستند.

گوگل تفاوت بین ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ را اینگونه برای عموم توضیح می دهد:

“تفاوت بین ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ چیست؟ خب، هر دو آنها کاربران را به مسیر دیگری هدایت میکنند، تفاوت آنها ظریف است اما زیاد نیست. ۳۰۱ یک ریدایرکت دائمی است، بنابراین، مسیر مقصد آن چیزی است که ما آن را نگه میداریم. ۳۰۲ یک ریدایرکت موقتی است، بنابراین ما آن را دوباره بررسی می کنیم. آنها فقط دو روش متفاوت برای ریدایرکت کردن هستند. هر زمانی که توانستید از نوع درست آن استفاده کنید اما به فکر روش جادویی سئو نباشید. هر دو آنها خوب هستند.”

در بیشتر موارد، ممکن است کسب‌و‌کار‌ها و مدیران سایت ها از ریدایرکت ۳۰۲ که باعث می شود URL های اصلی دوباره توسط ربات‌های خزنده مورد بررسی قرار بگیرند، هیچ ارزشی در سئو دریافت نکنند. این می تواند به معنی این باشد که URL های جدید زمان بیشتری برای به دست آوردن رتبه سئو نیاز دارند. همچنین، ریدایرکت‌های زیاد در وبسایت‌های بسیار بزرگ هم می تواند به معنی هدر دادن “بودجه ربات‌های خزنده” به حساب بیاید.

ریدایرکت‌های ۳۰۱ در سئو چیست؟

ریدایرکت 301

ریدایرکت‌های ۳۰۱ بهترین روش ریدایرکت برای سئو به حساب می‌آیند، حتی اگر تفاوت بین ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ کم باشد. در سئو معمولاً از ریدایرکت‌های ۳۰۱ استفاده می شود.

کد وضعیت اچ تی تی پی ۳۰۱ به مرورگر و کاربر می گوید که صفحه اصلی به صورت دائمی به URL جدید منتقل شده است. اما حقیقت این است که در سئو تفاوت بسیار کوچکی بین ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ وجود دارد. اگر بخواهیم آن را از منظر PageRank بررسی کنیم، باید بگوییم الگوریتم رتبه دهی گوگل تمام ریدایرکت‌های سطح ۳۰۰ را به یک شکل در نظر میگیرد. این موضوع توسط گوگل و صاحبنظران سئو تایید شده است. (جان مولر از تیم موتور جستجوی گوگل می گوید: “هر زمانی که توانستید از نوع درست آن استفاده کنید اما به فکر روش جادویی سئو نباشید. هر دو آنها خوب هستند”).

وبمستران و تحلیلگران گوگل هم در سال ۲۰۱۶ به صورت عمومی به کسب‌وکارها و متخصصان سئو گفته‌اند که استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۱ باعث کاهش رتبه توسط PageRank نمیشود. (البته قبلاً‌ باعث کاهش رتبه می شده است). این یعنی ریدایرکت‌های ۳۰۱ به سئو آسیبی نمی رسانند و باعث کاهش معیار‌های الگوریتم PageRank برای URL یک صفحه نمیشوند. و همچنین ریدایرکت‌ها برای الگوریتم‌های جستجو هم حیاتی نیستند. تمام ریدایرکت‌های سطح ۳۰۰ سمت سرور، رتبه PageRank را به صفحه مقصد منتقل می کنند (این یعنی ریدایرکت‌های ۳۰۱ و ۳۰۲ و همچنین ۳۰۷). ریدایرکت‌های دائمی کد وضعیت اچ تی تی پی ۳۰۱ به ربات‌هایی که صفحات وب سایت را ایندکس می کنند می گویند که نیازی برای بازگشت مجدد و بررسی URL منسوخ شده در آینده وجود ندارد و واقعاً این تنها برتری آنهاست.

وبمستران و یا کسب‌وکارهایی که مجبورند یک بخش از وب سایتشان را تغییر دهند، به روزرسانی کنند، و یا مجدداً طراحی کنند، می توانند از راهنمایی‌هایی تغییر صفحات توسط ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنند. از آنجایی که این کارها برای توسعه کسب‌وکار‌های آنلاین ضروری است (کارهایی مثل آپدیت کردن محتوا، کنسل کردن یا اضافه کردن محصولات برای فروش، به روزرسانی منو وب سایت، و غیره)، منطقی است که برای منتقل کردن رتبه و به روز نگاه داشتن صفحاتی که در نتایج جستجو ایندکس شده اند، در سئو از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

ریدایرکت‌های دائمی در شرایط زیر مفید هستند:

انتقال سایت به یک دامنه جدید، برای انتقال بی دردسر و جلوگیری از دست دادن نرخ کلیک در صفحه نتایج.

برای حل مشکلات لینک‌های انکرتکست شکسته شده در وب سایت.

برای جمع ‌آوری چند URL از یک صفحه و انتقال آنها به یک نسخه “Canonical” از آن صفحه (مثال: http://example.com/home یا http://home.example.com یا http://www.example.com).

برای حذف یا به روز رسانی محتوای وابسته به زمان مثل محتوا‌های مربوط به رویداد‌ها، اخبار فوری، دانش‌های در حال توسعه، و غیره.

استفاده از ریدایرکت‌های دائمی با کد ۳۰۱،  ممکن است از لحاظ سئو برای Bing ارزشمندتر باشند. با توجه به دستورالعمل‌های وبمستر بینگ، ریدایرکت کردن یک URL با کد ۳۰۱ به جای کد ۳۰۲، مؤثر است. Bing نماینده بخش کوچکی از تمام ترافیک‌های جستجو است (کمتر از ۱۰٪ از جستوجوها با Bing انجام می شوند). اما برای کسب و کار‌هایی که به بازاریابی موتور جستجوی Bing اهمیت می دهند، بد نیست بدانید که این موتور جستجوی متعلق به شرکت مایکروسافت، پیشنهاد می کند که “حداقل ۳ ماه” از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید تا به الگوریتم‌های جستجو اجازه دهید تا با محتوای جدید آشنا شوند. طبق دستورالعمل‌های Bing : “اگر انتقال شما موقتی است (به طور مثال کمتر از ۱ روز) از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.”

اهمیت ریدایرکت‌های ۱ به ۱

اهمیت ریدایرکت

هنگام پیاده سازی ریدایرکت‌ها، باید سعی کنید که URL اصلی با URL مقصد تا حد امکان مشابه باشد. در دنیای ریدایرکت‌ها و سئو، این بهترین راه برای حفظ کردن رتبه و کلمه کلیدی یا LSI های مربوط به صفحه اصلی است.

به طور مثال، یک وب سایت مطلبی با عنوان “چگونه یک کیک سیب بپزیم” دارد که به نظر نویسندگان وب سایت مناسب نیست و باید حذف شود. در این حالت، به جای ریدایرکت کردن آن صفحه به URL صفحه home، بهتر است با ریدایرکت دائمی ۳۰۱ آن را به یک صفحه با موضوع مشابهی مثل “چند توصیه برای پختن کیک” یا چیزی مرتبط با “کیک” یا “پختن” ریدایرکت کنید.

آیا در این موارد ریدایرکت کردن URL به سئو آسیب میرساند؟ در حقیقت،‌ اینکار میتواند مفید هم باشد. اگر URL اورجینال و اصلی قبل از به روز رسانی ایندکس‌های گوگل و بینگ در نتایج جستجو نمایش داده شود، آن وقت شاید کاربران حداقل از اینکه به صفحه‌ای با مطلبی نسبتاً مشابه با چیزی که به دنبالش می گشتند ریدایرکت شده‌اند راضی شوند. انجام دادن اینکار در صورت امکان، حتی میتواند باعث کاهش نرخ پرش و درصد خروج از وب سایت شود و یک عامل کلیدی برای بهبود استراتژی “بازاریابی مبتنی بر قصد کاربر از جستجو” باشد. برای آشنایی با بازاریابی مبتنی بر قصد کاربر از جستجو مقاله هدف جستجو و بازاریابی  مبتنی بر قصد کاربر از جستجو را بخوانید.

آیا ریدایرکت یک دامنه بر سئو تأثیرگذار است؟

ریدایرکت دامنه فقط شامل ریدایرکت کردن یک صفحه از وب سایت نمی شود و احتمالاً شامل تمام صفحات وب سایت می شود. ریدایرکت‌های دامنه‌ها اغلب یک قدم اصلی در مهاجرت سایت به حساب می‌آیند، جایی که کسب‌وکارها تمایل دارند نام تجاری‌شان را تغییر دهند، نام وب سایت‌شان را تغییر دهند، و یا دامنه‌شان را به روز رسانی کنند. گوگل برای مهاجرت سایت، استفاده از ریدایرکت‌های دائمی ۳۰۱ سمت سرور را پیشنهاد می کند. سئو با ریدایرکت‌های دائمی می تواند رتبه وب سایت را حفظ کند (همانطور که پیشتر شرح دادیم) و همچنین به موتورهای جستجو بگویید که این صفحه دائمی است، یعنی آنها می توانند این صفحه را ایندکس یا با ربات‌های خزنده‌شان بررسی کنند و به سرعت به آن رتبه دهند. همچنین هیچ محدودیتی برای استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ در دامنه وجود ندارد اما اگر “زنجیره ریدایرکت” طولانی باشد، می تواند بر سئو تأثیر منفی بگذارد و باید از آن اجتناب کرد.

ریدایرکت‌های دامنه و سئو آنها می تواند در چند حالت اتفاق بیفتد:

1- انتقال یک وب سایت بدون تغییر URL ها

شامل بک اند URL ها یا ساختار URL ها. به طور مثال، هنگام تغییر سرور یا تغییر هاست که در این حالت روت URL برای وب سایت‌تان بدون تغییر باقی میماند. مثال: www.example.com

2- انتقال یک وبسایت با تغییر URL

به عنوان مثال:

تغییر پروتکل. مثال: تغییر http://www.example.com به https://www.example.com.

تغییر نام دامنه. مثال: com به example.net.

تغییر مسیر URL. مثال: http://example.com/page.php?id=1 به com/widget.

این نوع انتقال‌ها می توانند تأثیرات زیادی بر سئو وب سایت‌ها داشته باشند. بنابراین، بهتر است از دستورالعمل‌های گوگل پیروی کنید.

ریدایرکت‌های فریبکارانه

ریدایرکت های فریبکارانه

ریدایرکت‌های فریبکارانه در سئو اثر منفی دارند. گوگل به طور جدی پیشنهاد می کند از ریدایرکت‌های فریبکارانه که برای فریب دادن کاربران و موتور‌های جستجو هستند اجتناب کنید، مثل ریدایرکت‌هایی که به کاربران انسان یک محتوا و به ربات‌های خزنده محتوای دیگری را نشان می دهند. ریدایرکت کردن کاربر به محتوایی که با محتوای نشان داده شده به ربات‌های خزنده متفاوت باشد، نقض قوانین گوگل محسوب می شود.

ریدایرکت‌های بد ۳۰۱ و ۳۰۲ در سئو شامل موارد زیر می شوند:

یک محتوا به موتورهای جستجو نشان داده میشود اما یک محتوای دیگر به کاربران نشان داده میشود.

کاربران کامپیوترهای شخصی وارد یک صفحه معمولی می شوند اما کاربران دستگاه‌های موبایلی وارد یک دامنه اسپم می شوند.

یک صفحه ورودی با رتبه بالا راجع به یک موضوعی است اما کاربران را به صفحه دیگری با موضوع و هدف متفاوتی ریدایرکت میکند.

بررسی ریدایرکت‌ها و پیدا کردن URLهای شکسته

لینک های شکسته

برخی ابزارها وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید لینک‌های شکسته را در وب سایت‌تان پیدا کنید. سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان است که به کسب‌وکارها اجازه می دهد سلامتی و وضعیت وبسایت‌شان در نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنند و همچنین بتوانند پیام‌ها و اخطارهایی که در سئو تأثیر منفی دارند را دریافت کنند. گزارش Index Coverage Report در Search Console می تواند اطلاعات زیادی درباره ریدایرکت‌ها یا URL های Non-Canonical که ربات‌های خزنده در وبسایت‌ها پیدا می کنند به شما بدهند. مدیران وب سایت و صاحبان کسب‌وکارها می توانند پیام‌ها یا وضعیت‌های این گزارش‌ها را در مورد “صفحاتی که ریدایرکت شده‌اند” بررسی کنند. همچنین، بررسی کردن URL های ۴۰۴ در  Search Console هم میتواند ایده خوبی باشد. چراکه این موارد هم میتوانند در سئو وبسایت تأثیر منفی داشته باشند.

نتیجه گیری :

ریدایرکت‌ها یکی از مهمترین بخش‌های سئو نیز هستند که عمدتا در بحث سئو تکنیکال به آن پرداخته می شود. ریدایرکت‌ها کمک می کنند تا رتبه و اعتبار صفحاتی که حذف شده‌اند حفظ شود. در این مقاله با ریدایرکت 301 و 302 و مواردی که می توانید از آنها استفاده کنید شما را آشنا کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست آن ها، بتوانید بهتر عمل کنید.

سوالات پرتکرار:

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت از لحاظ معنایی به معنی به آدرس جدید هدایت کردن است و در سئو، ریدایرکت کردن اشاره به روشی دارد که با استفاده از آن می توانید کاربران و موتورهای جستجو را به URL جدید، که بنا به دلایلی این تصمیم را گرفته اید، هدایت کنید. زمانیکه که شما بنا به دلایلی یک صفحه یا دامنه کل سایت را به یک صفحه دیگر یا یک دامنه دیگر ریدایرکت می کنید، در واقع کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار هنگام مواجه با صفحه ای که شما آن را ریدایرکت کرده اید یا دامنه سایتی که آن را ریدایرکت کرده اید، صفحه جدید یا سایت جدید را مشاهده می کنند.

ریدایرکت 301 در سئو چیست؟

کد وضعیت اچ تی تی پی ۳۰۱ به مرورگر و کاربر میگوید که صفحه اصلی به صورت دائمی به URL جدید منتقل شده است.

ریدایرکت 302 در سئو چیست؟

کد وضعیت اچ تی تی پی 302 به مرورگر و کاربر میگوید که صفحه اصلی به صورت موقتی به URL جدید منتقل شده است.

 

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید