تاثیر فرهنگ بومی در طراحی UX تجربه کاربری (User Experience)

  • امید میرزایی
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
  • مقالات طراحی وب
  • ۰

culture-and-ux-design

بیش از 3 میلیارد نفر در دنیا به اینترنت دسترسی دارند. این روند مثبت در ارتباطات جهانی بدین معنی است که طراحی برای تجربه وب جهانی توسط شرکتها به امری رایج تبدیل شده است و شرکتهای چند ملیتی نیز باید تجربه کاربری را در طراحی های خود برای ملیتهای مختلف مورد توجه قرار دهند. برای این کار طراحان ux به چیزی فراتر از کاربرد پذیری نیاز دارند. آنها باید یک تجربه کاربری میان فرهنگی را بوجود آورند.

مفهوم فرهنگ در نگاه اول کاملا ساده و جالب به نظر می رسد، چرا که همه ما یک درک نسبی از اینکه فرهنگ چیست داریم. ولی واقعا فرهنگ چیست؟ مشخصات فرهنگهای مختلف چیست و چگونه در تجربه کاربری بومی و طراحی UX برای هر منطقه ای تاثیر می گذارد؟

رابطه المانهای طراحی و فرهنگ

اگر شما یک طراح UX هستید، احتمالا از قبل می دانید که فرهنگ در شغل شما تاثیر گذار است و اگر نمیدانید، بهتر است این موضوع را قبول کنید. هر فرهنگی ارزشها و تاثیرات مختلفی بر روی المانهای طراحی برجای می گذارد، همانطوری که در جامعه این تاثیرات مختلف را به جای می گذارند.

در اینجا به چند المان طراحی اشاره میکنم که تا حد زیادی میتواند به واسطه درک فرهنگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

طراحی بصری (طراحی گرافیک)

برای اینکه کمی مسئله را ساده تر کنیم، طراحی بصری را به دو عنصر رنگ و نمادها (علائم یا symbol ) تقسیم میکنم. این دو عنصر طراحی معمولا به منظور بهبود تجربه کاربری مورد استفاده قرار میگیرند و هر دو تا حد زیادی درک فرهنگی کاربر را تحت تاثیر قرار میدهند.

فرهنگهای مختلف اهداف و معنای خود را با رنگهای خاص و علائم مختلف نشان میدهند. علائم اغلب بعنوان یک استعاره استفاده میشوند. اما رنگها تاثیر ویژه ای را در درک کاربران شما از عناصر مختلف UX می گذارند. بنابراین رنگها بسیار مهم هستند. هرچند شما شاید طراحی خود را بر اساس روانشناسی رنگها انجام دهید ولی فرهنگ کاربر شما ممکن است تعبیر متفاوتی از هدف طراح داشته باشد. این است که میگویند رنگها دارای ارزشهای فرهنگی خاصی هستند.

در اینجا برای شفاف تر شدن مسئله مثالی می زنم. بعنوان مثال هرچند که رنگ سفید در بسیاری از فرهنگهای غربی و همچنین در فرهنگ ایران نماد صلح و پاکی و طهارت است ولی در برخی فرهنگهای شرقی مانند چین و کره نماد عزاداری و غم و اندوه است و این ارزشهای فرهنگی در تصمیمات کاربران شما در استفاده از سایت تاثیر می گذارند.

عناصر طراحی گرافیک در تجربه کاربری به معنی آبجکت های مختلف برای فرهنگهای مختلف است. بنابراین وقتی برای یک منطقه ای با فرهنگ خاص طراحی UX انجام میدهید، ابتدا حتما تحقیق و مطالعه زیادی را در زمینه فرهنگها و تفاوتهای آن منطقه انجام دهید. با انجام اینکار نتیجه طراحی UXux شما در رساندن پیام سایت و یا ایده که در نظر دارید بسیار موثر تر خواهد بود.

(شاید این یکی از مهمترین دلایلی است که من معتقدم در طراحی UI و UX برای سایتهای ایرانی نباید سعی کنیم طرحمان خیلی شبیه سایتهای خارجی و یا نمونه های تم فارست و … باشد. چرا که تفاوتهای فرهنگی بین این مناطق کاملا مشهود است. )

بنابراین اگر بعنوان یک طراح UX پروژه ای را گرفته اید که در آن میخواهید برای یک شرکت چند ملیتی سایت طراحی کنید به فاکتورهای زیر توجه نمایید.

حتما بدانید و درک کنید که  رنگها و نماد ها در فرهنگهای مختلف تاثیر و گاه ارزشهای متفاوتی دارد. بنابراین لازم است حتما قبل از اجرای روند پروژه تحقیقات مناسبی در زمینه های فرهنگی آن منطقه داشته باشید.

درک نیازهای شناختی از کاربران باعث میشود هدف و طراحی خود را بر این اساس انجام دهید. ابعاد فرهنگی میتواند دیدگاه کاربران شما را تحت تاثیر قرار دهد و شاید با عدم شناخت درست به نتیجه دلخواه در طراحی UX نرسید.

بعنوان مثال بیایید به وبسایت فیلیپس نگاهی بیندازیم و ببینیم چگونه شمای گرافیکی و UX در سایت فیلیپس از شرق به غرب تغییر میکند.

این شمای سایت فیلیپس در چین است:

Philips-UX-Design-CN

تصویر زیر صفحه اول طراحی شده سایت فیلیپس برای کشور عربستان است:

Philips-UX-Design-KSA

حال به غرب می رویم و تصویر سایت فیلیپس را در کشور آمریکاست می بینیم:

Philips-UX-Design-USA

شما چه چیزی از تفاوت در طراحی UX این سه نمونه سایت محلی متوجه می شوید؟

بطور کلی این نوعِ طراحی و معرفی محتوا توسط شماست که میتواند بر اینکه هر کاربری با هر فرهنگی چه واکنشی نسبت به عناصر طراحی سایت نشان دهد تاثیر زیادی میگذارد. عناصری که در این مقاله درباره آنها بحث کردیم تنها عناصر موجود در این زمنیه نیستند، ولی برخی از مهمترین المانهایی هستند که در طراحی تجربه کاربری میان فرهنگی بایستی مورد توجه قرار گیرند.

با به دست آوردن بینش نسبت به ارزشهای فرهنگی کاربران هدف خود، شما بیشتر قادر به درک و پیش بینی واکنش آنها نسبت به عناصر و المانهای مختلف طراحی خواهید شد. ابعاد فرهنگی زیادی برای این موضوع وجود دارد که بتواند در نوع تصمیم گیری نهایی کاربران هدف شما تاثیر بگذارد. هر چند درباره اینکه حد و وسعت کدام بعد فرهنگی میتواند بیشترین تاثیر را در درک کاربر داشته باشد نمیتوان نظر قطعی داد ولی همین امر باعث میشود طراحی تجربه کاربری میان فرهنگی به امری بسیار چالش برانگیز تبدیل شود.

اگر شما نیز یک طراح UX هستد و میخواهید برای یک شرکت، سایت چند ملیتی یا اصطلاحا چند زبانه طراحی کنید، امیدوارم مطالب بالا توانسته باشد تاحدی شما را با اساس کار آشنا نماید.

اگر شما تجربه طراحی اینچنین سایتهایی دارید و درباره ابعاد مهم دیگری در طراحی UX میان فرهنگی اطلاعاتی دارید از طریق کامنت با ما نیز در ارتباط بگذارید.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید