تاثیر قطعی اینترنت بر سئو سایت چیست؟

  • امید میرزایی
  • ۸ آبان ۱۴۰۱
  • کسب و کار اینترنتی
  • ۰

قطعی مداوم اینترنت تاثیرات بسیار مخربی بر کسب و کار های موجود در بستر اینترنت و سایر مشاغل مرتبط با آنها گذاشته است. هرچند اینگونه مشکلات حتی اگر به زودی هم برطرف گردد اما تاثیرات مخرب آن ممکن است مدتها برجای بماند.

یکی از مهمترین و بزرگترین تاثیرات اینگونه اقدامات کاهش دسترسی مردم به فضای دیجیتال و در نتیجه کاهش فروش اینترنتی فروشگاهها است که خود ضرر اقتصادی زیادی بر صدها هزار کسب و کار زده است.

علاوه بر این، اینگونه اختلالات اینترنتی متاسفانه باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در مشاغل مجازی و اینترنتی و همچنین کاهش اقبال عمومی و کسب و کارهای سنتی به فضای دیجیتال خواهد شد و در نتیجه این موضوع در دراز مدت از سرعت رشد و پویایی این فضا خواهد کاست.

با این حال در این مقاله قصد پرداختن به ضررهای اقتصادی اختلالات اینترنت نداشته و صرفا از دیدگاه سئو به مسئله قطعی اینترنت می پردازیم.

در برخی مواقع با مشکلات و اختلالات اینترنت کسب و کار جایگاه خود را از دست میدهد و مشکل بزرگتر از سر گرفتن رقابت برای کسب مجدد رتبه ی برتر در موتور جست و جوی گوگل است.

قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت چیست

مباحث مرتبط با سئو بسیار پیچیده بوده و دائما دستخوش تغییرات می شوند. یکی از مواردی که از نظر گوگل اهمیت بالایی دارد دسترسی مداوم یک وب سایت است.

قطعی اینترنت اگر به گونه ای باشد که حتی گوگل هم نتواند به سایت دسترسی داشته باشد مشکل بسیار بزرگ است (این موضوع زمانی بوجود می آید که سایت در سرورهای داخل ایران باشد و پهنای باند ورودی به کشور مسدود شود که خوشبختانه قطعی های اخیر اینگونه نبوده است).

این موضوع ممکن است فرایند ایندکس گوگل را دچار مشکل نماید که ممکن است بازگردندان دوباره سایت به چرخه ایندکس مداوم برای کسب و کار زمانبر باشد. و با عدم دسترسی دائمی گوگل به سایت احتمال دی ایندکس شدن سایت و مشکلات جبران ناپذیری برای کسب و کار بوجود می آید و در نتیجه این موضوع به منزله از دست رفتن کسب و کار خواهد شد.

آیا تاثیرات قطعی اینترنت در تمامی سایت ها به صورت یکسان است

در اینجا لازم است به موضوع مکان سرور سایت اشاره کنیم. برای هاستینگ سایت های ایرانی دو حالت وجود دارد. سرور داخل ایران و سرور خارج از ایران.

معمولا اگر سرور سایت داخل ایران باشد و گوگل هم به سایت دسترسی داشته باشد بنابراین قطع و وصلی اینترنت بر سئو سایت تاثیر نمی گذارد. ولی اگر سرور سایت خارج از ایران باشد و دسترسی به سرورهای خارجی در اثر اختلالات اینترنت وجود داشته باشد (که این مورد بارها در قطعی های اخیر مشاهده شد) ممکن است کاربران با ای پی ایران نتوانند وارد سایت شما بشوند و در صورت تکرار زیاد این موضوع گوگل متوجه این موضوع شده و کم کم رتبه سایت را کاهش میدهد.

پس آیا راه حل این است که از سرورهای داخلی استفاده کنیم؟

 پاسخ ساده شاید بله باشد ولی سرورهای ایرانی هم در بسیاری مواقع نسبت به سرورهای خارجی کیفیت پایینتر و پایداری کمتری دارند.

بنابراین برای این مورد دو گزینه پیش رو داریم:

  • اگر سرور سایت شما در خارج از ایران است شاید بهترین حالت این است که در کنار سرور خارجی از یک CDN استفاده کنید.
  • از یک هاست با سرور ایرانی باکیفیت و خوب استفاده نمایید.

مشکل دسترسی برخی افزونه ها به سایت های خارجی

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان قطعی اینترنت بوجود می آید مشکل عدم دسترسی برخی افزونه ها به منبع اصلی آنها می باشد. اگر سایت شما وردپرس باشد معمولا برخی افزونه ها برای کارکرد صحیح باید دائما با منبع و سایت اصلی خود در ارتباط باشند و داده رد و بدل کنند. در صورت اختلال اینترنت خروجی از کشور و عدم ارتباط این افزونه ها با سرور اصلی سایتشان این موضوع باعث کندی لود صفحات می شود، بطوریکه گاه ممکن است لود شدن یک صفحه حتی یکی دو دقیقه بطول بیانجامد و این موضوع حتما میتواند در سئو سایت وردپرسی شما تاثیر منفی برجای گذارد.

اگر اخیرا سایت شما نسبت به قبل خیلی دیر لود می شود و آیکون لودینگ مرورگر ثانیه ها و دقیقه ها در حال چرخش است احتمال دارد مشکل از اینگونه افزونه ها باشد.

راه حل این مشکل این است که اینگونه افزونه ها را پیدا کنید و آنها را غیر فعال کنید و یا افزونه های جایگزینی پیدا کنید که به مشکل برنخورند.

مشکل صفحات سنگین سایت

این موضوع مستقیما به قطعی اینترنت مربوط نیست. با قطعی های مداوم ما شاهد کاهش سرعت اینترنت ثابت و بویژه اینترنت دیتای گوشی های موبایل نیز شده ایم. کاهش سرعت اینترنت باعث خواهد شد تا سایتها نسبت به شرایط عادی با سرعت پایینتری برای کاربران باز شوند. این مورد در صفحات استاندارد و معمولی مشکلی ندارد ولی مشکل زمانی پیش می آید که صفحات سایت شما سنگین باشند.

در این صورت صفحات سایت شما بسیار دیرتر لود خواهد شد، بنابراین کاربران یا بدون بازدید از سایت شما خارج شده و وارد سایت رقیب خواهند شد و یا باید ثانیه های طولانی را برای دیدن صفحات سایت شما منتظر بمانند. این موضوع باعث کاهش تجربه کاربری خواهد شد.

با این اتفاق گوگل کم کم متوجه خروج های کاربران از سایت شما شده و در نتیجه بدلیل تجربه کاربری ضعیف، کم کم نرخ کلیک سایت شما را کاهش داده و سایت شما را به رتبه های های پایینتر خواهد برد.

راه حل صفحات سنگین چیست؟

اگر سایت شما هم دارای صفحات سنگینی باشد حتما باید این صفحات را بررسی و بهینه سازی نمایید. صفحات سنگین معمولا صفحاتی هستند که فایلهای CSS و JS بیشتری در آنها بکار رفته باشد و همچنین دارای تصاویر زیاد یا حجیم باشند.

بنابراین سعی کنید در این صفحات فایلهای منابع را کاهش دهید و همچنین برخی تصاویر را حذف کنید و یا حجم و سایز تصاویر را کاهش دهید تا حجم کلی صفحه کاهش یابد. اگر بتوانید حجم صفحه را به زیر 1 مگابایت برسانید بسیار خوب است ولی در نهایت سعی کنید حجم صفحه بالای 2 مگابایت نباشد.

سایز صفحه در سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی کردیم با پاسخ به پرسش، قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت چیست، اهمیت بیش از پیش سئو را نشان دهیم. قطعی اینترنت می تواند تاثیرات منفی فراوانی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت به همراه داشته باشد. با این حال حتی در شرایط اختلال اینترنتی نیز نباید استراتژی سئو سایت خود را رها کنید؛ بلکه باید بیش از پیش خود را برای مواجه با چنین شرایطی آماده کنید. توجه داشته باشید که سئو سایت و بهینه سازی آن امری زمان بر و دائمی است و با اتخاذ تصمیمات مناسب و به کارگیری استراتژی صحیح می توان در هر شرایطی به فعالیت و کسب و کار خود در سطح اینترنت ادامه داد.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید