استراتژی تولید محتوا چیست؛ گام های مهم تنظیم استراتژی تولید محتوا

  • تیم تحریریه
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰

استراتژی تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا یا استراتژی محتوا یکی از بحث هایی است که امروزه بیشتر راجع به آن صحبت می شود. شاید تا کنون مقالات مختلفی را در زمینه استراتژی تولید محتوا خوانده باشید ولی ممکن است مفهوم استراتژی تولید محتوا را به خوبی درک نکرده باشید. در این مقاله می خواهیم یک تعریف کلی از استراتژی تولید محتوا ارائه کنیم، به اهمیت استراتژی تولید محتوا اشاره کنیم و نحوه ی تنظیم یک استراتژی تولید محتوای مناسب را شرح دهیم.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا چیست

استراتژی تولید محتوا، روشی است که در آن به ارائه محتوا واقعی متناسب با ظرفیت های واقعی کسب و کار با اهدافی نظیر معرفی کسب و کار، فروش خدمات، فروش محصولات، ارائه راه کارهای کاربردی در جهت حل مشکلات، پاسخ به مسائل روز آن کسب و کار و… برای جامعه مخاطب می پردازد.

چرا به یک استراتژی تولید محتوا نیاز دارید؟

استراتژی محتوا، برای شما یک برنامه کامل ایجاد می کند که می توانید با انجام درست آن، ابعاد مختلف کسب و کارتان را بهتر و سریع تر به مخاطبان معرفی کنید.

نحوه تنظیم استراتژی تولید محتوا

ایجاد استراتژی محتوا

در تنظیم استراتژی محتوا موارد مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی مناسب کمک کند. در ادامه این مقاله به مهمترین مواردی که در تنظیم استراتژی محتوا بهتر است به آن ها توجه داشته باشیم، اشاره می کنیم که عبارت اند از:

تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از کارهایی که در تعیین استراتژی محتوا باید به آن توجه کنید تحقیق کلمات کلیدی است. تحقیق کلمات کلیدی خودش فرایندی است که در انتهای آن، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان که می خواهید در آنها رتبه بگیرید بدست می آید. در واقع با تحقیق کلمات کلیدی می توانید بفهمید مخاطبان کسب و کار شما به دنبال چه چیزی هستند، رقیبانتان در آن کلمات کلیدی چه وضعیتی دارند و به گپ هایی که در پتانسیل های کسب و کار شما وجود دارد اما به آنها توجه نکرده اید پی می برید. به طور خلاصه در این فرآیند، با در نظر گرفتن اهداف کسب و کار و تحلیل رقبا و …. لیستی از کلمات کلیدی که برای آنها رتبه ای در نتایج موتورهای جستجو می خواهید بدست آورید، بدست می آید. و در واقع باید یک تحقیق جامعی انجام دهید تا متناسب با ظرفیت های کسب و کارتان، عباراتی که افراد برای یافتن آن صفحات سرچ می کنند را پیدا کنید.

ابزارهای مختلف رایگان و پولی زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال می توانید از kwfinder و keywordtool استفاده کنید.

تعیین نوع محتوا

انواع محتوا

بعد از اینکه تحقیق کلمات کلیدی انجام دادید، یکی دیگر از کارهایی که در استراتژی محتوا باید در نظر بگیرید، مشخص کردن نوع محتوا است. انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که در بخش های مختلف کسب و کارتان می توانید از آنها استفاده کنید.

پست های بلاگ، مقالات، پست در شبکه های اجتماعی، تحقیقات دست اول، سوال و جواب، وایت پیپر، انواع لیست ها، مصاحبه، مشخصات محصول، اخبار، کتاب، ، تمپلیت، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک، دیاگرام، ایمیل، دوره، تبلیغات محصول، ویدیو، تصاویر، پادکست، ارائه ها، وبینار، ایمیل  و … همه از انواع محتوایی است که می توانید استفاده کنید.

یک مورد دیگر که بهتر است به آن توجه کنید این است که سعی کنید بسته به جایگاه مخاطبانتان محتواهای مختلفی در مواقع مختلف تولید کنید. مثلا برای مخاطبانی که آگاهی از کسب و کار شما ندارند می توانید مقالات و پست هایی که این آگاهی را بوجود می آورند ایجاد کنید. یا مثلا برای مخاطبانی که به بخش خرید وب سایت شما وارد می شوند اطلاعات مناسبی بگذارید تا در صورت مطابق بودن با نیازهایشان این خرید را انجام دهند. یا اگر مثلا شرکتی هستید که خدمات پس از فروش دارید بعد از خرید مشتری اطلاعات لازم در مورد نحوه استفاده از خدمات پس از فروش و… را به مشتری اعلام کنید. در پایان این مرحله نوع محتوایی که بهتر است در هر قسمت داشته باشید را پیدا می کنید.

انتخاب رسانه مناسب

انتخاب رسانه در استراتژی محتوا

بعد از آنکه نوع محتوای خود را تعیین کردید، در این مرحله به انتخاب رسانه های مناسب جهت نشر آنها باید بپردازید. شما رسانه های مختلفی را برای ارائه محتواهای خودتان به مخاطبان دارید. سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی، و… همه و همه رسانه های مختلفی هستند که شما می توانید با توجه به نوع محتوا، مخاطب و… از آنها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اهمیت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است و با توجه به کسب و کار و مخاطبان بهتر است از آن ها استفاده کنید. در شبکه های اجتماعی مختلف انواع محتوایی که استفاده می کنید مهم است مثلا در فیس بوک علاوه بر محتوای بلاگ و… می توانید انواع ویدیو، تبلیغات محصول و… را به اشتراک بگذارید.

ایجاد محتوا و انتشار محتوا

تقویم محتوا

بعد از آنکه نوع محتوا و رسانه مشخص شد، نوبت به ایجاد محتوا (یا در همین لحظه یا در آینده) و انتشار آن می رسد. برای هر چه بهتر انجام شدن آن می توانید از یک تقویم محتوایی استفاده کنید که در آن مشخص می کنید که چه زمانی چه نوع محتوایی در چه رسانه ای قرار بگیرد و در واقع می توانید به صورت یکپارچه به مدیریت محتواها در زمان های مختلف بپردازید.

به عنوان مثال محتوایی نوشته اید یا می خواهید بنویسید که هدف از آن فقط معرفی کسب و کار و برند شما است. بنابراین مهم است که بدانید چه نوع محتوایی را در چه رسانه ای استفاده کنید که بازخورد مناسبی داشته باشید. برای ایجاد یک تقویم محتوای مناسب، مقاله تقویم محتوا چیست را مطالعه کنید.

نتیجه گیری :

استراتژی تولید محتوا می تواند با ایجاد یک برنامه مناسب به بهبود کسب و کار شما کمک کند. اگر چه تعیین استراتژی محتوای مناسب برای هر کسب و کاری زمانبر است، در صورت استفاده از آن می توانید بسیار در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. امیدواریم با بکارگیری درست استراتژی محتوا در کنار دیگر موارد بتوانید در کسب و کار خود رشد کنید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا، روشی است که در آن به ارائه محتوا واقعی متناسب با ظرفیت های واقعی کسب و کار با اهدافی نظیر معرفی کسب و کار، فروش خدمات، فروش محصولات، ارائه راه کارهای کاربردی در جهت حل مشکلات، پاسخ به مسائل روز آن کسب و کار و... برای جامعه مخاطب می پردازد.

چرا به یک استراتژی تولید محتوا نیاز دارید؟

استراتژی محتوا، برای شما یک برنامه کامل ایجاد می کند که می توانید با انجام درست آن، ابعاد مختلف کسب و کارتان را بهتر و سریع تر به مخاطبان معرفی کنید.

چگونه یک استراتژی تولید محتوا ایجاد کنیم؟

در تنظیم استراتژی محتوا موارد مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی مناسب کمک کند که عبارت اند از: تعیین هدف در موارد مختلف کسب و کارتان، برای چه کسی محتوا را می نویسید، تحقیق کلمات کلیدی، تعیین نوع محتوا، انتشار محتوا و...

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید