چرا ترافیک وب سایت شما پایین آمده است؟

  • تیم تحریریه
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰
پایین آمدن ترافیک وب سایت

برخی از سایت ها بیشتر روی تبلیغات در سایت کار می کنند، برخی فروشگاهی هستند و محصولی یا خدماتی را می فروشند، برخی کارهای دیگری را انجام می دهند. برای سایت های مختلف با اهدافی نظیر کسب درآمد، آموزش و … ترافیک وب سایت بسیار مفید است و کاربران آن ها را تشکیل می دهد. اما زمانی که وب سایتی ترافیک مشخصی را دارد، ممکن است به دلایل مختلفی این ترافیک کم شوند که در این مقاله به برخی از این دلایل که از نظر فنی باعث این اتقاق می شود اشاره خواهیم کرد تا چنانچه به دلایل مسائل فنی سایت شما ترافیک خود را از دست داده، بتوانید آن را بررسی کنید و حل کنید.

1- کلمات کلیدی محتواهای خود را بررسی کنید

اگر چند سالی از راه اندازی سایت شما می گذرد و در واقع محتواهای مختلفی در سایت خود دارید، بدلیل اینکه الگوریتم های گوگل مدام در حال بروز رسانی الگوریتم های خود هستند، ممکن است کلمات کلیدی شما متناسب با کوئری های کاربران نباشد. بنابراین لازم است برای صفحات خود تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و محتواهای خود را بروز رسانی کنید. محتواهایی بنویسید که کاملا صادقانه، منصفانه و با کیفیت و در ظرفیت کسب و کار شما باشد تا در صورت نیاز کاربران بتوانند از آن ها استفاده کنند.

2- از بین رفتن لینک ها

یکی دیگر از دلایلی که از نظر فنی ممکن است علت کم شدن ترافیک وب سایت شما شده باشد، از بین رفت لینک های خارجی است که به وب سایت شما داده شده است. با استفاده از ابزارهای مختلفی می توانید بررسی کنید که چرا و کجا این لینک از بین رفته است و اقدام به بهبود آن کنید. یکی از ابزارهایی که می توانید از آن ها برای این کار استفاده کنید MOZ است که می توانید لینک هایی که از بین رفته اند را شناسایی کنید.

3- ریدایرکت های شکسته شده

اگر به دلایلی یکی از صفحات، چندین صفحه و یا کل سایت را ریدایرکت کرده اید، باید مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام داده اید. زمانی که این کار را می کنید، تگ های کنونیکال، سایت مپ XML را نیز مطمئن شوید که بروز شود. اگر ریدایرکت را به درستی انجام دهید، در رتبه بندی شما مشکلی بوجود نمی آید ولی اگر این کار را به درستی انجام ندهید، باعث از دست رفتن رتبه و یا جریمه به دلیل محتوای تکراری خواهد شد. بنابراین اگر ترافیک ورودی شما پایین آمده است، بررسی کنید که آیا ریدایرکت ها به درستی انجام شده است یا خیر.  

4- بررسی manual actions

اگر به طور ناگهانی ترافیک سایت شما به شدت کاهش پیدا کرده است و رتبه سایت خود را از دست داده اید، ممکن است ناشی از این باشد که مشمول جریمه گوگل شده باشید. اگر به هر دلیلی توسط گوگل جریمه شده باشید، بهترین جایی که می توانید آن را ببینید در قسمت Manual action سرچ کنسول است. در این قسمت می توانید گزارش های مربوط به جریمه شدن و… را ببینید و با کلیک روی هر مورد می‌توانید جزئیات مربوطه را ببینید و در مورد روش‌های حل مشکل اطلاعاتی به دست آورید.

5- تغییرات طبیعی در جستجوها

گاهی اوقات ممکن است شما شاهد افت رتبه در وب سایتتان باشید و این کار به واسطه ی تغییراتی است که در رفتار کاربران در جستجوهای آن ها رخ داده است. برای مثال اگر یک موضوعی به یک باره به موضوع روز تبدیل شود ممکن است گوگل مطالب جدید تر را در این حوزه نمایش دهد.

6- رقبا در حال بهبود موارد مختلف وب سایت خود هستند.

ممکن است با وجود اینکه از بسیاری از جهات مشکلی در وب سایت شما وجود نداشته باشد، اما با افت رتبه در وب سایت خود مواجه شوید. در این مواقع ممکن است رقبای شما در مواردی بهتر عمل کنند. بنابراین می توانید فعالیت های مختلفی را با توجه به تحلیل های مختلف انجام دهید تا بتوانید رتبه قبلی خود را کسب کنید.

7- ممکن است سرعت صفحات پایین آمده باشد

اینکه چقدر سریع صفحات سایت شما بالا می آید نه تنها بر رتبه بندی سایت شما تاثیر خواهد داشت، که در تجربه کاربری نیز اثر مهمی دارد. زمانیکه سرعت صفحات شما پایین می آید احتمال نرخ پرش بالاتر خواهد رفت و می تواند باعث کاهش ترافیک ورودی شود. برای چک کردن صفحات خود از ابزارهای مختلفی می توانید استفاده کنید تا بتوانید سرعت صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را بهبود دهید.

8- مسائل مربوط به سرور را بررسی کنید

اگر موضوعاتی مربوط به اشکالاتی در سرور ایجاد شده باشد، لازم است سریعا آن ها را رفع کنید. به خطاهای در لاگ سرور نگاه کنید و می توانید از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید تا ببینید چگونه یو آر ال های مختلف خزیده می شوند و … تا بتوانید مشکلات را شناسایی کنید و رفع کنید.

گاهی اوقات سرور در اثر ترافیک زیاد می تواند از کار بیفتد. بنابراین این مورد یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید و در صورتی که به این علت باشد با سرور میزبانی سایت خود صحبت کنید تا بتوانید آن را حل کنید.

9- Core web vitals را بررسی کنید

گوگل برای ارزیابی تجربه کاربری معیارهایی را اعلام کرده است که core web vitals و … است. این معیارها را بررسی کنید و در صورت لزوم بهبود دهید. برای آشنایی بیش تر با core web vitals می توانید مقاله core web vitals را مطالعه کنید.

10- لینک های داخلی را بررسی کنید

لینک های داخلی بخش مهمی از بهینه سازی محسوب می شود و هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران کمک می کند. پیمایش های وب سایت شما به کاربران کمک می کند تا به محتواهای سایت شما دسترسی راحت تری داشته باشند. یک ساختار مناسب برای پیمایش های سایت ایجاد کنید تا کاربران بتوانند به موارد مختلف سایت شما دسترسی داشته باشند.

11- لینک های با کیفیت پایین

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است ترافیک وب سایت شما افت کند، استفاده از لینک های بی کیفیت است. اگر از لینک های نامناسب جهت لینک سازی استفاده کنید، گوگل سایت شما را جریمه خواهد کرد. هر لینکی که در واقع بخواهد عمدا رتبه سایتی را در نتایج جستجو جابجا کند جز لینک های بی کیفیت قرار می گیرد و گوگل آن ها را جریمه خواهد کرد.

12- سئو تکنیکال را بررسی کنید

سئو تکنیکال موارد مربوط به سلامت فنی وب سایت را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت مواردی را فراهم می کند که محتواهای شما به خوبی کرال و ایندکس شوند. هر گونه اشکال در آن می تواند باعث شود محتواهای شما برای کرال و ایندکس شدن با مشکل مواجه شوند. بنابراین یکی دیگر از مواردی که هنگام افت رتبه می توانید بررسی کنید، سئو تکنیکال است.

نتیجه گیری :

گاهی اوقات ورودی های سایت شما افت ناگهانی پیدا می کنند که می تواند علت های مختلفی داشته باشد. در این مقاله بیشتر به مسائلی که از نظر فنی باعث بروز چنین مسئله ای می شوند اشاره کردیم.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید