مشارکت در فروش کالا چیست و چگونه میتوان از آن کسب درآمد کرد

  • امید میرزایی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۹
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

مشارکت در فروش کالا چیست؟

شاید اگر بخواهیم درباره تاریخچه اینکه مشارکت در فروش کالا از چه زمانی ایجاد شده هیچ تاریخ مشخصی برای آن نتوان نیافت ولی با توجه به درک ساده مفهوم این موضوع میتوان حدس زد که از زمانهای دور تاریخ کسب و کار این موضوع میتوانست مورد توجه قرار داشته باشد.

در واقع درک مفهوم مشارکت در فروش بسیار ساده است. شخصی کالا یا سرویسی از یک شرکت را به فروش می رساند و در ازای فروش مبلغی بعنوان سود مشارکت یا همان پورسانت یا کمیسیون همکاری در فروش دریافت میکند.

این یک بازی برنده برنده است، چون شرکت اصلی نیاز به هزینه های بازاریابی ندارد و از طرفی برای مشارکت کننده نیز در ازای بازاریابی و فروش کالا سود خوبی حاصل میشود.

مشارکت در فروش اینترنتی کالا

پیشرفت اینترنت دنیای کسب و کارها را متحول کرد و تعاریف دیگری از مدلهای کسب و کاری ایجاد کرد. یکی از این تعاریف مشارکت در فروش اینترنتی بود که به آن در زبان انگلیسی افیلیت مارکتینگ گفته می شود و در فارسی معادل همکاری در فروش نام گرفته است.

افیلیت مارکتینگ بصورت اینترنتی سابقه ای بالغ بر 20 سال دارد و توسط غول تجارت الکترونیک دنیا یعنی شرکت آمازون ایده پردازی و اجرا شده است.

در واقع این کار بسیار ساده بود، چرا که مفهوم آن به سادگی قابل درک است و بازاریابان میدانند که به ازای هر فروش پورسانتی دریافت خواهند کرد.

این ایده به قدری محبوب شد که در عرض چند سال پس از ارائه آن توسط آمازون شرکت های زیادی از آن استقبال کردند و تبدیل به یکی از پلن های بازایابی اصلی شرکتهای دنیا شد.

در ایران

مشارکت در فروش اینترنتی کالا در ایران نیز سابقه ای بالغ بر 10 سال دارد ولی همواره شرکتها و فروشگاههای فعال در این حوزه جزو شرکتهای بزرگ نبودند، تا اینکه دیجی کالا بعنوان بزرگترین پلتفرم فروشگاهی ایران وارد این بازی شد.

در سال 1396 دیجی کالا بصورت رسمی سیستم همکاری در فروش خود را رونمایی  کرد و در مدت زمان کوتاهی نیز توانست افراد زیادی را بعنوان بازاریاب اینترنتی به همکاری با خود درآورد و هم اکنون میتوان گفت سیستم افیلیت مارکتینگ دیجی کالا قویترین سیستم موجود در ایران است.

در چه زمینه هایی میتوان مشارکت در فروش کالا کرد؟

هم اکنون در ایران روشهای مختلف برای همکاری در فروش وجود دارد مانند همکاری در فروش با شرکتهای هاستینگ و برخی دیگر از سرویس دهنده های وب و یا حتی همکاری در فروش شرکتهای بیمه ای و شرکتهای مسافرتی.

ولی اگر از جنبه کالا به این موضوع بنگریم شاید بهترین سیستم همکاری در فروش ایران در حال حاضر دیجی کالا باشد.

مارکت دیجی کالا طیف گسترده ای از محصولات را شامل می شود و این شرکت بیش از 2 میلیون کالا در فروشگاه خود ارائه میدهد.

بنابراین میتوان گفت تقریبا در هر زمینه کالایی میتوان با دیجی کالا همکاری کرد. بعنوان مثال:

همکاری در فروش لوازم خانگی، همکاری در فروش لوازم آرایشی، همکاری در فروش اینترنتی مانتو، همکاری در فروش اینترنتی کتاب، همکاری در فروش زیورآلات، همکاری در فروش لوازم آشپزخانه، همکاری در فروش لباس، همکاری در فروش ساعت، همکاری در فروش کالای دیجیتال و موبایل و دهها دسته دیگر که میتوان به راحتی در آنها اقدام به همکاری در فروش کرد.

پورسانت مشارکت در فروش چقدر است؟

معمولا پورسانت مشارکت در فروش نسبت به نوع سیستم و سرویسها متفاوت است. ولی اگر بخواهیم مجددا دیجی کالا را مثال بزنیم باید گفت پورسانت همکاری در فروش دیجی کالا بین 2 تا 20 درصد می باشد و بسته نوع و دسته بندی کالایی متفاوت است. 

معمولا کالاهای مرتبط با لوازم دیجیتال و موبایل کمترین میزان پورسانت، کالاهای مرتبط با لباس و پوشاک و مواد غذایی بیشترین میزان پورسانت و بقیه دسته بندی ها دارای پورسانتهای متوسط هستند.

روشها و ابزارهای مشارکت در فروش اینترنتی کالا

در دنیای ارتباطات امروز روشها و ابزارها برای بازاریابی اینترنتی بسیار گسترده هستند و در واقع هر کسی میتواند با خلاقیت خود توسط یک یا چند روش اقدام به مشارکت در فروش اینترنتی کالا نماید.

شاید وب سایت را بعنوان پایه و اساس شروع همکاری در فروش اینترنتی دانست ولی علاوه بر آن میتوان به روشهای دیگر نیز اشاره کرد:

  • همکاری در فروش محصولات در تلگرام
  • همکاری در فروش محصولات در اینستاگرام
  • همکاری در فروش از طریق ایمیل مارکتینگ
  • همکاری در فروش از طریق تبلیغات اینترنتی
  • همکاری در فروش از طریق sms
  • همکاری در فروش از طریق تولید ویدیو

البته همانطور که ذکر شد افراد میتوانند با خلاقیت خود اقدام به ابداع روشهای دیگری نیز نمایند.

آیا مشارکت در فروش سودده است؟

در حالت کلی از نظر نویسنده هر کاری میتواند سودده باشد به شرطی که درست و اصولی انجام داده شود و ذهنیت درستی در آن مورد داشت. 

مشارکت در فروش نیز می تواند بعنوان یک بیزنس پلن قوی مورد توجه قرار گیرد. در واقع می توان گفت برای کسانی که بخواهند وارد این حوزه شوند بهتر است در ابتدا با آموزش همکاری در فروش شروع کرده و این بیزنس پلن را بعنوان شغل دوم در نظر بگیرند و سپس با گسترش فعالیت و افزایش درآمد می توانند از آن بعنوان شغل اول نیز استفاده نمایند.

در ایران سایتها و شرکتهای متعددی هستند که از طریق بازاریابی مشارکتی یا همان افیلیت مارکتینگ سود های زیادی کسب می کنند و سایتهایی هستند که سود همکاری در فروش دیجی کالا برای آنها چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان است.

البته این موضوع به این مفهوم نیست که هرکسی میتواند در سیستم کسب درآمد از دیجی کالا سودهای کلان دریافت کند بلکه نیاز به آموزش صحیح و تلاش و پشتکار زیاد دارد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید