توجه: بدلیل برخی تغییرات در شرکت، تا پنجشنبه 13 اردیبهشت امکان پاسخگویی تلفنی وجود ندارد. لطفا برای پشتیبانی تیکت ارسال نمایید

معماری سایت چیست؟ اهمیت معماری سایت در سئو + روش های بهبود معماری سایت

  • تیم تحریریه
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

معماری سایت

زمانی که کاربران به وب سایتی سر می زنند و با یک محیط شلوغی مواجه می شوند، در واقع نمی دانند کجا هستند و به احتمال زیاد آن وب سایت را فورا ترک می کنند. در واقع زمانی که سایت شما معماری ضعیفی داشته باشد، کاربران نمی توانند پیمایش آسانی در سایت شما داشته باشند و به صفحات مورد نیازشان سر بزنند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با اینکه معماری سایت چیست و اینکه چرا در تجربه کاربری و در سئو مهم است، آشنا کنیم. همچنین شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد که می توانید با استفاده از آن ها معماری سایت خود را بهبود دهید.

معماری وب سایت چیست؟

معماری سایت چیست

معماری وب سایت، ساختار سلسله مراتبی صفحات وب سایت شما است. این ساختار از طریق لینک های داخلی منعکس می شود. در واقع معماری وب سایت اشاره به این موضوع دارد که چگونه صفحات وب سایت شما به هم متصل می شوند. معماری وب سایت شما باید هم به کاربران در پیدا کردن آسان مطالب مورد نظرشان کمک کند و هم به کرالرهای موتورهای جستجو برای درک راحتر ارتباط بین صفحات مختلف کمک کند. معماری وب سایت مناسب نقش مهمی در راهنمایی کاربران به بخش های مختلف وب سایت دارد. به عنوان نمونه یک معماری سایت می تواند چیزی شبیه به شکل زیر باشد.

چرا معماری وب سایت مهم است؟

معماری وب سایت مناسب می تواند برای کاربران مفید باشد و تجربه کاربری خوبی را به ارمغان بیاورد و کاربران می توانند به صورت مناسبی اطلاعاتی که به دنبالش هستند را بیابند. با این کار کاربران در وب سایت شما به آسانی قدم بر می دارند و از خدمات و محصولات و مقالات و … کسب و کار شما در صورت نیاز به خوبی استفاده می کنند. به علاوه معماری وب سایت مناسب به موتورهای جستجو در کرال کردن بهتر وب سایت شما کمک می کند. در کنار اینها، معماری وب سایت مناسب می تواند اعتبار صفحات مختلف را به طور مناسبی ایجاد کند.

نکاتی برای داشتن معماری وب سایت مناسب

اهمیت معماری سایت

معماری وب سایت مناسب بستگی به نوع سایت و شرایط سایت و در نظر گرفتن عوامل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه نکاتی که می تواند به شما برای داشتن یک معماری وب سایت مناسب کمک کند، اشاره خواهیم کرد.

یک منو پیمایش سطح بالا ایجاد کنید.

اول از همه توجه داشته باشید که یک منوی بسیار شلوغ ایجاد نکنید. مطمعن شوید که محتوایی متناسب با هر کدام از موارد منو را ارائه می دهید.

یو آر ال ساده و کاربرپسندی داشته باشید.

توجه داشته باشید که کاربران نمی خواهند با یو آر ال هایی مانند زیر مواجه شوند.

Example.com/default.aspx?lang=fa&category=9

یو آر ال های کاربرپسند مهم هستند. یو آر ال ها بهتر است با عنوان صفحه مطابقت داشته باشد و همچنین می توانید در صورت تمایل زیر دسته های مناسبی را به آن ها اضافه کنید. به عنوان مثال یو آر ال زیر برای مقاله معماری وب سایت چیست می تواند مفید باشد

Example.com/blog/what-is-website-architecture

یکپارچگی و یکدستی را در وب سایت خود حفظ کنید

با حفظ یکپارچگی و یکدستی در قسمت های مختلف سایت مانند پیمایش ها، اصول طراحی و … کاربران به آسانی می توانند صفحات مختلف شما را بازدید کنند و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند.

مدل لینک سازی داخلی پیلار کلاستر داشته باشید

در مدل پیلار کلاستر، شما یک صفحه پیلار (صفحه اصلی) دارید که در آن صفحه به چندین صفحه دیگر لینک داده شده است که به آن ها کلاستر می گویند. با این مدل، ساختار لینک سازی داخلی واضح تر و موثرتری دارید و کاربران می توانند به نحو بهتری از محتواهای سایت شما استفاده کنند.

از بردکرامب استفاده کنید

اساسا بردکرامب در بالای عنوان صفحه قرار می گیرد و مسیر صفحه کنونی را نمایش می دهد.

سایت مپ ایجاد کنید

سایت مپ سندی است که در آن تمام صفحات قابل کرال شدن در وب سایت شما، لیست می شود و داشتن این فایل برای معماری سایت مناسب مهم است. سایت مپ xml اصولا برای کرالرهای موتورهای جستجو طراحی می شود. البته داشتن سایت مپ HTML هم می تواند برای داشتن معماری سایت مناسب، مناسب باشد.

معماری سایت هم برای تجربه کاربری و هم برای سئو مهم است. با معماری سایت مناسب، کاربران به صورت بهتر و مناسب تری می توانند از محتواهای سایت شما استفاده کنند و در صورت نیاز از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. برای آشنایی بیش تر با سایت مپ می توانید مقاله سایت مپ را بخوانید.

اگر سایت فروشگاهی دارید از معماری سایت مناسب برای سایت های فروشگاهی استفاده کنید

معماری سایت مناسب برای سایت های فروشگاهی می تواند بسیار مفید باشد و می تواند به کاربران کمک کند تا بهتر محصولات و خدمات مورد نظر خودشان را پیدا کنند و در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند. به طور کلی ساختار سایت های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. از جمله ساختارهای سایت می توان به ساختار سایت مسطح (flat) اشاره کرد که به این معنی است که اکثر صفحات از صفحه اصلی (homepage) یا از منوی ناوبری (nav-bar) قابل دسترس هستند یا به ساختار سایت عمیق اشاره کرد که به این معنی است که کاربران قبل از دستیابی به پایین ترین صفحات، باید چندین صفحه دسته بندی را طی کنند.

ساختار سایت مسطح، با یک منوی ناوبری خوب، به این معنی است الگوریتم های موتورهای جستجو نمی توانند بفهمند که کدام صفحات/ محتواها از اولویت بالاتری برخوردارند. ساختار سایت عمیق تر به این معنی است که الگوریتم های موتورهای جستجو احتمالا در پیدا کردن و ایندکس کردن همه صفحات با ارزش، با مشکل مواجه می شوند. به این دلیل است که خوب است فکری در مورد اینکه چه چیزی برای تجربه کاربری بهتر است، بکنید. با اینکه هیچ گزینه درست یا غلطی برای سایت های فروشگاهی وجود ندارد، اما به طور کلی بهتر است که برای سایت های فروشگاهی، تعادلی بین ساختار بسیار مسطح و بسیار عمیق برقرار کنید تا ساختاری با منوی ناوبری سازمان یافته برای نشان دادن صفحات دسته بندی که روی طبقه بندی محصولات است، داشته باشید.

گوگل استفاده از ساختار ناوبری هرمی را به عنوان یک روش خوب برای سایت های بزرگتر پیشنهاد می دهد. این ساختار به معنی این است که ابتدا با محتواهای سطح بالای مهم در صفحه اصلی یا منوی ناوبری (nav-bar) شروع کنید و سپس گسترش به صفحات دسته بندی بدهید و بعد از آن گسترش به صفحات محصول بدهید.

نتیجه گیری :

داشتن معماری سایت مناسب از جمله مواردی است که کمتر به آن توجه می شود اما بسیار مهم است. معماری سایت مناسب هم به کاربران و هم به کرالرهای موتورهای جستجو کمک می کند تا محتواهای سایت شما را بهتر درک کنند. معماری وب سایت مناسب می تواند برای کاربران مفید باشد و تجربه کاربری خوبی را به ارمغان بیاورد. با این کار کاربران در وب سایت شما به آسانی قدم بر می دارند و از خدمات و محصولات و مقالات و … کسب و کار شما در صورت نیاز به خوبی استفاده می کنند. به علاوه معماری وب سایت مناسب به موتورهای جستجو در کرال کردن بهتر وب سایت شما کمک می کند. در این مقاله به اینکه معماری وب سایت چیست و چرا مهم است اشاره کردیم و همچنین به نکاتی برای داشتن معماری وب سایت مناسب اشاره کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست این موارد بتوانید در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

 

معماری وب سایت چیست؟

معماری وب سایت، ساختار سلسله مراتبی صفحات وب سایت شما است. این ساختار از طریق لینک های داخلی منعکس می شود. در واقع معماری وب سایت اشاره به این موضوع دارد که چگونه صفحات وب سایت شما به هم متصل می شوند. معماری وب سایت شما باید هم به کاربران در پیدا کردن آسان مطالب مورد نظرشان کمک کند و هم به کرالرهای موتورهای جستجو برای درک راحتر ارتباط بین صفحات مختلف کمک کند. معماری وب سایت مناسب نقش مهمی در راهنمایی کاربران به بخش های مختلف وب سایت دارد. به عنوان نمونه یک معماری سایت می تواند چیزی شبیه به شکل زیر باشد.

چرا معماری وب سایت مهم است؟

معماری وب سایت مناسب می تواند برای کاربران مفید باشد و تجربه کاربری خوبی را به ارمغان بیاورد و کاربران می توانند به صورت مناسبی اطلاعاتی که به دنبالش هستند را بیابند. با این کار کاربران در وب سایت شما به آسانی قدم بر می دارند و از خدمات و محصولات و مقالات و ... کسب و کار شما در صورت نیاز به خوبی استفاده می کنند. به علاوه معماری وب سایت مناسب به موتورهای جستجو در کرال کردن بهتر وب سایت شما کمک می کند و به علاوه معماری وب سایت مناسب می تواند اعتبار صفحات مختلف را به طور مناسبی ایجاد کند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید