سئو چیست؟ تعریف نوین سئو در سال 2022 و اقدامات لازم

  • امید میرزایی
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
  • سئو - بهینه سازی سایت
  • ۰
سئو چیست

شاید تاکنون، مقالات زیادی در مورد اینکه سئو سایت چیست و چقدر سئو اهمیت دارد خوانده اید.

در این مقاله می خواهیم شما را با مفاهیم اصلی سئو و همچنین مفاهیم متفاوت و نوین سئو و مواردی که با بکارگیری آنها می توانید بصورت عملی بر روی سئو سایت تاثیر مثبت داشته باشید آشنا کنیم.

تعریف سئو از نگاه سایت های معروف

قبل از پرداختن به اینکه سئو چیست، در این بخش ابتدا نگاهی به تعاریف چند سایت معروف سئو بیاندازیم.

سایت Moz

سایت Moz:

سئو عمل بالابردن کیفیت سایت و افزایش کمیت ورودی سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو است.

سایت الکسا

سایت الکسا:

سئو اصطلاحی است که به  اقداماتی که کسب و کارها برای دریافت ورودی ارگانیک در نتایج موتورهای جستجو برای سایتشان انجام می‌دهند، اشاره می کند.

سایت hubspot

سایت هاب‌اسپات:

سئو به تکنیک هایی که به سایت شما برای دریافت رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو کمک می کند، گفته می شود.

سئو چیست؟

تعریف کلاسیک سئو

سئو به تکنیک هایی اشاره می‌کند که در زمان های مختلف و با شیوه های مختلفی انجام می شود و انجام آن ها به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتواهای سایت شما را به کاربرانی که در جست و جوی همان محصولات، خدمات یا اطلاعات بوده اند، در نتایج بالای جستجو نمایش دهند. در نتیجه ی درست انجام این تکنیک ها، می توانید در جستجوی کلمات و عبارات کلیدی مختلف رتبه های بهتری را در صفحه نتایج موتورهای جستجو کسب کنید.

تعریف نوین سئو از دیدگاه امید میرزایی:

من سئو را از دو دیدگاه تعریف میکنم.

تعریف من از سئو از دیدگاه فنی:

سئو مجموعه اقداماتی است که درون سایت یا بیرون سایت جهت رقابت با رقبا انجام می‌شود تا بتوان مجموعه سایت را در عبارات مرتبط و موثر برای آن کسب و کار به رتبه های اول نتایج جستجوی سرچ انجین ها رساند. (در این تعریف دو نکته بسیار مهم وجود دارد. “رقابت با رقبا” و ” عبارات مرتبط و موثر برای کسب و کار” که در پایین توضیح خواهم داد)

در ادامه میخواهم تعریف متفاوتی از سئو ارائه دهم.

من تعریف دیگری از سئو نیز دارم که در واقع از دیدگاه فلسفی است و طی یکی دو سال اخیر به این دیدگاه رسیده ام:

تعریف من از سئو از دیدگاه فلسفی (یا دیدگاه نوین):

از نگاه امروزی من با تجربه طولانی در این بازار نمیتوان صرفا برای سئو یک تعریف یک پاراگرافی یک بعدی ارائه کرد. درک من از سئو امروز دارای ابعاد گوناگونی است. از نظر من پر بی راه نیست که اگر بگویم امروز حتی لحن صحبت کردن شما با مشتری پشت تلفن می‌تواند یک اقدام سئویی باشد. من امروز سئو را فراتر از چند خط کد و تعدادی محتوا و بک لینک می بینم. فکر می‌کنم هر اقدامی که به برندینگ شما کمک کند و باعث شود نام شما در ذهن کاربران بماند سئو است، مهم نیست این اقدام جزو موارد معمول سئو‌ باشد یا خیر. از نظر من امروز حتی یک قرار ملاقات حضوری با مشتری، یک SMS تبریک تولد، یک تماس پیگیری از کیفیت سفارش و یا حتی یک تبلیغ در روزنامه محلی هم با سئو مرتبط است، چون میتواند به برندینگ شما کمک کند و باعث ماندگاری نام شما در ذهن مشتری شود. پس از امروز حتی وقتی تلفن را جواب میدهید به این فکر کنید که در حال سئو سایت خود هستید.

تحلیل دیدگاه اول سئو

در دیدگاه و تعریف فنی که از سئو داشتم به دو نکته که از نظر من بسیار مهم است ولی خیلی از کارشناسان به آن اشاره نمی کنند پرداختم. نکته اول عبارت “رقابت با رقبا” است. من با این استعاره که سئو یک جنگ و مبارزه است موافقم ولی متاسفانه دریافته ام که بسیاری از افراد در این مبارزه حریف اشتباه را انتخاب کرده اند. حریف ما در مبارزه سئو، گوگل نیست بلکه رقبایی هستند که در صفحه اول نتایج قد علم کرده اند. بنابراین ما نباید به جنگ گوگل برویم، بلکه باید به سراغ نقاط ضعف و قوت رقبا برویم. در این مبارزه گوگل سعی می‌کند نقش یک داور بی طرف را داشته باشد.

مبارزه سئو

در واقع اگر عبارت کلیدی شما رقیبی نداشته باشد اصلا سئو معنی ندارد. همین امروز یک عبارت بی معنی و بی مفهوم که تا کنون در وب مطرح نشده است انتخاب کنید و یک مقاله یک پاراگرافی در سایت خود درباره آن بنویسید. طبیعی است که بدون هیچ تلاشی شما نفر اول نتایج جستجوی آن عبارت خواهید شد. از این رو است که تحلیل رقبا نکته بسیار مهم و کلیدی در سئو است.

نکته دوم تعریف فنی ” عبارات مرتبط و موثر برای کسب و کار” بود. متاسفانه در اینجا نیز یک برداشت اشتباه از دید کاربران عمومی وجود دارد. کاربران عمومی بر این باورند که هر کلمه کلیدی که برای سایت آنها بازدید بیاورد حتما باید جزو کلمات کلیدی آن سایت باشد و این یک دیدگاه کاملا اشتباه است. (البته این دیدگاه می‌تواند در سایتهایی مانند مجله های خبری و وبلاگی صحیح باشد، ولی در سایتهای کسب و کاری خیر )

باید توجه کرد که امروز سئو هزینه بر است و تمرکز بر روی کلماتی که به کسب و کار سود مادی نرسانند گاهی می‌تواند سوخت هزینه باشد.

بیایید فرض کنیم کلمه کلیدی A یک کلمه عمومی است که در ماه 5000 جستجو دارد و کلمه کلیدی B یک محصول یا سرویس خیلی خاص و تخصصی است که در ماه فقط 100 جستجو دارد و هزینه این محصول یا سرویس 10 میلیون تومان است.

اگر تمام 5000 جستجوی کلمه کلیدی A را بگیرید هیچ اتفاقی در سایت شما نمی افتد بغیر از اینکه کمی پهنای باند مصرف می شود و ممکن است کمی رتبه الکسا بالا رود. ولی اگر از 100 ورودی کلمه کلیدی B فقط 5 خرید صورت گیرد 50 میلیون تومان برای آن کسب و کار سود حاصل شده است.

از این رو تمرکز بر روی عبارات مرتبط و موثر برای کسب و کار نکته بسیار مهمی است و از نظر من نباید زمان و هزینه کسب و کار را برای دریافت بازدید از عبارات غیر موثر تلف کرد.

اهمیت سئو چیست؟

میزان جستجو از گوگل

گوگل داده های میزان جستجوی خود را به اشتراک نمی گذارد. با این حال ، تخمین زده می شود که گوگل در هر ثانیه تقریباً 63000 جستجو را پردازش می کند که به 5.6 میلیارد جستجو در روز و تقریباً 2 تریلیون جستجوی جهانی در سال تبدیل می شود. به طور متوسط هر فرد در روز بین سه تا چهار جستجو انجام می دهد. منبع

از آنجایی که استفاده از ابزارهای دیجیتال روز به روز در حال افزایش است و در هر ثانیه هزاران جستجو در موتورهای جستجو انجام می شود، از عمده ترین دلایل اهمیت سئو می توان به این مورد اشاره کرد که با استفاده از آن کسب و کارها سریع تر و راحت تر می توانند محصولات و خدمات خود را در نتایج بالای موتورهای جستجو ارائه دهند و از طرفی دیگر کاربرانی که به دنبال آن محصول یا خدمت هستند راحت تر و سهیل تر می توانند آن را بیابند و استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر کارخانه ای دارید در شهر تبریز که محصولی تولید می کنید که در راستای رفع نیاز یک صنعت است، می توانید با انجام تکنیک های سئو باعث شوید افرادی که روزانه به دنبال چنین محصولی هستند از سراسر ایران (و حتی جهان) بتوانند سریع تر و راحت تر به شما دسترسی داشته باشند و از محصول شما استفاده کنند، در صورتیکه در فضای آفلاین پروسه های بسیار پیچیده ای برای دستیابی به مشتری های هدفمند کل کشور نیاز بود.

سئو، میانبر دستیابی کسب و کارهای کوچک به جایگاه های بزرگ است

یکی از دلایل اهمیت سئو امکان رقابت کسب و کارهای کوچک با کسب و کارهای بزرگ است. معمولا این اتفاق در فضای آفلاین بسیار سخت است. ولی برای گوگل اهمیتی ندارد کارمندان شما 2 نفر هستند یا 200 نفر، دفتر کار شما 10 متر است یا 1000 متر. اگر خوب باشید، گوگل فارغ از کوچکی شرکت شما، کمک خواهد کرد تا در زمان کمتری به جایگاه رقبای بزرگ خود برسید.

چرا وقتی از موتور جستجو صحبت می‌کنیم غالبا منظورمان گوگل است؟

گوگل با انجام بیش از 90 درصد از کل جستجوها در سراسر جهان ، بدون شک بر سهم بازار جهانی موتورهای جستجو تسلط دارد.

میزان رقابت موتورهای جستجو

از ژوئن 2021 میزان 92.6 درصد از کل جستجوهای انجام شده در همه موتورهای جستجو از طریق غول اینترنت انجام شده است. به عبارت دیگر بیش از نه نفر از هر ده کاربر اینترنتی که به دنبال اطلاعات آنلاین هستند این کار را از طریق گوگل انجام می دهند.

در زیر به برخی از سوالاتی که ممکن است در زمینه سئو پیش آید پاسخ داده می‌شود.

استراتژی سئو چیست و چرا باید طراحی شود؟

استراتژی سئو یک نقشه راه است که سعی می‌کند از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر مانند یک اپلیکیشن مسیریاب شما را به مقصد نهایی برساند. اصولا اقداماتیکه در سئو یک سایت انجام می شود بویژه در سایتهای بزرگ، بسیار زیاد است و نمی توان بدون یک برنامه مدون شروع به سئو سایت کرد.

استراتژی سئو یک پلن جامع است که در ابتدای پروژه های سئو انجام می‌شود. استراتژی می تواند شامل بخشهای گوناگون از تحقیق کلمات کلیدی و محتوا گرفته تا برنامه های لینک سازی و سئو خارجی را در برگیرد. بدین ترتیب کار سئو به یک نظم میرسد و همه افراد درگیر در پروژه طبق برنامه پیش می روند.

میزان بازگشت سرمایه سئو چقدر است؟

بازگشت سرمایه سئو

سایت firstpagesage.com مقاله ای منتشر کرده و در آن میزان بازگشت سرمایه سئو در صنایع بزرگ بطور متوسط 1000% یا 10 برابر ذکر شده است.

البته طبق تجربه ما در کسب و کارهای کوچک این میزان می تواند بسیار بیشتر از این عدد باشد. بنابراین حتی اگر به همین عدد بسنده کنیم می توان گفت اگر شما 10 میلیون تومان در سئو سرمایه گذاری کنید میتوان انتظار داشت بطور متوسط 100 میلیون تومان بازگشت سرمایه در طول زمان داشته باشید.

سئو چقدر زمان می برد؟

در حالت کلی این سوال از آن دسته سوالاتی است که باید در جواب آن گفت بستگی دارد و در مورد این سوال باید گفت خیلی بستگی دارد!

هیچ پاسخ کوتاهی برای این سوال وجود ندارد، چرا که کلمه به کلمه و سایت به سایت این میزان میتواند متفاوت باشد. مواردی مانند سختی کلمات کلیدی و رقابت آنها، مدت زمان فعال بود و اعتبار سایت و عوامل مختلف دیگری وجود دارند که میتواند در زمان رسیدن یک سایت در یک عبارت کلیدی به رتبه های بالاتر تاثیر گذار باشد.

علاوه بر آن فاکتور روش اجرای سئو و میزان بودجه نیز در اینجا بسیار موثر است. شاید شما توسط یک روش اجرای سئو در مدت یک سال بتوانید در عبارتی رتبه بگیرید و توسط روش بهتر دیگری در مدت 6 ماه. همچنین میزان بودجه ای که برای سئو سایت در نظر گرفته میشود نیز میتواند در زمان رتبه گرفتن سایت تاثیر داشته باشد.

در حالت کلی اگر بخواهیم یک دید کلی در این مورد بدهیم بایستی گفت برای کلمات کلیدی کم رقابت (با یک روش سئو استاندارد) میتوان در 6 ماه به نتیجه رسید، این مورد برای عبارات متوسط میتواند بین 6 ماه تا یکسال باشد و برای عبارات سخت و پر رقابت میتواند بین یکسال تا دو سال باشد.

آیا وقت گذاشتن در سئو ارزش دارد یا سئو اشباع شده است؟

رتبه گرفتن در سئو

 بایستی در نظر داشت که سئو فقط یکی از کانالهای دیجیتال مارکتینگ است و علاوه بر سئو میتوانیم از روشهای دیگری در بازاریابی دیجیتال استفاده کنیم. اما سئو به هیچ عنوان اشباع نشده است. در واقع از دو منظر میتوان به این موضوع نگاه کرد.

نکته اول اینکه سئو هرگز اشباع نمیشود، چرا که قرار نیست تعدادی سایت در رتبه های بالای جستجو قرار بگیرند و از آنجا تکان نخورند. حتی رتبه های 1 نتایج جستجو نیز دائما در حال تغییر هستند و هر سایتی که بهتر از دیگری باشد میتواند جایگاه بالاتری دریافت کند.

نکته دوم اینکه ما در وب فارسی بر خلاف تصور خیلی ها نه تنها محتوای زیاد نداریم و درای غنای محتوایی نیستیم بلکه دارای فقر محتوایی نیز هستیم و هنوز جا برای محتوا و سئو بسیار وجود دارد.

کلمات کلیدی من پر رقابت هستند، چگونه باید به نتیجه برسم؟

یک سوال پر تکراری که ما دریافت می کنیم همین مورد است. سایتهای جدید و گاها قدیمی که وارد حوزه های پر رقابت سئو می شوند بایستی اصول این رقابت را دریابند. در ابتدا باید در نظر گرفت وقتی حوزه ای پر رقابت است یعنی کسب و کارهای آن حوزه درآمد زیادی دارند. اگر عبارت بلیط هواپیما پر رقابت است یعنی کسب و کارهای مرتبط با آن درآمدهای میلیاردی دارند، بنابراین طبیعی است که هزینه های زیادی هم برای سئو و برندینگ خود انجام می دهند. همین موضوع باعث افزایش رقابت و سخت تر شدن روز افزون سئو اینگونه عبارات می شود و این موضوع گاه برای سایت های جدید دلسرد کننده است.

استراتژی که سایت های جدید یا ضعیف در این مورد باید داشته باشند استراتژی شروع کم رقابت است.

استراتژی شروع کم رقابت

این استراتژی بدین شکل است که در ابتدای کار به هیچ عنوان نباید به سراغ کله گنده ها رفت و باید از کوچکتر ها شروع کرد.

مثلا در همان کسب و کار بلیط هواپیما توصیه من به یک کسب و کار جدید این است که کلمه کلیدی شما فعلا بلیط هواپیما نیست و رقبای شما اصلا صفحات بالا در نتیجه بلیط هواپیما نیستند. کلمات کلیدی شما میتواند عباراتی مانند “خرید بلیط هواپیمای تهران به مشهد ارزان” و یا کلمات طولانی تری از این قبیل باشد.

شاید عبارت “بلیط هواپیما” در ماه چند صد هزار جستجو داشته باشد ولی عبارات طولانی مانند عبارت بالا نیز میتواند چند ده تا چند صد جستجو داشته باشد. بنابراین به جای اینکه سراغ عباراتی بروید که اصلا نمیتوانید تا ماهها و شاید سالها نتیجه بگیرید به سراغ عباراتی بروید که سریعتر نتیجه بگیرید. بدین ترتیب علاوه بر اینکه سایت شما کم کم رشد میکند بلکه میتوانید از همین عبارتهای بلند و طولانی نیز به درآمدهایی برسید.

آیا شبکه های اجتماعی و اینستاگرام در سئو تاثیر دارند؟

از نظر من حتما تاثیر دارند ولی به شرطی که این موضوع را به درستی درک کرده باشیم. اگر محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی برای کاربران ما مفید باشد حتما باعث علاقه کاربران به برند شما خواهد شد و برندینگ تاثیر بسیار زیادی در سئو دارد. ولی اگر صرفا چند صفحه در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنیم هیچ تاثیری در سئو نخواهد دشت.

در اینستاگرام نیز اگر فعالیت شما منجر شود تا کاربران با برند شما آشنا شوند و شروع به جستجوی نام برند شما کنند قطعا میتواند در سئو تاثیر داشته باشد.

از نظر سئو، وردپرس مناسب است یا سایت اختصاصی؟

هیچ سیستم مدیریت محتوایی چه وردپرس، چه جوملا و … و چه سیستم های اختصاصی نسبت به دیگری دارای سئو قویتری نیستند. تمام سیستم‌ها از نظر سئو باید بهینه شوند. این بهینه سازی میتواند از سطح کدنویسی و تکنیکال باشد تا موارد مرتبط با طراحی قالب و UX سایت. (البته در سیستم‌های اختصاصی به موارد مرتبط با برنامه نویسی بایستی از ابتدا توجه شود.)

در واقع گوگل بدلیل اینکه یک سایتی وردپرس است به آن اعتبار بیشتر یا کمتری نمی دهد، و اتفاقا وردپرس بدلیل استفاده از قالبهای غیر استاندارد و افزونه های زیاد میتواند به سئو سایت ضربه بزند. ولی از طرفی وردپرس ابزارهای راحت تری برای بهینه کردن سایت دارد. همچنین بدلیل پر استفاده بود این CMS کارشناسان زیادی نیز در این حوزه فعالیت دارند.

نیاز به سئو وردپرس دارید؟ سرویس حرفه ای سئو وردپرس رایاطرح را دیده اید؟

محتوای باکیفیت چیست؟

محتوای با کیفیت تعریف بسیار جامعتری نیاز دارد. در واقع حتی قبل از صحبت کردن درباره محتوای باکیفیت بایستی پرسید محتوای باکیفیت برای چه نوع صفحه ای؟ مثلا محتوای باکیفیت در صفحه محصول یک تعریف و اصولی دارد، در صفحه دسته بندی یک اصول دیگر و در مقالات سایت اصولی دیگر.

محتوای باکیفیت

در حالت کلی اگر بخواهیم درباره محتوای وبلاگی و مقاله ای باکیفیت صحبت کنیم بایستی بگوییم یک مقاله باکیفیت میتواند یک مقاله جامع باشد که تمام نیازهای جستجو کننده را بصورت جامع پاسخگو باشد. به عبارت دیگر شاید دیگر نیاز نباشد جستجو کننده مجددا به صفحه نتایج گوگل برگردد و به سراغ مقاله دیگری برود و یا اگر هم این کار را انجام داد، قبلا مدت زمان طولانی در سایت شما سپری کرده باشد.

در نظر داشته باشید که محتوای باکیفیت زمانبر است و نیاز به تحقیق زیادی دارد. اگر کسی برای شما با مبلغ پایینی و یا در زمان بسیار کمی محتوا تولید میکند، این محتوا ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد.

تکنیک پرسش کیفیت

survey کردن

 یکی از تکنیکهایی که ما در یک سایت اجرا کردیم و نتیجه بسیار مطلوبی داشت تکنیک پرسش یک سوال بسیار ساده از کاربران بود. در تمام صفحات مقالات سایت یک فرم survey قرار دادیم با یک سوال ساده “آیا از محتوا و کیفیت صفحه راضی بودید؟” پاسخ فقط بلی و خیر بود. توسط این روش در طی مدت دو ماه متوجه شدیم کاربران آن سایت چه نوع محتواهایی می خواهند. همچنین محتواهایی که بیشترین نارضایتی را داشتند نیز مشخص شدند. بدین ترتیب با بهینه کردن محتواهای دارای نارضایتی، شرایط آنها بهبود یافت و همچنین محتواهای آینده نیز طبق استاندارد و اصول جدید رضایت کاربران انجام شد. نتیجه این عمل در میزان بازدید، مدت زمان ماندگاری و سئو سایت بسیار مطلوب بود.

حوزه کاری من تخصصی است و نمیتوانم تولید محتوا کنم؟

این مورد بازهم سوالی است که به توالی از مشتریان می شنویم که حوزه کاری ما تخصصی است و نمیدانیم چگونه تولید محتوا کنیم. در این مورد پیشنهاد میشود اگر در یک نیچ کسب و کار بسیار تخصصی فعالیت دارید سعی کنید در حوزه مادر کسب و کار شروع به تولید محتوا کنید. مثلا فرض کنید شما تولید کننده درب و پنجره هستید، دلیلی ندارد دائما در مورد درب و پنجره محتواهای تکراری بنویسید، می توانید به سراغ حوزه مادر که در این مورد شاید دکوراسیون و موارد مرتبط با ساختمان باشد بروید.

همچنین در حوزه های تخصصی در زمینه مقالات و ویدئوهای آموزشی نیز میتوان تولید محتوا انجام داد.

استراتژی سئو سایت جدید چگونه است؟

سایت جدید دارید؟ برای موفقیت عجله نکنید!

گاه در سایت های جدید کاربران بدون داشتن آگاهی لازم اقدام به برخی کارها می کنند که نه تنها باعث نتیجه گیری سریع نمی شود بلکه میتواند به ضرر سئو سایت باشد. یک سایت جدید باید آرام آرام پیش برود. پله ها یک به یک طی می شوند.

پیشنهاد من در سایتهای جدید داشتن یک استراتژی از ابتدای کار است. بهتر است این استراتژی توسط یک کارشناس سئو طراحی گردد.

در صورتیکه بصورت کامل استراتژی سئو طراحی نگردد نیز حداقل میتوان به تحقیق کلمات کلیدی یا استراتژی محتوای اصولی بسنده کرد تا خط مشی و مسیر حرکتی محتوای سایت مشخص گردد.

سئو سایت جدید

 سایتهای جدید پس از رفع مشکلات تکنیکال و سرعت، در چند ماه ابتدایی می توانند صرفا به تولید محتوا بپردازند. البته در این زمان میتوان اقداماتی نیز برای شناسایی سایت و برند هم انجام داد مانند تبلیغات محدود و معرفی سایت در مکانها مختلف و شبکه های اجتماعی.

معمولا در 3 – 4 ماه ابتدایی اقدام به لینک سازی های گسترده نیاز نیست و بایستی سایت در مسیر صحیح موفقیت پله ای قرار گیرد.

پس چند ماه ابتدایی میتوان در کنار ادامه استراتژی محتوایی از استراتژی لینک سازی و سئو خارجی نیز بهره برد.

آیا توسط ابزارهای سئو میتوانم سئو سایتم را بررسی کنم؟

ابزارها، سئو سایت را بررسی نمی کنند بلکه گزارش میدهند. در واقع یک ابزار توانایی بررسی کیفیت موارد خاص را ندارد. بررسی سئو توسط کارشناسان سئو صورت می گیرد. معمولا ابزارهای سئوی داخلی موارد کاملا مشخص و ابتدایی را در چند ثانیه چک کرده و اقدام به ارائه گزارش می کنند. در تحلیل سئو سایت، اینگونه موارد معمولا بسیار پیش پا افتاده هستند، بنابراین نمی توان گفت توسط ابزارهای سئو می توان سئو سایت را بررسی کرد.

بعنوان مثال در مورد تگ تایتل صفحه، ابزارهای سئو صرفا تعداد کاراکترها را بررسی می کنند و در صورت طولانی یا کوتاه بودن پیام خطا میدهند، ولی آیا می توانند کیفیت تایتل نوشته شده را نیز بررسی کنند و یا پیشنهاد عنوان بهتری نمایند؟ طبیعتا پاسخ منفی است.

نیاز به تحلیل سئو دارید؟ کارشناسان رایاطرح میتوانند بصورت حرفه ای به تحلیل و آنالیز سئو سایت شما بپردازند.

سئو به چند روش انجام می شود؟

1- سئو کلاه سفید

همانطور که در تعریف سئو ذکر شد، سئو شامل انجام تکنیک های مختلف در زمان های مختلف با هدف ارائه واقعی محصول، خدمات و اطلاعات به کاربران و موتورهای جستجو با استفاده از انواع محتوا است. سئو کلاه سفید طبیعی ترین و در واقع روش صحیح و بدون ریسک سئو است.

سئو کلاه سفید یعنی تمام اقدامات انجام شده در مورد سئو با قوانین گوگل مطابقت داشته باشد و هیچگونه اقدامی با هدف گمراه کردن موتور جستجو انجام نشود. 

معمولا سئو کلاه سفید صرفا در قالب سئو تکنیکال و سپس تولید محتوای باکیفیت انجام می گیرد. 

سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه

2- سئو کلاه سیاه

دقیقا نقطه مقابل مورد قبل، سئو کلاه سیاه است. در این روش به جای طی مسیر درست، سعی می شود از مسیر نادرست در زمان کوتاه تری به نتایج بالای موتور جستجو رسید.

در واقع اقداماتیکه با هدف گول زدن و گمراه کردن موتور جستجو برای رسیدن به رتبه های بالای جستجو انجام شود در دایره سئو کلاه سیاه قرار می گیرد.

سئو کلاه سیاه میتواند هم در قالب سئو داخلی (محتوا) و هم در قالب سئو خارجی (بک لینک) انجام پذیرد.

معمولا سایتهایی که از این طریق به نتایج بالای موتور جستجو و بویژه گوگل می رسند با آپدیت های بعدی گوگل و در زمان کمی رتبه خود را از دست میدهند.

3- سئو کلاه خاکستری

وقتی دو عامل را بصورت سیاه و سفید ببینیم احتمال دارد مرزی در این میان باشد که خاکستری است. سئو کلاه خاکستری دقیقا همان مرز بین خوب و بد است.

در سئو کلاه خاکستری سعی می کنیم از قوانین گوگل پیروی کنیم و بیشتر شبیه کلاه سفید باشیم ولی در این میان از برخی تکنیکهایی که شبیه کلاه سیاه باشد (تا مرز مشخصی) نیز استفاده می کنیم.

معمولا تکنیکهایی که در کلاه خاکستری استفاده میشود بصورتی نیست که موتور جستجو متوجه آن شود و از این رو اگر این مورد توسط کارشناسان حرفه ای صورت گیرد میتواند نتایج مناسبی بوجود آورد که هم مورد غضب موتور جستجو قرار نگیریم و هم بتوانیم به نتایج بالاتری دست یابیم.

به این نکته توجه داشته باشید که سئو خاکستری حرکت بر روی لبه مرز است و گاه اجرای آن توسط افراد کم تجربه میتواند به ضرر سایت تمام شود.

سئو کلاه خاکستری

تفاوت سئو و تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) چیست؟

یکی دیگر از کانال‌های بازاریابی اینترنتی استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل یا گوگل ادز است. در این روش ما به گوگل پول پرداخت می کنیم تا فارغ از اینکه جایگاه سئویی سایت چگونه است، در جستجوی عبارات مورد نظر، سایت ما را در نتایج بالاتری نمایش دهد. سئو و تبلیغات گوگل هرکدام از دیدگاه‌های مختلفی دارای معایب و مزایایی هستند.

در ویدئوی زیر بصورت کامل این موارد را توضیح داده ام و شما پس از مشاهده ویدئو میتوانید انتخاب کنید که سئو بهتر است یا تبلیغات در گوگل.

انتخاب بین اینکه کدام یک از این روش ها برای کسب و کار شما موثر است، کاری است که نیاز به تحلیل دارد و نیاز به این دارد که مزایا و معایب هر کدام را بشناسید و با توجه به شرایط کسب و کار خود تصمیم گیری کنید، ولی با توجه به اینکه هر دو مورد جزو کانالهای بازاریابی موثر هستند پیشنهاد من ترکیب هر دو است.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به اختصار به مراحل سئو یک سایت بپردازیم.

مراحل سئو چیست؟

مراحل سئو سایت

مراحل سئو دارای بخش های مختلفی است که لزوما اجرای آن ها ترتیب خاصی ندارد. به این معنی که سئو در چرخه ی تحلیل، تصمیم گیری، اجرا و برنامه ریزی انجام می شود و هر زمان می توانید موارد مختلف را در صورت لزوم به بهبود، انجام دهید. (در پروژه های جدید بهتر است بر اساس چرخه بالا از استراتژی سئو و سئو تکنیکال شروع شود.) در ادامه شما را با پنج مرحله ای که در سئو سایت لازم است به آن ها بپردازید، آشنا خواهیم کرد.

1- استراتژی سئو

استراتژی سئو، روشی است که در آن عمدتا جزییات و چگونگی انجام دو مقوله مهم تولید محتوا و لینک سازی متناسب با سایت شما مشخص می شود. استراتژی سئو به عنوان یک نقشه راه عمل می کند و در آن چگونگی انجام دو مورد ذکر شده مشخص می شود.

استراتژی سئو

برای تهیه استراتژی سئو نیاز دارید دو مورد زیر را ایجاد کنید.

1 -1- ایجاد استراتژی تولید محتوا

با ایجاد استراتژی تولید محتوا به این اینکه چه زمانی باید محتوا تولید کنید، چه محتوایی باید تولید کنید، در کجاها باید نشر بدهید، چه زمانی بروز رسانی کنید و… پرداخته می شود. همچنین قبل از شروع به برنامه ریزی تولید محتوا بایستی تحقیق کلمات کلیدی انجام داده باشید. برای ایجاد استراتژی تولید محتوا، می توانید مقاله استراتژی تولید محتوا را مطالعه کنید. بعد از ایجاد استراتژی تولید محتوا، می توانید شروع به تولید محتوا نمایید.

قبل از استراتژی محتوا میتوانید از سرویس حرفه ای تحقیق کلمات کلیدی توسط کارشناسان سئو رایاطرح استفاده کنید.

1-2- ایجاد استراتژی لینک سازی

بعد از اینکه چند وقتی از راه اندازی سایتتان می گذرد بسته به شرایط مختلف و نیازهای مختلف سایت از جمله رقابت با رقبا و افزایش اعتبار سایت نزد گوگل، نیاز به لینک سازی در سایتها و مدیاهای گوناگون دارید. برای انجام بهتر این کار نیاز به یک استراتژی لینک سازی مناسب دارید. با انجام این مرحله به اینکه چه زمانی بهترین زمان ساخت بک لینک است، چه روشی برای ساخت بک لینک خوب است، چگونه بک لینک سازی کنیم، چگونگی ایجاد و انتشار رپورتاژ و … پرداخته می شود و در واقع با انجام این مرحله به یک برنامه لینک سازی می رسید. در مقاله استراتژی لینک سازی خارجی میتوانید در این مورد بیشتر بخوانید.

2- سئو تکنیکال سایت

سئو تکنیکال سایت به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که در وب سایت شما عمدتا برای بهینه سازی خزش آسان تر و ایندکس آسان تر موتورهای جستجو انجام می شود. سئو تکنیکال در کنار عوامل دیگر همچون سئو داخلی و سئو خارجی، یکی از کارهایی است که زمانیکه به درستی انجام شود به بهبود رتبه بندی وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو منجر می شود.

به طور کلی عناصر سئو تکنیکال را می توان به عناصر کرال شدن بهتر (کرال پذیری)، عناصر معماری برای بهینه سازی موارد مختلف فنی و عنصر کلیک پذیری تقسیم بندی کرد که در ادامه به صورت مختصر به آن ها می پردازیم. البته برای آشنایی کامل با سئو تکنیکال سایت و تقریبا همه آنچه در مورد سئو تکنیکال سایت لازم است انجام دهید، می توانید مقاله سئو تکنیکال سایت را مطالعه کنید.

2-1- عناصر کرال پذیری

یکی از اصلی ترین مواردی که در سئو تکنیکال به آن می پردازیم بحث کرال پذیری سایت است. ربات های موتورهای جستجو سایت های مختلف را به منظور بدست آوردن اطلاعات مختلف کرال می کنند. اگر به هر دلیلی این کار به درستی انجام نپذیرد بنابراین نمی توانند سایت شما را ایندکس و رتبه دهی کنند. از این رو قابلیت کرال پذیری مناسب بسیار مهم است. از جمله کارهایی که می توان برای کرال پذیری بهتر انجام داد مواردی همچون ایجاد منوی بردکرامب، بهینه سازی نرخ خزش، لینک سازی داخلی صحیح، عدم ایندکس صفحات بی ارزش و بی کیفیت و… است.

2-2- عناصر معماری سایت (از نظر فنی)

مهمترین عناصر معماری سایت (از لحاظ فنی) که در سئو تکنیکال باید به آنها بپردازیم عبارت اند از:

2-2-1- سرعت سایت

سایت شما چه در دستگاه های موبایل چه در کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ باید با سرعت بارگذاری شود. موتورهای جستجو به خصوص گوگل در درجه نخست به تجربه کاربری و رضایت کاربر اهمیت می دهند. اگر سرعت سایت شما کند باشد به احتمال زیاد برخی از بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد.

برای بهینه سازی سرعت وب سایت (زمان لود مناسب) نکات زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید که در مقاله سئو تکنیکال به بسیاری از آن ها اشاره کرده ایم.

میخواهید توسط کارشناسان رایاطرح سرعت سایت شما تا 5 برابر افزایش یابد؟ اینجا کلیک کنید!

2-2-2- لینک داخلی

به طور کلی لینک داخلی (پیوند داخلی)، هر پیوندی است که شما در یکی از صفحات سایت، به یکی دیگر از صفحات همان سایت ایجاد می کنید و از این طریق، به ارتباط بین این دو مطلب اشاره می کنید.

استفاده از لینک داخلی، هم به کاربران و هم به الگوریتم های موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای سایت شما را راحت تر بفهمند و به درستی در وب سایت شما قدم بزنند. برای آشنایی کامل با لینک داخلی، اهمیت لینک داخلی، نحوه ی ساخت آن و همچنین نکات مهم استفاده درست از لینک داخلی مقاله لینک داخلی و تاثیر آن بر سئو سایت را مطالعه بفرمایید.

2-2-3- نحوه نمایش در دستگاه های موبایل

در مقاله سئو داخلی به موبایل ریسپانسیو بودن به عنوان یکی از عوامل اشاره کردیم ولی به صورت دقیق و فنی تر موبایل ریسپانسیو بودن از موارد سئو تکنیکال است. امروزه تعداد کاربرانی که از طریق موبایل از صفحات وب دیدن می کنند، خیلی بیشتر از کاربران کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ هستند. بنابراین این موضوع مهم است که در هنگام طراحی سایت و طرح محتوا و… به واکنش گرا بودن درست نسبت به دستگاه های موبایل توجه کنیم.

این واکنش گرا بودن باید بگونه ای باشد که در همه دستگاه ها خوانا و به راحتی قابل مرور باشد. اگر می خواهید وب سایت خود را از این حیث مورد بررسی قرار دهید می توانید از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test  استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند که ببینید آیا وب سایت شما به راحتی در انواع گوشی های همراه نمایش داده می شود یا خیر.

2-2-4- امنیت

برای امنیت سایت بهتر است SSL را پیاده سازی کنید. SSL با ایجاد یک لایه محافظت شده بین وب سرور و مرورگر باعث امن شدن وب سایت شما می شود. زمانیکه شما SSL داشته باشید در صورتی که کاربران اطلاعاتی نظیر اطلاعات شخصی، بانکی و… را به سایت شما بفرستند، احتمال هک شدن بسیار پایین است. گواهینامه SSL در کنار دامنه با آیکون قفل نمایش داده می شود و آدرس سایت نیز با HTTPS باز می شود. گوگل رسما اعلام کرده است که به SSL به عنوان یک فاکتور مثبت رتبه دهی نگاه می کند.

2-2-5- داشتن فایل robots.txt

فایل robots.txt مانند یک مجوز دهنده به ربات‌های موتورهای جتسجو است. وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند. در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند. صاحبان وبسایت می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند. در واقع می توانید بنا به دلایل مختلفی به موتورهای جستجو بگویید کدام صفحات یا دایرکتوری ها را مشاهده نکنند. برای آشنایی کامل با فایل robots.txt و نحوه ایجاد آن برای سایت خود، مقاله فایل robots.txt را مطالعه کنید.

2-2-6- داشتن سایت مپ

سایت مپ به طور ساده، لیستی از همه صفحات سایت شما است و به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می کند. با سایت مپ می توان مطمئن شد که موتورهای جستجو هیچ یک از محتواهای سایت شما را از دست نمی دهند. به طور کلی اگر سایت شما از لحاظ لینک داخلی به درستی انجام شده باشد، نیازی به سایت مپ نیست اما در کل سایت مپ برای سایت مناسب است. برای آشنایی با سایت مپ و نحوه ایجاد سایت مپ، مقاله سایت مپ را مطالعه کنید.

موارد فنی دیگری نیز در مورد سئو تکنیکال وجود دارد که بصورت کامل در مقاله سئو تکنیکال به آنها پرداخته شده و در اینجا مجددا بازگو نمی گردد. مواردی مانند پیام های مربوط به HTTP، زنجیره ریدایرکت ها، جاوا اسکریپت در سئو و قابلیت کلیک پذیری

3- سئو داخلی

به طور کلی سئو داخلی (On-page SEO) فرآیند بهینه سازی مولفه های مختلف سایت به خصوص عنصر محتوا، برخی از عناصر HTML و برخی از عناصر معماری سایت (از نظر فنی) عمدتا با هدف افزایش رتبه و ترافیک برای سایت است. سئو داخلی از آن جهت سئو داخلی نامیده شده است که تغییراتی که شما برای بهینه سازی عناصر مختلف انجام می دهید در داخل سایت شما صورت می گیرد و بازدیدکنندگان می توانند آنها را در صفحه شما ببینند.

در ادامه به عواملی که در سئو داخلی سایت مهم هستند اشاره خواهیم کرد. البته برای آشنایی کامل با سئو داخلی سایت و تقریبا همه آنچه در مورد سئو داخلی سایت لازم است انجام دهید، می توانید مقاله سئو داخلی سایت را مطالعه کنید.

سئو داخلی سایت

به طور کلی می توان عناصر سئو داخلی سایت را به سه دسته عنصر محتوا، برخی از عناصر HTML، برخی از عناصر معماری سایت تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

3-1- عنصر محتوا

قلب سئو داخلی، محتوای شما است به دلیل اینکه محتوا به موتورهای جستجو و کاربران می گوید سایت شما درباره چیست. بنابراین محتوا به عنوان قلب سئو داخلی است و بقیه عناصر همه به بهبود ارائه آن کمک می کند. وقتی این کار به خوبی انجام شود ترافیک سایت هم بالا می رود و این همان دلیلی است که سئو داخلی چگونه می تواند ترافیک سایت را بالا ببرد. برای تولید محتواهای مناسب با ظرفیت کسب و کارتان بهتر است یک استراتژی محتوا داشته باشید و پس از آن به تولید محتوای با کیفیت بپردازید. [آموزش طراحی استراتژی محتوای موثر]

3-2- عناصر HTML

عناصری HTML ای که مربوط به سئو داخلی سایت می شود و لازم است به آن ها بپردازید عبارت اند از:

3-2-1- عنوان صفحه  (در نتایج موتورهای جستجو)

عنوان صفحه(page title) ، همان چیزی است که کاربران در هنگام سرچ در نتایج موتورهای جستجو به آن برخورد می کنند.

3-2-2- سرتیترها

سرتیترها یا هدرها، تگ هایی هستند که برای مشخص کردن بخش های مختلف یک مطلب بکار می رود و عبارت است از

H1, H2, H3 و …

3-2-3- توضیحات متا

توضیحات متا یکی دیگر از مواردی است که در سئو داخلی مهم است. توضیحات متا، توضیحاتی هستند که در قسمت زیر عنوان صفحه در نتایج جستجو، آورده می شوند.

3-2-4- متن جایگزین تصاویر

واقعیت این است که الگوریتم های گوگل با دقت زیادی قادر به درک تصاویر با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی جدید هستند اما متن جایگزین به شما کمک می کند تا علاوه بر اینکه یک توصیفی از عکس می دهید، دقیقا منظور خود را بیان کنید و به موتورهای جستجو در ارائه نتایج کمک کنید.

3-3- عنصر معماری سایت (از نظر فنی)

از جمله عناصر معماری سایت از نظر فنی که جزء سئو داخلی سایت محسوب می شود عبارت است از:

یو آر ال صفحه

اگر به نواری که در قسمت بالای مرورگرتان در ابتدای همین صفحه قرار دارد نگاه کنید، می‌توانید یک نمونه URL ببینید. یو آر ال صفحه بهتر است ساده و قابل فهم هم برای خواننده و هم موتورهای جستجو باشد.

4- سئو خارجی

سئو خارجی سایت به تمام فعالیت‌هایی اشاره دارد که در خارج از وب سایت شما برای بهبود رتبه بندی وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می شود. این فعالیت‌ها شامل  لینک سازی خارجی، سئو محلی، شبکه های اجتماعی، برندینگ و تبلیغات می‌شود.

در ادامه به عواملی که در سئو خارجی سایت مهم هستند به اختصار اشاره خواهیم کرد.

4-1- لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی به مجموعه فرآیندها و فعالیت هایی گفته می شود که افراد انجام می دهند تا لینک های معتبر از سایت های دیگر دریافت کنند. قلب سئو خارجی، لینک خارجی یا بک لینک است و دلیل عمده آن، این است که موتورهای جستجو با استفاده از این فاکتور راحت تر می توانند به میزان محبوبیت صفحه مورد نظر پی ببرند و همچنین می توانند محتوای با کیفیت تر و مفید تری را در اختیار کاربر قرار دهند.

مفهوم لینک سازی خارجی در ویدئوی زیر

4-2- سئو محلی

سئو محلی برای هر کسب و کاری که بصورت فیزیکی کار خود را انجام می دهد یا کسب و کارهایی که به صورت محلی خدمات و محصول خود را ارائه می کنند مهم است. سئو محلی مجموعه فعالیتهایی است که با انجام آن ها، زمانیکه کاربران به دنبال خدمات و محصولات شما با قصد یافتن نزدیک ترین ها هستند، موتورهای جستجو نتایج مناسب و نزدیک را به آن ها نشان می دهد.

به عنوان مثال اگر کسب و کاری دارید که فقط در شهر خاصی (مانند قزوین)، محصول یا سرویس خاصی ارائه می کنید، می توانید از سئو محلی استفاده کنید. یا مثلا اگر رستورانی دارید که در محله خود سرویس می دهید می توانید این کار را انجام دهید.

4-3- تبلیغات و برندینگ

طبق تعریف دومی که در ابتدای صفحه از سئو ارائه کردم، هر اقدامی که به برندینگ شما کمک کند و باعث شود نام شما در ذهن کاربران بماند سئو است. بنابراین از آنجاییکه تبلیغات با این تعریف همخوانی دارد میتوانیم این موضوع را بعنوان یک فاکتور سئو خارجی در نظر بگیریم.

شما میتوانید برای محصولات و سرویسهای خود در مدیوم های مختلفی تبلیغ داشته باشید و مادامیکه این تبلیغات باعث شود مردم بیشتر با برند شما آشنا شوند، در حال سئو سایت خود هستید. این تبلیغات میتواند بصورت بنری و کلیکی در سایت ها باشد، تبلیغات در شبکه های اجتماعی باشد، اینفلوئنسر مارکتینگ باشد و یا حتی بصورت آفلاین در مجلات و بیلبوردها باشد.

5- آنالیز و نظارت سایت

بعد از اینکه چند ماهی از راه اندازی سایتتان می گذرد و موارد مختلف سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را برای سایت خود انجام می دهید، در کلمات کلیدی گوناگونی جایگاه هایی را در نتایج موتورهای جستجو کسب می کنید.

حال زمان آن می رسد که به طور دقیق تر و فنی تر به بهبود عناصر مختلف بپردازید تا بتوانید بهتر عمل کنید. در واقع نیاز به ابزارهای آنالیز دقیق تری دارید تا بتوانید آمارها، تحلیل ها و گزارشات کاملی از سایت خودتان داشته باشید و به صورت سریع تر و سهیل تر به بهبود موارد مختلف کسب و کارتان بپردازید. در واقع با ابزارهای آنالیز سایت می توانید دو مورد مهم زیر را آنالیز کنید:

1- جایگاه کلمات کلیدی ای که در آن رتبه بدست آورده اید را بررسی و بهبود ببخشید.

2- بررسی کنید که ورودی های سایت شما دقیقا از کدام کانال ها (مانند سایت، شبکه های اجتماعی… ) آمده اند، به چه نحوی آمده اند (سرچ های طبیعی، تبلیغات گوگل، شبکه های اجتماعی، تبلیغ در شبکه های اجتماعی و …)، به علاوه به تحلیل رفتار کاربر بپردازید و مشخص کنید زمانی که کاربری با استفاده از یکی از این رسانه ها وارد سایت شما می شود، چگونه از سایت شما استفاده می کند و کدام مطالب و بخش های سایت شما برای پاسخ درست و واقعی به مواردی که او به دنبالش بوده است، مفید است (آیا سریع از سایت رفته اند، کدام صفحات توانسته به آنها کمک کند و…).

یکی از قوی ترین ابزارهایی که با آن می توانید مورد اول را بررسی کنید، سرچ کنسول است. برای آشنایی کامل با سرچ کنسول و استفاده از بخش های مختلف آن می توانید مقاله سرچ کنسول را مطالعه کنید.

و از ابزارهای مهم دیگر که با آن می توانید مورد دوم را بررسی کنید، گوگل آنالیتیکس است. برای آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس و استفاده از بخش های مختلف آن می توانید مقاله گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.

آنالیز سئو

همچنین نظارت و بررسی مستمر کلیه مراحل مانند بررسی صفحات ایندکس شده، لینکهای ورودی، رتبه کلمات کلیدی و … می‌تواند در تشخیص میزان رسیدن به اهداف کسب و کار و همچنین شناسایی فرصت های جدید در کسب و کار به شما کمک کند.

نتیجه گیری :

سئو شامل انجام تکنیک های مختلف در زمان های مختلف در چرخه ی تحلیل، تصمیم گیری، اجرا و برنامه ریزی است که با انجام این تکنیک ها می توانید به کاربران و موتورهای جستجو در ارائه محتواهایی که متناسب با ظرفیت های کسب و کار شما است کمک کنید. در این مقاله به صورت مطلوبی به اینکه سئو چیست و چه اهمیتی دارد پرداختیم و همچنین به 5 مرحله سئو سایت اشاره کردیم. امیدواریم بکارگیری آن بتواند به رشد و موفقیت کسب و کار شما کمک کند.

با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما میتوانید در رشد کسب و کار خود قدم موثری بردارید!

[avangpress_form id="10026"]
مطالب مرتبط
پست های جدید اینستاگرام
[instagram-feed]
محصولات مرتبط
پرسش و پاسخ

پرسش یا نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

رایاطرح دارای گواهی تخصص در طراحی UI و UX از دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه شریف
رایاطرح
پادکست هفته
مدت زمان سئو چقدره و در چه مدتی میشه به صفحه اول گوگل رسید؟

به اشتراک بگذارید