Featured snippet چیست؟ روش نمایش محتوای شما در بالای رتبه 1 موتورهای جستجو

  • تیم تحریریه
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

featured snippet چیست

Featured snippet ها، که گاهی به باکس های جواب در موتورهای جستجو معروف هستند و در فارسی به فیچر اسنیپت به طور نادرستی مشهور هستند، قطعه های برجسته ای هستند که در ابتدای صفحه نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شوند (قبل از رتبه 1). این قطعات که از یک وب سایت در موتورهای جستجو نمایش داده می شوند، در پاسخ سریع و مفید به یک کوئری ظاهر می شوند. قطعات مذکور می توانند ترافیک طبیعی برای سایت شما بیاورند و یا آگاهی از برند شما را افزایش دهند و یا … . در این مقاله با اینکه featured snippet چیست و چگونه می تواند به وب سایت شما کمک کند اشاره خواهیم کرد. همچنین با انواع آن ها شما را آشنا خواهیم کرد و به شما نکاتی را ارائه می دهیم تا بتوانید با رعایت آن ها، مستعد دریافت featured snippet در صفحه نتایج موتورهای جستجو شوید.

Featured snippet ها چیستند؟

featured snippet ها چیستند

Featured snippet ها قطعات کوچکی هستند که در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و حاوی پاسخ خلاصه و سریع به جستجوهای کاربران هستند. این پاسخ سریع و خلاصه از یکی از صفحات یک وب سایت برگرفته شده است.Featured snippet ها مستقیما به یک کوئری که در موتورهای جستجو، جستجو شده است، پاسخ می دهند به طوریکه در برخی موارد کاربر بدون کلیک بر روی لینک وب سایتی پاسخ خود را به صورت مفید و سریع دریافت می کند.

مفهوم بهینه سازی برای دریافت featured snippet مفهومی است که در واقع به معنی این است که چه کارهایی انجام دهیم تا موارد مختلف سایت به عنوان featured snippet در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرد.

چرا featured snippet ها مهم هستند؟

اهمیت فیچر اسنیپت

در واقع زمانی که بخشی از صفحات سایت شما به عنوان featured snippet در گوگل نمایش داده می شود، گویی رتبه یک هستید و رتبه یک گویی در رتبه دو قرار می گیرد اما ممکن است که کاربر اصلا وارد سایت شما نشود و مثلا با دیدن پاسخ خود به جستجوی خود خاتمه دهد. اما مواردی همچون CTR بالاتر، افزایش آگاهی از برند و … از جمله مواردی است که نمایش بخشی از صفحات شما به عنوان featured snippet می تواند به همراه داشته باشد.

4 نوع featured snippet متداول

اگر چه چندین نوع feature snippet  وجود دارد ولی در این بخش به 4 تا از پرکاربرد ترین های آن اشاره خواهیم کرد. شناخت درست این انواع به شما کمک می کند تا بتوانید برای صفحات مختلف سایت خود featured snippet دریافت کنید.

پاراگراف

featured snippet پاراگراف

نزدیک به 60 درصد از featured snippet ها، پاراگراف هایی در حدود 256 کاراکتر هستند. این نوع از feature snippet ها اغلب با سوالات چه و چرا نمایش داده می شوند و اغلب اطلاعی هستند. شکل زیر نمونه ای از این نوع است.

 فهرست وار

featured snippet فهرست وار

حدود 20 درصد از featured snippet ها، از نوع فهرست وار هستند که به طور میانگین 6 آیتم و حدود 44 کلمه در آن وجود دارد. هم می تواند مواردی باشد که ترتیب در آن مهم هست و هم می تواند فهرست وارهای بدون ترتیب باشد. این نوع از feature snippet ها اغلب با سوالات چگونه و چرا نمایش داده می شوند و اغلب اطلاعی هستند. در زیر نمونه ای از این نوع را می بینید.

جدول

featured snippet جدولی

حدود 6 درصد از featured snippet ها، از نوع جدولی هستند که به طور میانگین 5 ردیف و 2 ستون و حدود 40 تا 45 کلمه در آن وجود دارد. این نوع از feature snippet ها اغلب با سوالات چگونه و چرا نمایش داده می شوند و اغلب اطلاعی هستند. برای بهینه سازی این نوع featured snippet ها، می توانید جدول هایی با استفاده از تگهای جدول در html ایجاد کنید. در زیر نمونه ای از این نوع را مشاهده می کنید.

ویدیو

featured snippet ویدیو

حدود 4 درصد از featured snippets ها، از نوع ویدیویی هستند که به طور میانگین 6 دقیقه و 35 ثانیه طول دارند. در زیر نمونه ای از این نوع را مشاهده می کنید.

چگونه برای دریافت featured snippet سایت خود را بهینه سازی کنیم؟

بهینه سازی برای دریافت featured snippet

حال که مهمترین انواع feature snippet  را شناختید، می توانید اقدامات مناسبی انجام دهید تا برای صفحات سایت خود featured snippet دریافت کنید ولی برای بهتر انجام شدن این کار نیاز دارید یک مورد دیگر یعنی قصد کاربر را نیز بررسی کنید. برای بهینه سازی featured snippet فهمیدن قصد کاربر مهم است. اغلب قصد کاربر زمانی که featured snippet ها در نتایج ظاهر می شود، از نوع اطلاعی است یعنی معمولا کاربر به دنبال یک پاسخ مشخص و یا مثلا به دنبال یک پاسخ مختصر یا یک مقایسه کوتاه و یا مثلا دیدن یک ویدیو کوتاه در پاسخ به کوئری خودش است.

به عنوان توضیح بیشتر در این زمینه به موارد زیر دقت کنید:

مثلا گاهی قصد کاربر از جستجو رسیدن به یک پاسخ مشخص است به عنوان مثال پایتخت ایران کجاست؟ خوب یک جواب خاص که در اینجا تهران است پاسخ به سوال کاربر است. این نوع از featured snippet ها، CTR کمتری دارد چرا که افراد اطلاعات زیادی نمی خواهند و فقط به دنبال یک جواب مشخص هستند.

و یا مثلا گاهی کاربر به دنبال یک پاسخ مختصر است و یک پاراگراف و یا یک فهرست وار مانند پاسخ به سوال او را می دهد. در این شرایط اگر اطلاعات بیش تری بخواهد روی آن کلیک می کند. این نوع از featured snippet ها معمولا CTR بیشتری نسبت به حالت قبل دارند.

و یا مثلا گاهی کاربر به دنبال یک مقایسه و جدول است که در این شرایط یک جدول پاسخ به سوال او را می دهد.

و یا مثلا گاهی کاربر به دنبال نحوه انجام چیزی یا چیزی شبیه به این است که در این شرایط یک ویدیو می تواند پاسخی برای سوال او باشد.

بنابراین درک قصد کاربر مهم است و می تواند به شما در بهینه سازی featured snippet ها کمک کند.

بعد از اینکه انواع featured snippet ها را شناختید و قصد کاربر را نیز شناختید، باید محتواهای کیفیت و صادقانه مبتنی بر ظرفیت کسب و کار و مبتنی بر اصول سئو تولید کنید که در آن ها موارد بالا را نیز رعایت کنید.

به عنوان نکته آخر این بحث توجه کنید که زمانی می توانید feature snippet در صفحه نتایج داشته باشید که در رتبه 1 تا 10 باشید.

نتیجه گیری :

Featured snippet ها ابزار خوبی برای افزایش آگاهی از برند و گاهی ترافیک بیشتر هستند. در این مقاله شما را با اینکه feature snippet چیست و چرا مهم است آشنا کردیم و همچنین انواع آن ها را معرفی کردیم و نکاتی را در مورد اینکه چگونه سایت خود مستعد دریافت feature snippet کنید، گفتیم. امیدواریم با بکارگیری درست و صادقانه این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

Featured snippet ها چیستند؟

Featured snippet ها قطعات کوچکی هستند که در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و حاوی پاسخ خلاصه و سریع به جستجوهای کاربران هستند. این پاسخ سریع و خلاصه از یکی از صفحات یک وب سایت برگرفته شده است.Featured snippet ها مستقیما به یک کوئری که در موتورهای جستجو، جستجو شده است، پاسخ می دهند به طوریکه در برخی موارد کاربر بدون کلیک بر روی لینک وب سایتی پاسخ خود را به صورت مفید و سریع دریافت می کند. مفهوم بهینه سازی برای دریافت featured snippet مفهومی است که در واقع به معنی این است که چه کارهایی انجام دهیم تا موارد مختلف سایت به عنوان featured snippet در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرد.

چرا featured snippet ها مهم هستند؟

در واقع زمانی که بخشی از صفحات سایت شما به عنوان featured snippet در گوگل نمایش داده می شود، گویی رتبه یک هستید و رتبه یک گویی در رتبه دو قرار می گیرد اما ممکن است که کاربر اصلا وارد سایت شما نشود و مثلا با دیدن پاسخ خود به جستجوی خود خاتمه دهد. اما مواردی همچون CTR بالاتر، افزایش آگاهی از برند و ... از جمله مواردی است که نمایش بخشی از صفحات شما به عنوان featured snippet می تواند به همراه داشته باشد.

متداول ترین featured snippet ها کدام هستند؟

1- پاراگراف 2- فهرست وار 3- جدول 4- ویدیو

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید