توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

rich snippet چیست؟ انواع آن و نحوه بهینه سازی برای دریافت rich snippet

  • تیم تحریریه
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰
rich snippet

روزی روزگاری، موتورهای جستجو در پاسخ به جستجوهای کاربران، صرفا چند لینک آبی نمایش می دادند و قرار گرفتن در بین این لینک های آبی کار بسیار ساده ای بود. رفته رفته موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، برای پاسخ گویی بهتر به جستجوهای کاربران موارد مختلفی را به این لینک های آبی اضافه کردند و این ها همان rich snippet ها هستند و البته قرار گرفتن بین این لینک ها سخت تر شد. بنابراین درک اینکه دقیقا rich snippet ها چه هستند، چرا برای سایت و سئو شما مهم هستند و اینکه چگونه برای دریافت آن ها سایت خود را بهینه سازی کنیم، مسائلی هستند که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

rich snippet ها چیستند؟

rich snippet چیست

rich snippet ها، که در فارسی به طور نادرستی به ریچ اسنیپت مشهور هستند، قطعه های با ارزشی هستند که در کنار وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و وب سایت را از لحاظ دیداری غنی تر می کنند. این قطعه های غنی با ارائه اطلاعات اضافه در موارد مختلف وب سایت را از لحاظ دیداری غنی تر می کنند و هدف آن ها  کمک به کاربران در یافتن اطلاعات مورد نظرشان به صورت دقیق تر و مفید تر است.

مفهوم بهینه سازی برای دریافت rich snippet مفهومی است که در واقع به معنی این است که چه کارهایی انجام دهیم تا موارد مختلف سایت به عنوان rich snippet در صفحه نتایج جستجو در کنار سایت قرار بگیرد.

چرا rich snippet ها مهم هستند؟

چرا rich snippet مهم است

در واقع زمانی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو، در کنار وب سایت شما، قطعه های ارزشمندی که برای کاربران مفید است قرار بگیرد، CTR شما می تواند افزایش پیدا کند که البته لازم است در ارائه این قطعات ارزشمند صادقانه و منصفانه رفتار کنید تا کاربران در انتخاب خود دچار اشتباه نشوند. rich snippet ها در سئو اگرچه طبق برخی از نظرات، فاکتور اصلی رتبه دهی نیستند، اما می توانند در سئو موثر و مفید باشند. در واقع rich snippet ها هم به کاربران و هم موتورهای جستجو می توانند کمک کنند.

انواع مختلف rich snippet

انواع rich snippet

تنوع rich snippet هایی که می توانید برای نمایش آن ها در کنار سایت، بهینه سازی های لازم را انجام دهید، زیاد است و در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

rich snippet سوالات متداول
rich snippet محصول
rich snippet موزیک
rich snippet نظرات
rich snippet رویدادها
rich snippet دستورالعمل
rich snippet ویدیو

Rich snippet سولات متداول

Rich snippet سوالات متداول، سوالات و جواب هایی که به صورت مکرر تکرار می شود را به نمایش می گذارد. این سوالات به صورت جمع شونده معمولا نمایش داده می شوند که با کلیک روی آن ها پاسخ آن ها به نمایش گذاشته می شود.

ریچ اسنیپت سوالات متداول

Rich snippet محصول

rich snippet محصول، اطلاعاتی در مورد محصولات مانند قیمت، در دسترس بودن، نظرات و … را در کنار لینک وب سایت شما به نمایش می گذارد که برای فروشگاه های اینترنتی می تواند بسیار مفید باشند.

rich snippet

Rich snippet موزیک

Rich snippet موزیک، اطلاعاتی در مورد موزیک مانند زمان، زمان انتشار، لینک های دانلود موزیک های دیگر آلبوم و … را به نمایش می گذارد.

rich snippet

Rich snippet نظرات

Rich snippet نظرات، نظرات را به صورت ستاره هایی نمایش داده می شود که امتیازات کاربرانی که آن مطلب را خوانده اند را نمایش می دهد. یک ستاره به معنی کمترین امتیاز و پنج ستاره به معنی بیشترین امتیاز است.

ریچ اسنیپت نظرات

Rich snippet رویداد

Rich snippet رویداد، اطلاعاتی در مورد رویدادهای خاص مانند زمان، مکان، تاریخ برگزاری و … که می خواهید برگزار کنید را به نمایش می گذارد.

rich snippet

Rich snippet دستورالعمل

Rich snippet دستورالعمل، اطلاعاتی را راجع به دستور پخت غذا مانند نوع غذا، کالری، مدت زمان پخت و … به نمایش می گذارد. این نوع از rich snippet عموما برای دستورالعمل های آشپزی بکار برده می شود.

ریچ اسنیپت دستورالعمل

Rich snippet ویدیو

Rich snippet ویدیو، اطلاعاتی در مورد ویدیوی محتوا مانند مدت زمان و … را به نمایش می گذارد.

چگونه برای دریافت rich snippet سایت خود را بهینه سازی کنیم؟

حال که مهمترین انواع rich snippet  را شناختید، می توانید اقدامات مناسبی انجام دهید تا برای صفحات سایت خود rich snippet دریافت کنید.

برای این منظور باید از داده های ساختاریافته (structured data) یا نشانه گذاری اسکیما (schema markup) استفاده کنید. داده های ساختار یافته نوعی کد هستند که بخش های خاص محتوای شما را مشخص می کنند و در واقع باعث می شوند موتورهای جستجو بخش های مختلف سایت شما را بهتر بفهمند.

برای مثال اگر می خواهید یک FAQ برای صفحات خود ایجاد کنید، باید از داده های ساختار یافته مخصوص که این کار را انجام می دهند استفاده کنید. و با انجام این کار گوگل می تواند آن داده ها را به درستی نمایش دهد. در واقع با انجام این کار شما به گوگل داده ی خود را معرفی می کنید و منتظر درک گوگل از داده های خود نمی مانید.

شما هم می توانید برای این کار از برنامه نویسی استفاده کنید و به طور کلی دو نوع داده ساختار HTML و JSON-LD وجود دارد که می توانید کدهای مربوط به هر rich snippet را ایجاد کنید و در صفحه مربوطه بگذارید و هم اگر از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می کنید افزونه های بسیاری برای موارد مختلف وجود دارد. برای مثلا افزونه های all in one schema.org، WPSSO schema json ld، wp seo structured data schema، wp structuring markup، schema app، schema و … برای وردپرس وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید این کار را انجام دهید.

نتیجه گیری :

rich snippet ها ابزار خوبی برای نمایش اطلاعات اضافی خاص در کنار وب سایت هستند و به کاربران در یافتن اطلاعات مناسب تر کمک می کنند. در این مقاله شما را با اینکه rich snippet چیست و چرا مهم است آشنا کردیم و همچنین انواع آن ها را معرفی کردیم و نکاتی را در مورد اینکه چگونه برای دریافت rich snippet سایت خود را بهینه سازی کنید، گفتیم. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

rich snippet ها چیستند؟

rich snippet ها، که در فارسی به طور نادرستی به ریچ اسنیپت مشهور هستند، قطعه های با ارزشی هستند که در کنار وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و وب سایت را از لحاظ دیداری غنی تر می کنند. این قطعه های غنی با ارائه اطلاعات اضافه در موارد مختلف وب سایت را از لحاظ دیداری غنی تر می کنند و هدف آن ها کمک به کاربران در یافتن اطلاعات مورد نظرشان به صورت دقیق تر و مفید تر است. مفهوم بهینه سازی برای دریافت rich snippet مفهومی است که در واقع به معنی این است که چه کارهایی انجام دهیم تا موارد مختلف سایت به عنوان rich snippet در صفحه نتایج جستجو در کنار سایت قرار بگیرد.

چرا rich snippet ها مهم هستند؟

در واقع زمانی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو، در کنار وب سایت شما، قطعه های ارزشمندی که برای کاربران مفید است قرار بگیرد، CTR شما می تواند افزایش پیدا کند که البته لازم است در ارائه این قطعات ارزشمند صادقانه و منصفانه رفتار کنید تا کاربران در انتخاب خود دچار اشتباه نشوند. rich snippet ها در سئو اگرچه طبق برخی از نظرات، فاکتور اصلی رتبه دهی نیستند، اما می توانند در سئو موثر و مفید باشند. در واقع rich snippet ها هم به کاربران و هم موتورهای جستجو می توانند کمک کنند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید