آیا برای شروع کسب و کار اینترنتی دیر شده است؟

  • امید میرزایی
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

در تماسهای مکرری که صورت میگیره یه سوالی هست که ما زیاد میشنویم و اونم اینه که آیا دیگه برای شروع کسب و کارهای اینترنتی دیر شده و بازار برای کسب و کارهای جدید اشباع شده؟

سلام . من امید میرزایی هستم. کارشناس سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت عصر رایانه و امروز میخوام به این سوال پاسخ بدم که آیا برای شروع کسب و کار اینترنتی در ایران دیر شده یا نه. اما قبلش ازتون میخوام که اگه به مواردی مثل کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ علاقمند هستید حتما توی خبرنامه سایت ما و توی کانال یوتیوب ما عضو بشین تا به محض انتشار ویدئوهای جدید به شما اطلاع رسانی بشه.

تجارت رویایی

من کسب و کار اینترنتی رو از حدود 15 – 16 سال پیش با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی شروع کردم. اون زمان شرایط فعالیت توی این بازار نسبت به الان خیلی سخت بود چون اولا درصد خیلی کمی از مردم از اینترنت استفاد میکردن و از این درصد کم هم خیلیا اصلا نمیدونستن از اینترنت هم میشه خرید کرد و بیشتر مردم فکر میکردن اینترنت یعنی چت رومهای یاهو و یا ایجاد یک وبلاگ و نوشتن خاطرات روزانه.

اون درصد کمی هم که اطلاعات داشتن اعتماد خیلی کمی به این بازار جدید داشتن و دوست داشتن تا قبل از خرید، محصول رو بصورت فیزیکی لمس کنن. درگاه پرداخت اینترنتی مثل الان وجود نداشت و خیلی از مردم حتی نمیدونستن رمز دوم چیه یا cvv2 کارتشون چیه و بیشتر زمان ما توی مکالمات تلفنی به آموزش خرید اینترنتی میگذشت.

با گذشت زمان و افزایش اطلاعات مردم، افزایش ضریب نفوذ اینترنت، افزایش اعتماد به خریدهای اینترنتی شرایط کم کم بهتر شد و کسب و کارهای اینترنتی هم کم کم شروع به فعالیت کردن.

ولی از 4 – 5 سال پیش بود که کسب و کارها بصورت جدی متوجه قدرت بازار بزرگ اینترنت شدند و اگه دقت کرده باشین دقیقا از 4 –5 سال پیش رقابت توی این حوزه شدیدتر شده و تعداد کسب و کارهای اینترنتی هم روز به روز زیاد شدند بطوریکه امروز در تمام زمینه ها کسب و کار اینترنتی وجود داره و حتی در زمینه صنعت فروشگاههایی وجود دارن که قطعات یدکی رو اینترنتی میفروشن که این موارد شاید 10 سال پیش غیر قابل باور بود.

خوب یه سریا به همین موارد استناد میکنن و میگن بازار کسب و کارهای اینترنتی اشباع شده و فکر میکنن شرایط دیگه برای ورود و فعالیت در این بازار سخت تر شده و این افزایش رقابت رو بد میدونن.

من میخوام بگم دقیقا برعکس هرچقدر که توی این چند سال رقابت شدید تر شده، استفاده از اینترنت بین مردم هم افزایش یافته، اعتمادشون به اینترنت بیشتر شده و مردم متوجه شدن برای خرید یک کالا که قبلا شاید باید 1 روز وقت میگذاشتن تا فروشگاههای مختلف بازار رو بگردن الان در کمتر از چند دقیقه میتونن صدها محصول مختلف رو در فروشگاههای اینترنتی با هم مقایسه کنن و بدون اطلاف وقت و موندن توی ترافیک خریدشونو اینترنتی انجام بدن.

بعنوان کسی که تقریبا از ابتدای فعال شدن اینترنت توی ایران تو این حوزه فعال بودم به جرات میتونم بگم شرایط برای کسب و کارهای اینترنتی هیچوقت به خوبی الان نبوده.

علاوه بر دلایل قبلی که گفتم ابزارها هم به کمک این بازار اومدن و حتما میدونین که چندین هزار نفر از طریق اینستاگرام و تلگرام توی این مارکت دارن کسب درآمد میکنن.

تمام کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک پیش بینی روز افزون خریدهای اینترنتی رو در سالهای آینده دارن تا جاییکه سهم خریدهای اینترنتی حتی میتونه به 20 درصد GDP کشور (یعنی تولید ناخالص داخلی) برسه. پس این بازار بزرگ همچنان در سالهای آینده هم درخشان خواهد بود.

تو این میون کسانی هستند که علاقه ای به کار کردن ندارن و دنبال بهونه میگردن و برای کسی که دنبال بهونه بگرده همیشه بهونه وجود داره. من خیلی میشنوم که میگن دیجی کالا بازار فروش اینترنتی رو اشباع کرده و دیگه نمیشه باهاش رقابت کرد و نباید وارد کسب و کار فروشگاه اینترنتی شد.

بازم میخوام بگم به هیچ عنوان این جمله درست نیست. بعنوان یه کارشناس در این زمینه که شاید با بیش از صدها مدیر فروشگاه اینترنتی صحبت کردم میتونم بگم پلتفرم فروشگاهی همچنان یکی از بهترین و پرسودترین پلتفرمهای کسب و کار اینترنتیه. نیازی به گفتن نیست که در کنار دیجی کالا هزاران فروشگاه دیگه هم در ایران وجود دارن و هر کدوم بسته به سایز و اندازه خودشون سهمی از بازار رو به خودشون اختصاص دادن و کسب درآمد میکنن.

بنابراین اگه میخواین با پلتفرم فروشگاهی وارد بازار اینترنتی بشین اصلا نا امید نشین و هرگز فکر نکنین که فروشگاههای اینترنتی قبلی بازار رو اشباع کردن.

فقط این داستان یه نکته کلیدی داره که حتما ازتون میخوام با این روش عمل کنین.

اگه میخواین وارد بازار فروشگاه اینترنتی بشین دیگه مثل دیجی کالا سعی نکنین در هر زمینه ای و هر دسته بندی محصول داشته باشین. به اینگونه فروشگاهها و کسب و کارها اصطلاحا هوریزنتال یا افقی میگن که در تمام زمینه ها محصول دارن.

به جای اون فقط یک موضوع و یک دسته بندی خاص رو انتخاب کنید و بصورت ورتیکال وارد بازار بشین و سعی کنین تمام انرژیتونو برای تبدیل شدن به یک برند قوی فقط توی اون دسته بندی خاص صرف کنین.

اینجوری خواهید دید که مشتریانتون حتی به جای دیجی کالا شما رو انتخاب میکنند. دیجی کالا قطعا یک برند بسیار قوی کلی هست ولی اگه تمام انرژیتونو روی یک دسته بندی خاص بذارین توی اون دسته بندی حتی برند شما میتونه دیجی کالا رو شکست بده و مشتریان اون دسته بندی خاص ممکنه خرید از شما رو ترجیح بدن چون میدونن که از یک فروشگاه تخصصی اون کالا دارن خرید میکنن.

ویدئوی 7 اشتباه دیجیتال مارکتینگ که باید از آنها دوری کنید

مشکل یه سری دیگه از افراد اینه که اینا همیشه دنبال ایده جدید برای اجرا هستن و بازم من خیلی میشنوم که میگن همه ایده ها قبل از ما اجرا شده و ایده جدیدی برای اجرا وجود نداره.

باید بدونین که برای ورود به کسب و کار اینترنتی حتما نیازی به داشتن ایده جدید نیست و شما میتونین حتی یک ایده ای که شاید 10ها و 100ها رقیب داره هم با یک روش اجرای متفاوت و بهتر و با یک مزیت رقابتی خاص تر به یه کسب و کار موفق تبدیل کنین.

حتما بارها دیدین که یک مغازه ساندویچی فقط با ارائه مثلا یک مدل سس خیلی خوشمزه و خاص بازار اون منطقه رو به خودش اختصاص میده در صورتیکه خود کسب و کار ساندویچی یا فست فودی ایده جدیدی نیست.

کسب و کارهای اینترنتی هم همینجوریه.

اگه فکر میکنین یه کسب و کاری هست که شما میتونین بهتر انجامش بدین و نقاط ضعف فعلی بازار رو پرکنین حتما شروع کنین.

مشکل یه سری دیگه از افراد هم برای شروع نکردن ایده آل گرایی بیش از حدشونه.

من کسی رو میشناسم که یکساله در حال برنامه نویسی و طراحی سایتشون هستن. چرا که میخوان خیلی عالی و ایده ال شروع کنن و این اشتباهه.

همه کسب و کارهای بزرگ از کوچیک شروع کردن و هر کسب و کاری در ابتدای کار طبیعیه که مشکلاتی داشته باشه و باگهایی داشته باشه.

مهم داشتن این مشکلات در ابتدا نیست، مهم اینه که رفته رفته این مشکلات برطرف بشه و کسب و کار هر روز بهینه تر از قبل بشه.

من نمیگم ایده آل گرا نباشین اتفاقا در کسب و کارتون باید کمالگرا باشین ولی برای شروع نه.

پس اگه ایده ای دارین حتما کمالگرایی برای اجرا رو کنار بزارین و شروع کنین. شروع کردن کسب و کار مهمترین مرحله از ایجاد یک کسب و کاره.

نتیجه گیری :

خوب در انتها برای سوال اول پست ویدیو که آیا برای شروع کسب و کار اینترنتی دیره پاسخ من اینه که نه تنها دیر نیست بلکه الان بهترین زمان برای شروع کسب و کار اینترنتیه.

همچنین اگه کسب و کار آفلاین دارید بازم میخوام ترغیبتون کنم که هر چه سریعتر نسخه آنلاین کسب و کارتون رو ایجاد کنین و اگر هم کسب و کاری ندارید و ایده ای دارید یا میتونین ایده ای که قبلا اجرا شده رو بهتر و کاملتر اجرا کنید در شروع کردن کسب و کارتون تردید نکنین.

امیدوارم این پست برای شما مفید واقع شود و اگه نظری در این مورد دارین برای من کامنت بزارین.

 

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید