گوگل ترندز چیست؟ چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

  • تیم تحریریه
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

گوگل ترندز از سرویس های شرکت گوگل است که با ارائه اطلاعات مختلف، که از داده های جستجوهای مختلف در گوگل بدست آمده است، به شما در انتخاب کلمه کلیدی و در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و موارد مختلف بهبود کسب و کارتان، کمک می کند. در این مقاله شما را با اینکه گوگل ترندز چیست، آشنا خواهیم کرد. به علاوه مواردی که استفاده از گوگل ترندز می تواند به شما کمک کند را بررسی خواهیم کرد و در واقع از این رهگذر به اهمیت آن اشاره خواهیم کرد و در بخش پایانی، با محیط آن و نحوه ای که می توانید از آن برای کسب و کار خود استفاده کنید، آشنا خواهید شد.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز چیست

گوگل ترندز (Google Trends)، یکی از سرویس های گوگل است که به شما امکان مشاهده روند جستجوی کلمات کلیدی یا میزان محبوبیت کلمه کلیدی  یا حجم جستجوی کلمه کلیدی را در موضوعات و حوزه های مختلف در طول بازه های زمانی مختلف می دهد. با گوگل ترندز در واقع می توانید به میزان محبوبیت کلمات کلیدی پی ببرید و در واقع ابزاری است که در انتخاب کلمه کلیدی مناسب و در فرایند تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند. گوگل ترندز داده ها را از جستجوهایی که در گوگل انجام شده است، جمع آوری می کند و اطلاعات مختلفی را برای شما فراهم می کند.

چرا از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

اهمیت گوگل ترندز

در واقع گوگل ترندز ابزاری است که با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی مناسبی را برای سئو سایت خود انتخاب کنید. البته برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، استفاده از گوگل ترندز به تنهایی کافی نیست و برای بررسی دقیق تر باید از ابزارهای مکملی که تعداد مطلق را نشان می دهند و همچنین رقبا هم در نظر می گیرند نیز استفاده کنید.

از مهمترین مواردی که گوگل ترندز با داده ها در اختیار شما می گذارد، عبارت اند از:

با استفاده از اطلاعات گوگل ترندز می توانید کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید و در هنگام تولید محتوا از آن ها استفاده کنید.

با بررسی کلمات کلیدی در گوگل ترندز می توانید علاقه کاربران به محصولات و خدمات کسب و کار خود را در مناطق مختلف بررسی کنید.

روند جستجوهای مختلف در موضوعات گوناگون را می توانید مشاهده کنید.

رشد ناگهانی حجم جستجو در فصول مختلف را می توانید مشاهده کنید و در واقع روند های فصلی را می توانید مشاهده کنید.

ایده های مناسبی برای تولید محتوا متناسب با ظرفیت کسب و کار خود می توانید بدست آورید.

سئو سایت خود را با انتخاب مناسب کلمات کلیدی بدست آمده از گوگل ترندز و تولید محتوای درست، می توانید بهبود ببخشید.

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم

برای اینکه از گوگل ترندز استفاده کنید، ابتدا لازم است وارد آن شوید و با محیط آن آشنا شوید و سپس روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید اطلاعات مفیدی برای کسب و کار خود پیدا کنید را یاد بگیرید. در ادامه ابتدا با محیط آن و سپس با روش هایی که می توانید از آن ها برای دریافت اطلاعات مفید استفاده کنید، شما را آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با محیط کلی گوگل ترندز

برای آشنایی با محیط گوگل تزندز، ابتدا لازم است وارد سایت گوگل ترندز شوید. با ورود به سایت گوگل ترندز با محیطی مانند شکل زیر روبرو می شوید.

گوگل ترندز

در باکس سرچ، می توانید کلمه کلیدی خود را وارد کنید و با وارد کردن آن آمارهای مختلفی را مشاهده می کنید. به عنوان مثال زمانیکه آموزش طراحی سایت را تایپ می کنید، اطلاعات مختلفی را در قالب شکل زیر به شما می دهد.

گوگل ترندز

در اولین قسمت (شکل 1 تصویر بالا) می توانید فیلتر های مختلفی را اعمال کنید. به عنوان مثال می توانید زمانی برای آن تعیین کنید که فقط 12 ماه گذشته تا کنون را نمایش دهد. این فیلتر ها در چهار دسته زیر است.

منطقه (region)

شما می توانید داده های گوگل ترندز را براساس دسته مشخص کنید. در این قسمت منطقه جغرافیای که می خواهید داده ها را در آنجا مشاهده کنید مشخص می کنید به عنوان مثال ایران

دوره زمانی (time period)

شما می توانید داده های گوگل ترندز را براساس زمان مشخص کنید. در این قسمت داده ها را در یک رنج زمانی خاص می توانید مشاهده می کنید. مثلا فقط داده های 7 روز قبل تا کنون، یا مثلا فقط داده های 12 ماه گذشته تاکنون

دسته (category)

شما می توانید داده های گوگل ترندز را براساس دسته مشخص کنید. در این دسته ها عمدتا دسته کسب و کار شما خود را مشخص می کنید. همچنین اگر تغییر ندهید بصورت پیش فرض همه انتخاب شده است.

نوع (Type)

شما می توانید داده های گوگل ترندز را براساس دسته مشخص کنید. در این قسمت موارد مختلفی مثل فقط جستجو در صفحات وب، جستجو در تصاویر گوگل، جستجو در اخبار گوگل، جستجو در محصولات فروشگاهی، جستجو مربوط به یوتیوب را می توانید تعیین کنید که عمدتا جستجو در صفحات وب را می گذارند.

در دومین قسمت (شکل 2 تصویر بالا) می توانید اطلاعاتی در مورد روند یا میزان محبوبیت کلمه کلیدی مورد نظر با توجه به فیلترهایی که اعمال کرده اید، داشته باشید. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی خاصی را در 12 ماه گذشته در کشور ایران بررسی کنید، نموداری به شما نشان می دهد که میزان محبوبیت آن در زمان های مختلف این 12 ماه را به شما نشان می دهد که با بردن موس بر روی هر قسمت می توانید آن را مشاهده کنید.

در سومین قسمت (شکل 3 تصویر بالا) می توانید اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی به تفکیک شهر مشاهده کنید. در بخش بعدی خواهیم دید که چگونه از این اطلاعات در بهبود کسب و کار خود می توانید استفاده کنید.

در چهارمین قسمت (شکل 4 تصویر بالا) می توانید اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی که میزان محبوبیت بالایی دارند را مشاهده کنید.

در پنجمین قسمت (شکل 5 تصویر بالا) می توانید اطلاعاتی در مورد موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی که میزان محبوبیت بالایی دارند را مشاهده کنید.

در ادامه به ذکر روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید اطلاعات مفیدی برای کسب و کار خود دریافت کنید، آشنا خواهید شد.

راهنمای استفاده از گوگل ترندز

در واقع از گوگل ترندز می توانید برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب و همچنین می توانید از آن در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. از اطلاعاتی که گوگل ترندز در مورد کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می دهد، می توانید در موارد مختلف تولید محتوا استفاده کنید تا بتوانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید و متناسب با ظرفیت آن خدمات و محصولات با کیفیت تر و بهتری را ارائه کنید.

قبل از پرداختن به اینکه از چه روش هایی در گوگل ترندز برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب و تحقیق کلمه کلیدی می توانید استفاده کنید، توجه کنید که حجم سرچ کلمه کلیدی نمایش داده شده در گوگل ترندز نسبی است، اشاره به تعداد دفعاتی که یک اصطلاح در یک بازه زمانی سرچ می شود، دارد اما نه بصورت مطلق. به این صورت که بیشترین حجم جستجو را با عدد 100 نمایش می دهد و فقدان جستجو را با عدد صفر نمایش می دهد.

در ادامه به روش هایی که از گوگل ترندز برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب در کسب و کار خود می توانید استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد.

یافتن روند یک کلمه کلیدی خاص

با گوگل ترندز می توانید روند یک کلمه کلیدی خاص را پیدا کنید. در واقع می توانید ببینید آن کلمه کلیدی خاص در طول یک بازه زمانی چه میزان محبوبیت دارد و برای نوشتن محتوا در موارد مختلف کسب و کار خود، می توانید از اطلاعات گوگل ترندز استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید روند کلمه کلیدی سئو سایت را ببینید و در واقع یک تحلیلی از میزان محبوبیت آن داشته باشید می توانید آن را در گوگل ترندز وارد کنید و اطلاعات مربوط به روند جستجوی آن را ببینید.

استفاده از گوگل ترندز

با وارد کردن کلمه کلیدی نموداری را مشاهده می کنید که در بازه زمانی مشخص شده، حجم جستجو و در واقع میزان محبوبیت آن کلمه کلیدی را نمایش می دهد. البته اطلاعات دیگری از این کلمه کلیدی مانند مناطقی که از این کلمه کلیدی استفاده شده، عبارت های مرتبط با این کلمه کلیدی، موضوعات مرتبط با این کلمه کلیدی هم به شما می دهد که برای هر یک جداگانه توضیحاتی آورده ایم.

یافتن روندهای فصلی

فرض کنید صاحب کسب و کاری هستید که انواع کلاه و … می فروشید. با استفاده از گوگل ترندز می توانید اطلاعاتی در مورد اینکه در چه فصولی جستجوی بیشتری در مورد محصولات شما می شود، بدست آورید.

به عنوان مثال عبارت کلاه پشمی را وارد کنید و مثلا بازه زمانی 12 ماه گذشته تا کنون را انتخاب کنید.

استفاده از گوگل ترندز

همانطور که مشاهده می کنید این کلمه بیش تر در اواخر پاییز و در زمستان جستجوی بیش تری داشته است. بنابراین می توانید در موارد مختلف سئو سایت خود از این اطلاعات استفاده کنید و سئوی خود را بهبود ببخشید. مثلا می توانید با استفاده از این اطلاعات، در زمان هایی که جستجوی بیشتری انجام می شود، محتواهای کاربردی و متناسب با ظرفیت کسب و کار خود ایجاد کنید تا در صورتی که کاربران نیاز به خدمات و محصولات شما دارند، از آن ها استفاده کنند.

انتخاب بین میزان محبوبیت دو یا بیش تر کلمه کلیدی

فرض کنید وب سایتی دارید و در آن می خواهید در مورد آموزش سئو سایت مقاله ای بنویسید. در این موارد می توانید از گوگل ترندز استفاده کنید تا میزان محبوبیت هر کدام را مقایسه کنید. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید آموزش سئو در بازه های زمانی مختلف بسیار بیش تر از آموزش سئو سایت استفاده شده است.

استفاده از گوگل ترندز

یافتن کلمات کلیدی محبوب تر

فرض کنید وب سایتی دارید و در آن می خواهید در مورد سئو سایت مقاله ای بنویسید. در این موارد می توانید از گوگل ترندز استفاده کنید تا میزان محبوبیت کلمه کلیدی به عنوان مثال سئو سایت و سیو سایت را مقایسه کنید. در گوگل ترندز شما خواهید فهمید که کلمه کلیدی موردنظرتان را چگونه تایپ کنید و در مقاله خود قرار دهید.

استفاده از گوگل ترندز

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید سئو سایت در بازه های زمانی مختلف بسیار بیش تر از سیو سایت استفاده شده است.

بهینه سازی سئو بر اساس منطقه

با استفاده از این بخش می توانید به اینکه کدام مناطق و شهرها بیشتر از خدمات و محصولات کسب و کار شما استفاده می کنند، برسید. با بررسی این قسمت به اینکه چه میزان سرچ در هر منطقه در مورد خدمات و محصولات مختلف کسب و کار شما انجام می شود، می رسید. این گزینه هم برای کسب و کارهای کوچک هم برای کسب و کارهای بزرگ می تواند مفید باشد تا بتوانند مشتریان مختلف خود را در مکان های مختلف شناسایی کنند و اگر در ظرفیت کسب و کارشان است به آن ها خدمات و محصولات خود را ارائه کنند.

فرض کنید وب سایتی دارید و در آن آموزش های مختلف برنامه نویسی و طراحی سایت را دارید. در این موارد می توانید از گوگل ترندز استفاده کنید تا میزان محبوبیت کلمه کلیدی را در شهرهای مختلف ببینید.

استفاده از گوگل ترندز

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید آموزش طراحی سایت در شهرهای مختلف با آمارهای مختلفی نمایش داده می شود.

یافتن کلمات کلیدی جدید

اگر صاحب کسب و کاری هستید که به عنوان مثال مقالات مختلفی در موضوعات کسب و کار خود در راستای حل مشکلات آن صنعت و … می نویسید، می توانید از این قسمت موضوعات جدیدی که مرتبط با کلمات کلیدی مد نظر است و میزان محبوبیت بالایی دارد را پیدا کنید و راجع به آن ها نیز در صورت ممکن بنویسید. البته در این مورد گوگل ترندز یک ابزار کمکی است و علم به آن موضوع و استفاده از مقالات بروز آن حوزه، به شما در ارائه مطالب جدید برای پاسخ به مسائل و مشکلات کسب و کار و بهبود آن، توانایی خواهد داد.

یا به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، زمانی که یک کلمه کلیدی (به عنوان مثال ساعت مردانه) را در گوگل ترندز جستجو می کنید، کوئری های مرتبط با آن را در قسمت عبارت های جستجوی مرتبط نمایش می دهد و اگر آن موارد هم در ظرفیت کسب و کار شماست، می توانید بر روی سئو آن ها نیز کار کنید.

استفاده از گوگل ترندز

نتیجه گیری :

گوگل ترندز یکی از ابزارهایی است که اطلاعات مختلفی از روند کلمه کلیدی به شما می دهد. شما با استفاده از اطلاعات آن می توانید کلمات کلیدی مناسبی را برای کسب و کار خود در وب سایت خود هدف قرار دهید و همچنین می توانید موارد مختلف کسب و کار خود را بهبود ببخشید. در این مقاله به معرفی گوگل ترندز و اهمیت آن و همچنین نحوه استفاده از آن اشاره کردیم. امیدواریم با بکارگیری درست آن در کسب و کار خود بهتر عمل کنید.

سوالات پرتکرار:

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز، یکی از سرویس های گوگل است که با استفاده از داده های سرچ گوگل، به شما امکان مشاهده روند جستجوی کلمات کلیدی یا میزان محبوبیت کلمه کلیدی یا حجم جستجوی کلمه کلیدی را در موضوعات و حوزه های مختلف در طول بازه های زمانی مختلف می دهد. با گوگل ترندز در واقع می توانید به میزان محبوبیت کلمات کلیدی پی ببرید و در واقع ابزاری است که در انتخاب کلمه کلیدی مناسب و در فرایند تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند.

چرا از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

از مهمترین مواردی که گوگل ترندز با داده ها در اختیار شما می گذارد، عبارت اند از: با استفاده از اطلاعات گوگل ترندز می توانید کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید و در هنگام تولید محتوا از آن ها استفاده کنید. با گوگل ترندز می توانید علاقه کاربران به محصولات و خدمات کسب و کار خود را در مناطق مختلف بررسی کنید و در واقع کلمات کلیدی را در مناطق خاص می توانید بررسی کنید. روند جستجوهای مختلف در موضوعات گوناگون را مشاهده کنید. رشد ناگهانی حجم جستجو در فصول مختلف را مشاهده کنید و در واقع روند های فصلی را مشاهده کنید. ایده های مناسبی برای تولید محتوا متناسب با ظرفیت کسب و کار خود بدست آورید. سئو سایت خود را با انتخاب مناسب کلمات کلیدی بدست آمده از گوگل ترندز و تولید محتوای درست، بهبود ببخشید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید