چگونه یک سایت راه اندازی کنیم

  • امید میرزایی
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • طراحی وب سایت
  • ۰

have-website-1

راه اندازی یک سایت این روزها تقریبا به یک مسئله همه گیر تبدیل شده و در واقع این سوال خیلی هاست که “چگونه یک سایت راه اندازی کنیم” شاید اگر به 10 سال قبل برگردیم هرگر افراد اینقدر تب و تاب حضور در فضای آنلاین را نداشتند اما پیشرفت تکنولوژی آن هم در زمینه وب و اینترنت سبک بازی را کاملا عوض کرد. تا چند سال قبل حتی شاید بزرگترین شرکتها نیز نیازی به طراحی وب سایت نمی دیدند ولی امروزه حتی میبینیم شرکتها قبل از به وجود آمدن به فکر راه اندازی وب سایت خود هستند ونه تنها شرکتها بلکه حتی امروز کسب وکارهای کوچک نیز شدیدا در راه اندازی وب سایت از یکدیگر پیشی میگرند و در این میان افزاد نیز سعی میکنند یک سایت شخصی داشته باشند. اما واقعا چرا حضور در اینترنت به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده و چه عواملی باعث شدند که امروز شما خواننده محترم به دنبال راه حلی برای این سوال باشید که چگونه یک سایت راه اندازی کنیم .
اگر بخواهیم به صورت اجمالی به این عوامل بپردازیم بایستی به رشد سریع کسب و کارها و همچنین افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت در سالهای اخیر در کشورمان  اشاره کنیم. اما از نظر من مهمترین عامل برای اینکه امروزه افراد و شرکتها سعی دارند هر چه سریعتر فعالیت خود را در اینترنت گسترش دهند افزایش ضریب نفوذ اینترنت در سالهای گذشته در کشورمان است. مثلا اینکه میگوییم ضریب نفوذ اینترنت در ایران بالای 45 میلیون نفر است حرف کمی نیست. و هر آدم عاقلی متوجه میشود در بازاری که 45 میلیون ایرانی در آن حضور دارند برای موفقیت هرچه بیشتر هزینه کنی  باز هم کم است. در واقع این مقدمه ای بود برای مقاله امروز و حال میخواهیم به این موضوع بپردازیم که واقعا چگونه میتوان یک سایت راه اندازی نمود.
این سوال در واقع از دو جنبه مورد توجه میگیرد . جنبه اول از دید فردی که خود به دنبال طراحی و راه اندازی یک سایت است و تمایل دارد روشهای طراحی وب سایت را آموزش ببیند و جنبه دوم از دید فردی است که تمایل دارد توسط شرکتهای مختلف طراحی وب اقدام به ایجاد سایت برای خود بنماید و به دنبال بهترین گزینه و بهترین شرکت طراحی وب می باشد. ما در این مقاله به جنبه آموزشی آن نمی پردازیم و سعی میکنم این مقاله را بیشتر از دید نفر دوم پیش ببرم.

چگونه یک سایت راه اندازی کنیم

جواب خود این سوال در واقع با یک سوال دیگر شروع میشود. سوال این است که دقیقا میخواهید چه میزان بودجه برای راه اندازی وب سایت خود صرف کنید. و باز برای جواب به این سوال باید ابتدا جواب سوال دیگری را بدهیم. در واقع اولین سوالی که باید جواب داده شود این که هدف شما از طراحی وب سایت چیست؟ آیا شما مدیر یک شرکت تجاری هستید که تمایل دارید فعالیت خود را در اینترنت نیز گسترش دهید؟ آیا شما یک مجموعه صنعتی هستید که تمایل دارید جهت معرفی محصولات و تولیدات خود وب سایت راه اندازی نمایید؟ آیا شما یک مدرس هستید و تمایل دارید تا از طریق اینترنت نیز دانشجویانی را پیدا کنید؟ آیا میخواهید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و یا آیا میخواهید یک سایت شخصی برای خود ایجاد کنید؟ جواب به این سوال در واقع اولین قدم برای شروع کار است. پس از مشخص شدن هدفتان از راه اندازی سایت به سوال قبلی برگرمیگردیم و اینکه تمایل دارید چقدر برای سایت خود هزینه کنید. دلیل اینکه من ابتدا خواستم هدفتان را از راه اندازی سایت مشخص کنید این است که بدون مشخص بودن هدف نمی توان واقعا بودجه معقولی در نظر گرفت. مثلا هزینه راه اندازی سایت یک مجموعه صنعتی با امکان فروش اینترنتی تولیدات آن مجموعه نسبت به راه اندازی یک سایت شخصی مطمئنا بیشتر است. بنابراین پس از مشخص کردن هدف خود بایستی بودجه خود را تعیین کنید. مثلا :
– هیچ بودجه ای در نظر ندارم و به دنبال سایت رایگان هستم.
– بین 200 تا 500 هزار تومان میتوانم هزینه کنم
– بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان میتوانم هزینه کنم
– هزینه اهمیتی ندارد
خوب پس از اینکه بودجه خود را مشخص نمودید بایستی در نظر داشته باشید سایت شما از نظر کیفی مطابق با بودجه ای که تعیین کرده اید خواهد بود. مثلا اینگونه نیست که شما نتوانید یک سایت رایگان ایجاد کنید و میتوانید بدون حتی 1000 تومان هزینه، سایت داشته باشید ولی نباید انتظار داشته باشید که یک سایت رایگان کیفیت یک سایت 1 میلیون تومانی را داشته باشد.

توضیحات کوتاه درباره راه اندازی سایت رایگان

در اینترنت سرویسهایی وجود دارند که این امکان را به شما میدهند یک سایتی در دامنه آنها راه اندازی نمایید. گاه برخی از این سرویسها کیفیت خوبی نیز دارند ولی اینگونه سرویسها هرچقدر هم خوب باشند مطمئنا معایبشان بیش از مزایایشان است. مثلا اینگونه سایتها همواره یک تبلیغ بنری در سایت شما قرار میدهند. و همچنین در اینگونه سایتها منابع اصلی در اختیار شما نیست و مثلا اگر روزی شرکت سرویس دهنده کلا سرویس دهی خود را قطع کند سایت شما برای همیشه از دست می رود. برای پیدا کردن اینگونه سایتها میتوانید در گوگل عبارتهایی مانند “راه اندازی سایت رایگان” را جستجو کنید.
اما برای شما که میخواهید هزینه ای برای راه اندازی سایت خود صرف کنید یک سوال مهم دیگر پیش می آید: طراحی سایت خود را به چه شرکتی بسپارم و یا بهترین شرکت طراحی سایت کدام است. مسئله مهمی که اینجا مطرح میشود موضوع هزینه شرکتها است. توجه داشته باشید که الزاما هر شرکتی قیمت بالایی برای طراحی سایت بدهد دلیل بر کیفیت بالای آن نسبت به شرکتی با قیمت پایین نیست. مثلا ممکن است برای سایت شما شرکتی 3 میلیون تومان قیمت بدهد ویک شرکت دیگر 1 میلیون تومان اما ممکن است کار شرکت یک میلیونی بهتر از 3 میلیونی باشد. پس از کجا باید تفاوت اینها را تشخیص داد؟

have-website-2

نحوه تشخیص کیفیت شرکت های طراحی وب

برای پاسخ به این سوال که چگونه یک سایت راه اندازی کنیم بایستی سوال دیگری مطرح کنم که چگونه یک شرکت طراحی وب خوب پیدا کنیم؟ یکی از مهمترین عوامل در تشخیص کیفیت کار شرکتهای طراحی وب نمونه کارها یا پرتفولیوهای این شرکتهاست. اولین کاری که در مواجه شدن با یک شرکت طراحی وب باید انجام دهید این است که لینک صفحه نمونه کارهای طراحی وب شرکت را پیدا کنید و وارد آن صفحه شوید. سعی کنید نمونه کارها را بدقت بررسی کنید. آیا نمونه کارها باب میل شما است یا نه؟ معمولا شرکتهای طراحی وب در صفحه نمونه کارها تمام کارهای خود را قرار نمی دهند و سعی میکنند بهترین نمونه هایشان را قرار دهند. بنابراین بایستی ببینید آیا بهترین نمونه کارهای آن شرکت را می پسندید؟
یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که اینجا مطرح میشود بحث کیفیت خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکتهاست. مثلا ممکن است شرکتی نمونه کارهای خوبی هم دارد ولی پس از قرارداد مشکلاتی مانند دیر تحویل دادن کار و یا عدم پشتیبانی مناسب و … بوجود آورد. برای حل این مشکل دو راه را پیشنهاد میکنم. راه اول اینکه قبل از اینکه سفارش طراحی خود را بدهید با شرکت تماس بگیرید و آنها را به چالش بکشید تا نحوه پاسخ دهی آنها را متوجه شوید. سپس یک ایمیل به شرکت مورد نظر بفرستید و یا مثلا فرم تماس با ما را در صفحه مورد نظر پر کنید و منتظر جواب باشید. ببینید آیا شرکت در طی چند ساعت آینده جواب شما را می دهد و یا جواب دادن به شما را به 48 ساعت بعد موکول می کنند!

همچنین مورد دیگری که اینجا میتوانید از آن استفاده کنید میزان رضایت مشتریان هر شرکت است. برای این منظور کافیست دوباره به صفحه نمونه کارهای طراحی وب وارد شده و یکی یکی وارد سایتهای طراحی شده توسط این شرکت بشوید. سپس از صفحه تماس با ما در سایتهای طراحی شده از صاحب سایت درخواست کنید که درباره نوع سرورس دهی و خدمات شرکت مورد نظر اطلاعاتی به شما بدهد. فکر می کنم اگر یک درخواست خوب و منطقی بنویسید حداقل 50 درصد از صاحبان سایتها نظر خود را درباره شرکت مورد نظر به شما ایمیل کنند.

بنابراین توسط این روشهای میتوان به کیفیت خدمات شرکت طراحی وب پی برد.

هر چند که در مورد پاسخ به سوال چگونه یک سایت راه اندازی کنیم میتوان مقاله ای بسیار طولانی تر نوشت و جزئیات را بیشتر توضیح داد ولی برای اینکه این مقاله خسته کننده نشود در اینجا این مقاله را تمام می کنم و سعی میکنم در مقالات آینده درباره این موضوع راهنمایی های بیشتری نمایم.

امیدوارم شما خواننده عزیز توانسته باشید تا حدی به پاسخ سوال خود رسیده باشید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید