انواع محتوا + معرفی مهمترین انواع محتوا

  • تیم تحریریه
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

انواع محتوا

برای معرفی ابعاد مختلف کسب و کارتان به مخاطبان، نیاز به تولید انواع محتوا دارید تا بتوانید در زمان درست از آنها استفاده کنید. شناخت درست انواع محتوا و بکارگیری آن در زمان و فضای مناسب می تواند ابعاد کسب و کار شما را به درستی معرفی کند. و در واقع می توانید با توجه به ظرفیت های کسب و کارتان به مخاطبانتان اطلاعات مختلفی از محصولات، خدمات، ارائه راه کارهای مفید برای حل مشکلات آن صنعت و … بدهید تا بتوانند در صورت نیاز از آن ها استفاده کنند. در این مقاله با مهمترین انواع محتوایی که می توانید در ابعاد مختلف کسب و کارتان از آن ها استفاده کنید، آشنا خواهید شد. ضمنا پیشنهاد می کنیم که اگر با تولید محتوا آشنایی کمی دارید، مقاله تولید محتوا چیست را برای آشنایی با تولید محتوا و اهمیت تولید محتوا مطالعه کنید.

انواع محتوا کدام است؟

انواع محتوا

پست های بلاگ، تحقیقات دست اول، پست در شبکه های اجتماعی، سوال و جواب، وایت پیپر، انواع لیست ها، مصاحبه، مشخصات محصول، اخبار، کتاب، ، تمپلیت، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک، دیاگرام، ایمیل، دوره، تبلیغات محصول، ویدیو، تصاویر، پادکست، ارائه ها، وبینار، ایمیل، پرسش و پاسخ های متداول و … همه از انواع محتوایی است که می توانید در موارد مختلف کسب و کارتان استفاده کنید.

برخی از این محتواها مانند ویدیو هیچ نوشته ای را شامل نمی شوند و برخی دیگر مانند برخی از مقالات (که شامل ویدیو، عکس و … است) می تواند ترکیبی از انواع محتواها را دارا باشد. به عنوان مثال اکثر افرادی که پست های بلاگ می نویسند، در آن گاهی از اینفوگرافیک، پادکست، ویدیو و تصاویر هم برای انتقال مفید تر مطلب استفاده می کنند. نکته ی دیگر این است که هر کدام از این انواع محتواها، مزایا و معایبی دارد. به عنوان مثال با ویدیو به سرعت می تواند به اشتراک گذاشته شود، اما ایجاد آن می تواند وقت گیر و هزینه بر باشد.

بکارگیری انواع محتوا با توجه به ظرفیت کسب و کار شما و مفید بودن برای مخاطبان تعیین می شود اما بطور کلی محتوای نوشتاری بیشترین استفاده را در میان آن ها دارد. در میان همه انواع محتواها، پست های بلاگ، ویدیو، پادکست، تصاویر و اینفوگرافیک معمولا بیشتر بکار برده می شود و البته شناخت بقیه انواع آن و استفاده درست از آن ها ضروری است. در ادامه به معرفی مهمترین انواع محتوایی که می توانید برای اهداف مختلف از آن ها استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد.

پست های بلاگ

پست های بلاگ

کاربران وب سایت کسب و کار شما می خواهند از تجربه هایی که شما در کسب و کار خود دارید اطلاع پیدا کنند و همچنین به دنبال راه حل هایی برای حل مشکلاتشان هستند. شما با پست های بلاگ می توانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال اگر کارخانه ای دارید و محصولی تولید می کنید، می توانید در مورد فرایند تولید آن و انواع مشکلات و موانع و راه حل های مفید، در قالب پست های بلاگ در وب سایتتان بنویسید تا کاربران در صورت نیاز بتوانند از آن ها استفاده کنند. دامنه پست های بلاگ بسیار وسیع است و از آموزش موارد مختلف تا ارائه لیست های قیمت و معرفی محصول و … می تواند با استفاده از آن ایجاد شود.

پست های بلاگ از نظر سبک، بسیار شبیه مقالاتی هستند که در حوزه های مختلف نوشته می شوند البته تفاوت های مهمی دارند. عمده ترین تفاوت آن ها این است که مقالات یا تحقیقات دست اول، در فضایی چاپ می شوند و اعتبار علمی آن ها تایید می شود اما پست های بلاگ در وب سایت شخصی کسب و کار چاپ می شود و نظارتی از نظر اینکه کاملا علمی باشند وجود ندارد.

اگر در زمینه کسب و کار خود اطلاعات کافی داشته باشید و همچنین به اصول تولید محتوا آشنا باشید، پست های بلاگ نسبتا راحت ایجاد می شوند و می توانند هر نوع اطلاعاتی را در ابعاد مختلف کسب و کارتان برای مخاطبان شما فراهم کنند. به عنوان مثال انواع محتواهایی که در مورد چیستی یک چیز است، در مورد چگونگی انجام یک کار است، ارائه یک روش جدید است و … همه می توانند با استفاده از این نوع محتوا ایجاد شوند.

تحقیقات دست اول

تحقیقات دست اول یکی دیگر از انواع محتوایی است که به دلیل موثق بودن و تایید شدن آن توسط فضاهای مربوطه، می تواند بسیار به اشتراک گذاشته شود. تحقیقات دست اول به دلیل اعتبار علمی ای که دارند، می توانند منبع مطالب مختلفی قرار بگیرند و سایت های دیگر می توانند به آن ها رفرنس بدهند. این نوع تحقیقات معمولا توسط دانشمندان و متخصصان آن حوزه در موضوعات مختلفی انجام می گیرند که البته کاری زمان بر و گاهی پر هزینه خواهد بود.

ویدیو

محتوای ویدیو

محتواهای ویدیویی یکی از دیگر از محتواهایی هستند که به دلایل مزایای آن، اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. تقریبا همه گروه های سنی به دیدن محتوای ویدیویی علاقه دارند و در واقع محتوای ویدیویی با وجود زمان بر بودن و پر هزینه بودن، در صورتی که ویدیو مفید و درستی ایجاد شوند، کاربران زیادی آن را تماشا می کنند. محتواهای ویدیویی برای ابعاد مختلف کسب و کار از معرفی خدمات و محصولات تا آموزش موارد مختلف می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. توجه داشته باشید که نوشتن کپشن برای ویدیو می تواند برای افراد مفید باشد.

پادکست

پادکست

تعداد افرادی که به پادکست گوش می کنند، در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است. بنابراین می توانید از این فرمت محتوا در جای مناسب استفاده کنید. پادکست در هر موضوعی تولید می شوند و در واقع یک فایل صوتی هستند که می توانند برای مخاطبانی که وقت کافی برای محتوای متنی را ندارند و یا بیشتر فایل صوتی گوش می کنند، مفید باشند.

تصاویر

محتوای تصویری

یک تصویر بهتر از هزار کلمه است و در واقع زمانیکه به درستی به کار برده شود، می تواند به انتقال مطلب بسیار کمک کند. اگرچه استفاده از محتوای متنی بسیار مهم و ضروری است، اما برای تکمیل و اثر بخشی بیشتر آن می توان از تصاویر مرتبط نیز استفاده کرد. البته به تنهایی هم می توان از آن ها به عنوان یک نوع محتوا استفاده کرد اما معمولا در پست های بلاگ و … بکار می روند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک

آیا می دانستید که اینفوگرافیک یکی از انواع محتواهایی است که به صورت زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. با اینفوگرافیک می توانید اطلاعات پیچیده و زیاد را به قطعات کوچک و مهم بشکانید. اینوگرافیک در عین حال که باید اطلاعات درست و صادقانه ای به همراه خود داشته باشد، باید ساده و معنی دار باشد. از اینفوگرافیک نمی توانید در همه جا استفاده کنید، اما انتخاب زمان و نمودار مناسب می تواند این قالب محتوا را بسیار با ارزش کند.

مطالعه موردی (case study)

محتوای مطالعه موردی

مطالعات موردی نیز یکی از موثرترین انواع محتوا محسوب می شوند. مطالعه موردی در واقع توصیفی است که به صورت واقعی مشتریان شما در مورد استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما می نویسند. مطالعه موردی یک نوع محتوا است که معمولا از مصاحبه با یک مشتری یا چند مشتری که نظراتشان را در مورد کسب و کار شما گفته اند، بدست می آید و افراد دیگر با خواندن آن ها به کیفیت محصولات و خدمات شما پی می برند و بنابراین بسیار مهم است که به صورت صادقانه هم مزایا هم معایب شما از نظر مشتری آورده شود. عمدتا از مطالعه موردی به عنوان داستان مشتری یاد می شود.

وایت پیپر

وایت پیپر

وایت پیپر اغلب در قالب چند صفحه با هدف توصیف خدمات و محصولات شما است و کاربران با خواندن آن می توانند تصمیم بگیرند که محصولات و خدمات شما در راستای نیازی که دارند هست یا خیر.

کتاب های الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی در هر زمینه ای از کسب و کار شما می توانند ایجاد شوند. عمدتا برای آموزش موارد مختلف کسب و کار و روش های حل مشکلات مختلف آن صنعت و کسب و کار ایجاد می شوند.

لید مگنت (lead magnet)

لید مگنت یکی دیگر از انواع محتواهایی است که امروزه زیاد از آن استفاده می شود. در واقع زمانی که کاربران در بخش های مختلف وب سایت شما هستند، فرم هایی را به صورت پیشنهادی در برابر آن ها ظاهر می کنید تا در ازای وارد کردن اطلاعاتی، محتواهای رایگانی را دریافت کنند. به عنوان مثال در ازای دریفات ایمیل، یک کتاب آموزشی رایگان دریافت می کنند و …

دقت داشته باشید که این کار فقط در صورتی که واقعا کاربران به آن محتوا نیاز داشته باشند و محتوای پیشنهادی به صورت صادقانه و درست باشد و کاربران از آن رضایت داشته باشند، می تواند مفید باشد. برای آشنایی بیشتر با لید مگنت و نحوه ایجاد آن می توانید مقاله لید مگنت چیست را مطالعه کنید.

وبینار

وبینار

وبینارها (سمینارهایی هستند که به صورت آنلاین برگزار می شوند) نوع دیگری از محتوا هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید. وبینارها معمولا آموزش موارد مختلف کسب و کار یا معرفی آن است که در یک جلسه ارائه به همراه پرسش و پاسخ برگزار می شود.

اسلایدهای ارائه

شما می توانید با استفاده از این نوع محتوا، نکات مهم وبینارهای مختلف، جلسات مختلف و … که برگزار کردید و برای مخاطبان مفید بوده را در اختیار کاربران دیگر بگذارید. حتی در صورتی که نیاز است می توانید پست های بلاگ خود را به این فرمت در بیاورید و ارائه دهید.

طرح سوالات کوتاه و نظر سنجی

طرح سوالات کوتاه یا کوییز و نظر سنجی کردن از مخاطبان یکی دیگر از انواع محتواهایی است که می توانید از آن ها استفاده کنید تا کیفیت و موارد مختلف کسب و کار خود را ارزیابی کنید و آن ها را بهبود دهید.

چک لیست ها

یکی از انواع محتواهایی که بسیار محبوب است، چک لیست ها هستند. این نوع محتوا، که شامل مهمترین آیتم های آن موضوع است، در پروژه ها برای مدیریت زمان و نظم بکار برده می شود. در واقع چک لیست ها فهرستی از نکات، سوال ها، فعالیت های مهم، و … است که یک کار بزرگ را به قطعات کوچکتری تبدیل می کند و جزییات آن فراموش نمی شود.

خبر نامه های ایمیلی

خبرنامه های ایمیلی

خبرنامه ها به محتوایی گفته می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی مانند سازمان‌ها، موسسات، خبرگزاری‌ها و غیره به صورت منظم و مداوم برای مشترکین خود ارسال می‌کنند. خبرنامه های ایمیلی معمولاً گزارش، مقاله، یا پست‌های وبلاگ یا وب‌سایت است که برای مشترکین از طریق ایمیل ارسال می‌شود.

پرسش و پاسخ سوالات پرتکرار

معمولا در پست های بلاگ یکی از محتواهایی که می تواند به مخاطب کمک کند، بخشی به عنوان پرسش و پاسخ سوالات که معمولا این سوالات به صورت متداول توسط افراد مختلف پرسیده می شوند، است. با استفاده از سوالات و پاسخ های درست به آن ها می توانید به مخاطب در یافتن سریع اطلاعات مورد نظر کمک کنید.

نتیجه گیری :

در این مقاله به انواع محتواهایی که می توانید در ابعاد مختلف کسب و کارتان برای اهداف مختلف استفاده کنید، اشاره کردیم. با شناخت درست آن ها و بکارگیری درست و صادقانه آن ها، می توانید خدمات و محصولات و … کسب و کارتان را به درستی معرفی کنید و کاربران نیز با مشاهده آن ها می توانند به درستی تصمیم به استفاده از آن ها بگیرند. امیدواریم با ایجاد درست و صادقانه انواع محتوا، در کسب و کار خود بتوانید بهتر عمل کنید.

انواع محتوا کدام است؟

پست های بلاگ، مقالات، پست در شبکه های اجتماعی، تحقیقات دست اول، سوال و جواب، وایت پیپر، انواع لیست ها، مصاحبه، مشخصات محصول، اخبار، کتاب، ، تمپلیت، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک، دیاگرام، ایمیل، دوره، تبلیغات محصول، ویدیو، تصاویر، پادکست، ارائه ها، وبینار، ایمیل و … همه از انواع محتوایی است که می توانید در موارد مختلف کسب و کارتان استفاده کنید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید